HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

dre73

Citaat van: B. op november  8, 2010, 23:55:17
Daarom hoor ik geen verschil tussen versterkers onderling. Het heeft jaren moeten duren voordat ik tot die conclusie ben gekomen.
Tussen een UcD, TAG McLaren, Arcam en Marantz hoor ik geen verschillen :)

dan zal er wel een heel zwakke schakel in je set zitten......
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

chansig

Citaat van: dre73 op november  8, 2010, 23:09:12
jij hebt er toch een buis in?

Ne eik heb de buizen afgezworen...De eerste buis was een Audio Note Zero set...Volgens mij 1 van de sets die Huub nog aardig bij staat. Die heb ik ook met de huidige speakers gebruikt (2 10 watt)...Iets te weinig.

Als het goed komt er vandaag een phonotrap met een 2 tal buisjes erin...

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: B. op november  8, 2010, 23:55:17
Daarom hoor ik geen verschil tussen versterkers onderling. Het heeft jaren moeten duren voordat ik tot die conclusie ben gekomen.
Tussen een UcD, TAG McLaren, Arcam en Marantz hoor ik geen verschillen :)

Citaat van: dre73 op november  9, 2010, 07:35:38
dan zal er wel een heel zwakke schakel in je set zitten......

Ook nog even opperen dat zijn oren dan misschien niet goed zijn.... ;)

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: Koen K op november  9, 2010, 00:22:02
... die aan volstrekte willekeur onderhevig lijkt te zijn. Immers, Pietje vindt A en Klaasje vindt B.

Niet mijn ervaring. De mensen die graag Classe luisteren vinden de klank vrij warm, niet scherp en met een lekker mid-laag. Krell(-achtigen) hebben een snaarstrak laag maar klinken verder niet over-muzikaal. Lavardin klinkt muzikaal, en pas bij de heel dure varianten begint het ook hifi te worden. Naim heeft een heel specifieke sound, over de hele lijn. Arcam klinkt voornamelijk netjes.

Onzin, dus. Het kan best subjectief zijn, maar dan wel van een knappe soort.

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: Koen K op november  9, 2010, 00:22:02
... die aan volstrekte willekeur onderhevig lijkt te zijn. Immers, Pietje vindt A en Klaasje vindt B.

Hier heb ik een beetje moeite mee aangezien ik diverse malen heb meegemaakt dat mensen een zelfde mening over een apparaat waren toegedaan terwijl ze dit niet van elkaar wisten.

Een veel interessanter test dan een ABX zou zijn een aantal mensen onafhankelijk een apparaat laten testen. Vervolgens kun je die resultaten vergelijken. Zijn er dan (grote) overeenkomsten tussen de resultaten dan lijkt het me toch dat er 'iets aan de hand te moeten zijn, toch ?

gegroet, Eelco

B.

Citaat van: dre73 op november  9, 2010, 07:35:38
dan zal er wel een heel zwakke schakel in je set zitten......

Wat kunnen mensen elkaar toch mooi napraten zeg. Ik wist gewoon dat deze reactie zou komen :-X

Ik praat natuurlijk niet alleen over mijn ervaring in alleen mijn set.

Audiofiel

Citaat van: B. op november  8, 2010, 23:34:46
Het gaat bij Hypex wel degelijk om een gelijkmatige vervorming. Kleur kun je eerder toewijzen aan een versterker met op bepaalde frequenties meer/minder vervorming. Als het geheel een lage EN gelijkmatige vervorming heeft zal het minder hoorbaar zijn dan een versterker met alleen maar lage vervormingscijfers.

Maar de UcD hééft nu helemaal niet de laagste vervorming, dat tonen de cijfers toch aan. In het laag en mid tot 40-50x lagere vervorming.

Wat betreft gelijkmatigheid van de vervorming: die haal je niet uit alleen de THD versus power cijfers, daarvoor zul je veel meer cijfers moeten hebben, onder meer van het fasegedrag. Daarnaast is het belangrijk hoe de verdeling van de vervormingsaspecten is (vooral de 3e harmonische).

CitaatDe UcD versterker z'n specialiteit is z'n inzetbaarheid omdat vervorming bijna onafhankelijk is van belastig en speakerimpedantie. Met zo'n module kun je theoretisch geen verkeerde match samenstellen tussen versterking en speakers. Iets wat met de genoemde Classe nog steeds mogelijk is.

Waarom denk je dat een verkeerde match met de Classé eerder mogelijk is dan met de UcD? Alleen al Huub's ervaring bewijst het tegendeel. Daar doet de Classé het beter dan de UcD. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Koen K op november  8, 2010, 22:02:39
Het blijft grappig, die causale relatie tussen iets denken te horen en 100% zeker weten dat het zo is  :P

Als ik iets zou denken te horen, dan doe ik dat kennelijk al meer dan 25 jaar. En consistent. Het is voor mij daarmee voldoende aangetoond dat het een waarheid als een koe is dat er verschil tussen versterkers bestaat ondanks dat er twee grafiekjes overeenstemmen.

Citaat???  Hoe weet je dat het niet zo bedoeld is? Je concludeert wel makkelijk dat het "een slap excuus" is...

Omdat alle pulsbreedtemodulatie versterkers deze hogere vervorming in het mid en laag en de lage dempingsfactor in het mid en hoog delen. Kijk maar naar de specs van bijvoorbeeld een Lyngdorf, precies hetzelfde verhaal. Het is een eigenschap van de gebruikte klasse D techniek.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: B. op november  8, 2010, 23:55:17
Daarom hoor ik geen verschil tussen versterkers onderling. Het heeft jaren moeten duren voordat ik tot die conclusie ben gekomen.
Tussen een UcD, TAG McLaren, Arcam en Marantz hoor ik geen verschillen :)

Dan zou ik een andere hobby gaan zoeken. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Eelco Tijnagel op november  9, 2010, 08:15:38
Een veel interessanter test dan een ABX zou zijn een aantal mensen onafhankelijk een apparaat laten testen. Vervolgens kun je die resultaten vergelijken. Zijn er dan (grote) overeenkomsten tussen de resultaten dan lijkt het me toch dat er 'iets aan de hand te moeten zijn, toch ?

Die test is al vele malen gedaan. Als je reviews van verschillende apparaten leest, dan komen daar vaak dezelfde eigenschappen terug in de omschreven klank. Voldoende bewijs dat er toch iets objectiefs is te zeggen over de verschillende karakters tussen versterkers. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

op eigen verzoek verwijderd.

Tja....

Ik ben altijd erg sceptisch tegenover reviews.

gegroet, Eelco

Audiofiel

Citaat van: Eelco Tijnagel op november  9, 2010, 09:12:58
Tja....

Ik ben altijd erg sceptisch tegenover reviews.

Dat mag en is vaak ook juist goed. Het helpt wel als je weet wie de reviewer is en al meerdere revieuws van zijn hand kent, dan kun je het beter 'lezen'.

Maar het toont wel het punt aan dat er overeenkomsten zijn bij verschillende reviewers. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kwabbernoot

Citaat van: Audiofiel op november  9, 2010, 09:07:58
Dan zou ik een andere hobby gaan zoeken. ;D
Dat hangt ervan af wat je hobby nu echt is. Is het apparaten wisselen of naar muziek luisteren.

Groeten...

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: Audiofiel op november  9, 2010, 09:16:10
Maar het toont wel het punt aan dat er overeenkomsten zijn bij verschillende reviewers. ;)

Maar als 'onwetende' lezers weet je helaas niet of die overeenkomsten in de reviews niet door de fabrikant zijn 'ingefluisterd'.

De mening van medeliefhebbers en vooral de ervaring van zelf luisteren neem ik veel serieuzer  ;)

gegroet, Eelco

Koen K

Citaat van: Eelco Tijnagel op november  9, 2010, 08:15:38
Hier heb ik een beetje moeite mee aangezien ik diverse malen heb meegemaakt dat mensen een zelfde mening over een apparaat waren toegedaan terwijl ze dit niet van elkaar wisten.

Een veel interessanter test dan een ABX zou zijn een aantal mensen onafhankelijk een apparaat laten testen. Vervolgens kun je die resultaten vergelijken. Zijn er dan (grote) overeenkomsten tussen de resultaten dan lijkt het me toch dat er 'iets aan de hand te moeten zijn, toch ?

Yep. Probleem is wel dat mensen vooroordelen hebben bij een bepaald merk, gevoed door fora, media, marketing en dergelijke. Die factor zou je dus moeten uitsluiten.

Citaat van: Audiofiel op november  9, 2010, 09:06:58
Als ik iets zou denken te horen, dan doe ik dat kennelijk al meer dan 25 jaar. En consistent. Het is voor mij daarmee voldoende aangetoond dat het een waarheid als een koe is dat er verschil tussen versterkers bestaat ondanks dat er twee grafiekjes overeenstemmen.

Tja. Als je al 25 jaar denkt dat rood en groen hetzelfde zijn zal je ook niet makkelijk van dat idee afgebracht worden. Die consistentie zegt mij dus niet zoveel om eerlijk te zijn.

Niet onvriendelijk bedoeld hoor. Dat ik dit punt blijf opperen heeft dan ook vooral te maken met het feit dat ik de materie wil ontleden, niet dat ik de boel wil afkraken of jou wil horen roepen dat alles hetzelfde is. Ik vind - en ben daarin niet de enige - mijn Yamaha ook anders (beter) klinken dan de UcD die het werk daarvóór deed, terwijl de specs elkaar waarschijnlijk vrijwel niks ontlopen (behalve dat de Yammie meer reserves heeft). Maar of dat in een gedegen test blijft staan is maar zeer de vraag...

Citaat
Omdat alle pulsbreedtemodulatie versterkers deze hogere vervorming in het mid en laag en de lage dempingsfactor in het mid en hoog delen. Kijk maar naar de specs van bijvoorbeeld een Lyngdorf, precies hetzelfde verhaal. Het is een eigenschap van de gebruikte klasse D techniek.

Maar zou dat dan niet een reden zijn voor Bruno om te kiezen voor die techniek als hij de eerder genoemde mening toegedaan is? Of zou hij er pas achteraf "achter" gekomen zijn?

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: Koen K op november  9, 2010, 09:27:55
Yep. Probleem is wel dat mensen vooroordelen hebben bij een bepaald merk, gevoed door fora, media, marketing en dergelijke. Die factor zou je dus moeten uitsluiten.

Kwestie van apparaat onherkenbaar maken  8)

Probleem bij zo'n test is natuurlijk dat iedereen wel in dezelfde ruimte met dezelfde apparatuur moet testen en dan gaat het al snel op een ABX lijken...

gegroet, Eelco

Audiofiel

Citaat van: Koen K op november  9, 2010, 09:27:55
Tja. Als je al 25 jaar denkt dat rood en groen hetzelfde zijn zal je ook niet makkelijk van dat idee afgebracht worden. Die consistentie zegt mij dus niet zoveel om eerlijk te zijn.

Ik ben niet kleurendoof, Koen.

CitaatMaar zou dat dan niet een reden zijn voor Bruno om te kiezen voor die techniek als hij de eerder genoemde mening toegedaan is? Of zou hij er pas achteraf "achter" gekomen zijn?

Nee, hij zal er niet pas later achter gekomen zijn, want de Icepower modules bestonden al jaren voor de UcD. ;)

Ik denk alleen dat het verhaal achter de meerwaarde van een hogere vervorming in mid en laag omdat die "zo mooi recht loopt" een bedachte marketingkreet is om dat gekke verloop van de vervorming te verklaren. Hoe leg je een nadeel in je voordeel uit, ofwel het 'mooie verhaal' van de fabrikant. :)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Kwabbernoot op november  9, 2010, 09:25:46
Dat hangt ervan af wat je hobby nu echt is. Is het apparaten wisselen of naar muziek luisteren.

Groeten...

Goed punt. Ik heb zelf eigenlijk twee hobby's wat dat betreft. Ik geniet zowel heel erg veel van mooie muziek (dus ook in de auto, verre van perfect) als van de weg naar perfect geluid. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Eelco Tijnagel op november  9, 2010, 09:26:32
Maar als 'onwetende' lezers weet je helaas niet of die overeenkomsten in de reviews niet door de fabrikant zijn 'ingefluisterd'.

Precies. Daarom is het nuttig om reviewers te leren 'kennen' voordat je hun verslagen goed kunt 'wegen'. ;)

CitaatDe mening van medeliefhebbers en vooral de ervaring van zelf luisteren neem ik veel serieuzer  ;)

:music:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: Audiofiel op november  9, 2010, 09:41:44
Precies. Daarom is het nuttig om reviewers te leren 'kennen' voordat je hun verslagen goed kunt 'wegen'. ;)

Kan je 'em nog zo goed 'kennen', je weet niet hoe het achter de schermen gaat  ;)

gegroet, Eelco

Koen K

Citaat van: Audiofiel op november  9, 2010, 09:39:13
Ik ben niet kleurendoof, Koen.

Dat is niet het punt  ::)  Het punt is dat puur het feit dat je al 25 jaar een bepaalde overtuiging hebt geen enkele garantie is dat die overtuiging juist is. Eerder het tegengestelde, tenzij je kritisch bent tegenover je eigen denkbeelden.

Citaat
Nee, hij zal er niet pas later achter gekomen zijn, want de Icepower modules bestonden al jaren voor de UcD. ;)

Ik denk alleen dat het verhaal achter de meerwaarde van een hogere vervorming in mid en laag omdat die "zo mooi recht loopt" een bedachte marketingkreet is om dat gekke verloop van de vervorming te verklaren. Hoe leg je een nadeel in je voordeel uit, ofwel het 'mooie verhaal' van de fabrikant. :)

Hmm. Ik weet niet of ik het zo'n gek verhaal vind. Het 'schone' geluid dat aan UcD's vaak wordt toegeschreven zou er misschien wel een gevolg van kunnen zijn. Of het is er een gevolg van dat iedereen er intrapt en als gevolg daarvan vindt dat UcD's schoon klinken  ;D

Enneh... Zo lang de vervorming in het laag en midden onder de 0.1% zit lijkt mij dat het sowieso niet zo'n drama is.  :laugh:

B.

Citaat van: Audiofiel op november  9, 2010, 09:07:58
Dan zou ik een andere hobby gaan zoeken. ;D

Ik geniet van muziek en film en ben dagelijks op dit forum.. Ik hoor verschil tussen luidsprekers en akoestiek, maar niet tussen versterkers.
Kun je mij exact toelichten waarom ik een andere hobby zou moeten zoeken?

Audiofiel

Citaat van: Eelco Tijnagel op november  9, 2010, 09:44:55
Kan je 'em nog zo goed 'kennen', je weet niet hoe het achter de schermen gaat  ;)

Helaas weet ik wel een beetje hoe het achter de schermen gaat. :-\ Heb zelf ook een tijdje gereviewd.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Koen K op november  9, 2010, 09:51:57
Dat is niet het punt  ::)  Het punt is dat puur het feit dat je al 25 jaar een bepaalde overtuiging hebt geen enkele garantie is dat die overtuiging juist is. Eerder het tegengestelde, tenzij je kritisch bent tegenover je eigen denkbeelden.

Als je mij op dit forum een beetje gevolgd had de afgelopen jaren, wist je antwoord daar op.

CitaatHmm. Ik weet niet of ik het zo'n gek verhaal vind. Het 'schone' geluid dat aan UcD's vaak wordt toegeschreven zou er misschien wel een gevolg van kunnen zijn. Of het is er een gevolg van dat iedereen er intrapt en als gevolg daarvan vindt dat UcD's schoon klinken  ;D

Ik denk dat veel mensen elkaar napraten over dat 'schone geluid'. Ik ervaar klasse D zelf niet als schoon, eerder als leeg.

CitaatEnneh... Zo lang de vervorming in het laag en midden onder de 0.1% zit lijkt mij dat het sowieso niet zo'n drama is.  :laugh:

Ik vind 0,1% anders bepaald niet laag.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: B. op november  9, 2010, 09:53:33
Ik geniet van muziek en film en ben dagelijks op dit forum.. Ik hoor verschil tussen luidsprekers en akoestiek, maar niet tussen versterkers.
Kun je mij exact toelichten waarom ik een andere hobby zou moeten zoeken?

Een andere hobby in de zin van het praten en discussiëren over de apparatuur. Als je geen verschil hoort kun je dat aspect van de hobby beter achterwege laten en je helemaal toeleggen op de muziek zelf. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.