Gerbrand heeft ook voor het eerst een CRT -> scalertje erbij

Gestart door Gerbrand, februari 22, 2007, 14:30:06

Vorige topic - Volgende topic

Gerbrand

Hoi,

ik heb vandaag aan de yokes gedraaid en de drie rasters liggen nu zonder convergeren een stuk beter op elkaar. Hopelijk maakt dit de boel minder gevoelig voor drift.

Daarnaast heb ik wat aan de 17 V op de SMPS zitten te meten. Volgens de site van Curt Palme, moet je daarop met een PAL (15.6 kHz) 17 V meten, met de H-width op 49. Zelfs als ik de pot maximaal naar rechts draai, kom ik niet verder dan 16.9 V. Bij hogere frequenties is de spanning wel hoger (ca. 18.3 V). Zou dit op problemen kunnen duiden?

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

Gerbrand

Het draaien aan de yokes heeft al een redelijke verbetering opgeleverd. Helaas nog steeds niet perfect... vooral op rood.

Het rode raster vertoont een soort van golf:
               /
.............
/

Het hangt dus in de ene hoek wat omlaag en in de andere hoek wat omhoog. Daardoor zijn de convergentiewaardes in die hoeken nog steeds hoog (70-80). Ik vermoed dat dat mijn drift veroorzaakt.

De vorige eigenaar heeft een wat kleiner raster gebruikt dan ik. Op dit kleinere raster heb je hier geen last van, maar ik vind dan de lichtopbrengst eigenlijk wat te laag. Daarom had ik besloten een beetje wear op te koop toe te nemen en het raster groter te zetten. Dat lijkt nu helaas lastig te worden.

Ik ga vanavond nog proberen de front en back-porch wat te vergroten zodat ik nog meer binnen het raster blijft, momenteel zit ik ca. 3-4 mm binnen het raster.

Gerbrand

stef662

Een golvend raster (zoals die windows vlag?) zou ik niet weten hoe dat te corrigeren.

Als je de front en back porge groter zet dan kun je ook je raster kleiner zetten (zelfde effect maar makkelijker).

Ik begrijp dat als je hem warm convergeert (na 1/2 uur) dat hij dan nog steeds verder drift? Steeds meer in een golfpatroon wat gebeurt er na vele uren?

Zo maar wat vragen die in me op kwamen  ;D

Gerbrand

Hoi,

Het lijkt inderdaad een beetje op de windowsvlag  :D

Het raster kleiner zetten betekent dat ik de lichtopbrengst verminder en dat wil ik dus eigenlijk niet. Ik hoop nog een beetje dat het een soort inslingereffect van het raster is. Dan zou ik er dus minder last van hebben als ik verder van de rand van het raster zit.

Wat betreft het driften: hij drift inderdaad de hele tijd een beetje. Wat vervelender is: als je hem aanzet, is de convergentie anders en drift hij niet meer terug.

Overigens: het is al een stuk beter, maar echt scherp is het plaatje niet als je zou gaan kijken zonder opnieuw convergeren.

Gerbrand

stef662

Citaat van: Gerbrand op april 23, 2008, 16:41:52
Het lijkt inderdaad een beetje op de windowsvlag  :D

Dat is vreemd, misschien dat iemand anders daar ervaring mee heeft?

Het raster kleiner zetten betekent dat ik de lichtopbrengst verminder en dat wil ik dus eigenlijk niet. Ik hoop nog een beetje dat het een soort inslingereffect van het raster is. Dan zou ik er dus minder last van hebben als ik verder van de rand van het raster zit.
Je lichtopbrengst is groter als het plaatje op het fosfor groter is, een deel van het raster dat je niet gebruikt draagt niet bij aan de lichtopbrengst, denk maar eens over na  ;)

Wat betreft het driften: hij drift inderdaad de hele tijd een beetje. Wat vervelender is: als je hem aanzet, is de convergentie anders en drift hij niet meer terug.

Normaal is het zo dat als je hem aanzet (je laat hem wel online staan dus niet echt uitzetten), dat hij dan een beetje moet opwarmen voordat hij goed scherp is maar als je hem mechanisch goed hebt staan dan zou zelfs dit niet het geval mogen zijn.

Kun je misschien foto's maken?

Gerbrand

Citaat van: bourne op april 23, 2008, 18:19:40
Je lichtopbrengst is groter als het plaatje op het fosfor groter is, een deel van het raster dat je niet gebruikt draagt niet bij aan de lichtopbrengst, denk maar eens over na  ;)

Volgens mij begrijpen wij elkaar niet helemaal goed  ;). Met mijn opmerking over front en backporches bedoelde ik, dat de front en backporches groter zet en tegelijkertijd ook het raster. Het image blijft dus even groot, maar het raster is al meer "ingeslingerd" op het moment dat het image begint.

Gerbrand

stef662

Citaat van: Gerbrand op april 23, 2008, 18:23:18
Volgens mij begrijpen wij elkaar niet helemaal goed  ;). Met mijn opmerking over front en backporches bedoelde ik, dat de front en backporches groter zet en tegelijkertijd ook het raster. Het image blijft dus even groot, maar het raster is al meer "ingeslingerd" op het moment dat het image begint.

Gerbrand

aaah, ok ;D

Schiet me nog te binnen dat bij mij een aantal resoluties ook vreemde golfverschijnselen opleveren. Misschien gewoon eens een behoorlijk andere resolutie proberen ???

Gerbrand

Hoi,

Ik zal eens een andere resolutie proberen. Ik heb al 1080i geprobeerd, maar nooit de moeite genomen naar de convergentiedrift te kijken.

Gisteravond heb ik inderdaad de rasters vergroot en het image in het minst golvende deel van het raster gezet. Vanavond maar eens kijken of de boel stabiel is gebleven.

Verder:
Hierboven ergens heb ik het over het 17V punt op de SMPS. Zoals ik al schreef heb ik hieraan gemeten, maar ik krijg het niet boven de 16.9 V, zelfs met de trimpot volledig naar rechts. Wel viel me op, dat de HV stabiliteit verbeterd was. Dit deed ik met de HV stabiliteitstest uit de NOKIA test patroon generator. Is dit toch geen veeg teken?

Gerbrand

Gerbrand

Hoi,

Na enig verder zoeken, ben ik toch wel tot de conclusie aan het komen dat de SMPS niet goed meer is.

Symptomen:
1) De horizontale geometrie is steeds anders als je hem aanzet (rasterbreedte, shift)
2) De convergentie verloopt
3) Het 17V punt verloopt behoorlijk. Naar mate hij langer aanstaat wordt de spanning steeds hoger. Dit scheelt bijna 0.5 V (van koud naar warm). Helaas duurt het wel een paar uur voordat hij zover is.

Ik denk dat ik 3 opties heb:
1) SMPS recappen. Nu kan ik wel solderen, maar ik heb een beetje mijn twijfels of mijn handigheid zover reikt.
2) SMPS naar Curt of iemand anders opsturen en laten recappen.
3) Andere SMPS regelen. Dan weet je alleen nooit wat je krijgt.

Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt,

Gerbrand

BarcoCRT

Citaat van: Gerbrand op april 30, 2008, 02:18:11
Hoi,

Na enig verder zoeken, ben ik toch wel tot de conclusie aan het komen dat de SMPS niet goed meer is.

Symptomen:
1) De horizontale geometrie is steeds anders als je hem aanzet (rasterbreedte, shift)
2) De convergentie verloopt
3) Het 17V punt verloopt behoorlijk. Naar mate hij langer aanstaat wordt de spanning steeds hoger. Dit scheelt bijna 0.5 V (van koud naar warm). Helaas duurt het wel een paar uur voordat hij zover is.

Ik denk dat ik 3 opties heb:
1) SMPS recappen. Nu kan ik wel solderen, maar ik heb een beetje mijn twijfels of mijn handigheid zover reikt.
2) SMPS naar Curt of iemand anders opsturen en laten recappen.
3) Andere SMPS regelen. Dan weet je alleen nooit wat je krijgt.

Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt,

Gerbrand
1) Heb je niet toevallig veel blokken die vlak bij elkaar liggen? Kijk bij power-up eens welk blok actief is? Oplossing zou zijn alle blocks verwijderen behalve het juiste block.
2) Staat de projector mechanisch perfect en zijn overige mechanische afregelingen zoals toe-in, rotatie van het juk goed? Is er bij het afregelen gebruik gemaakt van de potmeters?
3) Is normaal, meet de 17,5V nadat de projector 30 min aan staat en op dezelfde scanfrequentie. De spanning is deels afhankelijk van de gekozen scanfrequentie.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Gerbrand

Hoi,

Ik zal proberen je vragen te beantwoorden. Aangezien dit mijn eerste CRT is, hoop ik nog steeds op een "beginnersfout".

Citaat van: BarcoCRT op april 30, 2008, 09:02:59
1) Heb je niet toevallig veel blokken die vlak bij elkaar liggen? Kijk bij power-up eens welk blok actief is? Oplossing zou zijn alle blocks verwijderen behalve het juiste block.

Ik ben begonnen met alle blokken te wissen. Momenteel heb ik alleen de blokken die ik ook gebruik (1440x864@50, 1440x864@75 & 1080i).

2) Staat de projector mechanisch perfect en zijn overige mechanische afregelingen zoals toe-in, rotatie van het juk goed? Is er bij het afregelen gebruik gemaakt van de potmeters?

Ik heb de projector dmv "driehoeksmetingen" tov het scherm goed gezet. De juks heb ik laatst gedraaid (zie hierboven ergens). Dat heeft al veel opgelost.

Wat me wel opvalt is dat zowel rood als blauw een soort horizontale non-linearity hebben, maar volgens mij is dit normaal en het gevolg van de toe-in (?).

Het image staat niet helemaal in het midden van het raster. Ik heb het eerst ook geprobeerd met het image in het midden, maar het probleem is dat het rode raster een soort golf vertoont ("Windows vlag" vorm). Daardoor had ik in twee diametrale hoeken heel veel correctie nodig.

Ik heb gebruik gemaakt van de potmeters voor rood en blauw. In principe hebben rood en blauw daardoor dezelfde rastershift als groen. Overigens is het zo, dat de raster shift ook verschuift. Bij het nastellen moet ik dan soms wel 2-3 punten afwijken.

3) Is normaal, meet de 17,5V nadat de projector 30 min aan staat en op dezelfde scanfrequentie. De spanning is deels afhankelijk van de gekozen scanfrequentie.

Ik meet de spanning bij een intern testpatroon op 15.6 kHz (PAL). Hor. width op 49 en contrast en brightness ook. Volgens de service manual zou dat goed moeten zijn. Ik vind het raar dat die spanning ook na een paar uur nog blijft verlopen, maar misschien is dat ook normaal.

Zou het nog iets in de convergentie borden zelf kunnen zijn?

Alvast bedankt voor je reacties,

Gerbrand

BarcoCRT

Hoe is het met de breedte van de drie rasters zonder convergentie? Het is belangrijk dat de drie rasters even breed zijn. Correcties kunnen dmv de spoelen naast het H-defl board uitgevoerd worden. Hiervoor zijn kunststof schroevedraaiers nodig omdat anders vrijwel direct het ferriet kernmateriaal beschadigd wordt. Probeer het niet met metalen schroevedraaiers!

Verder is het zo dat hij het centreren van de rasters het beter is om naar de hoeken/randen van het beeld te kijken dan naar het midden van het beeld. Rood en blauw zullen ivm toe-in altijd een niet-lineaire horizontale schaal hebben, op het doek ziet het beeld er dan weer wel lineair uit. Dit is uiteraard pas goed zichtbaar na toepassing van de convergentie.

Bij deze modellen wordt de convergentie 'misbruikt' om deze horizontale lineairiteit te verkrijgen. Latere modellen hebben hier een additionele correctie voor gekregen: Adjust Hor-sides. Dit voor rood en blauw.
Met jouw projector moet je eerst deze niet-lineairiteit goed zetten met de convergentie. Gebruik hiervoor de eerste 5 (4) velden van de horizontale convergntie op de X-as. Gelukkig is de standaard volgorde die Barco hanteert voor de convergentie precies de goede. Voordat je aan deze correctie begint moeten de rasterbreedtes echt perfect gelijk afgeregeld zijn! Let verder ook op de 'koppeling' tussen convergentie-velden en maak daar slim gebruik van! Dit zal er voor zorgen dat de benodigde correctie minimaal is.

Stel de 17,5V gewoon in bij een scanfreq van 48khz oid, dat is een meer reele waarde dan de 15 kHz. Dat de waarde blijft varieren komt gewoon omdat de projectcor opwarmt, is volkomen normaal.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3

Gerbrand

Hoi,

Bedankt voor je hulp. Heel veel van de dingen die je vraagt heb ik al geprobeerd. Ik zal hieronder proberen te beschrijven wat ik precies heb gedaan.

Citaat van: BarcoCRT op april 30, 2008, 11:37:33
Hoe is het met de breedte van de drie rasters zonder convergentie? Het is belangrijk dat de drie rasters even breed zijn. Correcties kunnen dmv de spoelen naast het H-defl board uitgevoerd worden. Hiervoor zijn kunststof schroevedraaiers nodig omdat anders vrijwel direct het ferriet kernmateriaal beschadigd wordt. Probeer het niet met metalen schroevedraaiers!

Ik heb de breedte van de rasters al afgesteld. Hiervoor heb ik een afgevijld eetstokje gebruikt  ;D. De ongeconvergeerde rasters zijn dus nu even breed op de horizontale center line, maar ik zal dat nog eens checken.

Verder is het zo dat hij het centreren van de rasters het beter is om naar de hoeken/randen van het beeld te kijken dan naar het midden van het beeld.

Dit zal ik nog eens proberen. Is er trouwens een fundamenteel verschil tussen het centreren van de rode/blauwe rasters dmv het installation menu en dmv van de convergentie? Op grond van wat ik gezien heb niet, maar ik ben me niet zeker.

Bij deze modellen wordt de convergentie 'misbruikt' om deze horizontale lineairiteit te verkrijgen. Latere modellen hebben hier een additionele correctie voor gekregen: Adjust Hor-sides. Dit voor rood en blauw.
Met jouw projector moet je eerst deze niet-lineairiteit goed zetten met de convergentie. Gebruik hiervoor de eerste 5 (4) velden van de horizontale convergntie op de X-as. Gelukkig is de standaard volgorde die Barco hanteert voor de convergentie precies de goede. Voordat je aan deze correctie begint moeten de rasterbreedtes echt perfect gelijk afgeregeld zijn! Let verder ook op de 'koppeling' tussen convergentie-velden en maak daar slim gebruik van! Dit zal er voor zorgen dat de benodigde correctie minimaal is.

Ik volg bij de eerste ruwe convergentie altijd de volgorde van de Barco. Bij het fijnstellen wil ik daar wel eens van afwijken, maar probeer dat wel "slim" te doen. Alleen al door de horizontale niet lineariteit krijg ik convergentie settings van rond de 70. De Barco staat overigens op 3m20 van een 2m30 breed scherm

Stel de 17,5V gewoon in bij een scanfreq van 48khz oid, dat is een meer reele waarde dan de 15 kHz. Dat de waarde blijft varieren komt gewoon omdat de projectcor opwarmt, is volkomen normaal.

Dat zal ik doen. Volgens de service manual moet het trouwens 17.2 V zijn. Of maakt dat niet zoveel uit?

Gerbrand

BarcoCRT

Citaat van: Gerbrand op mei  1, 2008, 00:39:22
Ik heb de breedte van de rasters al afgesteld. Hiervoor heb ik een afgevijld eetstokje gebruikt  ;D. De ongeconvergeerde rasters zijn dus nu even breed op de horizontale center line, maar ik zal dat nog eens checken.
Zo zou het goed moeten zijn.

Dit zal ik nog eens proberen. Is er trouwens een fundamenteel verschil tussen het centreren van de rode/blauwe rasters dmv het installation menu en dmv van de convergentie? Op grond van wat ik gezien heb niet, maar ik ben me niet zeker.
Gebruikt het installation menu geen intern raster? Dat moet je iig nooit gebruiken. Met een extern tespatroon haal je altijd veel betere resultaten. Zo is astig afregelen op het interne testpatroon gewoon onmogelijk.

Ik volg bij de eerste ruwe convergentie altijd de volgorde van de Barco. Bij het fijnstellen wil ik daar wel eens van afwijken, maar probeer dat wel "slim" te doen. Alleen al door de horizontale niet lineariteit krijg ik convergentie settings van rond de 70. De Barco staat overigens op 3m20 van een 2m30 breed scherm
Niet om op te scheppen, maar tot aan de convergentie ben ik vele uren bezig. Daarna is de convergentie dan werkelijk peanuts en hooguit enkele minuten werk. Ook is er geen spraken van een ruwe convergentie.

Citaat van: Gerbrand op mei  1, 2008, 00:39:22Dat zal ik doen. Volgens de service manual moet het trouwens 17.2 V zijn. Of maakt dat niet zoveel uit?
belangrijk is dat de spanning hoger is dan 17V, dan werkt het spot-kill circuit gewoon beter en 17,5V is een goede waarde.

Over het lineairiteitsprobleem het volgende:
- Volg de procedure uit het servicemanual om de breedte van de rasters te bepalen. Draai hiervoor de drie spoelkernen helemaal in en gebruik de breedste als referentie voor de andere twee.
- Hoe groot projecteer je op de buis? Bij maximaal gebruik van het fosfor zal je gewoon een minder goed resultaat halen met de geometrie en convergentie. Bij het aanhouden van de maten die LENS opgeeft is een goed resultaat mogelijk, dichterbij schuiven levert bovenstaande nadelen op. Hierin moet je zelf een keuze maken.
- Er is een centrale afregeling voor horizontale lineairiteit. Deze bevindt op het H-defl board naast de grote spoel en kan eigenlijk alleen afgeregeld worden door het board er uit te halen. Het effect van deze afregeling is voor elke scanfrequentie weer anders, dus bepaal eerst op welke scanfrequentie je de projector wil gaan gebruiken en regel dan hier op af.
- Accepteer een oneffenheid. Het is heel goed mogelijk dat één kleur in één hoek een convergentiefout blijft houden die niet volledig weg te regelen is. Accepteer dit, tijdens het kijken van een film valt dit niet op.
- Afregeling H-phase: Het is belangrijk om het inkomende signaal uit netjes te lijnen met signalen die door de de geometrie- en convergentiecircuits worden opgewekt. Zet een extern rasterpatroon op en regel H-phase zo af dat het middelste convergentie vierkantje exact in het midden van het beeld valt. Dit kan er evt toe leiden dat er links een 'golfje' in het beeld komt bij 1208/9 modellen. Bepaal wat de impact hiervan is op de horizontale linairiteit en maak een keuze. het verdient de aanbeveling om de H-phase netjes in het midden te hebben staan.
- Lineairiteit van één kleur is niet goed te krijgen. Dit kan mogelijk komen door een minder mooi gewikkeld juk, een buis 'die niet wil' of een probleem in het eindtrapje. Haal eens de convergentielade los en zet de projector aan om te kijken of het onderlinge verschil zonder convergentielade ook aanwezig is. Je kan ook een juk omwisselen of de aansluitingen van het juk, indien de kabels dat halen! Haal deze stekker nooit los terwijl de projector aan staat, je hebt onmiddelijk spotburn. Ook kan je met een scoop kijken welk signaal er niet goed uit ziet.

Gerbrand

Hoi,

ik ben vanmiddag weer helemaal van voren af aan begonnen...

Ik heb er ditmaal extra opgelet dat het middelste convergentievlakje in het midden van het scherm staat en dat het testpatroon in het midden van het convergentievlakje staat. Dit lukte niet helemaal doordat ik enige horizontale niet-lineariteit had (ca. 3% verschil tussen links en rechts). Dit leek mij nog niet zo veel dat ik er wat aan wilde doen.

Daarna heb ik nog een keer wat aan de juks gedraaid. Ik begrijp uit de diverse fora, dat je daarbij alleen op de horizontale center line moet letten. Of is het toch beter voor het plaatje als geheel te optimaliseren?

Daarna heb ik met de pots het rode en blauwe raster afgeregeld. Het rode en blauwe raster liggen nu in vertikale richting al bijna op groen.

Ik ben net klaar met het convergeren van rood. De convergentiewaardes leken wel iets kleiner dan de vorige keren, maar echt veel maakte het niet uit. Ik dacht altijd dat je bij het convergeren eerst een "ruw" rondje moest maken en daarna nog een tweede rondje om alles fijn te stellen. Maar ik begrijp van jou dat je alles ook gewoon in 1 keer kan doen.

Ik heb de Barco net uitgezet. Nu maar afwachten of de boel nu stabiel blijft...

Een vraagje had ik nog: als ik het raster verklein naar 16/9 en de benodige V-linearity toepas, dan schuift het raster behoorlijk uit het midden van de buis. Is het dan raadzaam om het weer terug te schuiven (dat betekent een rastershift van 35)?

Wat betreft de afstand tot het scherm: LENS zegt dat ik op 3m23 moet staan, maar ik sta op 3m14.

Alvast bedankt voor je tips,

Gerbrand

BarcoCRT

Citaat van: Gerbrand op mei  1, 2008, 22:05:40
Daarna heb ik nog een keer wat aan de juks gedraaid. Ik begrijp uit de diverse fora, dat je daarbij alleen op de horizontale center line moet letten. Of is het toch beter voor het plaatje als geheel te optimaliseren?
De X-assen moeten zo veel mogelijk parallel lopen. Indien een kleur een rare golf in de X-as heeft, positioneer X-as dan dusdanig (dmv roteren) tov  de andere X-assen dat er een beeld ontstaat wat met een minimum aan correctie (convergentie) weer goed is te krijgen.

Citaat van: Gerbrand op mei  1, 2008, 22:05:40Ik dacht altijd dat je bij het convergeren eerst een "ruw" rondje moest maken en daarna nog een tweede rondje om alles fijn te stellen. Maar ik begrijp van jou dat je alles ook gewoon in 1 keer kan doen.
Ik gaf aan dat de convergentie slechts een zeer klein stapje is in het afregelen van een projector, het is zo ongeveer de laatste stap in het afregelproces. Alle voorgaande stappen kosten veel meer tijd, en je mag bijna stellen dat wanneer daar zaken minder goed zijn afgeregeld dan zie je dat in het convergentieproces terug. Het kan dan erg lastig worden, veel tijd in beslag gaan nemen en er kunnen dan uiteindelijk meerdere 'rondjes' nodig zijn. Globaal kan je stellen dat het convergenteiproces iets zegt over hoe goed de voorgaande stappen zijn uitgevoerd. Hierbij ga ik er dan van uit dat de projector geen problemen heeft, dat laatste kan wel eens lastig zijn om vast te stellen en bovendien worden de CRT-projectoren er niet echt jonger op.
Citaat van: Gerbrand op mei  1, 2008, 22:05:40Een vraagje had ik nog: als ik het raster verklein naar 16/9 en de benodige V-linearity toepas, dan schuift het raster behoorlijk uit het midden van de buis. Is het dan raadzaam om het weer terug te schuiven (dat betekent een rastershift van 35)?
Rastershift van groen gewoon gebruiken waarvoor die bedoeld is, er is immers geen alternatief voor.

Citaat van: Gerbrand op mei  1, 2008, 22:05:40Wat betreft de afstand tot het scherm: LENS zegt dat ik op 3m23 moet staan, maar ik sta op 3m14.
Dat zal het probleem niet zijn. Is de hoogte wel goed? -20 cm bij een 16:9 scherm?

Gerbrand

Hoi,

Toen ik vandaag de projector aanzette was de convergentie een stuk minder gedrift dan eerst   :). Vanaf kijkafstand niet meer te zien, maar nog wel als je er met je neus op gaat staan. Kortom: ik heb weer hoop!

Ik heb vandaag de rasters naar het vertikale midden geschoven. Voorheen zette ik eerst altijd de rasters met een intern 4:3 patroon in het midden, maar nu heb ik dat met het 16:9 patroon gedaan. Hopelijk doet dat het laatste beetje drift de das om. De projector staat inderdaad 20 cm onder de onderrand van het scherm.

Daarnaast is vandaag de door mij bestelde HDFury aangekomen. Ik had even geen DVI-D kabel, maar heb wel alvast de VGA-DB9P converter geprobeerd. Op poort 3 zag het beeld er net even iets punchier uit. Daarnaast lijk ik de streaking kwijt te zijn, waar ik met poort 5 last van heb. Dat betekent dat de brightness weer wat omhoog kan.

Als het zo doorgaat, kan ik de projector dus binnenkort gaan ophangen (moet nog wel even wat focuszaken verbeteren) en eens een keer een filmpje kijken  ;D

Bedankt voor jullie hulp,

Gerbrand

Gerbrand

Hoi allemaal,

sinds een paar weken hangt mijn Barco en heb ik mijn eerste echte filmpjes gekeken  :D. Ik moest echter nog steeds de beamfocus afregelen. Woensdagavond groen gedaan, met als resultaat scan-lines op 864p@75 Hz! Ik was zeker niet ontevreden...

Gisteravond ben ik met rood in de weer geweest. Rood zou volgens mij zelfs nog scherper moeten kunnen worden dan groen. Ik krijg het echter niet voor elkaar. Sterker nog: als ik aan de astig magneten draai (met name als ik de achterste rond de buis draai), dan verandert heel mijn rode raster van vorm. Is dit normaal? Of wijst dit erop dat er iets scheef zit? Bij groen had ik wel gezien dat het raster wat verschuift als je het focusblok verschuift, maar vervorming zag ik niet.

Edit: het lijkt erdoor te komen, dat het focusblok en het juk vooraan onderling niet goed uitgericht zijn. Evengoed blijft het rode raster wat vervormd.

Alvast bedankt voor eventuele suggesties,

Gerbrand

jantje112

Vaak krijgen mensen de scanlines zo scherp omdat ze de dots "plat" maken. Daardoor verlies je dan weer horizontaal resolutie. Belangrijk is dus dat je de dots echt rond maakt. Je kunt dit het beste doen door de projector tijdelijk electronisch uit focus te zetten.

Gerbrand

Zowel voor rood als groen zijn de dots zowel bij onderfocus als bij overfocus keurig rond. Daarnaast kun je het verschil zien als je de elektronische focus met 1 verstelt, wat volgens Reinier het criterium is voor een goede focus instelling. Helaas zie ik alleen bij groen wel scanlines (net) en bij rood niet. Weet niet waardoor dat komt...

Gerbrand

BarcoCRT

Citaat van: Gerbrand op juli 13, 2008, 10:40:33
Helaas zie ik alleen bij groen wel scanlines (net) en bij rood niet. Weet niet waardoor dat komt...

Misschien heb je het optimum al bereikt. Niet elke buis is even scherp, er zit een zekere spreiding in, bij alle kleuren. Over het algemeen is rood vaak iets scherper dan groen en blauw, en het is ook de kleur die het minst de-focussed bij afregelen en het snelst scherp te krijgen is.
Nu de electronische instellingen goed staan, kunnen focus en scheimpflug nog eens gecontroleerd worden.
Verder natuurlijk nog even het ' brillen-truukje' om groen iets scherper waar te nemen, dan weet je echt zeker of groen optimaal is.

Dan nog, waar focus je mee? Met het focus patroon van nokia kom ik op andere settings als met het middle tekst patroon van NEC, waarbij de laatste mijn voorkeur heeft.

Succes.

Gerbrand

Citaat van: BarcoCRT op juli 13, 2008, 11:43:15
Over het algemeen is rood vaak iets scherper dan groen en blauw, en het is ook de kleur die het minst de-focussed bij afregelen en het snelst scherp te krijgen is.

Ja, het viel me al op dat ik rood veel verder moest defocussen om ueberhaupt het effect van de magneten goed te kunnen zien.

Citaat van: BarcoCRT op juli 13, 2008, 11:43:15
Dan nog, waar focus je mee? Met het focus patroon van nokia kom ik op andere settings als met het middle tekst patroon van NEC, waarbij de laatste mijn voorkeur heeft.

Ik gebruik het NEC dot patroon voor het astigmatisme, maar ik vind het wel lastig te zien vanaf de projector (mijn AB is stuk...). Voor focus gebruik ik ook het NEC dot patroon, maar misschien moet ik het eens met tekst proberen.

Gerbrand

PjotrrrNL

Weer een en ander opgestoken in dit topic!
Heeft iemand een linkje naar die NEC testbeelden, de Nokia test gebruik ik inmiddels al...
Merci!

Gerbrand

*zucht*

gister moest ik natuurlijk nog even aan het groene focusblok zitten om die ook netjes uit te lijnen met het juk (bij rood hielp dat om de geometrie te verbeteren). En je raadt het al: geen scanlines meer. Sowieso is de hele focus slechter.

Ik heb het focusblok niet verschoven, alleen maar gedraaid. Het beste focus is nog steeds bij 49 en de dotjes zijn nog steeds rond bij over- en underfocus.

Ter info: voordat ik de eerste keer een goede focus had bij groen, kreeg ik het ook niet voor elkaar. Ik heb toen ook wat met het focusblok "gerommeld" en opeens was het een stuk beter.

Kennelijk is er nog ergens een andere factor die de focuskwaliteit bepaalt, maar mij is niet helemaal duidelijk wat. Het enige wat ik kan bedenken is dat het focusblok soms een beetje scheef zit tov de as van de buis.

Iemand een idee? (Voordat ik ga overwegen om ritueel een zwarte kip te slachten en die aan de Barco te offeren  >:D )

Bvd

Gerbrand

stef662