HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

reMC

Citaat van: DA BoSS op februari 16, 2007, 11:45:35
akkoord; maar je houd jezelf vreselijk voor de gek door te denken dat een speler alles even goed zal/kan weergeven.... ;)

Volgens mij heeft een Opus en een 47Labs (zeker gemodificeerd) amper voorkeur voor een muzieksoort. Ik luister ook Nils Petter Molvear, Tool, Yoyo Ma en grote orkesten door elkaar. Gaat ERG goed, bovendien klinkt elke cd totaal anders (akoestiek van de zaal, opstelling (close mic of twee microfoons etc.), sfeer).

Laten we het simpel zeggen dan: de 'beste' speler doet de 'minste' concessies ;)

DA BoSS

Citaat van: FrankB op februari 16, 2007, 11:32:02
Tja, ik heb toch ook een brede muzieksmaak maar de Opus doet het juist door z'n natuurlijkheid met alle muziek goed. Wat rauw is is rauw, subtiel is subtiel, etc. Alles anders op dezelfde speler.

op zich omschrijf je hier een kenmerk van 90% van alle cd spelers; de vraag is meer:

-hoe rauw geeft ie rauwe muziek weer
-hoe subtiel geeft ie subtiele muziek weer etc
-wat blijft er van die kenmerken over i.c.m. de rest van de set

enfin, ik stop nu met scherpslijpen... ;D
(no offence hoop ik?)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

DA BoSS

Citaat van: garmtz op februari 16, 2007, 11:48:43
Ach, liever een speler die met alles op de 2e plaats staat dan een speler die op 1 gebied op de 1e plaats staat... ;)
inderdaad!
O0
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

DA BoSS

#128
Citaat van: reMC op februari 16, 2007, 11:49:49
Volgens mij heeft een Opus en een 47Labs (zeker gemodificeerd) amper voorkeur voor een muzieksoort. Ik luister ook Nils Petter Molvear, Tool, Yoyo Ma en grote orkesten door elkaar. Gaat ERG goed, bovendien klinkt elke cd totaal anders (akoestiek van de zaal, opstelling (close mic of twee microfoons etc.), sfeer).

Laten we het simpel zeggen dan: de 'beste' speler doet de 'minste' concessies ;)

hehe, ook akkoord!

het blijft alleen moeilijk voor een niet-hiphop liefhebber te beoordelen.... hoe goed een speler al dan niet is met hiphop (bijvoorbeeld)
smaak blijft natuurlijk ook een rol spelen denk ik?

edit: ik vond de set van wilco en cees duidelijk niet goed genoeg met hiphop
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

DA BoSS

ps; huub terug van zijn werk, is zijn topic plotseling weer een paar bladzijden gegroeid  ;D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

reMC

Citaat van: DA BoSS op februari 16, 2007, 11:53:04
het blijft alleen moeilijk voor een niet-hiphop liefhebber te beoordelen.... hoe goed een speler al dan niet is met hiphop (bijvoorbeeld)

Ik ben toevallig wel een beetje een hip-hopper ;) (KRS, Talib Kweli, Eminem). Gaat erg goed. De beats zijn ritmisch en rustig (het hoog knalt niet overal van af, hoewel bij Eminem soms wel: opname), de teksten zijn goed te verstaan etc.. Ik luister natuurlijk wel heel anders naar hiphop dan naar de meeste muziek. Bij hiphop kan ik niet wegkwijnen, wel even lekker 'bouncen'  ;D

Citaatsmaak blijft natuurlijk ook een rol spelen denk ik?

Ik denk dat tijdens een goede demostratie iedereen het er wel over eens is welke speler de meeste variatie in instrumenten (timbres: hout, koper, staal etc.) en opnames laat horen. IK wil DIE speler, omdat dat uiteindelijk resulteert in de meeste 'vrije' en natuurlijke klank (een speler met de meeste diversiteit moet ook wel het minste toevoegen/weglaten). IK zoek DAT, iemand die meer power en dynamiek zoekt (en dan kan ik zeggen dat die extra dynamiek de natuurlijkheid verknalt) stelt andere eisen en heeft dus een andere smaak. Dus ja, smaak speelt ALTIJD een rol. :P

FrankB

Citaat van: DA BoSS op februari 16, 2007, 11:50:41
op zich omschrijf je hier een kenmerk van 90% van alle cd spelers; de vraag is meer:

-hoe rauw geeft ie rauwe muziek weer
-hoe subtiel geeft ie subtiele muziek weer etc
-wat blijft er van die kenmerken over i.c.m. de rest van de set

Hij geeft alles weer zoals het op de cd staat zeg maar. Staat het heel rauw op de cd, hoor je het uit de speler iig heel rauw.

Citaat van: DA BoSS op februari 16, 2007, 11:50:41
enfin, ik stop nu met scherpslijpen... ;D
(no offence hoop ik?)

Zeker niet, juist leuk!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

DA BoSS

Citaat van: reMC op februari 16, 2007, 12:04:51
Ik denk dat tijdens een goede demostratie iedereen het er wel over eens is welke speler de meeste variatie in instrumenten (timbres: hout, koper, staal etc.) en opnames laat horen.
IK wil DIE speler, omdat dat uiteindelijk resulteert in de meeste 'vrije' en natuurlijke klank (een speler met de meeste diversiteit moet ook wel het minste toevoegen/weglaten).
IK zoek DAT, iemand die meer power en dynamiek zoekt (en dan kan ik zeggen dat die extra dynamiek de natuurlijkheid verknalt) stelt andere eisen en heeft dus een andere smaak.
Dus ja, smaak speelt ALTIJD een rol. :P

Helder (en verhelderend, ik denk te begrijpen wat je bedoeld :D)

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

DA BoSS

Citaat van: FrankB op februari 16, 2007, 12:08:21
Hij geeft alles weer zoals het op de cd staat zeg maar. Staat het heel rauw op de cd, hoor je het uit de speler iig heel rauw.

Zeker niet, juist leuk!

krijg best zin hem eens te horen 8), misschien tzt eens wat afspreken?
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

garmtz

Jij hebt toch je interne DAC?

HuubF

#135
Citaat van: DA BoSS op februari 16, 2007, 11:28:39
Maar serieus: jij gelooft niet dat de muzieksmaak van huub een belangrijke factor is bij het vinden van zijn ideale bron?

Mijn muzieksmaak is behoorlijk breed: klassiek, jazz, soft-pop en ram-pop. Alles moet er lekker uitkomen, ook een live-concert. Het is niet onmogelijk, een cd-speler te vinden die dat allemaal kan! De Sony X222ES komt tenslotte al een heel eind.

Als ik een cd-speler kan vinden die de sterke punten van de X222ES kan oprekken ben ik al blij. Dus: met behoud van klank en dynamiek wat meer verfijning en wat gedefinieerder laag.

De Densen ging nét de fout in op 2 van die punten. De klank vond ik minder lekker dan de Sony en de dynamiek was een stuk minder. Op een aantal andere punten was de Densen natuurlijk wel beter.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

DA BoSS

Citaat van: garmtz op februari 16, 2007, 12:34:50
Jij hebt toch je interne DAC?

yup :D

Citaat van: DA BoSS op februari 16, 2007, 10:28:40
ik heb nog wel twee cd spelers te koop staan (Classé cdp-10 & AH! Tjoeb reference), maar bovenstaande lezend denk ik dat je nou juist op zoek bent naar iets als waar ik nu zelf mee speel...
Ik gebruik mijn denon dvd-3910 als loopwerk i.c.m. een Audionet DAC.
---


Ik vond de 3910 altijd al retestrak met muziek, vooral uitblinkend op mijn hiphop, trance, breakbeat & rap collectie.
Bij meer rustige & audiofiele muziek blonk ie minder uit, en was ik me sneller bewust van zijn tekortkomingen
Toen toch op zoek gegaan naar een aparte cd speler, want er was iets wat me echt niet zinde.......een iets te blikkerig/metalig geluidje?

Zowel de Tjoeb als de Classé zijn werkelijk prachtige spelers die een hoop beter deden dan mijn Denon.
Alleen met strakke harde muziek waren ze me weer een tikje te lief  ???

Enfin, de Audionet DAC heeft dat blikkerige randje eraf gehaald en meer muzikaliteit geintroduceerd
Op dit moment dus een ideale combinatie voor mijn oortjes >:D


mvg,

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Kwabbernoot

Niet dat ik wil zeiken ofzo maareuhh, wat is dat voor een onzin dat geen enkele CD-speler alles kan.
Een speler hoeft alleen van een digitaal verhaal een analoog muziekje te maken. Daarbij kijkt hij echt niet of het klassiek is wat er uit gepoept wordt of rap. Hij zal elk stukje muziek met hetzelfde sausje overgieten (net als elk ander component). Wat je zoekt is dus een sausje dat bij alle muziek past welke je wilt draaien. Dat wordt lastig, zeker als je een brede smaak hebt. Ik zou zeggen ga voor een speler zonder sausje. De versterker en met name de luidsprekers en akoestiek geven al genoeg (bij)smaak aan het geheel.

Groeten...

garmtz

Daar hebben we het de hele tijd al zonder dat je het weet over... ;)

DA BoSS

Citaat van: Kwabbernoot op februari 16, 2007, 14:25:33
Niet dat ik wil zeiken ofzo maareuhh, wat is dat voor een onzin dat geen enkele CD-speler alles kan.
voor de nuance: geen enkele speler kan alles even mooi wat mij betreft...

mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Kwabbernoot

Citaat van: garmtz op februari 16, 2007, 14:28:43
Daar hebben we het de hele tijd al zonder dat je het weet over... ;)
Nou, dan moet ik wel heel erg tussen de regels gaan lezen wil ik hier in mee kunnen gaan. reMC is zover de enige dit duidelijk heeft gezegd.
IMHO is het zo dat de cd speler géén sausje mag toevoegen. Als ie dat dan ook inderdaad niet doet is ie geschikt voor alle muziek. Helaas vinden velen dat soort spelers dan weer saai of emotieloos of het heeft geen PRAT. Oftewel iedereen is op zoek naar zijn favo sausje.
Zo gezien is het onzin om Sony spelers dan maar gelijk af te schieten want het gaat erom of Huub het mooi/interessant/swingend/verfijnd/rauw/punchy (?) etc.. vindt.
Ook vind ik dat het onzin is te stellen dat alleen hele dure spelers (>2000,-) goed genoeg voor Huub zullen zijn. Als dat zo is ben ik bang dat de invloed van de autosuggestie (of is dat een vies woord hier?) errug groot is.  ;)

Citaat van: DA BoSS op februari 16, 2007, 14:32:20
voor de nuance: geen enkele speler kan alles even mooi wat mij betreft...
Oftewel, de kleuring/vervorming/andere vaste factoren van de speler passen niet bij elke muziek. Ik vraag mij dan af of dat dan nu wel de oorzaak van de cd-speler is. Ik heb zo mijn twijfels. De Cd speler kan niet meer rechttrekken wat er daarna allemaal mis gaat. In mijn ervaring zijn de klankmatige verschillen tussen verschillende (nieuwe) CD-spelers veel kleiner dan tussen verschillende luidsprekers. Als je dus wilt dat al je verschillende muzieksoorten lekker moeten klinken, moet je eerst de voor jou juiste speakers hebben. Heb je die niet kun je in de marge gaan klooien met verschillende versterkers en CD-spelers en kabels (in volgorde van grootte van invloed) maar écht lekker zal het nooit worden.
Maar goed, ik dwaal af.  :-\

Groeten...

FrankB

Citaat van: Kwabbernoot op februari 16, 2007, 16:07:15
Oftewel, de kleuring/vervorming/andere vaste factoren van de speler passen niet bij elke muziek. Ik vraag mij dan af of dat dan nu wel de oorzaak van de cd-speler is. Ik heb zo mijn twijfels. De Cd speler kan niet meer rechttrekken wat er daarna allemaal mis gaat. In mijn ervaring zijn de klankmatige verschillen tussen verschillende (nieuwe) CD-spelers veel kleiner dan tussen verschillende luidsprekers. Als je dus wilt dat al je verschillende muzieksoorten lekker moeten klinken, moet je eerst de voor jou juiste speakers hebben. Heb je die niet kun je in de marge gaan klooien met verschillende versterkers en CD-spelers en kabels (in volgorde van grootte van invloed) maar écht lekker zal het nooit worden.
Maar goed, ik dwaal af.  :-\

Afdwalen is niet erg in Huub z'n topic ;D

Maar over de verschillen, die zijn wat mij betreft juist het grootst tussen bronnen. Nog nooit heb ik cd's zo anders weergegeven gehoord dan met een andere bron. De rest veranderd de klank, mate van detaillering, etc. maar in essentie veranderd er niets meer aan de muzikaliteit. De bron bepaald voor mij grotendeels de sound, en is dus wat mij betreft ook wel de belangrijkste component in de keten.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

DA BoSS

hee Kwabbernoot,

Wat ik uit je post lees, is dat jij zegt dat een goede cd speler niet smaakgevoelig is, omdat ie gewoon neutraal/zonder sausje moet doorgeven?

Ik hou er zelf een andere mening op na; volgens mij zijn zelfs spelers die een meervoud van de Opus kosten nog smaakgevoelig... >:D

mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

garmtz

Citaat van: Kwabbernoot op februari 16, 2007, 16:07:15
IMHO is het zo dat de cd speler géén sausje mag toevoegen. Als ie dat dan ook inderdaad niet doet is ie geschikt voor alle muziek.

Gedeeltelijk mee eens... Sommige spelers vinden sommige mensen 'neutraal', ik vind ze doodsaai en grijs. Wat is neutraal?

CitaatHelaas vinden velen dat soort spelers dan weer saai of emotieloos of het heeft geen PRAT. Oftewel iedereen is op zoek naar zijn favo sausje.

Een speler zonder sausje kan best wel PRAT hebben. Maar iedereen heeft een smaak en ik durf zelfs te zeggen dat er heel persoonlijke opvattingen bestaan over 'neutraal'.

CitaatZo gezien is het onzin om Sony spelers dan maar gelijk af te schieten want het gaat erom of Huub het mooi/interessant/swingend/verfijnd/rauw/punchy (?) etc.. vindt.

Absoluut. Maar ik moet nog een Sony speler horen die me echt muzikaal raakt.

CitaatOok vind ik dat het onzin is te stellen dat alleen hele dure spelers (>2000,-) goed genoeg voor Huub zullen zijn. Als dat zo is ben ik bang dat de invloed van de autosuggestie (of is dat een vies woord hier?) errug groot is.  ;)

Ik heb nog geen spelers < €2000 gehoord die mij echt voor langere tijd konden boeien. Dus of het autosuggestie is?

CitaatOftewel, de kleuring/vervorming/andere vaste factoren van de speler passen niet bij elke muziek. Ik vraag mij dan af of dat dan nu wel de oorzaak van de cd-speler is. Ik heb zo mijn twijfels. De Cd speler kan niet meer rechttrekken wat er daarna allemaal mis gaat. In mijn ervaring zijn de klankmatige verschillen tussen verschillende (nieuwe) CD-spelers veel kleiner dan tussen verschillende luidsprekers. Als je dus wilt dat al je verschillende muzieksoorten lekker moeten klinken, moet je eerst de voor jou juiste speakers hebben. Heb je die niet kun je in de marge gaan klooien met verschillende versterkers en CD-spelers en kabels (in volgorde van grootte van invloed) maar écht lekker zal het nooit worden.
Maar goed, ik dwaal af.  :-\

Ik ben het op dit punt eens met Frank: alles wat in het begin fout gaat is later niet meer goed te maken. Je hersenen passen zich aan aan de kleuring van een set, maar ze kunnen zich niet aanpassen aan informatie die er aan het begin niet in wordt gestopt...

Kwabbernoot

Citaat van: DA BoSS op februari 16, 2007, 16:19:19
hee Kwabbernoot,

Wat ik uit je post lees, is dat jij zegt dat een goede cd speler niet smaakgevoelig is, omdat ie gewoon neutraal/zonder sausje moet doorgeven?

Ik hou er zelf een andere mening op na; volgens mij zijn zelfs spelers die een meervoud van de Opus kosten nog smaakgevoelig... >:D

mvg,
Dat lees je correct DA Boss.  :). Wat betreft "volgens mij zijn zelfs spelers die een meervoud van de Opus kosten nog smaakgevoelig... " moet je dan jezelf de vraag stellen of die spelers dan wel zo goed zijn. Maar het blijkt maar weer dat iedereen weer net anders tegen de audio aankijkt. En dat maakt het wel zo leuk vind ik.

Citaat van: FrankB op februari 16, 2007, 16:13:39
Maar over de verschillen, die zijn wat mij betreft juist het grootst tussen bronnen. Nog nooit heb ik cd's zo anders weergegeven gehoord dan met een andere bron. De rest veranderd de klank, mate van detaillering, etc. maar in essentie veranderd er niets meer aan de muzikaliteit. De bron bepaald voor mij grotendeels de sound, en is dus wat mij betreft ook wel de belangrijkste component in de keten.

De bron is het belangrijkst dus in jouw visie. Ik deel die niet. Bij een platenspelert als bron zou je die stelling nog kunnen verdedigen. Bij CD-spelers IMHO niet.

Groeten...

DA BoSS

#145
Citaat van: Kwabbernoot op februari 16, 2007, 16:26:19
Dat lees je correct DA Boss.  :). Wat betreft "volgens mij zijn zelfs spelers die een meervoud van de Opus kosten nog smaakgevoelig... " moet je dan jezelf de vraag stellen of die spelers dan wel zo goed zijn....
:D

(wat goed is.....is natuurlijk zo subjectief als de pest ;D)
mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

reMC

Citaat van: DA BoSS op februari 16, 2007, 11:53:04
edit: ik vond de set van wilco en cees duidelijk niet goed genoeg met hiphop

Ben ik wel een beetje met je eens, sommige hiphop moet gewoon moddervet en keihard zijn, dat is die set niet ;D

Deleted member

#147
Als je op zoek bent naar een levendig geluid dan zou ik zeker North Star ook overwegen!

Ik weet een North Star DAC voor 800 euro te staan en een North Star ex demo transport voor rond de 1400. Totaal 2200 euro, nieuwprijs 3690.

Meer info: http://www.analogueaudio.com/north-star.htm

edit: er is nu ook een nieuwe geïntegreerde CD speler van North Star te koop zie ik. Nieuwprijs 2100 euro.
Citaat
De nieuwe geintegreerde cd speler van North Star is uit! Hij kost 2100,00 en is direct afgeleid van de beruchte Extremo Dac. De Sapphire is zowel gebalanceerd als "gewoon " te gebruiken. Het geluid is bijzonder dynamisch, groots en verfijnd. Het is een serieuze gegadigde voor diegenen die de gescheiden combinatie te kostbaar vinden.

Ruud-

Citaat van: DA BoSS op februari 16, 2007, 10:34:47
ik gok nu al dat Huub de Opus te lief& subtiel gaat vinden, die gaat ie echt niet kopen...


(durf er zelfs een tientje om te verwedden >:D)
Ligt eraan wie hem demonstreert...
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

FrankB

Citaat van: -Ruud- op februari 16, 2007, 17:25:43
Ligt eraan wie hem demonstreert...

Bij voldoende eigen mening maakt dat niet uit...
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12