Kies jij neutraal of vervorming binnen de apparatuur?

Gestart door Barrrrry, februari 19, 2007, 21:42:19

Vorige topic - Volgende topic

Kies jij neutraal of vervorming binnen de apparatuur?

Een set moet neutraal zijn, waarbij alleen de speakers klankkleur toevoegen.
22 (35.5%)
Een set mag vervormen, zolang dit maar als prettig wordt ervaren.
40 (64.5%)

Totaal aantal stemmen: 61

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op februari 21, 2007, 14:38:20
...okay..

De vervorming van een buizenversterker wordt als warm ervaren....laten we even aannemen ..for argument-sake dat ALLE buizenversterkers warm klinken (de een meer dan de ander) omdat ze ALLEN heftig vervormen...

Een echt Live akoustisch geluid ervaar ik ook altijd als prettig en warm (uiteraard onvervormd) of dat nu een trompet is of een gitaar...sterker... vaak nog een beetje warmer dan mijn buizen :P.....dus een "warme saus" over mijn thuisgeluid  zo ervaar ik het dus weer niet....

De ervaring leert mij dat een transistorversterker mij minder dicht brengt bij de realiteit

Helemaal mee eens :D

En natuurlijk goed dat je 'voor arguments sake' noemt, want mijn buizenversterker klinkt zeker niet met alle opnames warm (maar wel zo warm als live muziek).

henkt1

De meeste gitaarversterkers gebruiken ook buizen....

trouwens: ergens in deze thread werd vermeld: zo dicht mogelijk benaderen wat de muzikant/producer heeft bedoeld...

Maar hoe weten wij nou wat die muzikant/producer nou bedoelde?

Ook de apparatuur en omgeving in de studio zorgen voor vervorming. En soms is de apparatuur in de studio slechter van kwaliteit dan wat sommige luisteraars hier op het forum thuis hebben staan  ::)

Ik ben wel van mening dat als je een neutrale versterker wilt, je alleen kan uitgaan van objectieve metingen. Dus niet luisteren maar meten. Maar of je nu de perfecte neutrale versterker dan ook het mooist vind klinken is natuurlijk vraag twee. (zou overigens prima met ja beantwoord kunnen worden hoor)

ff mijn mening er tegenaan gegooid.

groet,

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Erik van Voorst (in memoriam)

Dat gitaarversterkers nu nog steeds af en toe buizen gebruiken is meer om een effect te creeren......ik zou dat niet op de huidige buizenversterkers willen projecteren... ;D

Let wel als ik een warme en/of slome buizenbak hoor kies ik liever meteen een Krell KSA 50...daar kan ik goed mee leven :P...of om bij klasse D te blijven
de versterkers van Kharma (de UcD van Sander heb ik niet gehoord.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Kwabbernoot

Ik vind dit wel één van de vreemdste topics die ik ooit ben tegengekomen. Wat maakt het uit of de vervorming (of klankkleur) alleen door de luidsprekers of door de gehele set wordt geproduceerd? Het gaat toch om het uiteindelijke resultaat van de gehele set?

Groeten...

henkt1

Citaat van: Erik van Voorst op februari 21, 2007, 21:15:06
Dat gitaarversterkers nu nog steeds af en toe buizen gebruiken is meer om een effect te creeren......ik zou dat niet op de huidige buizenversterkers willen projecteren... ;D

Let wel als ik een warme en/of slome buizenbak hoor kies ik liever meteen een Krell KSA 50...daar kan ik goed mee leven :P...of om bij klasse D te blijven
de versterkers van Kharma (de UcD van Sander heb ik niet gehoord.... ;)

af en toe?

http://www.marshallamps.com/

JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Ik denk dat Barrrry als topicstarter..de knuppel in het hoenderhok wil gooien om te ontdekken hoe men over vervorming denkt..en dan te beginnen bij versterkers.....

Op zich krijg je zo wel een beeld wie wat belangrijk vindt in een versterker of in de muziek.....het feit dat er af en toe door ons PRIMAIR  :P wordt gereageerd
maakt het voor mij eigenlijk best wel een interessante thread....  ;D

Ik denk dat iedereen er wel van doordrongen is dat je de term neutraal of vervorming ook op de rest van de set kunt toepassen.....
.......zelfs op de akoestiek. >:D.
het jammerlijke is wel dat als je de akoestiek als laatste perfectioneert je waarschijnlijk je hele set opnieuw moet
evalueren op neutraliteit/vervorming........als we tenminste de muziek als laatste meting willen nemen. ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

DA BoSS

Citaat van: Erik van Voorst op februari 21, 2007, 22:35:34
....als we tenminste de muziek als laatste meting willen nemen. ;)

jij wilde toch niet meten ???

( ;D)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Sander Sassen

Ik denk dat ik mijzelf binnenkort maar eens bij Erik uitnodig, we zitten wat hobby betreft op één lijn, de rest daar komen we na een avond luisteren en bijkletsen ook wel uit, toch?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Citaat van: henkt1 op februari 21, 2007, 22:28:39
af en toe?

http://www.marshallamps.com/

Okay dan vaak  ;D....maarrrrrr .....heus er zijn ook weer legio artiesten die voor gitaarversterking kiezen zonder buizen of unplugged or whatever...
Als glassworshipper ben ik dolgelukkig dat ze nog steeds gebruikt worden  ...maar het geluid van deze versterkers zijn (in ieder geval voor mij' way to much om in te zetten als een serieuze versterking van draaitafel of cd/speler....dus de vergelijking doet vandaag de dag de buizenbak geen goed ;)

Citaat van: DA BoSS op februari 21, 2007, 22:37:11
jij wilde toch niet meten ???

( ;D)

Hahahaha...touche....okay dan...met mijn oren.....I know it is so obvious you almost forget.... >:D

Citaat van: Sander Sassen op februari 21, 2007, 22:41:13
Ik denk dat ik mijzelf binnenkort maar eens bij Erik uitnodig, we zitten wat hobby betreft op één lijn, de rest daar komen we na een avond luisteren en bijkletsen ook wel uit, toch?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Je bent van harte welkom maar dat kan nog even duren......

Weet je dat bij al die sessies..and believe me dat waren er nogal wat !!!!...er nauwelijks over apparatuur wordt gesproken.....het is eigenlijk alleen maar luisteren...uren achter elkaar...en zo intens...dat we achteraf elkaar pas mailen in de trend van hoe heten die cd´s ook alweer.... ;D

Daklem

Extreme vervorming. Heerlijk van die supertech stereo setjes  O0

Gerrit RSV Mille

Mmm een interessante vraag.

Ik heb hier nog geen antwoord op gegeven omdat ik heb moeilijk vind de vraag te beantwoorden. Ik vind dat mijn set muziek moet maken of dat nou wel of niet gekleurd is. Ik vind dat mijn set niet neutraal is terwijl de bouwers van de componenten van mijn set en degenen die deze apparaten reviewen wel die woorden vaak gebruiken.

Toch als ik het vergelijk met de set van mijn buurman die een buizen voorversterker (Herron) heeft en een buizen CD speler (Lua) dan is mijn set veel neutraler en ook veel transparanter. Toch maakt die buizen apparatuur ook muziek maar dan op een andere manier.

Wat je mooier vind? Ik heb ervaren dat ik wel alle details wil horen maar beslist geen scherp of analytisch geluid wil. Ook hoor ik een drum ook echt graag hard slaan en mag de bas best stevig zijn. Toch dient het gehele beeld gewoon netjes in balans te zijn. Dan luister je tenminste gewoon naar de muziek en ga je je niet ergeren aan gemis of overdrijving van bepaalde aspecten van het geluid.

Ik heb veel geexpirimenteerd met kabels en voor de opstelling van mijn speakers. Mijn ervaring is dat foute kabels en foute plaatsing van je speakers tot heel veel verkleuring (en ergernis) kunnen leiden. Maar het is ook andersom als je het goed hebt dan klinkt het ook geweldig mooi!

Dus ja eh graag neutraal maar wel zodanig dat het nog lekker klinkt. Je zou ook kunnen zeggen graag wat kleuring maar dan wel zodanig dat het niet opvalt.

Gerrit RSV Mille

ow en dan nog een nabrander. Als je set dan eenmaal in orde is overal vanaf blijven en niets meer veranderen. Klaar is klaar.

Del member

Citaat van: Gerrit RSV Mille op februari 21, 2007, 23:27:26
ow en dan nog een nabrander. Als je set dan eenmaal in orde is overal vanaf blijven en niets meer veranderen. Klaar is klaar.

De ultieme vraag is dan "hoe precies weet je dan dat je set helemaal af is ?". Meestal als je dat denkt doe eens een shootout met ander materiaal, als jouw set overeind blijft mooi, maar ik vind dat meestal erg gevaarlijk en leidt altijd bijna tot nieuwe aankopen.

Deleted member

Citaat van: Sander Sassen op februari 21, 2007, 14:39:56
Dat zijn helaas geen metingen die je één op één kunt vergelijken, graag zie ik THD vs. power, THD vs. frequentie etc.
Sander Sassen

Zie ik het nou verkeerd of worden die wel beschreven in de meting die Garmt gaf?

Op 30V output een THD van 0,02% @ 4Ohm. 30V komt toch wel overeen met een vermogen van tegen de 300Watt! Verder wordt melding gemaakt dat de vermorming daalt na 6kHz i.p.v. stijgt zoals normaal.

garmtz

Citaat van: Antoine op februari 21, 2007, 23:57:37
Zie ik het nou verkeerd of worden die wel beschreven in de meting die Garmt gaf?

Op 30V output een THD van 0,02% @ 4Ohm. 30V komt toch wel overeen met een vermogen van tegen de 300Watt! Verder wordt melding gemaakt dat de vermorming daalt na 6kHz i.p.v. stijgt zoals normaal.

Wat Sander bedoelt is het vervormingsspectrum. Dit geeft inderdaad pas een goed beeld van het vervormingsgedrag. Wat echter al wel gezegd kan worden is dat ze gewoon erg goed meten.

reMC

Sander, is er ook een manier om fasegedrag te meten (grond- en boventonen en de verhoudingen daartussen)?

....met 2 oren... ???..... ;D :-X

Sander Sassen

CiteerSander, is er ook een manier om fasegedrag te meten (grond- en boventonen en de verhoudingen daartussen)?

Intressanter is om het totale fase gedrag te bekijken, die kan je eenvoudig plotten door de frequentie van het signaal aan de ingang en de uitgang tegen elkaar af te zetten met op de X-as de frequentie (bv. 0 - 200kHz) en op de Y-as de fase in graden van -180 tot +180-graden. De fasedraaiing in de versterker kun je zo prima te zien krijgen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

reMC

Citaat van: Sander Sassen op februari 22, 2007, 10:27:14
Intressanter is om het totale fase gedrag te bekijken, die kan je eenvoudig plotten door de frequentie van het signaal aan de ingang en de uitgang tegen elkaar af te zetten met op de X-as de frequentie (bv. 0 - 200kHz) en op de Y-as de fase in graden van -180 tot +180-graden. De fasedraaiing in de versterker kun je zo prima te zien krijgen.

Bedankt voor je antwoord. Als er toch gemeten 'moet' worden, mis ik een dergelijke grafiek bij jouw versterker. Vind je het niet belangrijk?

Sander Sassen

CiteerBedankt voor je antwoord. Als er toch gemeten 'moet' worden, mis ik een dergelijke grafiek bij jouw versterker. Vind je het niet belangrijk?

Dit topic ging toch over vervorming? Of mis ik nu iets?  ???

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

reMC

Citaat van: Sander Sassen op februari 22, 2007, 11:08:02
Dit topic ging toch over vervorming? Of mis ik nu iets?  ???

Ik vind zelf het fasegedrag een van de meest belangrijke peilers voor een goede weergave. Het is toch ook vervorming als het fasegedrag niet in orde is ;)

garmtz

Misschien moeten we wel iets meer on-topic blijven... Maar Sander mag nog wel antwoorden als hij wil... ;)

reMC

Citaat van: garmtz op februari 22, 2007, 11:26:36
Misschien moeten we wel iets meer on-topic blijven... Maar Sander mag nog wel antwoorden als hij wil... ;)

Citaat van: reMC op februari 22, 2007, 11:20:05
Het is toch ook vervorming als het fasegedrag niet in orde is ;)

:P