Mini Meeting bij Audioloog

Started by searcher, November 11, 2006, 08:39:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Monica maakt overigens gebruik van dezelfde DAC als de Tjoeb 4000, namelijk de Philips TDA1545A.

Ik verwacht dan ook een beetje hetzelfde karakter, maar dan beter! Waarom beter:
a. geen opamps dus ook weer een stuk signaalbeinvloeding minder
b. geen vervormende buizen (oops nu ga ik een hoop commentaar krijgen  ;D )
c. ik ga galvanisch gescheiden voedingen toepassen voor digitaal en analoog gedeelte

Raphie

misschien ben ik de draad kwijt, maar je had toch net een tent clock in je CEC laten zetten? waarom dan nu toch weer een andere DAC?
JBL PRX Power!

hifiman

Quote from: Raphie on November 12, 2006, 10:44:18
misschien ben ik de draad kwijt, maar je had toch net een tent clock in je CEC laten zetten? waarom dan nu toch weer een andere DAC?
Ik zie even het verband niet  ???

Harry HT

Hoi,
Quote from: Audioloog on November 12, 2006, 10:09:31
b. geen vervormende buizen (oops nu ga ik een hoop commentaar krijgen  ;D )
Nee hoor, misschien kun je straks het verschil gewoon laten horen  :)

Succes met de bouw, erg  8)

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

hifiman

Tjemig, Monica is al verzonden dus ik hoop komend weekend de boel werkend te krijgen  :)

reMC

Goed bezig: non-oversampeling 8)

Probeer ook eens naar zo'n soort dac zonder re-clocking te luisteren...

hifiman

Quote from: reMC on November 13, 2006, 13:58:48
Goed bezig: non-oversampeling 8)

Probeer ook eens naar zo'n soort dac zonder re-clocking te luisteren...
Je gaat met toch niet vertellen dat reclocking ook negatieve effecten kan hebben  ???

garmtz

Ik ben benieuwd wat je van de Monica vindt... Heeft een heel 'on-hifi-achtig' geluid, dat heel erg de nadruk legt op de muziek. Voeiend, warm en natuurlijk zou ik het willen noemen. Je zal denk ik wel wat directheid en dynamiek in gaan leveren.

reMC

Quote from: Audioloog on November 13, 2006, 14:09:19
Je gaat met toch niet vertellen dat reclocking ook negatieve effecten kan hebben  ???

Waarom heeft mijn dac geen reclockling? ;)

hifiman

Quote from: reMC on November 13, 2006, 14:50:01
Waarom heeft mijn dac geen reclockling? ;)
Dat heb je met die goedkope zooi  ;D  ;)

hifiman

Quote from: garmtz on November 13, 2006, 14:36:21
Ik ben benieuwd wat je van de Monica vindt... Heeft een heel 'on-hifi-achtig' geluid, dat heel erg de nadruk legt op de muziek. Voeiend, warm en natuurlijk zou ik het willen noemen. Je zal denk ik wel wat directheid en dynamiek in gaan leveren.
Zoals jij het hier beschrijft is dat denk ik precies wat ik zoek Garmt!

searcher

Dat wordt t.z.t weer karren,,,,,,

                                      :P Searcher



hifiman

Quote from: searcher on November 13, 2006, 16:39:40
Dat wordt t.z.t weer karren,,,,,,

                                      :P Searcher
Hahaha  ;D

hifiman

Eergisteravond is Garmt bij mij langsgeweest. We hebben geluisterd naar mijn CEC cd speler, vervolgens naar Monica en toen......   naar Garmt's Opus cd speler  :o

Wordt vervolgd ...  ;D

garmtz


Audiofiel

Quote from: Audioloog on November 23, 2006, 08:59:52
Eergisteravond is Garmt bij mij langsgeweest. We hebben geluisterd naar mijn CEC cd speler, vervolgens naar Monica en toen......   naar Garmt's Opus cd speler  :o

Dat is natuurlijk wel een heel gemeen (en oneerlijk) vergelijk. Zoiets als een Volkswagen New Beetle gaan vergelijken met een dikke Porsche. Lijkt mij duidelijk welke beter gaat klinken... ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

#41
Garmt kwam bij mij langs in het kader van samen een avondje bij forumlid Antoine naar zijn set te gaan luisteren. Ik was wel benieuwd naar de invloed van Roomperfect (Lyngdorf) en tevens naar Antoine's nieuwe Von Schweikerts, maar goed daar straks meer over in Antoine's showcase topic.

Onder het genot van een Domino's pizza liet ik Garmt luisteren naar mijn set om hem een indruk op te laten doen van hoe anders het nu klinkt t.o.v. de eerste keer dat Garmt bij mij langskwam (er is heel veel gewijzigd sindsdien op de speakers na). Ik was benieuwd wat hij er nu van vond, ten opzichte van toen, maar ook in absolute zin. Afijn wellicht wil hij daar zelf nog wat over zeggen...

Een ander punt was, het vergelijken van verschilende DAC's/spelers, namelijk de in mijn CEC TL5100Z (met Tent clock) cd speler geintegreerde DAC met de Monica NOS DAC en dan als toetje de Opus geintegreerde (maar wel uit 2 kasten bestaande) cd speler.

We hebben een aantal cd's op de verschillende spelers/DAC's beluisterd (Monica altijd in combinatie met de CEC) en naar aanleiding daarvan kom ik tot de volgende conclusies:
- CEC TL5100Z: Een levendig open geluid met een 3 dimensionale soundstage waarbij ik persoonlijk wel wat aan warmte mis.
- CEC met Monica DAC: een plat (2D) geluidsbeeld wat een beetje saai klinkt, maar wel warm
- Opus: de grote verassing (voor mij althans), minder 3D misschien als de CEC, maar ooooooo wat klinkt alles lekker natuurlijk, met warmte maar zonder doods of saai te worden. Nog nooit, maar dan ook nooit heb ik cymbals zo natuurlijk horen klinken als met de Opus! Ook niet op de 10, 25 of 50K sets die ik op shows gehoord heb! De Opus is de absolute kampioen in natuurlijkheid die het met afstand wint van alle spelers die ik tot nu toe (en dat zijn er ondertussen al aardig wat) gehoord heb!

Tsja dat was best even schrikken, ik had niet zoveel verschil verwacht tussen een 2K en een 4K5 cd speler. Ik had gedacht dat de verschillen veel subtieler zouden zijn en dat het niet veel beter kon dan de CEC. Aan de ene kant een schok, aan de andere kant is 4K5 voor een cd speler voor mij te gek. Gekeken naar prijs kan ik nog steeds blij zijn met mijn CEC (gelukkig), maar het grote verschil geeft mij hoop dat ik met een andere DAC mijn set nog naar een hoger nivo kan tillen, of mischien is hoger niet het juiste woord, maar kan ik het beter hebben over "dichter bij mijn smaak".

Monica viel eigenlijk best wel tegen, ja het klonk warm, maar er mankeerde nog van alles aan het geluidsbeeld t.o.v. de CEC of de Opus. Dit verbaasd mij gezien de raving reviews over Monica en is voor mij reden om eens lekker verder te gaan experimenteren met Monica (voeding/condensatoren/stepup trafo, enz...).

Al met was het weer leerzaam en leuk en zijn we rond 20:00 naar Antoine vertrokken.


hifiman

Quote from: Audiofiel on November 23, 2006, 09:13:23
Dat is natuurlijk wel een heel gemeen (en oneerlijk) vergelijk. Zoiets als een Volkswagen New Beetle gaan vergelijken met een dikke Porsche. Lijkt mij duidelijk welke beter gaat klinken... ;D
Dat is natuurlijk wel zo, maar aan de andere kant is het vaak ook zo dat vanaf een bepaalde prijsklasse je veel meer geld moet uitgeven voor een klein beetje verbetering. Dat in ogenschouw genomen was ik (aangenaam) verrast over de Opus, ik wist niet dat het nog zoveel beter kon. Aan de ene kant is dat leuk aan de andere kant had ik misschien liever gehad dat er amper verschil was geweest  ;D

Audiofiel

Quote from: Audioloog on November 23, 2006, 09:18:18
Dat in ogenschouw genomen was ik (aangenaam) verrast over de Opus, ik wist niet dat het nog zoveel beter kon.

Ik wel. ;D

QuoteAan de ene kant is dat leuk aan de andere kant had ik misschien liever gehad dat er amper verschil was geweest  ;D

Als je je CEC eens naar mij meeneemt zul je eenzelfde groot verschil horen tussen jouw en mijn speler. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Nog erg bedankt trouwens voor de pizza, was erg lekker! :)

Laat ik maar met de deur in huisvallen: de set van Audioloog is met SPRONGEN vooruit gegaan sinds ik de laatste keer was bij hem kam met de Lyngdorf. Zaken die erg opvallen zijn:

- Een hoog waar alle metaligheid vanaf is (wist niet dat dat kon met die tweeters)
- Geluid komt veel beter los van de speakers en klinkt meer 3D
- Het laag is niet meer overdreven, maar gewoon lekker, hoewel nog steeds met een ietwat wollig karakter

En vooral: BALANS! De set zoals hij nu is, is goed in balans. Dat betekent dat bijvoorbeeld de keuze van de CD-speler minder uitmaakt dan eerst, omdat er in de keten minder gecompenseerd hoeft te worden. Ook de optimalisatie van de kabels zal zeker hebben bijgedragen. Vooral denk ik echter dat het aanpakken van het filter van de speakers de set een enorme boost heeft gegeven.

Dan het verschil tussen de CEC, CEC+Monica en Opus 21. Ik kwam binnen terwijl de CEC speelde en ik vond dat zeker niet slecht. Vooral de 3D-weergave viel op (kende ik al van mijn eigen CEC loopwerk, is echt een trekje van de snaaraangedreven modellen). Een overgang naar de Monica gaf een platter beeld en een bijna doffe klank, waarin ik drive en dynamiek miste. Terug naar de CEC merkte ik echter dat deze op dynamische uithalen de nijging heeft wat gestresst te gaan klinken. Hierdoor krijg je de neiging het volume steeds zachter te zetten. Ik denk dat hier een betere voeding nog veel zou helpen en wellicht ook te kijken naar de gebruikte op-amps (hoewel die CEC kennende al niet slecht zullen zijn). Toen weer terug naar de Monica... Hmmm... Toch zijn die instrumenten en stemmen weer wat levendiger en vloeiender... Prettiger... Hoewel technisch minder dan de CEC. Met beiden zou ik verder willen tweaken, hoewel ik denk dat de Monica nog enorme stappen kan maken met een betere voeding en nauwkeurige bekabeling/connectoren (gewoon de connectoren overslaan en het geheel in een perspex/houten behuizing plaatsen... ;)).

Het vergelijk met de Opus 21 was inderdaad misschien niet helemaal eerlijk, maar ik had van tevoren Ronald wel gewaarschuwd... >:D Met de Opus 21 zat ik nu gewoon in de muziek, zonder me af te vragen hoe het klinkt. De enorme natuurlijkheid van de speler doet hier natuurlijk heel veel goeds. Het was opvallend dat de cymbals gelijk opvielen bij Ronald. Dat was namelijk ook het eerste dat mij opviel bij het voor het eerst beluisteren van de speler! Op de meeste CD-spelers zijn cymbals versmeerd, onduidelijk en/of aangezet en hoor je vooral een soort 'tik' met ruis eromheen dan een duidelijk gedefinieerde aanslag, gevolgd door het uitklinken. Wat me ook opviel was dat het beeld bij de Opus 21 veel hoogteverschillen had en op een realistischere hoogte afbeeldde. Vind ik toch belangrijker dan ik zelf had verwacht.

Als je dan teruggaat naar de Monica of CEC... Tja... :-\

hifiman

Quote from: Audiofiel on November 23, 2006, 09:36:45
Ik wel. ;D

Als je je CEC eens naar mij meeneemt zul je eenzelfde groot verschil horen tussen jouw en mijn speler. ;)
Ja, maar dat is weer appels met peren vergelijken natuurlijk, want jij hebt niet eens een DAC in je CEC en gebruikt weer een heel andere (externe) DAC... Desalniettemin interessant om het verschil eens te horen  :)

DA BoSS

is die Opus nou ook een beetje een all-rounder?

(schijnt zijn ster ook bij dance/trance/rock/herrie ;D )
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

garmtz

Quote from: DA BoSS on November 23, 2006, 10:19:02
is die Opus nou ook een beetje een all-rounder?

(schijnt zijn ster ook bij dance/trance/rock/herrie ;D )

Nou, als je mijn muzieksmaak kent?? >:D

hifiman

Quote from: garmtz on November 23, 2006, 09:42:42
Nog erg bedankt trouwens voor de pizza, was erg lekker! :)
De eer is aan Domino's  ;D

Quote from: garmtz on November 23, 2006, 09:42:42
Laat ik maar met de deur in huisvallen: de set van Audioloog is met SPRONGEN vooruit gegaan sinds ik de laatste keer was bij hem kam met de Lyngdorf. Zaken die erg opvallen zijn:
Dank U, dat vind ik zelf ook dus  ;D

Quote from: garmtz on November 23, 2006, 09:42:42
- Een hoog waar alle metaligheid vanaf is (wist niet dat dat kon met die tweeters)
- Geluid komt veel beter los van de speakers en klinkt meer 3D
- Het laag is niet meer overdreven, maar gewoon lekker, hoewel nog steeds met een ietwat wollig karakter
Inderdaad, ik denk dat je hier de belangrijkste veranderingen te pakken hebt. Het wollige laag is naar mijn mening een karaktertrek van deze speakers..

Quote from: garmtz on November 23, 2006, 09:42:42
En vooral: BALANS! De set zoals hij nu is, is goed in balans.
En daar ben ik heel blij mee. Balans is belangrijker dan domweg een bepaald nivo van componenten ben ik inmiddels wel achter.

Quote from: garmtz on November 23, 2006, 09:42:42
Terug naar de CEC merkte ik echter dat deze op dynamische uithalen de nijging heeft wat gestresst te gaan klinken. Hierdoor krijg je de neiging het volume steeds zachter te zetten. Ik denk dat hier een betere voeding nog veel zou helpen en wellicht ook te kijken naar de gebruikte op-amps (hoewel die CEC kennende al niet slecht zullen zijn).
Leuk dat je het zo goed weet te benoemen, ik wist niet goed wat het nou precies was dat mij de neiging gaf het volume weer zachter te zetten. Een betere voeding voor de CEC, hmmm, ik ga mij eerst richten op Monica, mocht dat naar tevredenheid lukken dan hoef ik ook niet verder in de CEC te (laten) klooien.

Quote from: garmtz on November 23, 2006, 09:42:42
Toen weer terug naar de Monica... Hmmm... Toch zijn die instrumenten en stemmen weer wat levendiger en vloeiender... Prettiger... Hoewel technisch minder dan de CEC. Met beiden zou ik verder willen tweaken, hoewel ik denk dat de Monica nog enorme stappen kan maken met een betere voeding en nauwkeurige bekabeling/connectoren (gewoon de connectoren overslaan en het geheel in een perspex/houten behuizing plaatsen... ;)).
Inderdaad dat zou ik ook willen  ;D Feit is echter dat het praktischer, goedkoper en ook risicolozer is om Monica te tweaken dan de CEC en dus gaan we eerst maar eens alleen met Monica aan de slag.

Quote from: garmtz on November 23, 2006, 09:42:42
Het vergelijk met de Opus 21 was inderdaad misschien niet helemaal eerlijk, maar ik had van tevoren Ronald wel gewaarschuwd... >:D
Dat is waar ja  ;D

Quote from: garmtz on November 23, 2006, 09:42:42
Met de Opus 21 zat ik nu gewoon in de muziek, zonder me af te vragen hoe het klinkt. De enorme natuurlijkheid van de speler doet hier natuurlijk heel veel goeds. Het was opvallend dat de cymbals gelijk opvielen bij Ronald. Dat was namelijk ook het eerste dat mij opviel bij het voor het eerst beluisteren van de speler! Op de meeste CD-spelers zijn cymbals versmeerd, onduidelijk en/of aangezet en hoor je vooral een soort 'tik' met ruis eromheen dan een duidelijk gedefinieerde aanslag, gevolgd door het uitklinken. Wat me ook opviel was dat het beeld bij de Opus 21 veel hoogteverschillen had en op een realistischere hoogte afbeeldde. Vind ik toch belangrijker dan ik zelf had verwacht.
Inderdaad, super gewoon! En verbazingwekkend want dat bewijst dat met oversampling en met digitaal filteren dus een zeer goed resultaat haalbaar is!

Quote from: garmtz on November 23, 2006, 09:42:42
Als je dan teruggaat naar de Monica of CEC... Tja... :-\
::)  :P

Audiofiel

Quote from: Audioloog on November 23, 2006, 10:09:35
Ja, maar dat is weer appels met peren vergelijken natuurlijk, want jij hebt niet eens een DAC in je CEC en gebruikt weer een heel andere (externe) DAC... Desalniettemin interessant om het verschil eens te horen  :)

Sterker nog: ik heb niet eens een CEC. Ik heb de originele Parasound!

Maar de vergelijking leek mij eigenlijk vrij logisch: de Opus bestaat ook uit 2 kastjes...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.