Aurora13's digital surround heaven part 2!

Gestart door Aurora13, november 3, 2006, 23:17:23

Vorige topic - Volgende topic

Aurora13

Citaat van: )p( op oktober  7, 2008, 20:02:17
Wow...als het zo goed klinkt als het er uit ziet dan kan je het "path to" uit je topic naam verwijderen  8) :)

peter

Het klinkt nu al super, terwijl ik hem alleen nog handmatig heb ingesteld.
Ik heb namelijk ergens een digitale brom zitten, die je niet hoort maar wel in de meting ziet.
Ik moet nog eens alles afkoppelen en kijken of die brom er dan nog is.

Toen Garmt kwam met een demosub was die brom er ook. Dat was toen in het andere huis, het enige wat toen en nu hetzelfde is, is een van de S2150s. Maar eens een meting doen met alleen de mic aan gesloten.
Vaag probleem hoor...
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

)p(

Citaat van: Aurora13 op oktober  7, 2008, 20:41:13
Het klinkt nu al super, terwijl ik hem alleen nog handmatig heb ingesteld.
Ik heb namelijk ergens een digitale brom zitten, die je niet hoort maar wel in de meting ziet.
Ik moet nog eens alles afkoppelen en kijken of die brom er dan nog is.

Toen Garmt kwam met een demosub was die brom er ook. Dat was toen in het andere huis, het enige wat toen en nu hetzelfde is, is een van de S2150s. Maar eens een meting doen met alleen de mic aan gesloten.
Vaag probleem hoor...

Digitale brom...nooit eerder van gehoord...of gehoord ;) Wat zie je dan in de meting?

peter

Aurora13

Citaat van: )p( op oktober 14, 2008, 20:02:57
Digitale brom...nooit eerder van gehoord...of gehoord ;) Wat zie je dan in de meting?

peter

Vanaf 0 hz (+20dB!) tot ongeveer 300 hz een afdalende lijn.
Als me speakers dat echt zouden weergeven, dan zou ik nu doof zijn ;)

Van het weekend ga ik kijken of ik het eruit kan krijgen.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D

)p(

Citaat van: Aurora13 op oktober 14, 2008, 20:50:52
Vanaf 0 hz (+20dB!) tot ongeveer 300 hz een afdalende lijn.
Als me speakers dat echt zouden weergeven, dan zou ik nu doof zijn ;)

Van het weekend ga ik kijken of ik het eruit kan krijgen.

Bizar...boem boem :o  Het is wel bekend dat de Tacts in het hoog een lichte afwijking kunnen vertonen, vooral met electrostaten.

peter

Aurora13

Citaat van: )p( op oktober 14, 2008, 21:00:02
Bizar...boem boem :o  Het is wel bekend dat de Tacts in het hoog een lichte afwijking kunnen vertonen, vooral met electrostaten.

peter

Dit is helaas een verstoring in het laag, welke intefereert met de meeting. Als ik nu correctie aan zet dan heb ik totaal geen laag meer, omdat hij denkt dat ik dat veel te veel heb.

Aurora13

Een tijdje niks gepost, maar vrijdag staat er een kleine upgrade op stapel! :clapping:

Ik hou het spannend! ;)

Aurora13

Het moment waar jullie allemaal al twee dagen op aan het wachten zijn! ;) ;D :P

Mijn nieuwe upgrade: Final Sound 400i ter vervanging van de F200 rears.

Op het eerste plaatje zie je links de F200 en rechts de 400i.
De andere twee plaatjes heb ik ze naast de 700 fronts gezet ter vergelijking (zowel qua geluid als qua grote ;)).

Jullie horen nog mijn bevindingen.

Guester

Sonos - Spotify

Aurora13

Aurora13

Hier mijn bevindingen na een paar uur luisteren.
Ik heb dus de 700 met de 400i vergeleken, doordat ik twee (dezelfde) versterkers heb gebruikt en het signaal kan doorlussen van de ene naar de andere versterker, kon ik dus een direct vergelijk doen. Doordat het dezelfde vesrterkers zijn kon ik de ene op mute zetten, bij het drukken op mute gaat dan de ene op mute en de andere op unmute en vice versa.

Mijn bevindingen zonder sub:

Test 1
De 700 komt door zijn grote veel lager qua bass, de onderste regionen mis je echt direct op de 400i en klinkt daardoor echt slecht. Dat was behoorlijk schrikken! Had verwacht dat ze dichter bij elkaar zouden zitten qua klank. Maar ik hield in gedachte dat de 400i mijn 200 rears moesten vervangen en ze klonken nu al 10x beter dan de 200 inclusief sub.

Test 2
Ik wilde de vergelijking wat eerlijker maken voor de 400i en heb toen op mijn Surround Sound Processor de kanalen gefiltered op alles beneden de 90 Hz niet naar de speakers sturen. Hierna weer muziek geluisterd en viel direct op dat ze beide veel verschillen, was al een stuk minder dan de eerste keer maar toch nog steeds een behoorlijk verschil. Was nog niet echt overtuigd of ik het geluid van de 400i echt kon waarderen.

Test 3
Dit keer de subwoofer erbij betrokken en deze alles vanaf 90 Hz en lager voor zijn rekening laten nemen. Veel diverse nummers geluisterd en hier mijn beschrijving zover ik het nog kan herinneren en van de nummers die het grootste verschil aan gaven:

Evanescence - Call me when you're sober (Accoustic), alleen piano en vrouwelijke stem dus, perfect om het midden gebied te testen.
700
Koud, kill, geen bass, schel, piano klinkt als een pingel
400i
Warm, strak, gedetaileerd, piano klinkt warm en vol

Dragon Force - Through the Fire and Flames (Ja die van de hoogste level in Guitar Hero ;))
700
Geen warmte en bass, geen detail in de drum, wordt bij complexe stukken vrij snel een brei
400i
Veel warmte en bass, gigantische detail in de drum (en dat voor een rock nummer!) en bij complexe stukken zijn alle instrumenten perfect te volgen

Benjamin Britten - Festival Te Deum (Westminster Choir) Opgenomen in een kerk met de microfoon aan het plafond hangend en het koor speelt op het balkon.
700
Weinig warmte in de stemmen en de stemmen klonken los van het lichaam (geen kracht in de stem). Het koor stond gezellig knus bij elkaar in het midden voor je.
400i
Je hoort gewoon de kracht in de stemmen en dat het lichaam body geeft aan de stemmen van het koor. Koor lijkt helemaal niet knus bij elkaar voor je te staan zoals op de 700, maar ze staan dus veel breeder uit elkaar en boven je op het balkon!
Bij de 400i was het alsof je midden in de kerk zat, terwijl je bij de 700 het idee had dat je meer in de deuropening stond, je hoord alles, maar het klinkt toch niet zo goed als midden in de kerk te zitten.

Ik wist dat Final met o.a. hun inverter techniek hun ESL panelen had verbeterd, maar dat zelfs de kleinere 400i niet alleen in de buurt kon komen, maar ook gewoon finaal verslaat had ik niet verwacht!

Geloof me dat het verschil heel wat genuanceerder is dan dat ik nu doe overkomen (zo zijn wij audiofielen nu eenmaal ;)) en zal nog steeds genieten van me 700's en ga de 400i's gewoon inzetten als rears ter vervanging van de 200's. Maar ben behoorlijk onder de indruk van de 400i geraakt en dat terwijl ze nog niet eens zijn ingespeeld zijn en ook de bekabeling (Wyrewizard Spellbinder) zijn nieuw en dus ook nog niet ingespeeld!
Ik zal nog met plezier luisteren naar de 700's, maar de drang om deze te upgraden naar de 1000i's is nu helemaal groot geworden! :)

Maar aangezien we in oktober een nieuwe huis betrekken en ik in mei ga trouwen met mijn vriendin verloofde (je weet maar nooit of ze mee leest ;)), zal die upgrade nog wel een jaartje of wat geduld moeten hebben! ;)

ivo1986

Hele mooie set heb je zo staan  O0.

Aurora13

BuSpu

Fraaie set zeg en met veel visie (en budget  ;D) opgebouwd.

Het enige dat me opvalt dat je nog steeds dezelfde speaker kabel gebruikt die volgens mij niet helemaal meer past bij de kwaliteit van de rest van je set. Volgens mij is hier nog wel de nodige winst te boeken, of vindt je het prima zo?

Aurora13

Citaat van: BuSpu op juli 29, 2009, 09:03:55
Fraaie set zeg en met veel visie (en budget  ;D) opgebouwd.

Het enige dat me opvalt dat je nog steeds dezelfde speaker kabel gebruikt die volgens mij niet helemaal meer past bij de kwaliteit van de rest van je set. Volgens mij is hier nog wel de nodige winst te boeken, of vindt je het prima zo?

Dankje! :)

Er lopen maar hele korte kabels (50 cm) van mijn versterkers naar de Final Unit (deze zorgt ervoor dat er een hoogspanning en audiosignaal naar de speakers gaan). Vanaf de Final Unit naar de speakers gaan dus speciale bedrading. Dus hier kan ik niet veel aan wijziggen. En bij de nieuwe 400i speakers komt de spanning gewoon direct uit het stopcontact en loopt er tussen mijn versterker en de speakers Wyrewizard Spellbinder kabels.

De korte speakerkabels van versterkers naar de Final Unit zijn trouwens ook Wyrewizard Spellbinders geen hele slechte kabels lijkt me, zeker voor zo'n kort stukje.

Aurora13

Nadat ik de achterspeakers heb vervangen door de nieuwe 400i ben ik de afgelopen dagen bezig geweest met afstellen van het geheel. Met behulp van de TacT TCS diverse metingen gedaan en zo kunnen bepalen waar de diverse speakers hun afvalgebied hebben qua laagweergave.

Front (Final 700) -  70 Hz
Rears (Final 400i) - 100 Hz
Center (Final 700)  - 150 Hz

Toen ben ik begonnen om de subwoofer (Final S200) alle tonen over te nemen van de betreffende speakers op bovenstaande frequentie gebieden.

Vooral de center knapte hier erg van op je krijgt veel warmte in het geluid erbij. Ondanks een verbetering gaf het als een nadeel dat met films je echt een 'elektrostaten' geluid hoort met in het laag een 'conventionele' speaker geluid. Maar ik heb het liefst zoveel mogelijk een 'elektrostaten' geluid, daar heb ik tenslotte voor gekozen in mijn systeem. Tevens is het nadeel dat de center naar links getrokken wordt, omdat mijn sub links staat. Weet niet of het duidelijk is maar weet het even niet anders te omschrijven. :)

Nu heeft de TacT TCS naast room correction, ook een heel geavanceerd bass management systeem en kan ik per speaker het volgende aangeven:

Welke andere speaker(s) hij ook moet weergeven, op welk volume hij dat moet doen en of het full range, High Pass of Low Pass moet doen.

Ik heb het nu dus als volgt ingesteld:

LFE = Sub
L = Links
R = Rechts
LS = Links Surround
RS = Rechts Surround
C = Center

speaker : weergave van andere speakers

LFE: L, R, LS, RS en C op 70 Hz Low Pass
L: L op 70 Hz High Pass - LS op 100Hz Low Pass - C op 150 Hz Low Pass
R: R op 70 Hz High Pass - RS op 100Hz Low Pass - C op 150 Hz Low Pass
LS: LS op 100 Hz High Pass
RS: RS op 100 Hz High Pass
C: C op 150 Hz High Pass

Doordat de linker en rechter speaker nu de center tussen de 70 en 150 Hz overnemen, klinkt de center niet alleen warmer maar komt het geluid nu ook gewoon vanuit het midden qua laag. En heb ik veel meer 'elektrostaten' geluid per kanaal. :)

Toen weer films gaan 'kijken' (testen ;)) en tevens een test DVD voor het afstellen van je home theater. Hierop bevindt zich een track van Anna Caram welke zich afwisselend door al je speakers heen gaat. Anna Caram + muzikanten 'lopen' dus steeds om je heen. ;)
Hier kun je dus testen of je volume, delays en speakers gelijkwaardig zijn, de zogenoemde 'sound bubble'. De TacT TCS meet en berekend deze delays en volume trouwens zelf.
Met de oude achterspeakers merkte je dat het verschil qua klank best verschillde en Anna niet zo best meer liep achter je langs en ook nog eens een plotselinge verkoudheid kreeg. ;) Met de nieuwe 400i als achter speakers hoor je geen verschil meer en loopt het geheel als dezelfde klank en volume door van links -> center -> rechts -> rechts achter -> links achter -> links -> etc. Echt alsof je bij een optreden van Anna zit en je stoel wordt met 360 graden langzaam rond gedraaid.

Regelmatig kijk ik verbaasd naar buiten omdat het regend, maar het buiten toch echt droog is. Of kijk ik verschrikt achter omdat het lijkt dat iemand achter langs loopt. ;) Zelfs met films op TV op ProLogic II hoor je deze effecten al goed!

Ik ben weer echt aan het genieten van me set en ik heb geen idee of iemand het kan volgen, interesant vind of laat staan leest, maar ik ben in ieder geval me verhaal kwijt. :P ;D

)p(

Citaat van: Aurora13 op augustus  6, 2009, 11:09:06

Ik ben weer echt aan het genieten van me set en ik heb geen idee of iemand het kan volgen, interesant vind of laat staan leest, maar ik ben in ieder geval me verhaal kwijt. :P ;D

ja, ja en  8) dat je zo lekker geniet...nu nog een update van de tcs naar mk3...  :-X  ;)

peter

Aurora13

Toch nog een slachtoffer gevonden die het leest of in ieder geval reageert! ;D

De MK III is leuk, maar er staan de volgende upgrades in de planning (waarvan sommige veel meer brengen dan de MK III) en in mogelijke volgorde van aanschaf:

- Volledige bekabeling van W&M Audio (voor in het nieuwe huis en is reeds in bestelling, binnekort hier meer over)
- Final 600i center (is gewoon een 400i dwars liggend! :laugh:)
- Final 1000i
- Sub woofer (Velodyne of een Lyngdorf corner woofer)
- TacT TCS MK II upgrade naar MK III

Nog genoeg te upgraden en te sparen dus! :bigsmile:

Maar nu gewoon lekker genieten! Daar gaat het om in deze hobby! :clapping: O0

)p(

Citaat van: Aurora13 op augustus  6, 2009, 11:27:39

Nog genoeg te upgraden en te sparen dus! :bigsmile:

Maar nu gewoon lekker genieten! Daar gaat het om in deze hobby! :clapping: O0

hehe...inderdaad niet gering...echter zolang je onder weg maar geniet  8)

Blijf je sowieso bij de Finals...er zijn zoveel mooie electrostaten...waarom doen juist de Finals het voor jouw?

peter

Aurora13

Ik heb de 400i, 600i en de 1000i al in diverse demo's gehoord en het doet mij gewoon het meeste ivm ander elektrostaten. Nu ik de 400i ook thuis heb mogen beluisteren (en beluister) weet ik zeker dat ik bij Final blijf.

Overigens vindt ik de enige echte alternatief Martin Logan, maar daar heb ik de volgende bezwaren tegen:

- Duurste model heeft een crossover van 250 Hz naar de onderliggende sub en dat vind ik dus te hoog. Ik kies voor zoveel mogelijk elektrostaten geluid en hoorde bij bepaalde Martin Logans duidelijk het verschil. Hoewel dat bij de (duurdere) ML set van Garmt mij niet is opgevallen, maar toen heb ik er ook niet echt heel opgelet. Het valt mij ook pas de laatste tijd op, zeker zoals ik al zoals boven beschreef met de center op 150 Hz naar de sub. En je moet op een gegeven keuze maken en bij Finals heb ik de meeste emotie. Zie ML als een Lamborghini en Final als Ferrari, beide schitterend, snel, technisch hoogstaand en ik zou ze allebei dolgraag bezitten. Maar bij een keuze ga ik toch echt voor Ferrari omdat die qua emotie mij meer doet. :worship:

- Het andere bezwaar en misschien wel de belangrijkste:
WAF! ;) ML vindt ze namelijk lelijk. ;D

B.J.

Citaat van: Aurora13 op augustus  6, 2009, 12:39:01
..........

Zeker het belangrijkste anders komen ze er niet in!

(en je hebt meer meelezers  ;D )

Aurora13

)p(

Citaat van: Aurora13 op augustus  6, 2009, 12:39:01

- Het andere bezwaar en misschien wel de belangrijkste:

Hehe...ooit zelf Quads gehad...yuck dat waren pas echt lelijke kamerschermen...zou bij mij nu niet meer door mijn MAF komen...en een van de redenen dat ik ze toen heb weggedaan...hoewel ik nog steeds een zwak voor Quads heb...en nog steeds mijn voorkeur wat electrostaten betreft...zal wel deels nostalgie zijn ;)

peter

Aurora13

Citaat van: )p( op augustus  6, 2009, 13:09:39
Hehe...ooit zelf Quads gehad...yuck dat waren pas echt lelijke kamerschermen...zou bij mij nu niet meer door mijn MAF komen...en een van de redenen dat ik ze toen heb weggedaan...hoewel ik nog steeds een zwak voor Quads heb...en nog steeds mijn voorkeur wat electrostaten betreft...zal wel deels nostalgie zijn ;)

peter

Mee eens, design vind ik ook deels mee tellen.

BuSpu

Aurora13