HTMIMIC - het kriebelt

Gestart door mimic, november 6, 2006, 21:23:05

Vorige topic - Volgende topic

Peerless Monster

Citaat van: mimic op oktober  5, 2011, 22:01:33
Nog even niet, ik ga alles eerst eens netjes neerzetten. Daarvoor heb ik echter wel de juiste kabels nodig, dus ter verduidelijking een internet fototje.

Fantastisch klinkend apparaat, heb nu een aantal modernere dacjes ( en oude ) thuis gehad. De Wadia wint alles met overtuiging, op ELK gebied.

Die oude DACs zijn ook fantastisch klinkend. En zeker voor aan het geld dat ze voor nu beschikbaar zijn...
Maar wat versta je onder moderne DACjes?
Er zijn genoeg moderne DACjes die de Wadia eruit spelen hoor, maar daar betaal je duizenden euro's voor...
Staat ook de bekende Classe DAC van Audiofiel... ;D Zou je ook wel eens een luisteravondje aan kunnen spenderen...
Wel wat duurder dan de Wadia... ;)
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of Classe CA400 | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

mimic

Ja die Classe dac is vast weer een stap hoger, maar ik ben toch wel fan van Wadia hoor. Ooit nog eens een mooie speler! :)

Weet iemand nou wat die glassoptical ingang is?
KEF LS50W - Velodyne DD12

erik s.

Citaat van: mimic op oktober  7, 2011, 08:20:36
Ja die Classe dac is vast weer een stap hoger, maar ik ben toch wel fan van Wadia hoor. Ooit nog eens een mooie speler! :)

Weet iemand nou wat die glassoptical ingang is?
die is voor een glazen in plaats van een kunstof optische verbinding.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

AbZ

Citaat van: erik s. op oktober  7, 2011, 09:07:30
die is voor een glazen in plaats van een kunstof optische verbinding.
AT&T glasvezel idd. 
Hiermee kan je kilometers overbruggen.  Weet niet hoe groot je woonkamer is?

mimic

Oke, nouja zo groot niet :)

Maar, kan ik vanaf een niet AT&T ( dus zeg maar gewoon toslink ) naar deze aansluiting toe?

mimic

Zo daar zijn we weer! Na een poosje rust, toch weer wat drukker bezig met de hobby.

Ik ben maar eens begonnen met meten, binnenkort ga ik wat subjes bouwen voor muziek en film. Aangezien ik actief wil gaan DSPen is "meten" een must, en op deze vrije dag ben ik eens gaan expirimenteren. Uiteraard de geluidskaart gecalibreerd en mijn radioshackmetertje er bij gepakt. Het hoog hoeven we niet op te letten, dat lukt geloof ik niet goed met een RadioShack metertje. Het gaat mij even om het laag, en wel dit;

Als ik ga staan klinkt het veel beter dan zittend. Ik heb het hier vaker over gehad maar kan het nu onderbouwen met een ( amateuristische ) meting. Kijk niet zozeer naar absolute waardes, het gaat mij om het verschil. Grafiek 1 is zeg maar zittend op de luisterpositie, grafiek 2 staand.

Dat verklaart een boel! Maar nu...

yorkie13

en wat als je nu eens heel apart het concept van de +/- 7 graden achterover hellende AP aanpakt ?

dus de achterste 2 spikes verhoogd zodat de baffle van de luidspreker praktisch recht komt.

Het afstraal gedrag zal dan meer op de luisterplek gericht zijn , en de hotspot zal iets lager liggen.

zie foto wat ik zo met de topkasten van mijn XTZ doe.Door het plaatsen van 2 rubber plaatjes
komt de voorkant praktisch recht .

Luister dan nog eens.

Waarom dit advies ? Ten eerste is het heel eenvoudig te testen.

Omdat de subs onder mijn xtz 70 cm hoog zijn, en stands 60 cm van hetzelfde merk en er ook dezelfde monitor met een
zelfde filter en rechte kast bestaat .

yorkie13

staande golven als hij zit , wat heeft hij dan voor golven als hij staat  ?:D

Hopelijk zit hij niet in een dip

morca

Citaat van: RA SUBS op januari 27, 2012, 15:55:21

Ach lever jij eerst maar eens een goeie meting met het daarbij behorende geluid dan praten we verder.
Ik doe binnenkort een huiskamer zal ik het jouw nog 1 keer voordoen,aangezien je laatste opmerking in me bouwtopic dit ook maar eens voor te doen.
Misschien mag ik die van Ejorne ook nog wel even doen,daar ga jij een megadip van krijgen.

Van de laatste tijd is de frustratie af te lezen dat jij het thuis niet zo krijgt las ik hier.
Daarom zal ik het je 2 keer voor doen,en dan niet meer miepen he.
Je begint op iemand te lijken die eerst ook zo moeilijk deed over mijn kennis............

Wat is jouw probleem Ralf met mij ?

Ik probeer serieus te helpen,jij kan jezelf thuis niet eens goed helpen,praat dan niet zo dom hier over een serieuze vraag  :D 

yorkie13

was komisch bedoeld hoor, jammer dat je de woordspeling niet hebt.

Maar er zullen idd ook wel hier weer de nodige akoestische problemen om de hoek komen kijken.

Wie weet is er een oplossing voor waar TS iets aan heeft.

morca

Citaat van: RA SUBS op januari 27, 2012, 16:33:55
was komisch bedoeld hoor, jammer dat je de woordspeling niet hebt.

Maar er zullen idd ook wel hier weer de nodige akoestische problemen om de hoek komen kijken.

Wie weet is er een oplossing voor waar TS iets aan heeft.
Het leven heeft de laatste weken de woordspelingen aan de kant gezet,alleen maar gezeur en 3 keer bedonderd door mensen die je vertrouwd.

Vandaar dat bij het woord dipje mijn woordspeling er de brui aan gaf/geeft.

Ga wel even pauze houden van hier.................. jammer

mimic

Jongens! Niet vervelend doen he :)

Goed; RAsubs je ideetje met kantelen gaat niet helpen denk ik. Al mijn luidsprekers geven een vergelijkbaar ( afgaand op het gehoor ) probleem. Kortom, het lijkt niet echt aan de luidsprekers te liggen, meer aan de plaatsing/ kamer. De plaatsing valt net veel mee te doen, ze staan waar ze staan. Uiteraard heb ik een paar cm marge.

De Waterfall van de zittende meting komt er aan voor Morca ( even kijken hoe dit moet ).

mimic

Hier moet ik nog even een paar keer naar kijken, ik weet nog niet wat ik zie :)

VlisChris

Citaat van: RA SUBS op januari 27, 2012, 15:55:21

LOL 8)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

drees62

Citaat van: mimic op januari 27, 2012, 17:06:02

Eigenlijk een hele mooi waterfall met een dip op 50 Hz en 100 Hz. Maar als je die gaat aanpakken krijg je 'm waarschijnlijk op een andere frequentie weer terug. Je moet dus zien dat je een compromis vind, dan kan mooi met je metingen nu.
Volgens mij heb je niet direct last van staande golven, weet niet waarop Morca dat baseert?

Denk dat de tip van Ralf de moeite van het uitproberen waard is. Ga ook nog eens stoeien met het meer uit- of indraaien van die mooie speakers.

HTip

Inderdaad een mooie grafiek. Een dip wordt meestal veroorzaakt door staande golven die elkaar uitdoven. Je hebt wel gelijk dat die proberen op te lossen weer andere problemen kan veroorzaken. Dus als je er niet echt last van hebt, gewoon lekker zo laten...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Zoals Htip al zegt :Een dip wordt meestal veroorzaakt door staande golven die elkaar uitdoven ,daar baseer ik dat op.

Dat kan ook de intregratie van de front,s zijn,of beide de oorzaak.

Die dalen komen niet maarzo hoor  ;)

Waterfall is zeer netjes ,kan ook nog eens komen door golven tussen plafond en vloer aangezien de staande en zittende meting zo verschild.
Dat heb ik wel eens vaker bij iemand gezien.

Idd kantelen die speakers,dan kan je proberen of je afstraling over het plafond veranderd ,je je het zittend beter krijgt

werkt dat niet schuiven die speakers of sub,dit is best oplosbaar denk ik,al het best goed zal klinken,alles ziet er verder wel heel netjes uit.

yorkie13

Kantelen AP luidsprekers vanmiddag al geopperd, werkt goed.

Zeker hier bij de xtz monitors welke ook 7 graden achterover hellen.

Een andere optie is het meten met de woofers naar binnen en naar buiten gericht.
Dat kan ook nog aardig verschil maken in het laag.

BuSpu

Citaat van: mimic op januari 27, 2012, 17:06:02

Van links naar rechts dezelfde curve als eerst. Met dezelfde dip in het laag. In de diepte zie je het uitsterven van het geluid per frequentie. Dan valt op dat je kamer in het laag best wel gedempt is, dat kan veel slechter. Het hoog loopt duidelijk langer door. Is het een harde ruimte?

Mv gr BuSpu

mimic

Oke ik denk de grafiek nu inderdaad wat beter te kunnen lezen.

Mijn kamer is inderdaad erg hard, weinig inrichting veel kale oppervlakten ( muur plafond en vloer ). De directe zijwand is voorzien van diffusiepanelen, de vloer heeft een kleedje van 2x2m. De achterwand is kaal, ik ben daar langzaam een boekenkast voor aan het ontwerpen. In het hoog is akoestisch gezien mijn kamer momenteel niet zo prettig.

Het laag; blij dat jullie vinden dat dit zo netjes is! Echter; ik heb wel echt een probleem waar ik met verschillende setups tegen aan blijf lopen. Als ik zit mis ik gevoelsmatig echt heel veel body. Het allerlaagste laag is er wel ( overgens best knap denk ik van de luidsprekers zonder sub gemeten? ), maar alles wat zorgt voor een beetje drive mis ik zittend. Staand krijg ik veel meer, al lijkt dat ook niet precies goed hoor.

Waar ik de luidsprekers ook neer zet ( binnen de door de vriendin aangegeven grenzen ) hoe ik ze ook indraai, welke luidspreker ik ook pak ( vloerstaand ) het fenomeen blijft gelijk en storend.

yorkie13

Misschien toch eens een compacte gesloten subwoofer erbij proberen ?

Een mooie witte kubus erbij  8)

mimic

BuSpu

Citaat van: mimic op januari 28, 2012, 09:46:18
In het hoog is akoestisch gezien mijn kamer momenteel niet zo prettig.

Grappig, dat zie je dus terug in de meting. Het hoog zingt veel langer door dan het laag. Dat is niet zo best voor je stereobeeld en het kan ketserig/vermoeiend klinken. Een boekenkast is een geweldige aanpassing. Dempt en verstrooit, een prima achterwand.
Je zit hoogstwaarschijnlijk precies in een dip van de golf als je luistert, dat is een fysiek probleem bepaald door de golf en de kamer. Misschien als je met een sub gaat spelen en je gaat varieren met de fase dat het iets kan helpen, maar dat is een gok van mijn kant.

Mvgr BuSpu

drees62

Welk hoog? De waterfall gaat maar tot 800 Hz!