HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 22 gasten bekijken dit topic.

chansig

Citaat van: Contour op maart 17, 2017, 21:50:33
Ja, Hans dat doe ik. Als je de mening van anderen nodig hebt om te bepalen of iets goed klinkt, dan ben je m.i. totaal verkeerd bezig. Lijkt ook wel of jij ook steeds bevestiging nodig hebt omdat je hetzelf niet lijkt te weten besef ik me nu ineens...

Groetjes Walter

Ws is dit het audiofiele optimise welke Koen bedoelt. :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koen K

Citaat van: Contour op maart 17, 2017, 20:01:09
Laat je niet teveel opfokken Huub, blijkbaar kan of wil een bepaalde groep mensen het gewoon niet accepteren dat anderen meer en andere dingen menen te horen uit dezelfde installatie.Misschien is het wel erfelijk bepaald... ik ben van mening dat wanneer je 'het' niet kan horen, dat men meestal eindigt met een saai plat 2D geluid. Ik ben op veel ZBA luisterdagen geweest en waren sommige mensen lyrisch over de prachtige dynamische klank van een speaker  en ik dacht dan, ja inderdaad maar de rest is volledig ruk. Die mensen hoorden dat simpelweg niet... en dit heeft niks ermee te maken hoe goed je gehoor is, want mijn gehoor is absoluut niet bijzonder, het gaat er denk ik om hoe de hersenen dit omzetten naar informatie.

Denigrerend over anderen doen maakt je punt niet sterker   ::)   

Verder zijn degenen die je hier probeert weg te zetten in elk geval niet te hardnekkig om hun standpunt te wijzigen als ze met nieuwe informatie geconfronteerd worden.

Markus2

Citaat van: Contour op maart 17, 2017, 21:50:33
Ja, Hans dat doe ik. Als je de mening van anderen nodig hebt om te bepalen of iets goed klinkt, dan ben je m.i. totaal verkeerd bezig. Lijkt ook wel of jij ook steeds bevestiging nodig hebt omdat je hetzelf niet lijkt te weten besef ik me nu ineens...

Groetjes Walter

Iedereen zoekt weleens naar bevestiging; Jij die van jou besef?
Beetje kolderiek dit.

Je lijkt te vergeten (?) dat Hans ook flink gewisseld heeft in het verleden. Destijds ook met het doel van klankwinst.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Contour

Ik ga mijn tijd niet verder verspillen aan dit geneuzel, maar het is mij inmiddels wel wat duidelijker waar de zere plek ligt bij een aantal leden. Het is ook wel een giller, voor 6K aan speakers kopen en dan geen idee hebben of het eigenlijk wel goed klinkt...  ;D

Nou is bovenstaande beetje als geintje bedoelt, maar toch...

Groetjes Walter

chansig

Je hebt mij niet nodig om het te geloven. Maakt het overigens nog niet waar...maar als jij je er prettig bij voelt.

Ik bedenk me net dat ik of de ontwerpers van de speakers uitnodig of mensen die hen kennen. Ik zou bijna gaan twijfelen of ik dit onbewust doe om bevestigd te worden.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koen K

Komisch, Walter, dat jíj dit nu uitgerekend schrijft. Het is maar goed dat Jeroen jou aan het handje heeft genomen, want daardoor ben je inmiddels  een absolute autoriteit op het gebied van goede klank geworden.   :clapping:

Markus2

Citaat van: Contour op maart 17, 2017, 22:19:17
Ik ga mijn tijd niet verder verspillen aan dit geneuzel, maar het is mij inmiddels wel wat duidelijker waar de zere plek ligt bij een aantal leden. Het is ook wel een giller, voor 6K aan speakers kopen en dan geen idee hebben of het eigenlijk wel goed klinkt...  ;D

Nou is bovenstaande beetje als geintje bedoelt, maar toch...

Groetjes Walter

Andermans zere plek of toch je eigen overgevoeligheid? 

Groet, Mark :)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Contour

Hallo Koen,

Uiteindelijk moet je het toch zelf zien te horen, het filter voor de Daudio W1 is weliswaar door Jeroen ontworpen, ik heb wel nuttige feedback gegeven m.b.t. een spoelwaarde voor de mid, rara wat zit er nu in het filter.

Ik ben zelf niet zo goed in gelijk verschillen horen, ik heb meestal veel tijd nodig, weken of maanden om te kijken of ik iets beter of slechter vindt. Eerste indruk kan ook misleidend zijn heb ik ervaren, veel tijd nemen vindt ik zelf betrouwbaarder, zeker bij kleine verschillen.

Ik denk dat Huub de verschillen tussen kabels etc. echt kan horen, ik weet dat er meettechnisch geen verschil is vast te stellen, maar dat geldt ook voor condensators en dat horen de meeste mensen wel.

In plaats van te blijven beweren dat bepaalde verschillen niet hoorbaar zijn, of dat er in het geheel geen verschillen zouden zijn, is het m.i. veel intressanter om te proberen te achterhalen waarom sommigen toch deze verschillen menen te ervaren.

Groetjes Walter

HuubF

Omdat mijn vriendin (voor mij) onverwacht een avondje uit was (en ik dus geen Voice hoefde te kijken) staan na een ritje van 4 uur naar en van the middle of nowhere mijn nieuwe Elacs te spelen. Op stands. Dus niet in de kast.

De eerste indruk is niet overweldigend positief. Wat frissig geluid. Beetje gewoontjes. Misschien moet ik er aan wennen.



Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: Contour op maart 17, 2017, 22:36:32
In plaats van te blijven beweren dat bepaalde verschillen niet hoorbaar zijn, of dat er in het geheel geen verschillen zouden zijn, is het m.i. veel intressanter om te proberen te achterhalen waarom sommigen toch deze verschillen menen te ervaren.

Groetjes Walter

Volgens mij zijn daar ook al regelmatig veel gedachten over opgeschreven. Deze worden alleen naar het rijk van de fabelen verwezen. En dan doel ik niet op: Men kan nog niet alles meten, oren zijn beter dan meet apparatuur etc.

Maar ik lees in je post ook dat maanden nodig hebt om te kijken of iets een verbetering is. Dat is dus precies wat Huub ook doet.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Markus2

Citaat van: Contour op maart 17, 2017, 22:36:32
In plaats van te blijven beweren dat bepaalde verschillen niet hoorbaar zijn, of dat er in het geheel geen verschillen zouden zijn, is het m.i. veel intressanter om te proberen te achterhalen waarom sommigen toch deze verschillen menen te ervaren.

Groetjes Walter

Hallo Walter,

Dat is prima en volgens mij heb ik daarover reeds eerder een opmerking gemaakt in dit draadje. Je begrijpt dat IK het niet zoek in apparatuur en accessoires?

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

De Elac is inmiddels een beetje ingedaald maar ik word door deze speaker wel met mijn neus op de feiten gedrukt.

De Guru QM10 laat minder details horen maar zet een mooier totaalgeluid neer. Hij benadert zelfs een vloerstaander met zijn diepe laag.

De Elac laat juist erg veel details horen maar daardoor wordt de aandacht van het laag een beetje weggedrukt. Hij gaat ook wat minder laag dan de Guru's.

Uiteraard wil ik beide. Ik wil een fundament plus alle details. Dat zou wel eens kunnen uitdraaien op een vloerstaander. Dat zou de eerste zijn in 5 jaar.



Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Mitch--

Citaat van: HuubF op maart 18, 2017, 01:11:46
De Elac is inmiddels een beetje ingedaald maar ik word door deze speaker wel met mijn neus op de feiten gedrukt.

De Guru QM10 laat minder details horen maar zet een mooier totaalgeluid neer. Hij benadert zelfs een vloerstaander met zijn diepe laag.

De Elac laat juist erg veel details horen maar daardoor wordt de aandacht van het laag een beetje weggedrukt. Hij gaat ook wat minder laag dan de Guru's.

Uiteraard wil ik beide. Ik wil een fundament plus alle details. Dat zou wel eens kunnen uitdraaien op een vloerstaander. Dat zou de eerste zijn in 5 jaar.

Mooi setje Adam vloerstaanders en het komt allemaal goed, you know it is going to happen  ;)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Mitch--

Citaat van: eddy135 op maart 18, 2017, 08:25:42
De stroom ongevraagde adviezen komt iig. lekker op gang... ;)

en de stroom ongevraagde azijnpissers laten ook weer van zich horen ;)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Raphie

JBL PRX Power!

Robiwan

Citaat van: chansig op maart 17, 2017, 16:12:47
Ja...maar jij hoort ook verschillen tussen zekeringen...dus heel gek is het dan ook niet.

Gr. Hans

zelfs tussen 580 of 590 uur inspelen.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Contour

Hallo Huub,

Waar blijven de foto's van de nieuwe opstelling?

Groetjes Walter

chansig

Citaat van: Koen K op maart 17, 2017, 22:25:01
Komisch, Walter, dat jíj dit nu uitgerekend schrijft. Het is maar goed dat Jeroen jou aan het handje heeft genomen, want daardoor ben je inmiddels  een absolute autoriteit op het gebied van goede klank geworden.   :clapping:

Dat is de Jeroen van Daudio ? Die maken ook erg mooie speakers en klinken ook nog eens erg goed. Wel fijn voor Countour dat iemand met die kunde hem kan ondersteunen.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MAW

Citaat van: Contour op maart 17, 2017, 22:36:32
In plaats van te blijven beweren dat bepaalde verschillen niet hoorbaar zijn, of dat er in het geheel geen verschillen zouden zijn, is het m.i. veel intressanter om te proberen te achterhalen waarom sommigen toch deze verschillen menen te ervaren.

Omdat binnen onze beleving van de werkelijkheid niet te onderscheiden is in wat via onze zintuigen binnenkomt. Onze beleving van de werkelijkheid is een subjectieve 'samensmelting' van alle informatie die we via onze zintuigen opnemen uit onze omgeving.

Dus er zijn genoeg redenen te bedenken hoe dan verschillen in perceptie en werkelijkheid ontstaan. Laat ik een voorbeeld aanhalen van afgelopen week dat exact over dit onderwerp gaat, maar dan voor zintuigelijke smaak prikkels:

Ik neem altijd 's ochtends een kop koffie voor ik in de auto stap. Ik hou net als mijn vriendin van koffie. Daarom hebben we al jaren een (Jura) espresso apparaat die naar onze mening een hele goede bak zet en gebruiken we (Illy) bonen waar we naar onze smaak goede koffie uit halen. Koffie is even subjectief als audio, maar mijn vriendin vinden deze combinatie van apparaat en koffie heel goed. Iedere dag drink ik een kop koffie voor ik de auto in stap en neem ik koffie mee voor onderweg in een beker waaruit ik het fijn en lekker vind drinken.

Afgelopen week was ik een beetje ziek. Geen koorts, maar een beetje op het randje. Dus toch maar proberen, want soms gaat het wel als je eenmaal gedouched en gegeten hebt en onderweg bent. Hoe dan ook, de koffie smaakte compleet verschillend dan hoe het anders smaakt. De smaakbeleving was nu overduidelijk anders. De koffie was niet vol, maar bitter hard, duidelijk een stuk minder lekker dan de dag ervoor en erna uit het andere pak.

Nu zullen er mensen zijn die dit op de omgeving gaan projecteren door te zetten dat het handje koffieboven uit het pak anders was, het apparaat niet goed was, of zullen zelfs conclusies gaan trekken als dat een lange opwarmtijd van het apparaat geen goede invloed heeftop de smaak van de koffie (omdat het apparaat op die dag bv een paar minuten eerder aangezet is).

Ik kies er in plaats voor om aan te nemen dat bij mijn totale beleving van de werkelijkheid ik net als ieder ander mens niet in staat ben om zintuigelijke informatie ook daadwerkelijk kan projecteren op hetgeen je via dat zintuig waarnam. Dus als koffie ineens vies smaakt, kan ik helemaal niet concluderen dat dat ook echt met smaak te maken heeft. Het kan heel goed met gevoel te maken hebben terwijl ik het onbewust projcteer op mijn smaak. Ik was ziek, dus is het dan niet heel voor de hand liggend dat gevoel invloed heeft op hoe we denken dat iets smaakt?

Voor audio geldt natuurlijk precies hetzelfde.
Als je je smaak prikkelt bv. met iets zoets en je zicht prikkelt (bv. met sfeer verlichting) dan zal je perceptie van hoe de muziek klinkt heel anders zijn dan als je naar exact diezelfde muziek luistert in dezelfde ruimte maar iets extreem bitters eet (in plaats van wat zoets) en er een tl lamp in je gezicht schijnt (in plaats van sfeer verlichting).

Maar dit is echt de 12e keer dat ik dit uitleg en aangezien dit niet strookt met de opvattingen van mensen die denken dat ze echt verschillen kunnen horen wordt het meestal genegeerd en vastgehouden aan de kortzichtige versie waarbij onrealistische aannames in stand worden gehouden.

Voor de duidelijkheid; naar mijn mening is er geen verschl tussen enerzijds mensen met een zogenaamd superieur gehoor die dit soort verschillen kunnen horen, en anderzijds de als minder gepositioneerde mens die dit verschil niet hoort, en daarom ook denkt dat anderen het niet horen.
Naarmijn mening is er verschli tussen enerzijds mensen die in staat zijn te begrjipen dat wat binnenkomt via de zintuigen af kan wijken van de perceptie ervan in ons bewustzijn en anderzijds mensen die dat niet kunnen of willen begrijpen en die vasthouden aan overschatte aannames over de capabilties van ons menselijk waarnemingsvermogen.
Gr. Martijn

chansig

Je smaak verandert toch op het moment als je ziek wordt ? De reden die ik hiervoor kan verzinnen is dat het lichaam aangeeft om alleen het hoognodige naar binnen te brengen...geen idee of dat klopt.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MAW

ja, helemaal mee eens. En zo zal je lichaam ook audio prikkels mijden, of het bewustzijn het idee geven dat het niet goed klinkt, want als het wel goed klinkt dan blijf je luisteren wat energie kost terwijl je lichaam de energie nodig heeft om te helen.

Als ik vroeger veel gedronken had dan had ik ook de dag erna vaak zin in friet. Blijkbaar wil het lichaam dan suikers, zouten en vetten om te herstellen en denken we 'zin' te hebben in friet terwijl ons onderbewustzijn ons gewoon vertelt wat we naar binnen moeten werken :)

Dus ons bewustzijn over wat we denken waar te kunnen nemen wordt beinvloedt door ons onderbewustzijn. Dat zegt genoeg over de betrouwbaarheid van waarnemingen die we kunnen doen over verschillende perioden waarin die condities kunnen wijzigen.
Gr. Martijn

chansig

Ziek zijn en een blinde test gaan doen... :D

Volgens mij wordt je dan helemaal gek.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Klopt MAW, daarom neem ik altijd zeer veel tijd om iets in mijn set te beoordelen. De pieken en dalen in de waarneming worden dan uitgemiddeld.

Groetjes Walter