Internet+telefonie bedrijf in gebreke gesteld

Gestart door Darkman, februari 23, 2007, 11:56:39

Vorige topic - Volgende topic

Darkman

Afgelopen mei 2006 ging ik in op een huis aan huis aanbod van een telecomaanbieder die adverteert met de slogan dat je, je niet in je hemd moet laten staan !! YEAH !

Op dat moment zat ik bij UPC en ik ging het huis uit, dus vandaar dat ik op zoek was naar iets anders en dit leek mij op dat moment het goedkoopste om te doen, € 24,95 voor 1 mbit internet én telefonie.

Zelf ben ik systeembeheerder dus ik schaam me wel een beetje voor het feit dat ik geen onderzoek op internet heb gedaan naar de betreffende organisatie, dan was ik er heel snel op terug gekomen. Maar goed.
Anno 2006 bestonden er geen slechte aanbieders meer, dacht ik. Overtuigd dat het ook voor mijn moeder goedkoper zou zijn, sloot ik het ook meteen voor haar af, zodat haar nummer geporteerd zou worden van KPN naar de aanbieder.

Onderdeel van de deal op dat moment was dat je € 100,- netto teruggestort zou krijgen op je rekening iets van 2 maanden na oplevering. Afijn, je raadt het al.  Na de eerste maand werkte mijn telefoon niet meer. Ik kon wel worden gebeld, maar zelf niet bellen. Omdat ik toch al niet veel belde en niemand mijn nummer kende die mij op het vaste toestel zou bellen, dacht ik dat het hier om een tijdelijke storing ging.

Internetten ging ook niet van harte, van de 1 mbit die beloofd werd, haale ik die maar amper. Vaak zelfs maar 30-40Kbps.  Dus ik belde Scarlet om dit te melden. na 30 !!!!! min nam er pas iemand op en die vroeg mij een screenshot te sturen van de trage transfers, waarbij ik ze een screenshot moest sturen via de speedtest van het BBned netwerk. Dat deed ik dus, waarop de trage transfers duidelijk waren te zien.

Maar ik kreeg geen reactie, pas enkele weken werd ik ineens gebeld dat het screenshot niet goed was, omdat daarop te zien was dat ik via een Wifi netwerk online was en dat ik het met een vaste verbinding moest testen en opnieuw een screenshot moest sturen.   Dit irriteerde mij mateloos. Ik haalde bij UPC al ruim 8 mbit en vaak meer op dezelfde connectie, maar hier was de beste man niet van onder de indruk, het zou namelijk aan mijn systeem (kunnen) liggen. Ik legde hem enigszins verhit uit dat ik beroepssysteembeheerder ben en dat ik zo niet behandeld wens te worden en dat ik hen in de gelegenheid wil stellen om het probleem op te lossen, maar dat ze niet meegaand zijn.  Ik gaf daarna ook aan dat als ze het probleem niet via aanzienbare termijn op zouden lossen, dat ik de boel gewoon op zou zeggen want dan is er sprake van wanprestatie.   Dus ik stuurde hen nog 1 screenshot waarop duidelijk te zien is dat ik de snelheid niet haal , dit maal via een vaste verbinding. Hierop kreeg ik geen gehoor meer.

Ook werd ik op een gegeven moment gebeld door iemand die zich indentificeerde als een medewerker van het bedrijf en die een fantastich aanbod had, ik zou namelijk in plaats van die € 100,- op mijn rekening een jaar lang gratis mogen bellen !!! geweldig !!! Dus ik legde de beste man uit dat mijn telefoon het volgens mij niet eens doet en bevestigde dat, dus ik gaf ook aan dat ik er niet eens gebruik van zou kunnen maken op die manier. Maar volgens hem zou dat binnen een week opgelost zijn waarna ik dus een jaar gratis zou mogen bellen.

Je raadt het wederom, maanden verstreken maar ik kon niet bellen, had geen € 100,- gezien en van mijn snelheid haalde ik té vaak niet eens die miezerige 100Kbps. die je met 1 mbit wel zou moeten halen.

In de tussentijd zijn de incasso's wel gewoon lekker doorgegaan.

Omdat je bij het bedrijf als je je verhaal kwijt wilt, altijd minimaal een 30 min aan de tel moet hangen en ik daar de tijd niet voor heb, heb ik ze afgelopen week een brief gestuurd, waarin ik ze in gebreke stelde en waarin ik Eiste dat ik de beloofde € 100,- op mijn rekening zou ontvangen, vermeerderd met een schadevergoeding voor de maanden dat ik niet heb kunnen bellen en ik er wel abonnementskosten voor heb betaald. Ook eiste ik dat mijn overeenkomst per direct wordt ontbonden op grond van wanprestatie.
Ook vroeg ik waar het modem heen gestuurd mag worden.

Gisteravond lag er een brief van het bedrijf in mijn brievenbus. Hierin stond doodleuk dat ze mijn beëindiging hebben ontvangen en dat die dus zal ingaan na het afgelopen van mijn contractsperiode op 31-05-2008.
Nergens wordt er gesproken over mijn eisen of hun fouten. Ze doen net alsof het gewoon een doodnormaal verzoek was tot beëindiging.

Dus belde ik vanochtend het bedrijf op. Wederom na een minuut of 20 sprak ik medewerker X en die bevestigde dat zij er verder niets aan kunnen doen en dat ik mijn contract uit zal moeten zitten.

Op dat moment werd ik werkelijk witheet en heb ik hem toch echt even duidelijk gemaakt hoe de vork in de steel zit, dat ik ze meerdere malen in de gelegenheid heb gesteld om het op te lossen en dat ik volledig in mijn recht sta als ik het contract op wil zeggen op grond van wanprestatie.  Volgens die medewerker is dat helemaal niet zo ( zonder verdere onderbouwing ) en kan hij mij nergens mee van dienst zijn. Er kan ook geen leidinggevende of meerdere worden gesproken, wat de opgekropte woede alleen maar versterkt aan mijn kant.   Ik heb hen aangegeven dat ongeacht mijn klachten, ze alsnog contractbreuk plegen als ze de € 100,-  niet op mijn rekening storten, want ik wil dat jaar gratis bellen niet van ze, daar heb ik tot nu toe nog niet eens gebruik van kunnen maken.  Ineens gaf hij aan dat mijn telefoon het binnen een uur zou doen !!! Dus ik geef aan, dat ik daar niet meer van gediend ben en dat het verspilde moeite is, ik heb namelijk al geklaagd over het niet werken van mijn telefoon bij het bedrijf dus ik ben er klaar mee !.  Hij gaf aan dat die medewerker die me het jaar gratis bellen aanbood niet van het bedrijf zelf is, maar van een callcenter.  Dus ik antwoorde dat dit mij niet interesseerde, als iemand volgens dat bedrijf belt en mij aangeeft dat mijn klacht in behandeling genomen wordt en het binnen een week opgelost zal worden, dan kan ik niet ruiken dat het om een externe partij gaat en dan is de klacht wat mij betreft aangemeld.

Ook kreeg ik regelmatig rekeningen die niet aan mij geadresseerd waren ( wel mijn adres, niet mijn naam) en die heb ik dan ook niet geopend.

Uiteindelijk bleek er niet meer met de man te praten want ipv mij gerust te stellen of te sussen werd hij brutaler en bleef volhouden dat ik niemand kan spreken en dat ik er gewoon "aan vast zit". En dat ik hen had moeten bellen ipv het te melden aan een extern bedrijf, ook al kon ik logischerwijs niet weten dat ik geen medewerker van Scarlet aan de lijn had.

Ik ben echt woedend !!!  Ik heb de medewerker van het bedrijf laten weten dat ik hier werk van ga maken, want ze krijgen geen rode cent meer van mij en ze laten me nu lekker in mijn hemd staan.

Het is een erg lang verhaal geworden   :o Maar het lucht wel enigszins op :P

Zien jullie nog kanttekeningen of dillema's waardoor ik het niet per direct op zou mogen zeggen ? Mijn vertrouwen in het bedrijf is volledig weg en ik wil hier werk van maken.
Knowledge is not power, knowledge applied is power.

Tazzy

Staan er op hun site voorwaarden gemeld?
Hebben ze een juridische afdeling? Normaal gezien zou je verwachten dat een "in gebreke" stelling wel wat meer reactie op komt.

Hier staan trouwens de voorwaarden http://www.scarlet.nl/scarlet-one/documents/ALGEMENE_VOORWAARDEN_SCARLET_per_1_oktober_2005.pdf

lees dit anders ook even: http://www2.trosradar.nl/?url=PHP/news/3/1427
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

Tazzy

DVDProfiler

jankees

Helaas een heel herkenbaar verhaal dat ik uit de hoek van telecom- en nutsbedrijven vaak hoor. Op basis van hetgeen je stelt ben ik van mening dat de serviceprovider toerekenbaar tekort schiet in haar verplichtingen op basis van de overeenkomst. Het kan zo zijn dat de algemene voorwaarden van de provider een bijzondere procedure hebben, waardoor je bijvoorbeeld niet zonder op kunt zeggen.

Ik zou in ieder geval stoppen met betalen en de wederpartij nogmaals schriftelijk kenbaar maken dat modem op je thuisadres opgehaald kan worden na voorafgaand gemaakte afspraak daartoe.

Waarschijnlijk is dat je vervolgens zult worden geconfronteerd met incasso-bureau's en/of deurwaarders. In dat kader zal de hoofdsom waarschijnlijk worden verhoogd met allerlei kosten die al dan niet uit de algemene voorwaarden voortkomen. Vervolgens kunnen er twee dingen gebeuren. Het kan zo zijn dat de aanbieder het erbij laat zitten en je van het geheel nooit meer wat hoort. Het kan ook zo zijn dat ze er toch een dagvaarding bij de Kantonrechter aan wagen. Indien dit gebeurt kan je bij de Kantonrechter je verhaal doen.

In dat geval zijn er weer twee mogelijkheden. Het kan zo zijn dat de Kantonrechter vindt dat je gelijkt hebt en de wederpartij in het ongelijk stelt, met veroordeling van de wederpartij in de kosten van de procedure. Dit lijkt mij, op basis van hetgeen je stelt, het meest waarschijnlijk. Het kan ook zo zijn dat de Kantonrechter de wederpartij geheel of gedeeltelijk in het gelijk stelt. In dat geval kan jij ook in de kosten van de procedure worden veroordeeld. De kans hierop lijkt mij klein maar ik ben gehouden je op deze mogelijkheid te wijzen. Aan elke procedure zit immers een risico.

Kan je hiermee uit de voeten?

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

Darkman

Hallo Jan-kees,

Ik hoefde er nergens bij te zetten dat het om Scarlet gaat, dat is hierbij al wel duidelijk.

Ik vind het heel erg laf dat als ik ze vervolgens bel ineens er van alles mogelijk is binnen 1 uur. Vandaag hebben ze van mijn rekening geïncasseerd, ik heb de opdracht gegeven om het retour te storten, dat gaat de bank ook doen.  Vanmiddag moet ik even persoonlijk langs mijn bank om een incasso blokkade voor Scarlet te activeren.  Ik vind dat ik zeker in mijn recht sta, dus ik ga absoluut niet meer wachten tot 2008 en mijn contract bij die dieven uit zitten.

Bedankt voor jullie reacties dusver.

Mvg,

Alex

BOUBOU

Wat zijn de kosten eigenlijk voor het laten doen van een uitspraak bij het Kantongerecht?
Is hier een vaste prijs voor, of ligt het aan de gecompliceerdheid van het geschil?

Dit is mischien handig om te weten voordat je het tot het gerecht laat komen  ;)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Kale

Ik herken de frustatie over het bellen met zulke bedrijven, en de uitblijvende reactie's daarop.
Het enigste antwoord wat die call-centers geven is:
- ik kan momenteel niet in mijn systeem
- ik mag dat niet
- ik kan dat niet
- ik weet het niet
Doorverbinden, niet mogenlijk, etc etc.

De enigste succesen die ik in het verleden zelf heb gehaald waren op het moment dat ik aangetekende brieven, met ontvangst bevestiging, verstuurde gericht aan "de Directie".
Dus niet aan de betreffende afdelingen, maar meteen hogerop, dan werd ik gebeld door mensen die wel spijkers met koppen konden slaan.

Maar uiteindelijk kon ik het alleen redden door het uit handen te geven, en afstand te nemen.
Want ze kunnen me ,nu ook , binnen 1 minuut tot kookpunt brengen.

Ik zou ook zeer zeker de richting inslaan die je nu gaat ,storneren van afgeboekte termijn, vergeet niet een rode kaart te sturen naar scarlet om automatische incasso stop te zetten, en inderdaad die incasso blokkade neerzetten(als de bank dat al meteen doet, je moet volgens mij nl eerst die rode kaart versturen)

Zelf zou ik dus ook absoluut in staat zijn om zo een modem aan een grote 40/60 tegel te tapen en linea recta bij het betreffende bedrijf door de voorpui te kegelen, is absoluut geen goed plan, maar het lucht wel lekker op om in ene keer ff al je frustratie's eruit te donderen.

Darkman

Ha ha Kale .. je neemt me de woorden uit de mond .. ;D Ik kon namelijk die gozer door de telefoon wel wat aandoen.. echt ongehoord onbeschoft zijn die lui. Ik heb wel eens een akkefietje aan de telefoon gehad met een bedrijf, maar altijd werd de kalmte bewaard en kwamen we tot een oplossing, alleen bij scarlet lijkt het wel alsof het niemand iets kan schelen en zodra je begint over opzeggen , dat ze dan een  kan je lekker toch niet, lekker puh mentaliteit hebben waar ze ook niet vanaf wijken. Zodra je begint over de wet en over jouw recht dan lullen ze er gewoon overheen en verwijzen ze jou naar een contract. Echt onbeschoft...

tiptop

Hoi Darkman,
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt bij Scarlet verleden jaar.
KPN had geen afmelding gekregen terwijl zij dat zouden regelen.
Ook had ik nummerbehod aangevraagd. Ik had gewoon een nieuw nummer gekregen maar was niet geinformeerd.
Ok deed mijn internet het niet meer.

Nergens werd op gereageerd.

Pas toen ik een aangetekende brief verstuurde dat ik hen contractbreuk verweet en per direct opzei en KPN zelf had opgezegd, werd ik gebeld. Een heel brutaal typje vroeg hoe ik er bijkwam dat ik dat kon doen en zei dat ik aan mijn contract vast zat (is niet zo)

Ik vertelde hen dat ik politie-agent ben geweest en erg goed op de hoogte ben van de wettelijke regels.

Hierna stotterde ze nog wat na, maar na een paar maanden kreeg ik een E-mail waarin ze aangaven dat mijn contract was beeindigd.

De trosradar link vertelt je inderdaad goed wat je moet doen.
Je hebt het meest al gedaan. Je hebt ze nl. de kans gegeven om hun fouten te herstellen. ZIJ hebben niet gereageerd of hun fout hersteld.  -> Contractbreuk dus.
Aangetekende brief sturn met redenen en de kans die je ze gegeven hebt en juridisch zit je redelijk dicht. Lat hen maar bewijzen dat ze er wel alles aan gedaan hebben o je te helpen (hun plicht).

Als zij andere dingen in hun contract hebben gezet en zeggen dat je hoe dan ook niet kunt opzeggen is dat fout.
De wet gaat boven een daarvan afwijkend contract. Sterker nog...als het cotract dingen bevat die volgens de wet niet mogen, is deze sowieso ongeldig.

gr.
Fabian
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Darkman

Fabian,

Bedankt voor je reactie. Ik weet dat een contract net zo rechtsgeldig is, als de inhoud ervan.

Ik ben nu werkzaam als systeembeheerder ( MCSE 2003) , maar toen ik in 2001 begon met het behalen van mijn MCSE modules, bouwde ik een studieschuld op van ~€ 5000.  Na 11 september stortte de markt in voor detachering en mocht ik vertrekken, of ik moest akkoord gaan met een contract op basis van werken= loon ontvangen, thuis zitten zonder opdracht = geen salaris ontvangen.

Hier ging ik uiteraard niet mee akkoord, want dat was geen alternatief. Ik moet toch ook rekeningen betalen. Dus geen gehoor aan gegeven. Bovendien was het zo dat zij mij er uit gooiden, ondanks dat ik goed presteerde ( hun eigen woorden) en daarnaats had ik zwart op wit dat bij gebleken geschikheid, CHECK ! en bij het behalen van 4 CORE MCSE 2000 modules Check !( ik had die gehaald + 1 elective in een half jaar tijd) ik in feite een vast contract zou krijgen.

Dus ze hadden geen poot om op te staan. Toch kreeg ik op een dag een brief van een incassobureau die met allerlei enge dingen dreigde.  Toen heb ik daar een nette brief naar toe gestuurd waarom ik niet ga betalen en dat ik volledig in mijn recht sta en het contract dus niet rechtsgeldig is, omdat er ook nadrukkelijk in stond dat bij een geschil tussen het bedrijf en de werknemer, alles onderling beslecht moet worden ZONDER tussenkomst van een rechter.  Ze deden dus zichzelf hiermee ook al de das om, ( naast het aftroggelen van hun werknemers),  Na die brief heb ik er niks meer van gehoord, dus waarschijnlijk hebben ze zich gerealiseerd dat het een verloren zaak was.

Vandaar dat ik ook niet bang ben voor hetgeen wat Scarlet in de weegschaal zou kunnen brengen. Ik wil na dit alles in geen geval met ze verder. Mijn vertrouwen in hen is helemaal weg.

Tazzy

Citaat van: BOUBOU op februari 23, 2007, 17:51:04
Wat zijn de kosten eigenlijk voor het laten doen van een uitspraak bij het Kantongerecht?
Is hier een vaste prijs voor, of ligt het aan de gecompliceerdheid van het geschil?

Dit is mischien handig om te weten voordat je het tot het gerecht laat komen  ;)

MvGr. BOUBOU
Bel even met de griffie? Kan hier wel even langs de fiscale griffie lopen maar dan heb de je bedragen van de hogeraad.

DVDProfiler

jankees

Citaat van: BOUBOU op februari 23, 2007, 17:51:04

MvGr. BOUBOU

De proceskosten vallen uiteen in griffierechten, deurwaarderskosten en salaris van de gemachtigde van de wederpartij.

Als gedaagde (verwerende partij) ben je bij de Kantonrechter geen griffierecht verschuldigd. Dat is dus lekker voordelig. De partij die door de Kantonrechter in het ongelijk wordt gesteld moet de proceskosten betalen. Die worden door de Griffier berekend. De hoogte van het salaris van de gemachtigde van de wederpartij wordt vastgesteld op basis van een puntensysteem en is afhankelijk van het aantal instanties in de procedure. In een normale civiele procedure bij de Kantonrechter ben je ergens tussen de € 650,-- en € 1.000,-- kwijt.

Dit bedrag dient dus te worden betaald door de in het ongelijk gestelde partij. Op basis van de gegevens die ik heb gezien en de feiten van algemene bekendheid ten aanzien van de dienstverlening van telecomaanbieders, acht ik de kans dat je in deze zaak in het ongelijk wordt gesteld betrekkelijk gering.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

Tazzy

Twijfelde of het een fiscale of civiele procedure zijn zijn, geloof dat het bij deze beantwoord is :)

Geef je een seintje als je zaak bij de HR voor komt ;-)

DVDProfiler

kippekop

Ik vind het schandalig dat dit soort bedrijven uberhaupt nog mogen bestaan. Ik heb deze problemen met oxxio, ben al 9 maanden bezig met hun... en nog mijn geld niet terug, het zijn gewoon dieven en als consument sta je in je hemdje! Soms zou je wel in amerika willen wonen!!
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Darkman

Nou dat hoorde ik dus ook van Oxxio, ik had het ook aangevraagd, maar nadat ik deze keer wel mijn huiswerk gedaan had, heb ik het afgezegd tijdens de afkoel periode, aangetekend en wel, met bewijs dat het contract nog niet binnen was bij de KvK, daar had ik alles opgevraagd en had e-mail communicatie als bewijs. Dus toen vroegen ze me alsnog waarom ik op wilde zeggen. Ik was ze geen verklaring verschuldigd, maar ik gaf aan dat ik te slechte ervaringen heb met "erg goedkope" aanbieders en gezien mensen in mijn omgeving last hadden van foutieve incasso's en dergelijke, ik mij er niet aan zou willen branden.

Ze vonden het jammer maar "respecteerden" mijn keuze :P

Nu ik jouw post hier lees, ben ik blij dat ik het gedaan heb. Ik zit nu bij greenchoice. Wellicht niet de goedkoopste maar wel een erg goede helpdesk. Niks geen 0900- nummers, maar gewoon 010. En de medewerkers daar zijn erg behulpzaam. Kwamen ook als beste uit de consumententests

tiptop

Citaat van: Darkman op februari 26, 2007, 13:59:21
Fabian,

Bedankt voor je reactie. Ik weet dat een contract net zo rechtsgeldig is, als de inhoud ervan.

Ik ben nu werkzaam als systeembeheerder ( MCSE 2003) , maar toen ik in 2001 begon met het behalen van mijn MCSE modules, bouwde ik een studieschuld op van ~€ 5000.  Na 11 september stortte de markt in voor detachering en mocht ik vertrekken, of ik moest akkoord gaan met een contract op basis van werken= loon ontvangen, thuis zitten zonder opdracht = geen salaris ontvangen.

Hier ging ik uiteraard niet mee akkoord, want dat was geen alternatief. Ik moet toch ook rekeningen betalen. Dus geen gehoor aan gegeven. Bovendien was het zo dat zij mij er uit gooiden, ondanks dat ik goed presteerde ( hun eigen woorden) en daarnaats had ik zwart op wit dat bij gebleken geschikheid, CHECK ! en bij het behalen van 4 CORE MCSE 2000 modules Check !( ik had die gehaald + 1 elective in een half jaar tijd) ik in feite een vast contract zou krijgen.

Dus ze hadden geen poot om op te staan. Toch kreeg ik op een dag een brief van een incassobureau die met allerlei enge dingen dreigde.  Toen heb ik daar een nette brief naar toe gestuurd waarom ik niet ga betalen en dat ik volledig in mijn recht sta en het contract dus niet rechtsgeldig is, omdat er ook nadrukkelijk in stond dat bij een geschil tussen het bedrijf en de werknemer, alles onderling beslecht moet worden ZONDER tussenkomst van een rechter.  Ze deden dus zichzelf hiermee ook al de das om, ( naast het aftroggelen van hun werknemers),  Na die brief heb ik er niks meer van gehoord, dus waarschijnlijk hebben ze zich gerealiseerd dat het een verloren zaak was.

Vandaar dat ik ook niet bang ben voor hetgeen wat Scarlet in de weegschaal zou kunnen brengen. Ik wil na dit alles in geen geval met ze verder. Mijn vertrouwen in hen is helemaal weg.

Hoi Darkman,

SUCCES IN DE STRIJD ;) 8)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.