Monica 2 non oversampling DAC (foto's 22-03-2007)

Gestart door hifiman, november 13, 2006, 13:57:36

Vorige topic - Volgende topic

Zee

Pluggen zijn er wel in verschillende impedanties:
Van BNC pluggen weet ik het niet meer zeker, maar van N-connectors zijn er 50- en 75 Ohm exemplaren verkrijgbaar.  Ter info: een N-Connector is bruikbaar tot nog veel hogere frequenties dan een BNC (niet dat dit voor audio overigens relevant is) en is voorzien van een schroefverbinding.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

hifiman

Citaat van: Zee op november 20, 2006, 20:10:35
Pluggen zijn er wel in verschillende impedanties:
Van BNC pluggen weet ik het niet meer zeker, maar van N-connectors zijn er 50- en 75 Ohm exemplaren verkrijgbaar.  Ter info: een N-Connector is bruikbaar tot nog veel hogere frequenties dan een BNC (niet dat dit voor audio overigens relevant is) en is voorzien van een schroefverbinding.
BNC pluggen ook, maar ja dat zal wel voodoo zijn  >:D

garmtz

Zee

Citaat van: Audioloog op november 20, 2006, 21:34:52
BNC pluggen ook, maar ja dat zal wel voodoo zijn  >:D

Bij de N-connectors is het zeker geen voodoo. De 75 Ohm versie heeft een veel dunner middenpinnetje (hij past dan ook niet in een 50 Ohm chassisdeel vice versa). Op de frequenties waar je deze connectors toepast (vanaf 70cm is het pas zinvol) maakt het echt een heel groot verschil of je de juiste impedantie coax en connectors toepast. Dit is dan gewoon meetbaar!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.

Sander Sassen

Zee,

CiteerBij de N-connectors is het zeker geen voodoo. De 75 Ohm versie heeft een veel dunner middenpinnetje (hij past dan ook niet in een 50 Ohm chassisdeel vice versa). Op de frequenties waar je deze connectors toepast (vanaf 70cm is het pas zinvol) maakt het echt een heel groot verschil of je de juiste impedantie coax en connectors toepast. Dit is dan gewoon meetbaar!

Mja, sinds wanneer heeft een connector een impedantie? E.e.a. is alleen bedoeld zodat men de juiste connector gebruikt voor de juiste toepassing. Maar goed, als je dat niet wilt aannemen ...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

garmtz

Maar een connector heeft toch een impedantie op hogere frequenties, aangezien daar de capaciteit gaat werken als weerstand? Die capaciteit bepaalt wat op de gebruikte signaalfrequentie de impedantie is. Dus is er niet toch wel degelijk sprake van impedantie ook voor een losse connector, alleen is deze moeilijk los te zien van het systeem van connector+kabel+ontvanger...?

Sander Sassen

Garmtz,

CiteerMaar een connector heeft toch een impedantie op hogere frequenties, aangezien daar de capaciteit gaat werken als weerstand? Die capaciteit bepaalt wat op de gebruikte signaalfrequentie de impedantie is. Dus is er niet toch wel degelijk sprake van impedantie ook voor een losse connector, alleen is deze moeilijk los te zien van het systeem van connector+kabel+ontvanger...?

Ja, maar de discussie gaat over het feit of een connector altijd een impedantie heeft en dat die vastligt op 75-ohm, da's natuurlijk kolder. Doordat een connector in opbouw lijkt op een condensator, met het isolatiemateriaal als diƫlektricum, zal deze een stijgende impedantie hebben met de frequentie, de demping wordt dan ook steeds groter en de impedantie lager. Daarom zijn sommige connectoren tot hogere frequenties bruikbaar dan andere. Hoe hoger de frequentie hoor meer de demping een rol gaat spelen en dat bepaalt het toepassingsgebied van de connector wat hoogfrequente signalen betreft.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

garmtz

Klopt absoluut! Je kunt niet spreken van de impedantie van een connector of zelfs een coax kabel zonder te weten welke frequenties er doorheen gestuurd worden. Die impedantie is namelijk sterk frequentie-afhankelijk!

8)

Sander Sassen

Garmtz,

CiteerKlopt absoluut! Je kunt niet spreken van de impedantie van een connector of zelfs een coax kabel zonder te weten welke frequenties er doorheen gestuurd worden. Die impedantie is namelijk sterk frequentie-afhankelijk!

Precies! Zijn we het weer eens, om bang van te worden inmiddels  ::)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

garmtz

Citaat van: Sander Sassen op november 21, 2006, 09:02:13

Het moet niet veel gekker worden... ;D

hifiman

Citaat van: Sander Sassen op november 21, 2006, 08:56:06
Ja, maar de discussie gaat over het feit of een connector altijd een impedantie heeft en dat die vastligt op 75-ohm, da's natuurlijk kolder. Doordat een connector in opbouw lijkt op een condensator, met het isolatiemateriaal als diƫlektricum, zal deze een stijgende impedantie hebben met de frequentie, de demping wordt dan ook steeds groter en de impedantie lager. Daarom zijn sommige connectoren tot hogere frequenties bruikbaar dan andere. Hoe hoger de frequentie hoor meer de demping een rol gaat spelen en dat bepaalt het toepassingsgebied van de connector wat hoogfrequente signalen betreft.
En daar zit zeker wat in ja (ik ben niet te beroerd om mijn ongelijk toe te geven hoor)  :)

Deleted member

Als ik terugdenk aan de oude ethernet coax netwerken dan had je aan het begin en het einde van het busvormige netwerk ook een 75 Ohm weerstand zitten die via een T stuk op de BNC connector werd aangesloten. De weerstand was dus idd. apart nodig en ontstaat niet uit de plug zelf maar was een benodigd onderdeel van het netwerk om reflecties te voorkomen. Wellicht dat hier wat verwarring door is ontstaan.

Toch lees je ook veel over pluggen van bijvoorbeeld Canare dat deze een karakteristieke weerstand hebben van 75 Ohm. Zie bijvoorbeeld: http://www.canare.com/index.cfm?objectid=69A21738-3048-7098-AFA54F63C6A9870D Is dit dus onzin? Of moet je de opmerkingen van de fabrikant interpreteren als, deze pluggen zijn geschikt voor 75Ohm bekabeling?

Raphie

dat was de welbekende "Terminator"  ;D
JBL PRX Power!

garmtz

Citaat van: Antoine op november 21, 2006, 11:23:07
Toch lees je ook veel over pluggen van bijvoorbeeld Canare dat deze een karakteristieke weerstand hebben van 75 Ohm. Zie bijvoorbeeld: http://www.canare.com/index.cfm?objectid=69A21738-3048-7098-AFA54F63C6A9870D Is dit dus onzin? Of moet je de opmerkingen van de fabrikant interpreteren als, deze pluggen zijn geschikt voor 75Ohm bekabeling?

Het is geen onzin, maar ze zouden de frequentie moeten noemen waarop deze nominaal 75 Ohm is, want het geld dus maar voor 1 frequentie (ach, toleranties daargelaten, helemaal precies 75 Ohm is het bijna nooit, want dan heb je voor iedere frequentie een andere plug nodig).

hifiman

Citaat van: Antoine op november 21, 2006, 11:23:07
Als ik terugdenk aan de oude ethernet coax netwerken dan had je aan het begin en het einde van het busvormige netwerk ook een 75 Ohm weerstand zitten die via een T stuk op de BNC connector werd aangesloten. De weerstand was dus idd. apart nodig en ontstaat niet uit de plug zelf maar was een benodigd onderdeel van het netwerk om reflecties te voorkomen. Wellicht dat hier wat verwarring door is ontstaan.
Die weerstand verving als het ware de schakeling die er normaliter aan hing. Waar het om gaat is dat er geen reflecties (staande golven) in je kabel onstaan waardoor de energie overdracht niet maximaal is en dat bereik je door gelijke impedanties van de zendende en de ontvangende schakeling.

De impedantie van een coax kabel is altijd dezelfde (bij een gegeven frequentie), waar je hem ook doorknipt, en dat noem je dan een "karakteristieke" impedantie. Hoe het met de pluggen zit weet ik even niet meer  :P

Zee

Citaat van: Sander Sassen op november 21, 2006, 09:02:13
Garmtz,

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ben het ook eens!  Wel is het zo dat de impendantieschommeling over breed frequentiegebied vaak redelijk constant is. Vandaar dat men (denk ik) dus toch in het algemeen spreekt van een bepaalde impedantie van de connector zonder de specifieke frequentie te vermelden waar dit geldt.  Hier nog een linkje naar wat specs van Amphenol N connectors waar ook de impedantie wordt vermeld: http://www.amphenolrf.com/products/typen.asp#specsStandard

hifiman

Er is onlangs serieus (door Garmt en mij) naar Monica geluisterd, zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51811.25

Hierbij kwam aan het licht dat Monica wel die warmte/natuurlijkheid heeft die ik zoek maar dat het technisch dusdanig veel slechter was dan de DAC van mijn CEC cd speler (om over de Opus van Garmt nog maar niet te spreken) dat Monica zoals ze nu is voor mij niet acceptabel is. De voornaamste minpunten zijn: een plaat beeld (geen 3D) en een wat rommelig laag.

Dit tegenvallende resultaat verbaasd mij eigenlijk gezien de vele lovende reviews over Monica (in niet de minste sets!).

Ik wil dus proberen Monica aan het zingen te krijgen. Ik kan een aantal zaken verzinnen om mee te experimenteren:
- voeding (batterij vs mains, analoog/digitaal scheiden, type en waarde afvlak-elco)
- stepup trafo aan de analoge uitgangen
- uitgangs condensatoren
- trafo tussen spdif input en het reclocking circuit (tegengaan van troep terug naar het loopwerk)

Ik denk dat ik maar eens met de voeding ga beginnen...

hifiman

En gezien het gestegen DHZ gehalte heb ik toch maar even een moderator gevraagd dit topic te verhuizen  ;D

garmtz

hifiman

hifiman

Om even wat concreter te worden:

Op dit moment gebruik ik een Loodaccu om Monica te voeden. Over die accu heb ik een elco van 2200 uF gezet met het idee dat dit de dynamiek ten goede zou komen. Ik ga om te beginnen deze elco eens verwijderen en kijken wat dat doet.

Volgende stap is dat ik een mains voeding ga proberen (conventionele gestabiliseerde voeding).

hifiman

Een doorbraak!  :D

Ik kwam erachter dat Monica de absolute fase omdraait. Ik heb dus de speaker aansluitingen omgedraaid en alhoewel ik me nauwelijk voor kon stellen dat dit anders zou klinken is dat dus wel zo! Hop daar is de ruimtelijkheid terug! Monica klinkt nu stukken beter en de eerste indruk is: Wow, dit is toch mooier dan de CEC.

Wordt vervolgd  ;D

garmtz

Hohoho! De absolute fase omdraaien op de speakerbussen heeft ook invloed op het filter van je luidsprekers! Dus het kan goed liggen aan het feit dat je speakers sowieso beter klinken met de fase omgedraaid (door de topology van het filter). Dus ook weer naar de CEC luisteren en vergelijken.

Sterker nog, ook een versterker kan fase inverteren.

hifiman

Citaat van: garmtz op november 24, 2006, 09:41:13
Hohoho! De absolute fase omdraaien op de speakerbussen heeft ook invloed op het filter van je luidsprekers! Dus het kan goed liggen aan het feit dat je speakers sowieso beter klinken met de fase omgedraaid (door de topology van het filter). Dus ook weer naar de CEC luisteren en vergelijken.

Sterker nog, ook een versterker kan fase inverteren.
Ik ben dan ook op zoek naar een invertor voor Monica die niet de kwaliteit aantast...
Feature request voor de SDAi2175: fase inverteer mogelijkheid, instelbaar per input  >:D

Maar ik ga eerst nog even verder luisteren en vergelijken inderdaad.

B.J.

Had je dan niet eerder moeten horen (of Garmt) dat de fase verkeerd om stond?