Verslagen demo van een High-End surround / stereo ervaring 27-01-2007 bij Kharma

Gestart door jan-rotterdam, november 7, 2006, 22:00:25

Vorige topic - Volgende topic

jan-rotterdam

Citaat van: Ejorne op januari 26, 2007, 18:56:03

Ik hoop ook een machtige ervaring te beleven, en denk dat dat ook wel gaat lukken!  8)
Maar bang dat ik straks niet meer van mijn eigen set kan genieten ben ik niet...
Ik zie het een beetje als bijvoorbeeld een auto-show. Daar kun je ook de meest fantastische auto's zien, maar ik ben daarna niet ineens ontevreden met dat barrel dat ik zelf rijdt...  ;)

Dat is het belangrijkste, thuis weer van je eigen set genieten ook al weet je na vandaag wat er mogelijk is op ludspreker gebied, er vanuitgaande dat de kwaliteit die je gaat horen je natuurlijk bevalt !

Groeten Jan

mikekiwi

Citaat van: jan-rotterdam op januari 27, 2007, 08:55:06
Zie het als een leerzame les in welke richting je de hobby mogelijk voort wil zetten (of niet uiteraard)  ;)

Precies...zo had ik het eerder ook al geformuleerd in dit topic...en dat zal ook mijn uitgangsount worden. Welke kant wil ik op, wat kan ik wel/niet realiseren en hoe klinkt mijn set in vergelijking met de referentie die ik vandaag zal gaan vastleggen tussen de oren.

FrankB

Ik ben erg benieuwd. Eens kijken of het me wat doet wat ik hoor :)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

jan-rotterdam

advr

Citaat van: FrankB op januari 27, 2007, 09:07:33
Ik ben erg benieuwd. Eens kijken of het me wat doet wat ik hoor :)

vast jouw smaak niet  ;D ;D

al vind ik het wel heel erg jammer dat ik nu thuis zit en niet mee kan :P :P
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

ThomasBelgium

Prima geregeld van JR (Jan Rotterdam) zou ik zeggen!

Ze zouden 'm vanuit Kharma wel een bak bier of zoiets mogen bezorgen voor het PR werk >:D

FrankB

Citaat van: advr op januari 27, 2007, 10:33:52
vast jouw smaak niet  ;D ;D

al vind ik het wel heel erg jammer dat ik nu thuis zit en niet mee kan :P :P

Ja joh, waar was je nou?

Leuke ochtend/middag gehad. Inderdaad bepaald niet mijn smaak maar wel een erg consistent product door alle lijnen heen. Een goed doordacht product met een duidelijke filosofie.

Harry HT

Hoi,
Citaat van: FrankB op januari 27, 2007, 14:44:55
Leuke ochtend/middag gehad. Inderdaad bepaald niet mijn smaak maar wel een erg consistent product door alle lijnen heen. Een goed doordacht product met een duidelijke filosofie.
Goed omschreven.  8)

De luistersessie samen met Paulie en Midcall op de bank in de surroundruimte, vond ik de demo met de dvd van Kane het beste klinken.  8) 

Prima demo gehad. En het was supergezellig om de aantal forumleden weer te zien  O0

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Jenkins

Indrukwekkend mooie zaak!
Gelukkig kun je er pinnen, dus een surroundsetje aanschaffen hoeft niet tot maandag, als de banken open zijn, te wachten...  ::)

Fraaie demo's gekregen met veel geduldige en begrijpelijke tekst en uitleg.
Heel fijne sfeer, leuk om de mens achter de avatar eens te ontmoeten.

Omdat ik mezelf al enkele jaren met akoestiek bezig hou, vond ik het wel "grappig" om enkele typische en veel voorkomende mankementen aan de akoestiek te herkennen.
Vooral in het laag kwam dat sterk naar voren bij de demoruimte van de Exquisite Midi. Naar mijn bescheiden mening teveel demping in het mid/hoog, waardoor de resonanties in het midlaag te sterk naar boven kwamen drijven.
"The Battle" van de Soundtrack van The Gladiator klonk daardoor nogal ingesnoerd.

Wat ook heel veel uitmaakte was of je achter tegen de muur zat of in de stoelen, goed anderhalve meter van de achterwand vandaan.

Maar Katie Melua's "Thank you, Stars" klonk angstig realistisch, luchtig en los van de speakers!
:D 8)

jan-rotterdam

Hier een opsomming van de gedemonstreerde sets omdat deze nogal afweken t.o.v. wat eerder in dit topic werd voorgesteld:

Set-1:

• Arcam DV-78 DVD speler
  • Moon ? processor
  • Kharma - Matrix eindversterkers, 5 stuks
  • Ceramique CRM-2.3FE front luidsprekers
  • Ceramique CE-CT 1.0 center speaker
  • Ceramique CE-SR 2.0 surround luidsprekers
  • Ceramique CE-SB 1.0 subwoofer
  • Bekabeling - Kharma (sorry geen details)

Set-2:

• Emotion EM-1 front luidsprekers
  • Emotion EC-1 center luidspreker
  • Emotion EM-4 surrounds
  • Emotion ES-1 subwoofer
  • Primare SP-31 surround versterker
  • Primare DVD-26 speler

Set-3:

• Ceramique 2.3 (met ceramische tweeter)
  • CEC TL-51X2 loopwerk
  • Weiss Medea DA-convertor
  • Airtight ATC-2 voorversterker
  • Airtight AT-3 mono eindversterkers

Set-4:

• Exquisite Midi luidsprekers
  • Metronome loopwerk
  • Audionote DAC
  • Audionote voorversterker
  • Exquisite MP-350 mono eindversterkers

Set-5:

• Exquisite Grand luidsprekers
  • Exquisite subwoofer
  • Krell KPS-20 loopwerk
  • Audionote DAC-3 DA-convertor
  • Continiuum platenspeler
  • Paramount SE statement mono voorversterkers inclusief aparte voedingen
  • Exquisite MP-350 mono eindversterkers

Ik hoop dat iedereen een leuke dag heeft gehad en een indruk heeft opgedaan wat Kharma luidsprekers kunnen presteren !

Aan het personeel van OLS hartelijk dank voor het mogelijk maken van deze demo dag !

Groeten Jan

FrankB

Jij ook erg bedankt voor de organisatie Jan! Erg leuk om nog eens wat mensen te ontmoeten en wat voor mij nog onbekende speakers te horen.

Ejorne

Ik heb het ook prima naar mijn zin gehad!
Het was een mooie ervaring en ik heb beter en rustiger kunnen luisteren dan bijvoorbeeld op de VAD.

Bedankt  :)

helaas kan ik me in dergelijk segment geen aankopen veroorloven  :'(

jan-rotterdam

Citaat van: Ejorne op januari 27, 2007, 18:19:32

Het was een mooie ervaring en ik heb beter en rustiger kunnen luisteren dan bijvoorbeeld op de VAD.

Zo rustig was het niet, vooral de ochtendsessie was druk bezocht en misschien wel iets te druk  :P
Middag sessie was een stuk rustiger

Groeten Jan

Ejorne

Citaat van: jan-rotterdam op januari 27, 2007, 18:27:10
Zo rustig was het niet, vooral de ochtendsessie was druk bezocht en misschien wel iets te druk  :P
Middag sessie was een stuk rustiger

Groeten Jan

Het was inderdaad redelijk druk, maar ik heb ook zeker wel rustig kunnen zitten. Ook een poosje was het in de grote ruimte redelijk leeg.
Helaas hoorde je wel goed het geluid van de overige ruimten.

Maar desalniettemin een hele mooie ervaring voor mij!

jan-rotterdam

Mijn korte indrukken:

Set-1:

een opstelling die ik al vaker heb gehoord. Ben van mening dat de Moon processor een beperkende factor is, heb de set beter horen presteren al was het niet echt verkeerd. Tevens vond ik dat de surrounds iets te hard stonden in verglijking met de front's. De sub daarintegen had iets meer aanwezig mogen zijn.

Set-2:

Geen mening, niet serieus naar geluisterd

Set-3:

Geen verkeerd klinkende set, te kleine ruimte voor dit formaat luidspreker om eruit te halen wat erin zit. Gebruikte versterkers waren mij onbekend

Set-4:

De Exquisite Midi's doen me het meeste denken aan de Mini's die ik zelf heb. Misschien een iets te kleine ruimte om volledig tot hun recht te komen. Deze luidsprekers laten zeer goed de klank eigenschappen horen van de apparatuur horen die je er voor plaatst. Audionote is echter niet geheel mijn smaak, ik zoek het persoonlijk meer in nog meer detaillering wat ik nu toch een beetje miste

Set-5:

Ondanks het astronomische bedrag wat er in deze luisterruimte stond opgesteld kon het me niet echt boeien, ja zeer veel detaillering maar een veel te groot beeld voor deze luisterruimte. Ik heb eerder in dezelfde ruimte een keer naar Chet Baker geluisterd via de Continuum platenspeler en de Reference luidsprekers, dit vond ik eerlijk gezegd een meer geslaagde demo dan die van vandaag. Ik had bij die eerdere demo het idee dat ik live in een Jazz club zat te luisteren en met de "Grand's" van vandaag liep ik alleen maar tegen een gedetailleerde muur van geluid op...

Algemeen:

• leuke dag om een hoop gezichten bij de internet namen te plaatsen
  • indien er bij iemand serieuze interesse is ontstaan voor de Kharma luidsprekers dan zeker een een prive luistersessie aanvragen in een opstelling met apparatuur waar je mee bekend bent, je luisterde nu in bijna elke set naar andere apparatuur wat het moeilijkt maakt om ze onderling echt goed te vergelijken. Je eigen set meenemen is denk is het meest ideale, dat heeft mij in ieder geval doen besluiten om een set Kharma's aan te schaffen

Groeten Jan

Nahpets

Allereerst een groot hartelijk bedankt voor Jan-Rotterdam en OLS/Kharma.

Ik ben bij de middagsessie geweest en heb de volgende indrukken opgedaan:

Set 1:
Stukje gezien/gehoord met Santana. Klinkt leuk, mooi beeld maar niet super onder de indruk.

Set 2:
Degene die deze ruimte heeft ingericht zou subiet ontslagen moeten worden. Onacceptabel dat beeld. Geen excuus.

Set 3:
Nogal afhankelijk van de muziek. Toen ik binnenkwam was er een (kopie) CD-tje bezig van een andere bezoeker. Erg scherp, weinig details, rommelig muziekbeeld. Even later een stukje klassiek zitten luisteren en dat ging al een stuk beter. Mooi laag, fijn midden en hoog, goede afbeelding. Alleen erg jammer dat de film-zaal finaal door deze ruimte heen schalde.

Set 5:
Beetje dezelfde beleving als Jan-Rotterdam. Heb daar 2 nummers gehoord maar het kon mij niet echt boeien, ik had zeker niet het idee dat daar een setje stond te draaien van een bedrag waar je een villa-wijk van kan kopen  :P

Set 4:
Kijk dat was genieten. Ik heb in totaal meer dan een uur zitten luisteren naar deze geweldige set. Alles klopte. De luidsprekers, de draaitafel, het loopwerk. In één woord: GEWELDIG!

Na de show nog even naar Audio Time geweest (ik was tenslotte toch in de buurt) en heb daar nog een korte demo gehad op een Klipsch met Shanling versterking en CD-speler, ook niet onaardig.

Enno  :)
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

mikekiwi

Allereerst wil ik Jan bedanken voor het regelen en organiseren van deze dag, wat mij betreft qua principe en insteek  voor herhaling vatbaar.

Ook is mij de vriendelijkheid, gastvrijheid en vooral de openheid van de mensen van OLS erg opgevallen. Lekker onstpannen babbelen over het gebeuren met wat cynisme ook over de enorme bedragen die her en der door de ruimte vlogen...
Ik zat in de ochtendsessie en het was inderdaad lekker druk, maar net niet té druk...

Set 1 heb ik even een paar minuutjes mogen beluisteren, jammer dat er toen een film draaide en geen muziekdvd-tje... Stond verkeerd om hier een goed oordeel over te vellen.

Bij Set 2 ben ik even binnengelopen, maar dat was niet om aan te zien (net als Enno denk ik al oordeelde lees ik net); het beeld en ondertiteling danste over het scherm, leidde enorm af van de presentatie. Snel weer weg dus...

Eigenlijk heb ik dus alleen serieus gezeten bij sets 3, 4 en 5 (ook in die volgorde).

Bij set 3 heb ik als eerste wat instrumentale gitaarmuziek gehoord (iemand in de zaal herkende het, ik hoor graag wat/wie het was) en daarna Janis Ian (cd Breaking the Silence).
Ik vond deze set erg prettig, en was ongeveer precies wat ik zoek in muziek: veel detail, helder (maar niet storend) en een goede afbeelding. Niet te upfront, lekker laidback...
Bij de start van Katie Melua (Thank you Stars) vielen me wel de slissende ssss-en op, maar die bleken ook op set 4 aanwezig te zijn. 't Zal dus wel in de opname zitten.

Vervolgens dus mét de Katie Melua cd overgestapt naar set 4. Nog even een 'stapje' beter en ik heb er erg van genoten. Blijft bij dit soort gelegenheden altijd lastig dat niet iedereen de ideale luisterplek kan bezetten en dat dus oordelen over afbeelding dan ook zeer subjectief zijn al naar gelang de luisterplek.

Ben nog wel benieuwd van wie nu die cd was die ter plekke uit het cellofaantje werd gesneden...vond dat erg prettig.. Iets met "Nitin" en nog iets???

Tijdens deze sessie en die van set 3 uitgebreide uitleg gehad van mr. OLS himself (Charles van Oosterum ?). Zeer fijn, eerlijk en realistisch...leuk om zijn kant van het verhaal te horen.

Tenslotte even gezeten bij setje 5. Man, wat een speakers en apparatuur... En eigenlijk viel het me dan tegen in vergelijking met set 4. Heb in deze ruimte wat diverse blues, jazz en klassiek gehoord en ook wat van een meegebrachte cd ("Bittersweet life" van Venice).
De afbeelding en detailrijkdom van de andersets miste ik hier een beetje, het kwam mij wat donker en 'rommelig'over. Alles relatief natuurlijk, het was nog steeds geen straf om naar te luisteren!

Hier wat foto's:

Set 4

Set 5

FFF

Set 4 vond ik erg mooi, deed gewoon erg veel goed, prijskaartje was wel fors moet ik zeggen. (volgens mij speakers 65000,- loopwerk 38000,- etc. Maar veel detail en heel dynamisch. Heb wel het idee dat de ruimte en met name  de akkoustiek er voor zorgde dat de plaatsing niet helemaal top was.

Set 5 vond ik fenominaal, persoonlijk een duidelijke verbetering ten opzichte van set 4. Dan heb ik het over te technisch perfect, veel detail en power. Bij set 4 zat ik wel veel sneller in de muziek. Ik vond dat set 5 ook veel te hard stond te spelen op serieus te luisteren.

Set 1 vond ik de presentatie erg jammer, een arcam dv 78 is een leuke speler )en vond het plaatje erg mooi) maar gaat echt nergens over in deze set. Geluid maakte daarom niet veel indruk om mij.

PS: Ik vond het als zelfbouwer en liefhebber jammer dat we niet meer zicht kregen op de techniek, natuurlijk is er op het internet wel wat te vinden maar ik had het ook wel leuk gevonden om eens te kijken naar de filters en de contructie van een kast. Ik kan me wel voorstellen dat Kharma niet zit te wachten op zelfbouwers of mensen die mogelijk commerieel hun ideeen willen kopieren.

Tevens ben ik benieuwd naar de akkoustische panelen die bij set 5 opgesteld waren, dus mocht imand een linkje hebben dan hoor ik het graag.

Ik wil Jan en natuurlijk de mensen van Kharma/OLS erg bedanken voor deze leuke dag!

Jenkins

DA BoSS

Ik heb een mooie (maar rommelige) middag sessie beleefd 8)

Mooiste set vond ik toch wel set 4 (met het metronome loopwerk...).
Hier klopte alleen iets niet voor mij; zoals Jenkins al aanhaalde teveel demping in het mid/hoog?

Ik werd het snelst gegrepen door de muziek gespeeld op de ultra-high-end-set (set 5).
Super weergave & erg onthullend :o
Op een gegeven moment werd er naargeestige muziek gespeeld op deze set ( Beunky?), die mijn stemming dermate dreigde te vernielen dat ik maar weggelopen ben
(greep me naar de strot & was er totaal niet voor in de stemming ;D).
Alleen het beeld/plaatje/plaatsing klopte hier voor mij nog niet helemaal....

Bij set 1 een concert dvd van Santana beluisterd. Reuze mooie speakers maar vond een klein gordijntje voor het geluid hangen
(ik dacht hierbij aan de Arcam cd speler).
Bovendien leek er iets geks met het beeld aan de hand (naar midden toe samengetrokken?)

De Emotion set op Primare vond ik lang zo slecht nog niet!
Hele andere prijsklasse (veel goedkoper, Emotion is een ander merk onder de OLS paraplu), maar best aardig.
Liet in vergelijking met de duurdere sets alleen best wat oplossend vermogen liggen.....
(en rete slecht beeld op deze set ondanks de mooie Pana plasma?)

Dikke pluim voor de gastvrijheid van OLS , heb leuke gesprekken gevoerd met de aanwezige medewerkers.
De grote baas himself wist me nog te vertellen dat er al wel een monitor-speaker in de pen zit, maar dat er voorlopig andere prioriteiten gekozen zijn...

Jan, bedankt voor de organisatie...geslaagde middag O0
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Jean Sibelius

Hoi Jan,

Vanaf deze zijde nogmaals bedankt voor het organiseren van de demo en het feit dat wij als Audioclub Oost Brabant aan konden haken.

Helaas op dit moment even weinig tijd om mijn bevindingen op te schrijven, maar dat ga ik nog zeker doen. Ik kan me wel vinden met jouw omschrijvingen. De mooiste set van deze dag vond ik set #4. Jammer dat ze niet de beste electronica aan de grootste Kharma speakers hadden gehangen, want die kwamen nu niet helemaal lekker uit de verf.

Qua soundstage vond ik alle speakers over het algemeen erg mooi, maar je hoorde helaas (te) vaak de tekortkomingen in de electronica dan wel in de akoestiek.

Groetjes, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Staaled

Citaat van: mikekiwi op januari 27, 2007, 19:40:05

Ben nog wel benieuwd van wie nu die cd was die ter plekke uit het cellofaantje werd gesneden...vond dat erg prettig.. Iets met "Nitin" en nog iets???

Nitin Sawhney vast.

Salut, Hipster.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

renaat mattheus

Ook vanuit Vlaanderen een dank aan Jan voor de organisatie. Het was voor mezelf en mijn zwager, beide Kharma-bezitters 'leuk' om de mensen achter de schermen te ontmoeten. Alleen had ik graag ook eens een kijkje genomen in de 'fabriek', spijtig dat dat niet kon doorgaan.

We hebben goed met Peter kunnen doorpraten over de modaliteiten van een upgrade van onze luidsprekers, waarover ondertussen afspraken werden gemaakt. Het nuttige aan het aangename koppelen heet dat.

Wat de sets betreft, vond ik Set 3 het meest aangenaam klinken. Maar dat was misschien deels vooringenomenheid, gezien ik zelf de Ceramique 2.2 gebruik.

In Set 1 vond ik het mid en hoog niet steeds prominent genoeg aanwezig, Sets 4 en 5 konden me ondanks de forse prijskaarten niet echt overtuigen. Lag wel deels aan de muziekkeuze van het moment.

Het verbaast me hier te lezen dat kenners de akoestische omkadering niet optimaal vonden; ik had verwacht dat Kharma daaraan (meer) aandacht zou besteed hebben (al viel het mij eerlijk gezegd niet op).

Hoedanook, het was een plezante (om maar een Vlaamse uitdrukking te gebruiken) aangelegenheid.

Renaat
mede namens Patrick

Pioneer LX 5090, Pioneer BDP LX53