Gerbrand heeft ook voor het eerst een CRT -> scalertje erbij

Gestart door Gerbrand, februari 22, 2007, 14:30:06

Vorige topic - Volgende topic

spotmatic

Vergeet natuurlijk niet je raster shift even op de midpoints te zetten (49) alvorens je aan de -juiste- pots gaat draaien. Hoe minder electronische correctie, hoe beter.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Gerbrand

Hoi,

Gisteravond achtereenvolgens:
1) De lenzen eraf gehaald
2) De rasters van rood en blauw met behulp van de trimpots in het midden gezet.
3) De lenzen er weer op
4) Alles scherpgesteld inclusief de Scheimpflug.

Kortom: het begint ergens op te lijken  ;D

Vanavond de EM focus en dan convergeren...

Gerbrand

Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

spotmatic

BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Gerbrand

Hoi,

Helaas moest ik plotseling twee weken naar het buitenland voor mijn werk. Het afregelen van mijn CRT heeft dus een beetje stil gestaan.

Afgelopen weekend heb ik de convergentie afgemaakt. EM focus heb ik maar even overgeslagen. Daarna: voor het eerst een stukje film gekeken. Erg mooi  :), maar de grayscale viel mij wat tegen. Het beste leek het met het contrast op 65 en de brightness op 50.

Nu was deze projector ooit ISF gecalibreerd, maar ik heb alle blokken gewist voordat ik met afregelen begon (was dat misschien dom?). Welke knoppen kan ik nog meer gebruiken om de grayscale beter te krijgen? Of moet ik dat probleem in de bron aanpakken?

Gerbrand

erikz

Contrast en brightness is niet zo heel moeilijk (bv. met Nokia programma), alleen de kleuren daarnaast perfect krijgen daar heb je meer voor nodig.

kleuren aanpassen:
ga naar Menu, dan Random access
dan Genlocked Pattern,
dan Picture tuning,
via White Balanca en Black Balance is dan de kleur af te stellen, (staat normaal op 6500K en dan vervolgens de rode en blauwe wat aanpassen: blue gain/ red gain en blue/red cut off met pijltjestoetsen instellen, maar ja ik ben geen ISF-er  :)

Gerbrand

Hoi,

* even het stof van dit topic *

Intussen zijn we precies een jaar verder en heb ik een nieuw HT met een Kingpin scherm (foto's volgen...) en moet ik dus mijn Barco weer opnieuw afregelen. Ik heb intussen ook een nieuwe HTPC aangeschaft met daarin een 8600GT kaart.

En wat blijkt.... Powerstrip werkt niet op deze kaart  >:(. Dus mijn methode om met Powerstrip de resolutie in te stellen werkt niet.

Nu kun je met de NVidia drivers (ja, ik heb de laatste versie) ook "Custom Resolutions" instellen, maar dat is allemaal nogal buggy. Als je op "test" drukt, doet hij soms helemaal niets. De standaardresoluties met negatieve sync werken ook niet. Trial-and-error is een stuk makkelijker met Powerstrip omdat je daar met de pijltjesknoppen snel een range van settings kunt doorlopen.

Vraag 1: Heeft iemand tips om het toch voor elkaar te krijgen? Bestaat er bijvoorbeeld een ander tooltje a la Powerstrip?
Vraag 2: Binnenkort wil ik een HDFury aanschaffen. Kan ik me de moeite besparen om het analoog voor elkaar te krijgen? Of zijn de analoge instellingen 1:1 toepasbaar icm de HDFury?

Alvast bedankt,

Gerbrand

astrobart

dit topic had ik even gemist, dus goed dat hij weer nieuw  in leven is

Gerbrand

Citaat van: Gerbrand op maart 25, 2008, 16:02:44
Vraag 2: Binnenkort wil ik een HDFury aanschaffen. Kan ik me de moeite besparen om het analoog voor elkaar te krijgen? Of zijn de analoge instellingen 1:1 toepasbaar icm de HDFury?

Ik zie dat Jowi mijn vraag net heeft beantwoord in het topic van Michel. Kennelijk zijn de timings icm de HDFury weer net anders....

Gerbrand

Mivvel

je probleem is niet helemaal hetzelfde als bij mij zie ik. Direct VGA-BNC de Barco 808S (400 uur op de PT16 buizen) in geeft mij perfect scherp plaatje. Hoefde ik ook niets aan te wijzigen, echter al dat 'gedoe' met gedownloade hd films die het niet doen etc. heeft mij doen besluiten een aparte HD speler te komen met HDMI. Daarom aankoop van de HDFury waardoor de problemen zijn begonnen.

@Atmoz, we moeten eens proberen je PS3 aan te sluiten bij mij voor ik hem aanschaf....

Met vriendelijke groet,

Michiel

Gerbrand

Intussen ben ik weer ietsje verder. Het is mij gelukt om met een oude PC en een GF4200 kaart de Barco alle resoluties laten weergeven die ik wil (via VGA->RGBHV op port 5).

Echter: zodra ik dezelfde (denk ik) timings invul op de andere PC met de GF8600 krijg ik alleen een zwart scherm. Op grond van experimenteren op de GF4200 PC, lijkt het erop dat dat betekent dat hij niet synct in de horizontale richting.

Wederom een paar vraagjes:
1) De driver voor de GF8600 heeft een andere user-interface. Ik kan hier niet apart de back-porch invullen. Wel de horizontal total en de vertical total. Ik dacht altijd dat dit gewoon het totaal was en dat je de back porch zelf moest uitrekenen. Klopt dit?
2) De nieuwe driver heeft ook een apart vlakje voor "front active". Daarin kan je de scaling methode aangeven (display, adapter, ...). Weet iemand wat dit doet?

@Michiel:

Ik begrijp dat het jouw gelukt is op je GF8600 met recente drivers je BG808s op VGA aan te sturen? Ik hoop dat je mij misschien even een screenshotje oid van het "custom resolutions" schermpje van het NVidia control pannel kan sturen. Alvast bedankt!!!!

Gerbrand

Mivvel

Dag Gerbrand,

aansluiten via VGA was een fluitje van een cent, aansluiten en in beeldscherminstellingen 1920 bij 1080 (let op ik heb een 808s). Volledige beeld in 1 keer scherp. Het ging pas fout na aansluiten van de HDFUry die blijkbaar alles omgooit, of natuurlijk het digitale DVI signaal dat alles vern**kt. Heb nu das alles aan de praat via DVI-->HDFury-->port 5 met custom resolution 1920*1080 met CVT timings op 55 Hz. Maar ik ben dus bang dat de Toshiba ep-30 niet gaat werken. Dit hoop ik vanavond te testen als Atmoz het appraat gekregen heeft...

Met vriendelijke groet,

Michiel

spotmatic

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar het aansluiten van stand-alone players op een Barco vergt vrijwel altijd een scaler. Met de PS3 gaat het perfect, maar ik heb nog nooit van iemand gehoord dat deze een stand-alone player direct op zijn Barco heeft aangesloten (met een HDfury ertussen). Met dank aan de waardeloze timings die deze apparaten hanteren...

Gerbrand

Citaat van: Mivvel op maart 27, 2008, 12:02:21
Dag Gerbrand,

aansluiten via VGA was een fluitje van een cent, aansluiten en in beeldscherminstellingen 1920 bij 1080 (let op ik heb een 808s).

1920x1080 heb ik nog niet geprobeerd, maar zoveel verschil zit er niet tussen de 808s en de 808, dus dat zal ik zeker doen.  Ik denk echter dat 1080p iets te veel gevraagd is voor mijn Barco, gezien het aantal uur (4100). Daarom wil ik graag 1440x864@50 of 1440x1152@50.

Verder wil ik ook nog port 3 proberen. Die schijnt op de 808 toch een stukje beter te zijn. Ik moet daarvoor alleen nog even een kabel regelen of natuurlijk toch maar de sprong wagen en de port 3 uitvoering van de HDFury bestellen.

Het blijft echter raar dat je met de nieuwste NVidia kaarten kennelijk niet de juiste timings in kan stellen  >:(

Gerbrand

Gerbrand

Hoi allemaal,

Het probleem met de NVidia drivers is opgelost. Het antwoord: positieve sync gebruiken. Vreemd genoeg lustte mijn Barco met de oude kaart alleen maar negatieve sync. Heeft NVidia ergens + en - verwisselt  ???

Ik heb ook nog een iets oudere driver geinstalleerd, maar ik geloof niet dat dat het probleem heeft opgelost.

We gaan dus vrolijk verder met convergeren etc.

Gerbrand

Gerbrand

Hoi allemaal,

Gisteren de boel geconvergeerd en alvast genoten van een heel aardig plaatje  :D. Alleen: er blijkt aan een kant van de buizen toch nog behoorlijk zichtbare wear te zitten. Ik heb de rasters kennelijk wat groter afgesteld dan de vorige eigenaars. Is het nu toch maar verstandig de rasters was kleiner te zetten en de projector dus wat dichter op het scherm?

Alvast bedankt,

Gerbrand

Mivvel

ik zou eens kijken wat er weg valt door aansluiten van de HDFury en dan kijken of je het kunt blanken(moet natuurlijk niet 20% van je beeld zijn of nog meer....) Anders idd H-size omlaag en projector dichterbij.

Met vriendelijke groet,

Michiel

cine(d)rama

Citaat van: Gerbrand op maart 30, 2008, 18:25:31
Hoi allemaal,

Gisteren de boel geconvergeerd en alvast genoten van een heel aardig plaatje  :D. Alleen: er blijkt aan een kant van de buizen toch nog behoorlijk zichtbare wear te zitten. Ik heb de rasters kennelijk wat groter afgesteld dan de vorige eigenaars. Is het nu toch maar verstandig de rasters was kleiner te zetten en de projector dus wat dichter op het scherm?

Alvast bedankt,

Gerbrand

Hoi .

Als je je raster kleiner maakt moet je PJ verder naar achteren TOCH , en niet dichter naar het scherm toe  ::) .

Groeten A .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Gerbrand

Citaat van: cinedrama op april  1, 2008, 16:51:01
Als je je raster kleiner maakt moet je PJ verder naar achteren TOCH , en niet dichter naar het scherm toe  ::) .

Gelukkig is hier nog iemand wakker  ;D

Gerbrand

Gerbrand

Afgelopen zondag was het dan eindelijk zover: alles afgeregeld! Dus optische focus, Scheimpflug, beam focus, dyn astig etc.

Maar vandaag bleek dat de converentie behoorlijk was gedrift >:(. Ik draai momenteel op 1440x864 bij 75Hz en ik moest de rode en blauwe raster shift toch wel 2 tot 3 standjes aanpassen om de boel weer enigszins in het gareel te krijgen. Je zag dus echt de lijnen naast elkaar liggen.

Ik heb de projector warm geconvergeerd en hem ook vandaag eerst weer laten opwarmen. Toen ik het vandaag eens een tijdje in de gaten hield bleek hij gedurende de hele avond een beetje te driften.

Wat kan hier aan de hand zijn? Ik heb op de forums bij Curt Palme al iets gelezen over verouderde condensatoren. Aangezien mijn CRT van 1992 zou dat misschien best kunnen. Daarnaast heb ik de rasters momenteel vrij veel naar ondergeschoven staan (op 13). Daarover werd ook gezegd dat dat de PJ mogelijk drift gevoeliger zou kunnen maken.

Gerbrand

Gerbrand

Hoi,

afgelopen woensdag heb ik de front porches en back porches wat vergroot, zodat het beeld wat meer in het midden van het raster zit. De convergentie lijkt nu wel wat beter.

Maar toch: wat zou ik kunnen doen om de convergentie stabieler te krijgen? Is het bijvoorbeeld slimmer de elektronische raster shift op 49 te zetten en de rasters puur met de trimpots in te stellen?

Gerbrand

mrrepel

Citaat van: Gerbrand op april 11, 2008, 12:55:06
Hoi,

afgelopen woensdag heb ik de front porches en back porches wat vergroot, zodat het beeld wat meer in het midden van het raster zit. De convergentie lijkt nu wel wat beter.

Maar toch: wat zou ik kunnen doen om de convergentie stabieler te krijgen? Is het bijvoorbeeld slimmer de elektronische raster shift op 49 te zetten en de rasters puur met de trimpots in te stellen?

Gerbrand

Ja

Gerbrand

Hoi allemaal,

ik zit momenteel toch wel een beetje vast bij het afregelen van mijn BG808. De convergentie blijft namelijk driften. Vanavond/vannacht heb ik in een lange sessie alles nog eens gecheckt.

Mechanisch staat de projector recht en haaks. Alleen de hoogte is niet perfect, daardoor was wat vertikale raster shift noodzakelijk (ca. 10). In de huidige opstelling (op de grond) zou ik dat nog kunnen verbeteren. In de toekomst moet hij echter aan het plafond en dan zal ik ook wat rastershift moeten toepassen, anders stoot ik mijn kop...

De rode en de blauwe rasters heb ik met de trimpots op dezelfde plek op de buis gezet als het groene raster. Ze zijn ook even groot. Daarna heb ik de buizen gericht. Effectief heb ik dus geen rastershift voor rood en blauw hoeven toepassen tov groen. Het image staat ruim binnen het raster. Het raster past (net) binnen het fosfor.

Voor het convergeren viel me op dat met name rood een grote afwijking had van groen.

Bij het convergeren heb ik geprobeerd de instellingen zo klein mogelijk te houden. Desondanks blijft hij driften, zelfs al tijdens een half uurtje filmkijken.

Verder viel me nog op dat hij meer lawaai gaat maken zodra ik de vertical size aanpas om naar 16/9 te gaan en als ik aan de convergentie ga draaien. Dit komt van de ventilator te zijn onder de lenzen, dus bij de convergentietray.

Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn? Barco's staan er nl. niet echt om bekend dat ze driften. Zou er iets op een van de convergentieborden stuk zijn? Maar dan zou ik het (denk ik) maar bij 1 kleur moeten zien. Zelf denk ik aan een instabiele spanning ergens, maar ik ben geen expert.

Alvast bedankt,

Gerbrand

stef662

Citaat van: Gerbrand op april 19, 2008, 03:11:32

De rode en de blauwe rasters heb ik met de trimpots op dezelfde plek op de buis gezet als het groene raster. Ze zijn ook even groot. Daarna heb ik de buizen gericht. Effectief heb ik dus geen rastershift voor rood en blauw hoeven toepassen tov groen. Het image staat ruim binnen het raster. Het raster past (net) binnen het fosfor.

Voor het convergeren viel me op dat met name rood een grote afwijking had van groen.

Als je de rasters goed in het midden hebt en de convergentie staat op 0 (beeld in midden van raster) dan zou je de buizen mechanisch zo moeten uitrichten dat een twee lijnen test kruispatroon geen convergentie meer nodig heeft. Althans zo doe ik het met de Nec.

Gerbrand

Citaat van: bourne op april 19, 2008, 11:28:59
Als je de rasters goed in het midden hebt en de convergentie staat op 0 (beeld in midden van raster) dan zou je de buizen mechanisch zo moeten uitrichten dat een twee lijnen test kruispatroon geen convergentie meer nodig heeft. Althans zo doe ik het met de Nec.

Ik heb de buizen inderdaad zo gericht dat het midden van het raster geen convergentie meer nodig heeft. De groene buis leek echter een beetje "gedraaid" te zijn (ik moest de nodige skew toepassen). Hierdoor liggen de uiteinden van een kruispatroon niet over elkaar voor het convergeren.

Gerbrand

stef662

Citaat van: Gerbrand op april 19, 2008, 11:47:23
Ik heb de buizen inderdaad zo gericht dat het midden van het raster geen convergentie meer nodig heeft. De groene buis leek echter een beetje "gedraaid" te zijn (ik moest de nodige skew toepassen). Hierdoor liggen de uiteinden van een kruispatroon niet over elkaar voor het convergeren.

Gerbrand

Dat draaien kan ik met de Nec oplossen door de spoel in de nek van de tube met de hand wat te draaien, zou met de Barco ook moeten kunnen.