mijn torus screen miniscule maar subtile update ;-)

Gestart door astrobart, januari 6, 2007, 19:26:45

Vorige topic - Volgende topic

astrobart

Als ik niks te doen heb ga ik meestal een beetje hobbyen aan oude projectjes.
Al een tijdje ging het door mijn hoofd, en vandaag eens flink doorgewerkt.

Een plat scherm kan altijd nog dus waarom geen leuke torus maar dan heel appart,  een 4:3 torus met masking naar alle breedbeeld formaten :P

foto's zeggen meer:

het frame waar de torus op komt te hangen,
Dit hele geval komt weer te hangen aan het masking systeem. (deze had ik al eens in elkaar gezet)

Het masking mechanisme: Masking zelf komt later 8)

Komt nog een motertje in maar kan ook makkelijk met de hand worden bewogen.
De boel hangt precies in evenwicht.

de torus ribben:

nog een plaatje:

zo moet het een beetje er uit gaan zien;

Met dichte achterwand.

(de fannetjes voor de onderdruk moeten er nog in)

Voor het doek heb ik gekozen, het ruim vooradige witte afdekzeil van de praxis ;D

Als het allemaal werkt en scherp te krijgen is komt er een mooi doek in, maar het is allemaal test fase :D

sorry voor de crappy foto's maar op het laatste moment wilde ik jullie toch even mee laten genieten, en vooral goed advies ontvangen van mensen die goede ideeen hebben.

Ik ga  nu de boel demonteren en naar mijn huis verplaatsen, om het vervolgens te gaan ophangen, en als het werkt af te werken.

kosten nihil, lol, maximaal ;D

>:D

spotmatic

Tof project, deze blijf ik zeker volgen. Wel leuk, straks heb je een scherm dat ook een hushbox nodig heeft. Aan wat voor (goede kwaliteit) doek zit je te denken?
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

astrobart

astrobart

Citaat van: spotmatic op januari  6, 2007, 20:01:03
Tof project, deze blijf ik zeker volgen. Wel leuk, straks heb je een scherm dat ook een hushbox nodig heeft. Aan wat voor (goede kwaliteit) doek zit je te denken?

hmm ja als..... het blijkt te werken wil ik voor een high gain gaan want dat kan dan :P
Als experiment zoek ik eigenlijk van dat silverscreen spul, wat ook in de fotografie word gebruikt (reflectie)

JorisS

Helaas heb ik geen flauw benul wat een Torus scherm is... vind het er echter knap uitzien, het lijkt me dat je goed gereedschap ter beschikking hebt voor het bewerken van het hout en alles? En kosten nihil... geld dat ook voor je baas? ;)

Ben benieuwd hoe dit zich ontwikkeld!

astrobart

een torus scherm is een hol scherm.
Het doek wordt hol gezogen door een onderdruk aan te brengen achter het scherm.
Voordelen zouden zijn dat je een hoog gain doek kan gebruiken. en dat het er we fraai uit ziet. ::)

nou het gereedschap is meer geschikt voor metaal bewerking ;D, dus met dit hout is het niet echt bruikbaar.
De foto's zijn uit eigen werkplaats dus mijn baas heeft er niets over te zeggen ;)

De railsen zijn de enige dure dingen aan dit scherm, maar daar had ik er nog een partij van liggen dus dat kwam mooi uit. ^-^

donaldk

Citaat van: spotmatic op januari  6, 2007, 20:01:03

Je komt wel op een soort pvc/vinyl doek, want anders blijven de fans flink lucht afzuigen.

Del member

Kan je geen dunne houten plaat nemen die de boog vooraan volgt en dan het scherm erop lijmen ?
Of een gebogen paneel met witte verf ?

Die fans gaan wellicht wel lawaai maken tijdens de film ?

Douma

CiteerJe komt wel op een soort pvc/vinyl doek, want anders blijven de fans flink lucht afzuigen.

Het meeste projectiedoek laat inderdaad toch lucht door, of niet?
Had je al een idee voor de afzuiging? En dan voornamelijk met betrekking tot het geluid wat dit met zich mee brengt? :)
"Nothing lasts, but nothing is lost."

donaldk

Schijnt wel mee te vallen, een 120mm pc fan schijnt ruim voldoende te zijn. Thommydoeken en andere elastische doeken zijn meestal van pvc/vinyl of andere vergelijkbare kunststof, dus het lekken zal dan wel meevallen, lijkt me?

jowi

astrobart

een heel klein beetje onderdruk is al voldoende , omdat het opppervlak heel groot is,.
Je moet geen perfodoek nemen, maar als het enigzins luchtdicht is moet het lukken met een paasr langzaamdraaiende fans.

En vaste plaat had zeker gaan lukken, toen ik de achterkant er aan het in zetten was heb ik voor de grap de plaat eens op de voorkant neergelegd.
De platen waren niet groot genoeg, maar volgden de ribben prima.
een klosje in het midden waar aan de plaat naar binnen wordt gehouden zou volgens mij prima werken.vooral icm met dit spul  http://vogels.ma.informationstore.net/informationstore/F/F0003123_0005.PDF?expires=20061005145828&secretname=InformationStore&id=&ticket=b17ed1809b70a1acb4d4440ef2ddd0c0&f=d.exe

Als ik geen goed doek kan vinden ga ik voor de vaste houten plaat

Je moet alleen rondom de plaat met een dikke laag kit vastzetten, en dit  niet vasttimmeren op de ribben (of je moet de curve met een freesmachine oid op de platte kant van de ribben aanbrengen)

Gisteren niet meer aan in elkaar zetten toegekomen , maar dat is een mooi klusje voor straks, ;D

Francisco

Wat wijs zeg  ;D Ik ben met name zeer geinteresseert in de manier waarop jij de masking maakt dat ga ik ook nog doen. en had het een en ander al uitgedacht. Ben benieuwd hoe je straks ook een motortje aansluit op de masking. Je zult ook een begin en stop moment moeten hebben. Het kan ook met afstandsbediening straks ook gaaf  O0

spotmatic

Krijgen de masking panelen ook een gebogen vorm?
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

astrobart

Citaat van: Francisco op januari  7, 2007, 11:47:50
Wat wijs zeg  ;D Ik ben met name zeer geinteresseert in de manier waarop jij de masking maakt dat ga ik ook nog doen. en had het een en ander al uitgedacht. Ben benieuwd hoe je straks ook een motortje aansluit op de masking. Je zult ook een begin en stop moment moeten hebben. Het kan ook met afstandsbediening straks ook gaaf  O0

ik wacht nog steeds op een mechanisme uit een electrische autoruit, ik had er al eentje maar dat was met een gebogen rails ik moet een rechte hebben.
Die dingen zijn heel plat en het mechanisme zit met flexibele kabels aan het motertje vast die ook bijna geen inbouwdiepte heeft.

astrobart

Citaat van: spotmatic op januari  7, 2007, 11:53:04
Krijgen de masking panelen ook een gebogen vorm?
dat zou wel erg fraai zijn maar recht toe recht aan lijkt mij meer haalbaar.

Francisco

Citeerik wacht nog steeds op een mechanisme uit een electrische autoruit, ik had er al eentje maar dat was met een gebogen rails ik moet een rechte hebben.
Die dingen zijn heel plat en het mechanisme zit met flexibele kabels aan het motertje vast die ook bijna geen inbouwdiepte heeft.

Haha geweldig idee ik werk bij Volvo garage bedrijf en zie ze af en toe voorbij komen, als er iets aan stuk is (b.v. kabel of geleide rails) gaan ze rechtstreeks de afvalbak in zonde natuurlijk maar Volvo heeft nou eenmaal vervangings delen dat betekent komplete mechaniek. Ik zal aan je denken wanneer ik er weer één zie. de meeste zijn gebogen, maar van b.v. een oude rechthoekige Volvo 740 (model tank) zijn ze denk ik recht.

astrobart

WMC

Hoe heb je de radius zo netjes gekregen in het hout? En hoe kom je bij de ideale radius die je wilt hebben uit, is dat zoiets als de de projectieafstand of iets dergelijks?

Tom
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

donaldk

Citaat van: WMC op januari  7, 2007, 19:18:23
Hoe heb je de radius zo netjes gekregen in het hout? En hoe kom je bij de ideale radius die je wilt hebben uit, is dat zoiets als de de projectieafstand of iets dergelijks?

Tom

Hij begint met een basislat en spijkert daar meerdere laagjes van schuin oplopend hout op. Hoe hij ze precies schuin maakt...

astrobart

ik heb een breede plank genomen, en daarop de de radius afgetekend (ik heb 2x de projectieafstand genomen)
Toen ik bezig was had ik op een kladje ook eens gewoon de diepte van het scherm uitgerekend en vervolgens dmv een lat en 3 spijkertjes de globale kromming afgetekend, dit bleek ook prima te werken, en zelf nog iets beter omdat je geen zuivere circel moet hebben maar een asferisch kromming.

Maar goed stevige plank, aftekenen, dan netjes zagen met de decoupeerzaag, (lintzaag is mooier, maar a ik heb er geen, b, ik speel gitaar)
vervolgens op de kroming een dikke lat gelijmt.

twee ribben met de klem op elkaar gezet en met de schuurmachine exact gelijk gemaakt.

Probleempje dat ik had waz dat door de lat die ik op de kromming had gelijmt een spanning in de ribben veroorzaakte, waardoor het geheel krom trok.
Na een metalen strip te hebben aangebracht was de rib weer mooi recht.

Een echte timmerman zou het waarschijnlijk anders doen, maar dat ben ik dus niet.

Overigens ben ik al weer aan het denken over het volgende scherm ( makkelijker en sneller) terwijl deze nog niet eens hangt ??? ;D

een grote vlakke vloer of werktafel is wel erg handig.

astrobart

gisteren even een doek er in gespannen :P

Ik had de boel niet afgekit dus dacht ik dat ik een enorme fan nodig zou hebben.
Een op 1/3 snelheid draaiede fan bleek voldoende ;D
Geen herrie dus, echt minimale afzuiging, ik moest zelfs nog de fan half voor het gat zetten, anders zoog hij te hard!!  ::)
Scherpstellen, geen probleem, convergentie geen probleem, ik ga voor een diepere curve, het beeld is wel heel appart zo in een kom. :P

Plaatjes van "experiment zero" volgen binnenkort.

jantje112

Je geeft aan dat het beeld apart is? Betekent dat dat je erg de beleving hebt naar een kom te kijken of is het iets wat als prettig ervaren word?

astrobart

het is mooier dan een vlak scherm, maar ik heb nog geen goed doek erop,
Het beeld is gewoon na afstelling perfect rechthoekig en heeft natuurlijk enigzins diepte.
Vooral van de zijkant is het een prachtig gezicht :)
Een mooi vlak scherm geeft net zo veel filmgevoel denk ik, maar ja ik wil gewoon zo'n mooi torus in de kamer :P

Ik was bang dat ik het beeld niet scherp zou krijgen maar dit valt heel erg mee, ik heb nog veel afstelling "speling"
Convergence alles staat rond de 50 %
1 zeer langzaamdraaiende fan heeft genoeg suck om hem mooi hol te trekken :P
Dus een diepere bowl lijkt mij geen probleem.
Dat gaat weer zagen worden en planken halen. 8)

astrobart

even een update

na een week naar mijn torus gekeken te hebben, ben ik hem helemaal zat.
Niet het torus principe maar meer dat ding aan de muur.

Teven heb ik nog steeds niet de goede stof kunnen vinden..

Ik heb dus mijn muurtje weer gestukt (gaatjes door het boren)
en weer lekker zwart gekalkt (donker grijs)

het principe is mooi maar meer eits voor in een dedicated omgeving.

Het werkte wel overigens

nu komt er weer een electro te hangen 8)