Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

fireman

Citaat van: garmtz op december  9, 2013, 20:41:09
Uiteraard, want op de subwoofer regel je immers (op zijn minst) kantelfrequentie, volume en fase tot ze perfect integreren met de monitoren...

Hmmm... misschien leg ik het niet goed uit.

Normaal op je speakers heb je het stereobeeld. Dus twee aparte kanalen. Hoe stuurt de superuniti het geluid dan uit en/of hoe vormt de subwoofer het linker en rechter kanaal van het geluid? Je hebt immers maar 1 subwoofer staan.

Of is beneden een bepaalt aantal Hertz niet te bepalen of het geluid van links of rechts komt? En wordt het in de subwoofer tot 1 kanaal gevormd?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Deleted Member 2

Citaat van: garmtz op december  9, 2013, 19:39:14
Mijn zin was niet af, zie de post die erop volgde...

Het is niet dat alleen mijn mening telt (vraag ieders mening hier naar het feit of het idee van jouw 'kenners' klopt en je zult een ontkennend antwoord krijgen, zie YamahaRXV en Martin!!!), maar het IS geen mening dat een M30.1 niet upfront en hard klinkt, dat is een FEIT. En dat soort onzinnige uitspraken wil ik dus zo snel mogelijk de kop in drukken, omdat er er veel mensen zijn die dat lezen en daarmee een compleet verkeerd idee krijgen van de speaker.

Het vreemde is, dat jij volgens mij zelf de M30.1 ook hebt beluisterd bij It Harkstee. Dus wat vond je er zelf van?

En de SHL5 is zeker meer laid back, door zijn wat terughoudende midden (presence gebied), maar dit maakt de M30.1 nog niet 'upfront'.

gelukkig is dit geen sponsor topic en mag je hier gewoon je mening verkondigen en discussiëren over wat past in dit topic. Termen als "onzinnige uitspraken" en "zo snel mogelijk de kop in drukken" passen hier naar mijn mening absoluut niet.

twani

Vrijheid van meningsuiting is en blijft een groot goed ;)

:popcorn:

garmtz

Citaat van: Fireman op december  9, 2013, 21:45:02
Hmmm... misschien leg ik het niet goed uit.

Normaal op je speakers heb je het stereobeeld. Dus twee aparte kanalen. Hoe stuurt de superuniti het geluid dan uit en/of hoe vormt de subwoofer het linker en rechter kanaal van het geluid? Je hebt immers maar 1 subwoofer staan.

De Superuniti stuurt het geluid op een linker en rechter uitgang uit en die worden in de subwoofer 'opgeteld' tot een mono signaal.

CiteerOf is beneden een bepaalt aantal Hertz niet te bepalen of het geluid van links of rechts komt? En wordt het in de subwoofer tot 1 kanaal gevormd?

Klopt.

fireman

Tot hoeveel hertz maakt het niet uit?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

garmtz

Citaat van: Fireman op december  9, 2013, 22:19:13
Tot hoeveel hertz maakt het niet uit?

Tot zo'n 80 Hz, mits de subwoofer absoluut niet vervormd en zeer goed met in fase is met het hoofdsysteem. Beneden de 50 Hz wordt het echt onmogelijk de subwoofer aan te wijzen bij een juiste instelling. Vaak zetten mensen de subwoofer echter te hard, of de subwoofer vervormt en dan ga je hem 'horen'.

fireman

Inderdaad, heb vernomen dat je de sub niet mag "horen"

Biedt perspectief voor mij 👍

Robiwan

Citaat van: twani op december  9, 2013, 21:54:15
Vrijheid van meningsuiting is en blijft een groot goed ;)

:popcorn:

klopt je kunt er ook telkens over gaan zaniken :-X
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

twani

Citaat van: LPlover op december  9, 2013, 22:55:17
klopt je kunt er ook telkens over gaan zaniken :-X
Soms is dat helaas nodig zo bleek maar weer.

Dr.Bedlo

Vond de m30.1. Wat beter in de bass wat ook wel logisch is, maar heb het niet gehoord via naim versterking wel via croft en sugden maar was er niet kapot van. Maar welke schakel daar nu precies voor verantwoordelijk was.

De hele avond aan het kloten geweest met de uniqute van mijn ex. Kreeg nstream niet aan de gang in eerste instantie uiteindelijk wel gelukt en alles doet het.nu alleen de holle kamer aanpakken en dan kan ik het met een tevreden geweten zo laten.

Binnenkort naar it harkstee eens goed gaan  luisteren naar PMC en  harbeth. Misschien een sonische.
Quad vintage.

garmtz

Dat je het niet mooi vond, dat kan natuurlijk en ik zal nooit er iets over zeggen als iemand dat vindt. Maar klonk het 'hard en upfront'? Dasr gaat het mij om. Het is namelijk een incorrecte typering. Het gaat me nogmaals niet om iemand eigen smaak/mening, die respecteer ik.

LittleNinja

Je mening uiten mag uiteraard. Het moet dan wel met wederzijds respect gebeuren natuurlijk. Als iemand een afwijkende mening heeft t.o.v. de anderen, kan men hem ook aanbieden of uitnodigen om eens opnieuw te komen luisteren.. Misschien komen jullie beiden op nieuwe inzichten.

Dr.Bedlo

Citaat van: garmtz op december 10, 2013, 09:26:00
Dat je het niet mooi vond, dat kan natuurlijk en ik zal nooit er iets over zeggen als iemand dat vindt. Maar klonk het 'hard en upfront'? Dasr gaat het mij om. Het is namelijk een incorrecte typering. Het gaat me nogmaals niet om iemand eigen smaak/mening, die respecteer ik.

Garmtz,

Als er vier mensen zijn die voor het merendeel al in de HIFI zaten toen jij nog in de luiers lag of naar je First Sony lag te luisteren en die wetende van mijn akoestiek verhalen dat de m30.1 voor mij niet geschikt is dan neem ik toch aan dat daar een kern van waarheid inzit. Neemt niet weg dat ik mij zelf een oordeel vorm. Ga dus binnenkort eens luisteren naar de m30.1 of de ShL 5 voor een eerste indruk. Vanaf die route neem ik wel weer een beslissing. Wil ook eens luisteren naar PMC en Sonus Faber ( heb ik een zwak voor) en misschien kom ik wel tot de conclusie dat ik mijn p3esr behoud. Je weet het tenslotte nooit. Feit is dat ik tot nu toe niet veel beters heb gehoord, kwa flow en organisch  geluid dn juist de p3esr. Een beetje zwevend en opzwepend. Miste ik duidelijk bij de Sugden-Croft m30/1 combi. Dat doet zijn werk maar dat was het dan ook wel. Mijn kennis die mee was voelde het net zo.

Jan verlegh is overigens wel een aanwinst voor jullie ondernemening. Een hoogst aangename man om een boompje mee op te zetten.

Quad vintage.

Martin!!!

@Fred1963 kan je die Harbetjes niet 'gewoon' thuis op demo krijgen? Alleen dan kun je bepalen of het één of andere type echt iets voor je is............... en tsja een Harbeth met Naim is een gouden combi om het maar weer even on-topic te houden  ;D

Persoonlijk denk ik dat de SLH5 voor jouw ruimte (voor zover ik kan beoordelen van de foto's en je posts) to much en waarschijnlijk ook iets te laid-back zijn,.......

mainly British stuff

Cyreg

Citaat van: fred19633 op december 10, 2013, 10:05:33
.... dus binnenkort eens luisteren naar de m30.1 of de ShL 5 voor een eerste indruk....

Jan Verlegh is overigens wel een aanwinst voor jullie ondernemening. Een hoogst aangename man om een boompje mee op te zetten.

Vergeet nu aub ook niet even naar de C7ES3 te luisteren voor 'n eigen mening  ;D
En Jan is inderdaad 'n aimabele persoon (3jr geleden contact gehad mbt beide Harbeth sets)
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Dr.Bedlo

Wees gerust die neem ik tevens mee in de luistersessie.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: Martin!!! op december 10, 2013, 10:44:56
@Fred1963 kan je die Harbetjes niet 'gewoon' thuis op demo krijgen? Alleen dan kun je bepalen of het één of andere type echt iets voor je is............... en tsja een Harbeth met Naim is een gouden combi om het maar weer even on-topic te houden  ;D

Persoonlijk denk ik dat de SLH5 voor jouw ruimte (voor zover ik kan beoordelen van de foto's en je posts) to much en waarschijnlijk ook iets te laid-back zijn,.......

Dat zal denk ik ( en Durk kennende) zeker tot de mogelijkheden behoren. Maar wil eerst een shoot  -out met de speakers waarvan ik denk dat deze het proberen waard zijn) Anders blijf je aan het demo-en en dat is gezien mijn drukke overige werkzaamheden niet echt de bedoeling) Als ik een 1ste initiële keuze heb gemaakt dan ga ik die thuis eens proberen.
Quad vintage.

garmtz

Dat klinkt allemaal heel redelijk... Als je maar je EIGEN conclusies trekt. Daar gaat hef mij om.

Dr.Bedlo

Overigens nog een vraag! Mijn ex wil toch graag een cd spelertje erbij ( beats me why) nu heb ik gezien dat op de Unitiqute een digitale uitgang zit. Is het nu zo dat als er een cd spelertje met een digitale ingang ( of andersom dat kan ik nooit onthouden)bijkomt dat dan de dac in de cd speler gepasseerd word en de dac van ede unit qute zorgt voor de sound? Of spelen andere factoren die zorgen voor het geluid ook nog mee? ( Transport, omringende electronica enz)
Quad vintage.

YamahaRXV

Citaat van: fred19633 op december 10, 2013, 17:47:35
Overigens nog een vraag! Mijn ex wil toch graag een cd spelertje erbij ( beats me why) nu heb ik gezien dat op de Unitiqute een digitale uitgang zit. Is het nu zo dat als er een cd spelertje met een digitale ingang ( of andersom dat kan ik nooit onthouden)bijkomt dat dan de dac in de cd speler gepasseerd word en de dac van ede unit qute zorgt voor de sound? Of spelen andere factoren die zorgen voor het geluid ook nog mee? ( Transport, omringende electronica enz)

Als je gebruik maakt van een cd speler met digitale uitgang en deze ''linkt'' aan een digitale ingang van de Unitiqute dan zal de cd speler als loopwerk fungeren en zal de dac van de Unitiqute grotendeels de sound bepalen. Ik zeg grotendeels omdat er tussen loopwerken (uiteraard) ook veel klankmatige en kwalitatieve verschillen zitten  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

VlisChris

Ik wil jullie vragen om specifieke Harbeth vragen in het harbeth topic te houden.
Dat is niet altijd mogelijk als er tegelijk ook over Naim gesproken wordt maar jullie begrijpen de essentie wel denk ik ;)

Hartelijk dank voor de medewerking!

Dr.Bedlo

:colgate:
Citaat van: Christiaan S op december 10, 2013, 18:30:47
Ik wil jullie vragen om specifieke Harbeth vragen in het harbeth topic te houden.
Dat is niet altijd mogelijk als er tegelijk ook over Naim gesproken wordt maar jullie begrijpen de essentie wel denk ik ;)

Beetje kinderachtig gaat het 453 bldz over Naim, en een halve bladzijde over Harbeth gaat er iemand zeuren bij de Admi.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: YamahaRXV op december 10, 2013, 17:55:06
Als je gebruik maakt van een cd speler met digitale uitgang en deze ''linkt'' aan een digitale ingang van de Unitiqute dan zal de cd speler als loopwerk fungeren en zal de dac van de Unitiqute grotendeels de sound bepalen. Ik zeg grotendeels omdat er tussen loopwerken (uiteraard) ook veel klankmatige en kwalitatieve verschillen zitten  ;)

Haha...vandaar dat dat no name dvd spelertje die zij gebruikt als cd maar die wel digitaal aangesloten is op de Unityqute een stuk minder klinkt.
Quad vintage.

Lion of Judah

Citaat van: fred19633 op december 10, 2013, 18:37:26
:colgate:
Beetje kinderachtig gaat het 453 bldz over Naim, en een halve bladzijde over Harbeth gaat er iemand zeuren bij de Admi.

Valt wel mee toch? Er wordt beleefd een vraag gesteld, is iets anders dan zeuren.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

Klout10

Citaat van: Christiaan S op december 10, 2013, 18:30:47

Thankx, helemaal mee eens!
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2