non-opamp I/V stage voor TDA1545 DAC

Gestart door hifiman, februari 14, 2007, 09:32:19

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een goede I/V stage voor mijn Monica2 DAC. Zie dit topic http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51915.0

Op dit moment wordt de I/V conversie gedaan door een 2K2 weerstand en dat is natuurlijk verrre van ideaal:
1. uitgangsspanning ongeveer 0,8Vtt
2. 1545A is current output en dan is een 2K2 weerstand natuurlijk een doodszonde

Punt 1 is een issue omdat ik een versterker heb die relatief ongevoelig is en nu ook nog eens electrostaten die ook vrij ongevoelig zijn, de volumeregelaar komt nu soms (zacht opgenomen cd's) zelfs heel dicht bij de 100 en dat is natuurlijk niet handig, ik streef naar een uitgangsspanning van 2,5Vtt.

Punt 2 is een issue omdat de DAC dan gaat vervormen hetgeen zich hoorbaar uit in kleuring. De maker van de DAC biedt als oplossing een grounded grid stage met buizen, echter dit heeft ook weer 2 nadelen:
- 160R I/V weerstand hetgeen nog steeds te hoog is
- totale gain blijft hetzelfde en dus nog steeds een te lage uitgangsspanning.

Ik zoek een oplossing die zowel simpel, als betaalbaar als goed is, het liefst solid state maar eventueel zal ik een buizenoplossing niet schuwen. De traditionele opamp I/V conversie wil ik het liefst mijdden vanwege de relatief slechte klank van opamps.

Guido Tent ziet een oplossing in een common base (transistor met de basis aan aarde en daarmee een zeer lage ingangsimpedantie) oplossing. Helaas vind ik alleen voorbeelden die geschikt zijn een symmetrische voeding terwijl we hier een  single-ended oplossing nodig hebben.

De Monica DAC inverteert de fase, het zou dus helemaal mooi zijn als de I/V stage dat ook nog eens doet zodat we weer op non-inverting uitkomen.  :P

Wie heeft er ideeen tips en het liefst natuurlijk schema's  ;D

Groetjes,

Ronald

hifiman

Dit is het schema van Monica. De asynchrone reclocking is daarin weggelaten maar dat is voor het I/V verhaal verder niet relevant.
(ik gebruik overigens ook geen batterij voeding, maar ook dat is verder niet relevant  :P )

hifiman

En dit is de grounded grid oplossing van de maker van Monica. De weerstand heeft dan dus een waarde van 160R.
Nadelen zijn:
- I/V weerstand nog steeds veel te hoog
- uitgangsspanning nog steeds te laag (lager voltage over de 160R weerstand en de gain van de schakeling heffen elkaar zo ongeveer op).
- relatief duur, met name vanwege de gebruikte smoorspoelen

hifiman

En dit is het soort oplossing wat ik zoek. Maar dan een single-ended versie...

hifiman

Ik heb Guido Tent ook nog even gewezen op dit topic, hopelijk heeft hij nog (tijd voor...) wat suggesties  ::)

reMC

Ik weet dat ik eigenlijk nooit echt een bijdrage lever aan je dac-topics, maar alleen zit te katten ;D maar heb je al geexperimenteerd met verschillende voedingsspanningen en weerstanden op de dac? Ik vind dat je zo snel van verschillende implentaties wisselt...

hifiman

Citaat van: reMC op februari 14, 2007, 10:02:18
Ik weet dat ik eigenlijk nooit echt een bijdrage lever aan je dac-topics, maar alleen zit te katten ;D maar heb je al geexperimenteerd met verschillende voedingsspanningen en weerstanden op de dac? Ik vind dat je zo snel van verschillende implentaties wisselt...
Verschillende voedingsspanningen veranderen niets aan het feit dat de DAC zal blijven "kleuren" vanwege de veel te hoge I/V weerstandswaarde.

Een veel lagere waarde voor de I/V weerstand zal tot gevolg hebben een evenredig lagere uitgangsspanning en daar zat ik nou net niet op te wachtten  :P

Ik zoek gewoon een goede I/V  implementatie, het wisselen van weerstanden en voedingsspanning gaat dat niet brengen.

Natuurlijk waardeer ik je bijdragen!  :D

reMC

Citaat van: Audioloog op februari 14, 2007, 10:07:14
Verschillende voedingsspanningen veranderen niets aan het feit dat de DAC zal blijven "kleuren" vanwege de veel te hoge I/V weerstandswaarde.

Probeer maar eens verschillende spanningen uit om vervolgens de weerstanden te wijzigen ;) Gebruik je trouwens gewoon koolweerstanden?

Geloof me, de waarden van de weerstanden maakt ENORM veel uit voor de kwaliteit (wel erg afhankelijk van de voeding)! Weerstanden ZIJN een goede I/V implentatie, je vond de Progression toch ook mooi? ;)

P.S. Ik ken de 1545 niet goed, maar mijn vermoeden is dat het wel een beetje hetzelfde werkt als met de 1543...

Guido Tent

Citaat van: reMC op februari 14, 2007, 10:02:18

Als je van vervorming houdt moet je vooral bij de weerstand implementatie blijven. Verschillende soorten weerstanden proberen is dan waste of money, naar mijn idee, maar bewaar deze weerstanden voor later !

Eerst het technische concept juist kiezen en implementeren, en dan experimenteren met componenten is de juiste volgorde.

Dat hogere voedingsspanning bij de weerstand implementatie beter klink is logisch.

Ik kom terug met een suggestie

groet

Guido

Guido Tent

Citaat van: Audioloog op februari 14, 2007, 09:49:10
Ik heb Guido Tent ook nog even gewezen op dit topic, hopelijk heeft hij nog (tijd voor...) wat suggesties  ::)

Ik kom erop terug, heb wat in mijn hoofd, maar even geen tijd het uit te werken

Guido

reMC

Citaat van: Guido Tent op februari 14, 2007, 16:55:21
Als je van vervorming houdt moet je vooral bij de weerstand implementatie blijven.

Ben ik niet met je eens. Mits in goede combinaties kunnen de implementatie met weerstanden zeer goed klinken en JUIST vervormingsvrij. Maar goed, laten we niet op papier gaan discussieren, dat verlies ik... ;D

phy

Als je van vervorming houdt moet je vooral bij de weerstand implementatie blijven. Verschillende soorten weerstanden proberen is dan waste of money, naar mijn idee, maar bewaar deze weerstanden voor later !

Eerst het technische concept juist kiezen en implementeren, en dan experimenteren met componenten is de juiste volgorde.

Dat hogere voedingsspanning bij de weerstand implementatie beter klink is logisch.

Ik kom terug met een suggestie

groet

Guido

Ik hou niet van vervorming
maar de tda 1543 met i/v weerstanden speelt nu al geruime tijd in mijn set
plaats moeten maken heeft :

Audionote 2.1 kompleet gemodificeerd door Tent Labs
met buizen voeding ,xo dac en betere analoge buizen trap erin ,se trafo uit
Benchmark dac1 gemodificeerd door Sound Evolution
tda 1541 nonoversampling dac

en vergeleken (in een zoektocht naar een hele mooie dac) met :
audionote dac 3
Marc Heijligers dac
Apogee mini dac
En nog een paar andere die de vermelding niet waard zijn.

resultaat ,...... ik speel nu met de minder dan 1 euro  chip
ongeveer hetzelfde schema als de Monica dac
maar andere waardes
en geen reclocker

Ik heb nog niets beters gehoord.  ;D

hifiman

Precies, audio reproductie is geen voodoo, eerst moet de basis goed zijn, daarna kan er altijd nog voodoo toegepast worden  >:D

hifiman

Citaat van: Guido Tent op februari 14, 2007, 19:50:46
Ik kom erop terug, heb wat in mijn hoofd, maar even geen tijd het uit te werken
Leuk, ik ben benieuwd!  :)

hifiman

phy

over waste of money gesproken  ......

hifiman

Volgens mij heb ik iets bruikbaars gevonden  :) Wellicht dat ik dit komend weekend eens ga proberen.

Wat opmerkingen:
- De output condensator waarde hoeft geen 100 uF te zijn, 2,2 uF is zat.
- RSOA1 is een potmeter van 200 Ohm, zo afstellen dat het voltage "out1" het midden is van VB(Q2) en VB(Q3)
- De voedingsspanning is 18V DC, (licht) gereguleerd is aan te bevelen
- R23 kan weggelaten worden
- De I/V weerstand dient voor de 1545 verhoogd te worden naar 3K3 (ik gebruik overigens 5K6)
- De I/V condensator kies ik op 220 pF (afgekeken van philips/marantz cd spelers die ook 1545 en 3K3 I/V weerstand gebruiken)
- Een weerstand van 10R is aan te bevelen (om oscillatie te voorkomen) tussen de collector van Q1 en de emitter van Q2
- D2 kan het beste ook een rode led zijn ipv een 1N4148 diode
- RSI1 is gewijzigd in 100R

phy

hoi Audioloog
als je toch meer spanning nodig hebt en er iets achter wil bouwen gebruik dan beter een andere dac

Guido Tent

Citaat van: reMC op februari 14, 2007, 20:06:43
Ben ik niet met je eens. Mits in goede combinaties kunnen de implementatie met weerstanden zeer goed klinken en JUIST vervormingsvrij. Maar goed, laten we niet op papier gaan discussieren, dat verlies ik... ;D

Joh, hou het simpel. Ik meet een dot harmonische vervorming, en dat is hoorbaar. Ik ben benieuwd naar de configuratie die volgens jou een vervormingsvrije situatie oplevert. Zolang de IV conversieweerstand te groot is hou je namelijk vervorming.

Wat je zelf prefereert is een andere discussie, maar smaak en metingen houdt ik graag uit elkaar, anders wordt het zo troebel.....

groet

Guido

Guido Tent

Citaat van: phy op februari 14, 2007, 21:21:59
Ik hou niet van vervorming
maar de tda 1543 met i/v weerstanden speelt nu al geruime tijd in mijn set

Ik heb nog niets beters gehoord.  ;D

Als je blij bent met wat je nu hebt is dat prima, maar de discussie ging over het  optimaliseren van uitgangstrappen. Het is verwarrend als je smaak en objectiviteit door elkaar gooit.

groet

Guido

Guido Tent

Citaat van: Audioloog op februari 14, 2007, 21:31:39
Volgens mij heb ik iets bruikbaars gevonden  :) Wellicht dat ik dit komend weekend eens ga proberen.

Wat opmerkingen:
- De output condensator waarde hoeft geen 100 uF te zijn, 2,2 uF is zat.
- De stroom door R22 moet ongeveer 1 mA zijn
- RSOA1 is een potmeter van 200 Ohm, zo afstellen dat het voltage "out1" het midden is van VB(Q2) en VB(Q3)
- De voedingsspanning is 18V DC en hoeft niet gereguleerd te zijn daar de leds een stroombron vormen
- R23 kan weggelaten worden

Prima om mee te beginnen, schakeling ziet er goed uit (Jocko Homo ?)

-Riv en Civ zijn kritisch t.a.v klank
-Q1 heeft het benauwd, beter van D2 ook een LED maken
-een weerstandje (10 ohm) tussen collector Q1 en emitter Q2 voorkomt oscillaties
-niet teveel vertrouwen op de supply rejectie (ondanks stroombron), gebruik desnoods een LM7818
-De ingangsspanning is circa 2,8V, is wellicht iets te hoog voor 1543, maar hangt van kleur LEDs af (ik zou met rode beginnen)

succes

Guido

phy

Citaat van: Guido Tent op februari 14, 2007, 23:01:57
Als je blij bent met wat je nu hebt is dat prima, maar de discussie ging over het  optimaliseren van uitgangstrappen. Het is verwarrend als je smaak en objectiviteit door elkaar gooit.

groet

Guido

Jij begint over vervorming objectiviteit of niet
ik hoor geen vervorming.
Hij klinkt beter en schoner dan de gemodificeerde Audionote
waar jij alles vanaf weet.
Die trouwens na de modificatie slechter was dan origineel
en het is niet alleen mijn smaak.

reMC

Citaat van: Guido Tent op februari 14, 2007, 22:59:32
Joh, hou het simpel. Ik meet een dot harmonische vervorming, en dat is hoorbaar. Ik ben benieuwd naar de configuratie die volgens jou een vervormingsvrije situatie oplevert. Zolang de IV conversieweerstand te groot is hou je namelijk vervorming.

Nou moet je niet door gaan ;D Onze meningen verschillen gewoon ;)

hifiman

Citaat van: Guido Tent op februari 14, 2007, 23:09:20
Prima om mee te beginnen, schakeling ziet er goed uit (Jocko Homo ?)
:) Nee, een zekere Rbroere uit nederland (gevonden op diyaudio.com)

-Riv en Civ zijn kritisch t.a.v klank
In welk opzicht Guido? De waarden of de "soort" ?

-Q1 heeft het benauwd, beter van D2 ook een LED maken
Doen we  :)

-een weerstandje (10 ohm) tussen collector Q1 en emitter Q2 voorkomt oscillaties
Ok.

-niet teveel vertrouwen op de supply rejectie (ondanks stroombron), gebruik desnoods een LM7818
Gelijk heb je, kost tenslotte ook bijna niks extra..

-De ingangsspanning is circa 2,8V, is wellicht iets te hoog voor 1543, maar hangt van kleur LEDs af (ik zou met rode beginnen)
Het betreft hier een TDA1545 !
En inderdaad de bedoeling is rode leds.

Bedankt voor de tips en ik ga deze schakeling in het weekend proberen (ervan uitgaand dat de lokale electroboer die FET in huis heeft...)

Menelaos

Ik ben sinds gisteren ook in het bezit van een Monica 2 DAC en heb deze ingebouwd binnenin mijn Marantz CD6000 OSE. Hij staat nu in te spelen (tenzij mijn appartement ondertussen afgebrand is  ;) ), maar klonk gisterenavond alvast niet slecht.

Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen op verschillende fora (diyparadise, diyaudio, htforum, ...) ivm de Monica DAC en vooral de I/V stage, maar al de implementaties die ik tegenkom (ook deze hierboven) bevatten al snel 3 a 4 transistoren. Vandaar dus mijn vraag: Kan het simpeler? Wat is het minimum aantal transistoren waarmee je dit op een degelijke manier kunt doen? Ik zou willen vertrekken van een eenvoudige principe schakeling (common base) en deze dan gaandeweg verbeteren.

En een tweede vraagje: Wat is de Zin van bovenstaande schakeling of maw hoe bereken je dit? Het is alweer een tijdje geleden sinds de unief ;)

Groeten,

Menel.