mijn torus screen miniscule maar subtile update ;-)

Gestart door astrobart, januari 6, 2007, 19:26:45

Vorige topic - Volgende topic

astrobart

ik heb nog wat anders als aandrijving, das een soort actuator (zeg maar een hele dikke electrische antenne)
die met gemak 200 kilo's kan duwen.
Geluid maakt hij niet.
Ik wil via een soort handremkabel, de boel via railsjes omhoog en omlaag laten bewegen

Joep

Citaat van: atmoz op november  7, 2007, 11:13:59
Ik snap alleen nog niet wat het nut van zo'n speciaal "krom" scherm is, maar daar kom ik snel genoeg achter ;)

Astrobart, kun je Atmoz en mij uitleggen wat het voordeel is van jouw scherm? :)

Atmoz

Wordt erg leuk ze te lezen.
Ik heb verleden jaar een masking systeem gemaakt met 4 draadeinden die de 2 "masks" op/neer lieten gaan. Leuk systeem, alleen nooit gebruikt (zelfs nooit gemonteerd @ scherm)

Ook was ik bezig met een automatische aansturing. Doormiddel van lichtsensors gaan de masks (heet dat zo?) naar de juiste hoogte...

Succes met knutselen!!

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

astrobart

je kan doek met een hogere gain gebruiken dan de gain 1 die normaal voor crt gebruikelijk is.
Handig omdat crt nu niet bepaalt heel veel licht geeft.
Bij een vlak scherm krijg je bij hogere gain waardes last van colourshift en andere nare effecten.
Ook heb je minder last van omgevingslicht.
Het effect dat het midden van het scherm lichter is dan de randen is ook minder, dus een egaler belicht beeld.
Het beeld geeft ook een soort diepte werking, wat het film lijken aangenaam 3D achtig gevoel geeft.
Ook zou de cornerfocus beter zijn, maar die vond ik al mooi ;D

Nadelen zijn er ook hoor, zoals de dikte van het scherm

Joep

Bedankt!
Dat nadeel is nog niet eens zo erg een nadeel. :)

Atmoz

Hmzzz, klinkt goed allemaal!!
MAAR: je moet er toch ook andere lenzen voor nemen he? (meen ik ooit ergens gelezen te hebben).

Of was het nu dat je de ringen waar de lens aan vast zit anders moest instellen?

Atmoz

spotmatic

Citaat van: atmoz op november  7, 2007, 16:03:08
MAAR: je moet er toch ook andere lenzen voor nemen he? (meen ik ooit ergens gelezen te hebben).

Of was het nu dat je de ringen waar de lens aan vast zit anders moest instellen?

Atmoz

Nu weet je waarom de meeste CRT lenzen zowel een center- als een cornerfocus hebben  ;)
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Spookstah

Is er ook ergens een berekening te vinden over de buiging verticaal en horizontaal?
Aangezien ik mijn 4:3 vast scherm wil veranderen in een 16:9 scherm en ik ook wel eens een torus kan gaan proberen.
Scherm is niet echt heel groot, maar voor mij in de woonkamer groot genoeg, namelijk 1.80m x 1.01,25m.

donaldk

Citaat van: spotmatic op november  7, 2007, 16:06:36
Nu weet je waarom de meeste CRT lenzen zowel een center- als een cornerfocus hebben  ;)

Spot moet een setje 904's opsnorren;-).

donaldk

Niet te fel, op het eerste silver plaatje (recht van voren), maar het blauw van de vliegtuigen wordt op het plaatje wel erg egaal, dus als je dat thuis ook ziet, dan moet je de projector opnieuw afstellen, denk ik. Het is bij lange na nog geen daglicht scherm;-).

Maar het ziet er goed uit. Wat is het eigenlijk voor silver spul waar je onlangs tegenaan liep?

astrobart

het is een soort autohoezen spul, met zo'n thermocoating.
Niet ideaal, dus heb ik nu gewoon verduisteringsgordijn erop gespannen.
Ook niet ideaal, maar veel rustiger. en egaaler
De torus eigenschappen worden nu niet optimaal benut maar ach wat maakt het uit.
Alles beter dan dat verschrikkelijke rolscherm ;D

Ik moet gewoon op zoek naar een high gain doek oid.

Als radius van de curve heb ik 2 keer de pj afstand genomen. (dacht ik) de volgende gaat wat dieper worden :P
Voor het opspannen van het doek gebruik gemaakt van dubbelzijdig tape, en daarna vast geniet.
Er zit nu 1,  6 cm  :o fannetje in die op halve snelheid draait, ( ik ga dus 2 grote inbouwen, zodat je echt niks meer hoort)

De basis is een dikke mdf plaat, met daarop de ribben (netjes in verstek maken)
Vervolgens met 2 bouten aan de muur gehangen, fan erin aan de zijkant, dubbelzijdig tape eromheen.
Doek erop, en voila een torus.
(maw, als ik alles van te voren wist had ik het allemaal veel sneller gemaakt)

astrobart

Citaat van: atmoz op november  7, 2007, 16:03:08

Atmoz

nee je hebt geen andere lenzen nodig, er dit nl al center en cornerfocus op bijna elke crt.  edit  (ah dat had spot ook al opgemerkt zie ik)

astrobart

Citaat van: donaldk op november  6, 2007, 16:31:29
Amstelveen toch, misschien een keertje komen kijken? Hou wel van een lekker fel scherm, 1000 nit rulez 8).
welkom!!

astrobart

Citaat van: Spookstah op november  7, 2007, 20:38:03
Is er ook ergens een berekening te vinden over de buiging verticaal en horizontaal?
Aangezien ik mijn 4:3 vast scherm wil veranderen in een 16:9 scherm en ik ook wel eens een torus kan gaan proberen.
Scherm is niet echt heel groot, maar voor mij in de woonkamer groot genoeg, namelijk 1.80m x 1.01,25m.

ik ben nu van 190cm naar 220breed gegaan, en dat verschil is enorm kan ik je zeggen. Ik ben gewoon weer opnieuw aan lord of the rings begonnen.

astrobart

Citaat van: Francisco op november  7, 2007, 13:25:55
Echt gaaf dit!  maar dat heb ik al eens vaker gezegd  ;D.
Over masking gesproken de laatste weken heb ik me daar me bezig gehouden om een masking te maken die via x10 te regelen is.
Er zijn verschillende mogelijkheden:

1. Het systeem wat Andy in Australie gebruikt met 2 draadeinden links en rechts die 2 moeren op en af draaien. Aangedreven door een garagedeur motor.http://gallery.avsforum.com/showphoto.php/photo/24523/cat/506

2. Wat mijn voorkeur heeft ook i.v.m. geluid van de motor, is een Somfy motor in een zonweringsbuis. Deze plaats je boven en laat je afrollen tegelijkertijd kan hij een staaldraad oprollen welke je verbind aan een rolgordijn met veer die je onder plaatst. (voor de masking van onderaf. Somfy kun je heel goed met een X10 schakelaar sturen en timen dus ook te bedienen met b.v. een pronto of Harmony. kijk dan wordt het leuk toch en voor niet al teveel geld. http://www.da-lite.com/products/install_pdfs/233.pdf bladzijde 2 maar dan zelfbouw met somfy rolluik motor en simpel rolgordijn met veer en natuurlijk opgerold met zwart velours. Ik heb nog wel meer links met goede voorbeelden voor de geinteresseerden.

hee ja links wil ik wel, beetje brainstormen kan geen kwaad.

Ik dacht zelf aan 4 van die gelagerde railtjes (in elke hoek 1) die dmv een veer opengehouden worden.
Mbv een kabel (handremkabel oid) dan laten bewegen.
Het gaat dan niet om een rol maar om vaste masking (zeg maar een plaat met daarop zwart vilt)

Atmoz

Wow, wacht eens even...

Zit er ook nog een fan in?
Om vacuum te trekken neem ik aan?
Is dan toch wel ingewikkelder dan 't er uit ziet :o 8)

Mvg,

Atmoz

astrobart

een fannetje idd om een klein beetje onderdruk te creeeren.
perfoscreen gaat dus niet lukken. ;D
Je hebt maar een heel klein beetje onderdruk nodig ivm het grote oppervlak van het scherm
Ikzelf heb geeneens de boel afgekit, maar als je dat wel doet, dan zal het nog beter gaan

Atmoz

Ongeloofelijk. Erg mooie constructie!!
Ik neem aan dat "echte" torus screens ook op die manier werken?
Of heb je dat systeem zelf bedacht?
Wat gebeurt er als de fan uit staat? Komt het scherm dan zichtbaar naar voren?
Zou geweldig zijn, want dan werkt het "zuigsysteem" echt goed!

Francisco

CiteerWat gebeurt er als de fan uit staat? Komt het scherm dan zichtbaar naar voren?
Lees even dit topic vanaf het begin dan heb je hem wat sneller  ;)

Ik heb gisteren de product catalogus van somfy te leen gekregen. Daar kan ik wel wat mee. Ze hebben zelfs buismotoren voor projectie schermen lekker dunne buisjes met veel trekkracht prima voor masking.
Astrobart het idee van die vaste masking heb ik al eens gezien van je met die 2 platen hout en rails erg mooi maar ik heb geen ruimte boven m'n scherm en een rol kan ik er wel achter kwijt.

Nog even wat anders over Torus. Ik weet het, het is vloeken in de kerk maar wat als ik nu over ga op een digitale b.v. JVC HD1 kan ik dan ook dat Torus scherm goed gebruiken? (i.v.m. focus etc.) Of is dit alleen voorbehouden aan CRT?

Welk gain waarde wil je gebruiken mocht je het doek kopen en welk doek is geschikt.

astrobart

iid het scherm komt dan naar voren, en heeft wat plooitjes die na een aantal minuutjes wegtrekken (het doek is iets elastisch)
Staat de fan aan dan kan je trommelen edir:

geen idee of je voor niet crt een speciale lens moet hebben?

spotmatic

Vrijwel alle digitale consumer projectoren, dus ook de JVC HD1, zijn niet berekend op torus schermen. Ze zijn er op gebouwd om op een plat vlak te projecteren.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Francisco

Jammer.... maar wel weer een extra reden om lekker CRT te blijven kijken  ;D
Wat voor gain waarde wordt er gebruikt bij een torus i.c.m. CRT en ik neem aan dat het doek ook licht elastisch moet zijn. Welke merken leveren dit?

astrobart

het luiste doek ben ik nog naar op zoek, ik heb niet een hele diepe torus, maar een dain 2 a 3 zou ik wel aan durven

Randal

Ik heb het volgende nog in de archieven van het AVSforum kunnen vinden:

De spreadsheet/instructies van de veelvuldig aangehaalde TorusCalculator van -Pjackso zijn bijgevoegd. (Zie onderaan)

De voor- en nadelen (=> maak de curven dus niet te diep!  ;)):
CiteerVince_B:
Pros -
brightness pop - you won't go back to unity gain
3-d effect - from increased CR, again a stunning difference
ambient light rejection - don't care that much but it's an improvement
really cool movie theater feel - it's a unique feature for your room

Cons -
focus - the big one - stick to pjackso curves or milder to minimize this
geometry - really not a big deal, what crt is perfect? I decided the curved screen
actually makes the geometric deficiencies of the pj less noticeable
hotspot/colorshift - again keep the curves mild
weird echo from screen - doesn't seem to be an audio problem, only amplifies
sounds back to the source

Hier een DHZ torus-flushbox, voor een stille fan:  :P

En een simpele handmatige masking-methode dmv luikjes!  :D

Zie hier:
http://archive2.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=467141&page=1&pp=30

http://archive2.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=571566

http://archive.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=0403ae571bd159c453aa6dc74e5a5aca&threadid=104630&perpage=20&highlight=torus%20simulations&pagenumber=1

Randal

Citaat van: Francisco op november  8, 2007, 12:56:17...

Nog even wat anders over Torus. Ik weet het, het is vloeken in de kerk maar wat als ik nu over ga op een digitale b.v. JVC HD1 kan ik dan ook dat Torus scherm goed gebruiken? (i.v.m. focus etc.) Of is dit alleen voorbehouden aan CRT?

Dat vroeg ik me eerst dus ook af, maar een lcd beschikt kennelijk niet over de reeds genoemde gescheiden focusmogelijkheden (center/ hoeken)...