Do and don't's in acoustiek.....

Gestart door J.A.F._Doorhof, januari 26, 2003, 19:09:24

Vorige topic - Volgende topic

VlisChris

CiteerSucces!
Heej, ik begrij; wat uit je post ;D Thanx ;D
Nu de rest van je post nog even zien te ontcijferen ;D ;)
Begrijp hem niet echt :-\
CiteerJe bepaalt zelf de 'straal'
Huuuuhm?
CiteerVergeet niet om rechts ook de plaats van de linkerluidspreker te markeren; niet allen die van rechts (en omgekeerd natuurlijk). Da's ook een 1e reflectiepunt van gewicht.
Je wilt zeggen dat mijn linkerspeaker zowel rechts als links van een mirrorpoint heeft? En mijn rechter speaker hetzelfde?
Huuhm. Moet maar eens mijn passpiegel van de muur halen en die gaan gebruiken ;D Dat werkt wat sneller dat een scheerspiegel. Die idd een klein bolling heeft.
CiteerBij een 5.1 opstelling heb je dus veel meer mirror-points dan alleen bij stereo.
Gaat me in eerste instantie om stereo. Als het daar echt wezelijk grote verschillen gaat uitmaken kan ik altijd gaan kijken hoe ik dat met surround doe. Maar zie het niet heel erg zitten om ook aan mijn plafond dingen voor de akoustiek op te hangen :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

MdB

CiteerJe wilt zeggen dat mijn linkerspeaker zowel rechts als links van een mirrorpoint heeft? En mijn rechter speaker hetzelfde?
Per luidspreker zes spiegelpunten :)

Zie plaatje in dit topic tab 4, antwoord 59.
Beter duur dan niet te koop.

jaco

Heb je bij het bepalen van mirrorpunten op de linker muur als je over een rechter luidspreker praat ook niet een sterke afhankelijkheid van het afstraalgedrag van je luidspreker ?
Als je luidsprekers niet naar binnen gedraaid zouden staan wordt het een erg steile hoek via die muur.

Ik snap dat je op een stuk papier dit prima uit kan tekenen (heb ik gedaan schaal 1:10)
Daarna krijg je een beetje het probleem, wat pas je waar toe. Diffusie op de mirropunten lijkt me. Maar als je al de mirrorpunten (6 per speaker) gaat diffuseren, dan heb je denk ik onderhand ook te veel demping aangebracht (elke diffusor schijnt ook wel te dempen)

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

VlisChris

Maar kun je met deze zaken ook zorgen dat je hoog minder aanwezig is? Want dat is in mijn kamer een beetje een probleem. Dat wil nogal eens te scherp aanwezig zijn.
Boekenkasten en cdkasten zijn ook goed voor je mirrorpointen toch? Dan zit ik op mijn wand achter mijn fronts wel goed ;D Veel boekenkasten en cdkasten ;D
Mijn linkermuur is een groot gordijn, en mijn rechtermuur kan ik niets mee. Blijft over: mijn achterwand :)

MdB

CiteerHeb je bij het bepalen van mirrorpunten op de linker muur als je over een rechter luidspreker praat ook niet een sterke afhankelijkheid van het afstraalgedrag van je luidspreker ?
Ja daar heb je gelijk in maar de meeste luidsprekers hebben een afstraalgedrag van een bol of puntbron. Daardoor zal dit weining uitmaken.
CiteerAls je luidsprekers niet naar binnen gedraaid zouden staan wordt het een erg steile hoek via die muur.
Het afstraal gedrag van luidsprekers is bij lage frequenties bolvormig en verloopt langzaam naar kegelvormig rechtafstralend bij hoge frequenties. Zeker voor lage en midden frequenties is de steile hoek via de muur geen belemmering.
CiteerDaarna krijg je een beetje het probleem, wat pas je waar toe. Diffusie op de mirropunten lijkt me. Maar als je al de mirrorpunten (6 per speaker) gaat diffuseren, dan heb je denk ik onderhand ook te veel demping aangebracht (elke diffusor schijnt ook wel te dempen)
Theoretisch geheel geen spiegelpunten. En je dempt inderdaad al snel te veel. Het blijkt dat onze hersenen voor de gek te houden zijn door de korteweg die spiegelpunten geluid aflegt kunstmatig langer onderweg te laten zijn. Diffusie of reflectoren is een middel hiervoor. Maar rieel gezien is het niet mogelijk om een kleine kamer acousties perfect te krijgen.

De kunst in een huiskamer is om de juiste compromie te vinden.

MdB

CiteerMaar kun je met deze zaken ook zorgen dat je hoog minder aanwezig is? Want dat is in mijn kamer een beetje een probleem. Dat wil nogal eens te scherp aanwezig zijn.
Als alle materialen in je huiskamer hoog absorberen dan is dit een oplossing maarja dan moet je alles vervangen.
Denk eerder dat je de bron moet aanpakken van de scherpe geluid.
CiteerBoekenkasten en cdkasten zijn ook goed voor je mirrorpointen toch? Dan zit ik op mijn wand achter mijn fronts wel goed ;D Veel boekenkasten en cdkasten ;D
Dacht dat je juist de achterwand met boeken- en cd-kast moest bedekken ipv de voorkant.
CiteerMijn linkermuur is een groot gordijn, en mijn rechtermuur kan ik niets mee. Blijft over: mijn achterwand
Rechts ook een gordijn plaatsen ??? symetrisch ;)

VlisChris

Tja, ik zou eigenlijk zelfs de hele inrichting van mijn kamer moeten veranderen. Ik zit nu in de breedte van de kamer..... En niet in de lengte richting van de kamer. Maar dat is door het ontwerp van mijn kamer. Dan moet er voor mijn deur om binnen te komen een speaker komen te staan. En dat zie ik niet zitten. En mijn kamer is verder gewoon nauwelijks symetrisch in te richten. Bij het gordijn bv staat ook een 2zits bank. En links staat een bureau.
Maar mijn boeken en cd kasten naar achter verhuizen? Die wist ik niet :) Jammer dat het heel moeilijk realiseerbaar is.... Toch maar tijd om een nieuw pand te zoeken ;D (was ik toch al van plan ;))

Niet actief

Citaat van: Christiaan Sauer op augustus  4, 2004, 00:41:42
Begrijp hem niet echt :-\
Huuuuhm?

Met straal bedoel ik de straal van de cirkel die je rondom het met de spiegel bepaalde centrum trekt. Dat centrum definieerde ik als het midden tussen de twee luidsprekers die het midden en hoog voor hun rekening nemen.
Diameter had ik misschien beter kunnen zeggen.....

Citaat van: Christiaan Sauer op augustus  4, 2004, 00:41:42
Je wilt zeggen dat mijn linkerspeaker zowel rechts als links van een mirrorpoint heeft?

Linker lsp heeft op zowel de linker als de rechter zijmuur 1 reflectiepunt.
Rechter lsp heeft op zowel de linker als de rechter zijmuur 1 reflectiepunt.
Zie onder.

Uiteraard geldt ditzelfde principe ook voor plafond, vloer en wand achter de luisterplaats, waardoor het aantal belangrijke eerste reflectiepunten van een stereopaar luidsprekers in een rechthoekige of vierkante ruimte op tenminste 12 komt (6 wandoppervlakken met elk 2 eerste reflectiepunten) maar feitelijk nog hoger ligt omdat elk afzonderlijk luidsprekerpaar op alle wanden behalve de zijwanden 4 van die punten heeft. Daardoor zijn dus vier van de zes wandoppervlakken met het dubbele aantal reflectiepunten bezet (nogmaals: alleen een zijwand heeft 2 reflectiepunten; elke andere wand heeft er 4).
Maar die zijn niet allemaal even belangrijk en hoeven ook niet allemaal even grondig aangepakt te worden. Als het om een woonkamer gaat waarbij de audio secundair is, zou ik me er niet druk om maken. Als het gaat om een luisterruimte of dedicated ruimte doe je jezelf te kort als je er niets mee doet.
Toine.

Niet actief

Citaat van: Christiaan Sauer op augustus  3, 2004, 01:12:32
LOL
Ik hou van actief bezig zijn. Ook al is het later dan normaal ;D
Ofwel, ik ben gaan schroeven. (had nog zo'n kleine scheerspiegel ;))
Maar kan het kloppen dat mijn mirrorpoints binnen een halve meter van elkaar zitten? En bijna recht achter mijn hoofd?

Ja, dat kan allemaal kloppen.

Niet actief

Citaat van: jaco op augustus  4, 2004, 07:34:34
Heb je bij het bepalen van mirrorpunten op de linker muur als je over een rechter luidspreker praat ook niet een sterke afhankelijkheid van het afstraalgedrag van je luidspreker ?

Nou en of!
Voor mijn luidsprekers bijvoorbeeld heeft het weinig zin om de zijwanden en het plafond aan te pakken qua eerste reflectiepunten, maar des te meer moet je je aandacht dan wel op de achterwand richten!

Dynamische luidsprekers kunnen daarentegen erg te lijden hebben van met name de eerste reflectie van de zijwand en de vloer. Die op de wand achter de luisteraar volgt dan in 'intensiteit' en doorgaans is de achterwand bij zo'n systeem het minst kritisch qua eerste reflecties.

Als het goed is weegt de hoeveelheid absorptie van een bepaald oppervlak van diffuserpanelen niet op tegen de diffusie die het oplevert. Bovendien zijn er mogelijkheden genoeg om dan ergens anders weer iets ter compensatie van die mogelijk schadelijke selectieve absorptie te verzinnen.
Toine

Niet actief

Citaat van: Christiaan Sauer op augustus  4, 2004, 12:06:57
Maar kun je met deze zaken ook zorgen dat je hoog minder aanwezig is? Want dat is in mijn kamer een beetje een probleem. Dat wil nogal eens te scherp aanwezig zijn.
Boekenkasten en cdkasten zijn ook goed voor je mirrorpointen toch? Dan zit ik op mijn wand achter mijn fronts wel goed ;D Veel boekenkasten en cdkasten ;D
Mijn linkermuur is een groot gordijn, en mijn rechtermuur kan ik niets mee. Blijft over: mijn achterwand :)

En of je dat 'hoog' kunt beïnvloeden hiermee! Het grote nadeel van een onbehandeld eerste reflectiepunt is namelijk het ontstaan van een "virtuele geluidsbron" ter plaatse van dat reflectiepunt. Die kaatst, als een straal licht, ongenadig met name het middengebied terug dat dan bovenop het directe geluid ongeveer tegelijkertijd bij je aankomt. Dat gaat inderdaad niet goed met de klankbalans, die daardoor naar het overdreven presente gaat leiden (het is niet zozeer hoog, maar midden dat de boosdoener is.....).

Boeken- en cd-kasten hebben alleen dan nut, als de inhoud als een diffusief oppervlak is ingericht. Anders zijn het gewoon kasten die hun eigen absorptie inbrengen, maar meer ook niet. Snap je wat ik bedoel? Een volgezette kast met cd's is gewoon een akoestisch hard en vlak oppervlak, dat parallel loopt met de tegenoverliggende wand. Het feit dat het hier om kunstof doosjes gaat maakt het zelfs akoestisch harder en ongunstiger dan een, laten we zeggen, wand met structuurpleister.

MdB

@Thingman,

Heb jij ervaring met afgestemde pijpen en welke winst er te behalen is in het lage frequentie gebied ???

Niet actief

Citaat van: MdB op augustus  4, 2004, 13:13:13
@Thingman,
Heb jij ervaring met afgestemde pijpen en welke winst er te behalen is in het lage frequentie gebied ???

Wat bedoel jij precies met 'afgestemde pijpen' en wat is de relatie tot de 'winst' waar jij het over hebt?
Bij afgestemde pijpen denk ik in eerste instantie aan luidsprekerbehuizingen, maar dat zul je vast niet bedoelen....

MdB

CiteerWat bedoel jij precies met 'afgestemde pijpen' en wat is de relatie tot de 'winst' waar jij het over hebt?
Helmholtz resonators voor het onderdrukken van een frequentie zegmaar 40 Hz.

Niet actief

Citaat van: MdB op augustus  4, 2004, 13:19:06
Helmholtz resonators voor het onderdrukken van een frequentie zegmaar 40 Hz.

Daarvoor is erg veel diepte nodig. Ik heb er weleens mee geëxperimenteerd.
Voor een echt doelgerichte frequentiedemping moet je wat kunnen schuiven met de afstemming, kunnen meten en voldoende oppervlak hebben om het probleem afdoende mee te lijf te gaan.

MdB

Hoeveel diepte denk jij dat er nodig is voor 40Hz ???

Denk zelf aan een rioolbuis van 30cm doorsnede en een lengte van 2,4m te gebruiken.

Niet actief

Citaat van: MdB op augustus  4, 2004, 21:24:36
Hoeveel diepte denk jij dat er nodig is voor 40Hz ???
Denk zelf aan een rioolbuis van 30cm doorsnede en een lengte van 2,4m te gebruiken.

Dan denk ik dat ik nu pas begrijp wat jij bedoelde  ;D
Jij wil zoiets als een basreflexkast bouwen zonder luidspreker -- een middels een poort afgestemde behuizing.
Toch?
Daarvoor kun je de formules voor berekening van diameter en lengte van de pijp gebruiken.

Nog mooier zou het (kunnen) zijn als je een aangrenzende ruimte kunt gebruiken als 'behuizing', terwijl je in de wand een aantal gaten zaagt met een totaaloppervlak zoals de berekeningen aangeven. In die gaten komen de buislengtes en een heleboel reservebuizen bij de hand en dan maar meten en afstemmen en meten.

Een muurkast zou ook een goede behuizing zijn. Wat je ook gebruikt aan volume: als het zich IN de ruimte bevindt gaat het volume van de binnenruimte af. Dat is niet erg als het om een paar kasten gaat, maar je kunt soms heel wat volume nodig hebben om een staande golf te temmen.

Je kunt het in elk geval niet zonder meten doen.

VlisChris

Citaat van: ThingMan op augustus  4, 2004, 13:06:38

En of je dat 'hoog' kunt beïnvloeden hiermee! Het grote nadeel van een onbehandeld eerste reflectiepunt is namelijk het ontstaan van een "virtuele geluidsbron" ter plaatse van dat reflectiepunt. Die kaatst, als een straal licht, ongenadig met name het middengebied terug dat dan bovenop het directe geluid ongeveer tegelijkertijd bij je aankomt. Dat gaat inderdaad niet goed met de klankbalans, die daardoor naar het overdreven presente gaat leiden (het is niet zozeer hoog, maar midden dat de boosdoener is.....).

Boeken- en cd-kasten hebben alleen dan nut, als de inhoud als een diffusief oppervlak is ingericht. Anders zijn het gewoon kasten die hun eigen absorptie inbrengen, maar meer ook niet. Snap je wat ik bedoel? Een volgezette kast met cd's is gewoon een akoestisch hard en vlak oppervlak, dat parallel loopt met de tegenoverliggende wand. Het feit dat het hier om kunstof doosjes gaat maakt het zelfs akoestisch harder en ongunstiger dan een, laten we zeggen, wand met structuurpleister.

Thanx :D
Ken je die kleine cdkasten van Ikea? 202cm hoog? Daar heb ik er 3 van naast elkaar staan.
En ongeveer zo ingericht:
x-x
-x-
x-x
-x-
x-x
-x-

Kruisje is cd streepje is leeg vak. De het zaakje is zo'n 30breed 10 diep en 202 hoog.
De boekenkasten zijn er ook 3. Van 202 bij 30 bij (totaal)300. Linkerkast staat vol met giftsets, de middelste en rechter met dvd's en boeken :)
Zijn er nu nog praktische dingen die ik rekening mee moet houden dan? Bij het inrichten van die kast?

edit

lees nu pas je verhaal op de vorige pagina. Thanx :D Helder.

Niet actief

Citaat van: Christiaan Sauer op augustus  5, 2004, 11:32:11
Ken je die kleine cdkasten van Ikea? 202cm hoog? Daar heb ik er 3 van naast elkaar staan.
En ongeveer zo ingericht:
x-x
-x-
x-x
-x-
x-x
-x-
Kruisje is cd streepje is leeg vak. De het zaakje is zo'n 30breed 10 diep en 202 hoog.
De boekenkasten zijn er ook 3. Van 202 bij 30 bij (totaal)300. Linkerkast staat vol met giftsets, de middelste en rechter met dvd's en boeken :)
Zijn er nu nog praktische dingen die ik rekening mee moet houden dan? Bij het inrichten van die kast?

Ik ga je doorverwijzen naar een pagina op m'n site die helemaal gewijd is aan het zelf berekenen van diffuserpanelen. Makkelijker als dat kan ik het niet maken, tenzij ik ze voor je moet bouwen  ;)
Zie http://home.wanadoo.nl/laetitiakonijn/diffuserkast.htm voor een grote kast en http://home.wanadoo.nl/laetitiakonijn/diffuserpaneel.htm

Daarnaast heeft Erik Kuipers (Kuiperik) op dit forum een ontwerp gemaakt voor een zelfbouwwand op basis van bovenstaand diffuserpaneel, in combinatie met cd-opbergruimte. Ik heb hem beloofd de foto's die hij me stuurde pas te plaatsen op een nieuwe zelfbouwpagina als het geheel afgewerkt en klaar is en ik dus alle foto's binnen heb.
Het verhaal dat aanleiding gaf tot zijn initiatief is echter als topic te vinden op dit forum: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=16784.0
Hoewel er enkel nog ontwerptekeningen staan zul je na het lezen van genoemde webpagina's in staat moeten zijn het ontwerp op waarde te schatten, verwacht ik. Anders hoor ik het wel. Je kunt dan misschien beter reageren onder die draad, omdat dat beter past bij het onderwerp?

Succes,
Toine.

VlisChris

Dat ga ik zeker doorlezen ja :) En dan zal ik daar verder reageren als ik vragen heb :)

Niet actief

Citaat van: Christiaan Sauer op augustus  6, 2004, 11:07:12
Dat ga ik zeker doorlezen ja :) En dan zal ik daar verder reageren als ik vragen heb :)

Ik zal proberen om later vandaag de pagina over de dhz diffuser/cd-wand te plaatsen, inclusief de foto's van Erik's inspanningen. Als het klaar ik plaats ik wel een linkje.
Ik ben zelf ook van plan een dergelijke achterwand te gaan maken in mijn eigen luisterruimte.

Toine.

VlisChris

Zitten best een paar extreme dingen tussen om te zien :) Aangezien mijn kamer vrij vol staat moet ik eens kijken of het uberhaupt mogelijk is :) Maar ik ga er zeker naar kijken.

Erik

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 26, 2003, 19:09:24
Don't
1.
Zet NOOIT je speakers in een hoek.
Als je speakers in een hoek zet dan zal de weergave veel te bassig worden en zul je een zeer slechte verspreiding van het geluid krijgen.
Ik heb één van mijn speakers in een hoek zitten. Tenminste een halve meter met de rug ervandaan, maar wel 10cm van de linkerwand en 10cm ernaast de tv, kan even niet anders.

Geldt die "dont" ook voor een speaker met de basspijp aan de voorkant. Want die blaast niet de hoek in zoals sommige andere speakers.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

MdB

CiteerGeldt die "dont" ook voor een speaker met de basspijp aan de voorkant. Want die blaast niet de hoek in zoals sommige andere speakers.
Ja, bass gaat alle richtingen op dus ook naar achter- en zijkant van de luidsprekerkast.

Niet actief

Citaat van: ThingMan op augustus  6, 2004, 12:18:48

Ik zal proberen om later vandaag de pagina over de dhz diffuser/cd-wand te plaatsen, inclusief de foto's van Erik's inspanningen. Als het klaar ik plaats ik wel een linkje.
Ik ben zelf ook van plan een dergelijke achterwand te gaan maken in mijn eigen luisterruimte.

Toine.

Pagina is inmiddels online: http://home.wanadoo.nl/laetitiakonijn/cdif.htm