Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Lion of Judah

Quote from: Lion of Judah on March  7, 2018, 20:13:03
Bij mij niet. Het is wel minder maar niet weg.
Verzwakking in het laag of high-pass filter op 40Hz maar dat vind ik minder klinken. Verder wat akoestische maatregelen zoals zware gordijnen en een paneel tegen de achterwand
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Markus2

Quote from: Markus2 on March  7, 2018, 15:37:22
Oké. En dat waren ook de referentiepunten voor de meting?

Ik probeer geen geintje uit te halen. Welk(e) referentiepunt(en) werd(en) er gehanteerd?
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Markus2

Quote from: morca on March  7, 2018, 19:25:49
Gaf mij wel aan hoeveel die akoestiek ,de meting ,en de uitkomst voor de dsp beïnvloedt.

Ik weet niet of ik je hier goed begrijp; Dat is toch logisch? Of doel je erop dat de afwijkingen in de meting groter waren dan jijzelf voorzien had en dat de DSP daarmee sterker aangesproken moest worden?
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Markus2

Quote from: frank2 on March  7, 2018, 11:18:13
Klopt, is een mooi systeem de anthem heeft deze ook. Wel prefereer ik geluid zonder arc omdat deze minimaal wel het geluid aantast, iets minder briljantie en het wordt saaier. Ja mijn persoonlijke mening. Wel kun je deze arc naderhand nog bijregelen.

Het is niet aan mij, maar is de 24e niets voor jou?
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

morca

Quote from: Markus2 on March  7, 2018, 21:46:40
Ik weet niet of ik je hier goed begrijp; Dat is toch logisch? Of doel je erop dat de afwijkingen in de meting groter waren dan jijzelf voorzien had en dat de DSP daarmee sterker aangesproken moest worden?
Sterker of soms minder sterk.
Idd dat is logisch.
Ik spreek ook in het verleden.

morca

#5855
Quote from: Baardmannetje on March  7, 2018, 20:34:52
Dat is toch juist wat je beoogd met een parametrische eq?

Bij mij werkt dat prima.
Idd het werkt vaak goed.
Alleen als de staande golven te erg zijn werkt het niet altijd.

Maar idd het is wat je beoogt te behalen.

Ik werk er ook graag mee.
Het geeft mij ook het gewenste resultaat.

Maar het beste blijft plaatsing of akoestiek wat aanpakken.
Dan is de basis beter.
Dus het resultaat na dsp nog beter.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Lion of Judah on March  7, 2018, 20:56:50
Verzwakking in het laag of high-pass filter op 40Hz maar dat vind ik minder klinken. Verder wat akoestische maatregelen zoals zware gordijnen en een paneel tegen de achterwand

Dus niet heel gericht met een parametrische eq een piek aanpakken?

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: morca on March  8, 2018, 00:25:55
Alleen als de staande golven te erg zijn werkt het niet altijd.

Over hoeveel dB hebben we het dan? Ik ben dit nog niet tegengekomen...

Quote from: morca on March  8, 2018, 00:25:55
Maar idd het is wat je beoogt te behalen.

Dat kan toch evident, een staande golf weghalen op de luisterplek?

Quote from: morca on March  8, 2018, 00:25:55
Maar het beste blijft plaatsing of akoestiek wat aanpakken.
Dan is de basis beter.
Dus het resultaat na dsp nog beter.

Het lijkt mijn dat wanneer je serieus me de weergave van muziek bezig bent, dat plaatsing en akoestiek het startpunt zijn. Het is alleen vrij lastig om in de gemiddelde kamertjes waar wij Hollanders in zitten passief in het laag in te grijpen. Laat staan dat het zo gericht kan als dat we met een DSP kunnen.



chansig

Volgens mij wordt een breedbandige en diepe dip lastig om aan te pakken met een DSP. Een piek is makkelijker.

Mijn eravaring is dat als het niet te rampzalig is dan is het laag prima aan te passen met een DSP. Aanpakken door passieve dingen zou ook mijn voorkeur hebben. Al weet ik niet waarom. Zal het eigenlijk naaste elkaar moeten horen: laag aangepakt door passieve aanpassingen en laag alleen aangepakt door DSP. Vraag me af waar het verschil in zou zitten.

Quote from: Markus2 on March  7, 2018, 21:58:15
Het is niet aan mij, maar is de 24e niets voor jou?

Frank heeft al verschillende keren aangegeven dat het te ver rijden voor hem is.

Gr. Hans



Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

twani

#5859
Quote from: chansig on March  8, 2018, 07:38:58
Volgens mij wordt een breedbandige en diepe dip lastig om aan te pakken met een DSP. Een piek is makkelijker.

Mijn eravaring is dat als het niet te rampzalig is dan is het laag prima aan te passen met een DSP. Aanpakken door passieve dingen zou ook mijn voorkeur hebben. Al weet ik niet waarom. Zal het eigenlijk naaste elkaar moeten horen: laag aangepakt door passieve aanpassingen en laag alleen aangepakt door DSP. Vraag me af waar het verschil in zou zitten.

Frank heeft al verschillende keren aangegeven dat het te ver rijden voor hem is.

Gr. Hans

Zó vér rijden voor een set die niet tegen de achterwand staat,  mét DSP draait en waar niet 15 jaar lang met kabels is geklooid?

Nééée...dat is voor Frank de moeite niet waard, kan nooit wat zijn :D

chansig

Ow....Huub komt de 24e ook. Leuk clubje van gekke mensen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: chansig on March  8, 2018, 07:38:58
Volgens mij wordt een breedbandige en diepe dip lastig om aan te pakken met een DSP. Een piek is makkelijker.

Dipjes blijf je af... Althans, volgens mij doet ARC hooguit 3dB boosten. Er gaat namelijk erg veel vermogen inzitten, daarbij krijg je het eigenlijk nooit beter. En dipjes irriteren veel minder dan pieken.

i2Paq

Quote from: Baardmannetje on March  7, 2018, 19:08:28
Staande golven herken je aan een overdaad aan laag bij bepaalde frequenties. Dat je een basloopje hoort en dat een bepaalde toon harder klinkt dan de andere, bijvoorbeeld.

Wat maakt dat jij luistermoe wordt van een bepaalde set?

Ikzelf word er bijvoorbeeld echt heel moe van als ik naar een overdaad van reflecties en staande golven aan het luisteren ben. Veel audiofielen beroepen zich met zo'n weergave op smaak....

Waar ik moe van wordt is een overdaad aan weergave, er is van alles gewoon te veel.
Kijkend naar wat jij schrijft denk ik dat we het zelfde bedoelen.

Tot overmaat van ramp zet men het volume dan ook nog dusdanig hoog dat je niet meer kunt luisteren maar wegduikt voor de muziek.

Dan hoor je "Wat klinkt het fantastisch hè?", nou, nee.

Als, in mijn ogen, een set niet fatsoenlijk klinkt op normaal luisterniveau, wat voor set heb je dan?

Het hoeft voor mij allemaal niet High-end of audiofiel, als ik bepaalde dingen hoor in de muziek, kleine toontjes, het schuiven van vingers over snaren, dan kan ik echt genieten.

Ik was een keer bij Tube-Jack en daar luisterde ik voor het eerst naar Hotel California live, man, dat was een belevenis!
Dat nummer gebruik ik nu als referentie als ik ergens luister, naast wat andere.
Nu vindt ik zijn set zo-wie-zo een genot voor het oor!

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

op eigen verzoek verwijderd.

Ik ben eigenlijk best benieuwd wat jij van Hans zijn huidige opstelling vind.

Kom je ook de 24ste?

;D  :smile:

i2Paq

Quote from: Baardmannetje on March  8, 2018, 08:40:43
Ik ben eigenlijk best benieuwd wat jij van Hans zijn huidige opstelling vind.

Tijdens de BBQ hoorde ik wel de potentie, maar zoals eerder gezegd was de set nog niet "klaar".

Quote

Kom je ook de 24ste?

;D  :smile:

Geen idee, als ik welkom ben en er nog plek is  :blush:

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

op eigen verzoek verwijderd.


chansig

Is prima....herberg is nu wel vol.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

Quote from: chansig on March  8, 2018, 07:38:58
Volgens mij wordt een breedbandige en diepe dip lastig om aan te pakken met een DSP. Een piek is makkelijker.

Mijn eravaring is dat als het niet te rampzalig is dan is het laag prima aan te passen met een DSP. Aanpakken door passieve dingen zou ook mijn voorkeur hebben. Al weet ik niet waarom. Zal het eigenlijk naaste elkaar moeten horen: laag aangepakt door passieve aanpassingen en laag alleen aangepakt door DSP. Vraag me af waar het verschil in zou zitten.

Frank heeft al verschillende keren aangegeven dat het te ver rijden voor hem is.

Gr. Hans
Het voornaamste verschil tussen passief en met DSP is dat passief itt DSP niet enkel op de MLP verbetering brengt.
Ik weet dat veel DSP systemen meerdere meetposities gebruiken, maar er is vaak maar één optimaal.

Naar mijn idee is het wel zo dat grotere ruimtes met grotere afstanden tussen weergevers, bredere sweetspots hebben.
Dat zal met DSP in grotere ruimtes niet anders zijn.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: Baardmannetje on March  8, 2018, 07:22:12
Over hoeveel dB hebben we het dan? Ik ben dit nog niet tegengekomen...

Dat kan toch evident, een staande golf weghalen op de luisterplek?

Het lijkt mijn dat wanneer je serieus me de weergave van muziek bezig bent, dat plaatsing en akoestiek het startpunt zijn. Het is alleen vrij lastig om in de gemiddelde kamertjes waar wij Hollanders in zitten passief in het laag in te grijpen. Laat staan dat het zo gericht kan als dat we met een DSP kunnen.
Ik ben dit wel tegengekomen.
In het begin van het meettopic blz 7 ofzo.
Ejorne ze dsp was niet goed te krijgen ivm staande golven.
Kan de meting wel even opzoeken.

chansig

Quote from: Staaled on March  8, 2018, 09:57:01
Het voornaamste verschil tussen passief en met DSP is dat passief itt DSP niet enkel op de MLP verbetering brengt.
Ik weet dat veel DSP systemen meerdere meetposities gebruiken, maar er is vaak maar één optimaal.


Dat is er maar 1 optimaal is, is mij om het even. Verwacht je op deze plek ook nog een kwalitatief verschil in weergave in de zin van beter doordat er actief/passief is aangepast ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

i2Paq

Quote from: chansig on March  8, 2018, 09:11:42
Is prima....herberg is nu wel vol.

Gr. Hans

Bedankt!

Wil je MP3's, Flac of "gewoon" cd's?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Staaled

Quote from: chansig on March  8, 2018, 11:10:32
Dat is er maar 1 optimaal is, is mij om het even. Verwacht je op deze plek ook nog een kwalitatief verschil in weergave in de zin van beter doordat er actief/passief is aangepast ?

Gr. Hans
Dat mag.  ;) :D

Ik zou dan naar het verval kijken. En verwacht dan passief toch beter.
Maar wil je diep laag passief goed krijgen , dus in een niet meewerkende ruimte en MLP, heb je omvang nodig.
Dus is nauwelijks interessant.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Lion of Judah

Quote from: Baardmannetje on March  8, 2018, 07:08:11
Dus niet heel gericht met een parametrische eq een piek aanpakken?

Jawel, ik heb een meetmicrofoon (AudioControl SA-4100i) gebruikt die ik oorspronkelijk voor de auto heb aangeschaft waarmee ik met pink noise zowel een RTA  als FFT metingen kan doen/gedaan heb.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

chansig

Quote from: i2Paq on March  8, 2018, 11:13:37
Bedankt!

Wil je MP3's, Flac of "gewoon" cd's?

Ik hoef helemaal niets... :D

Er is sowieso geen cd speler in huis. Rest kan op de harde schijf gezet worden.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Quote from: Baardmannetje on March  8, 2018, 07:22:12
Over hoeveel dB hebben we het dan? Ik ben dit nog niet tegengekomen...

Dat kan toch evident, een staande golf weghalen op de luisterplek?

Het lijkt mijn dat wanneer je serieus me de weergave van muziek bezig bent, dat plaatsing en akoestiek het startpunt zijn. Het is alleen vrij lastig om in de gemiddelde kamertjes waar wij Hollanders in zitten passief in het laag in te grijpen. Laat staan dat het zo gericht kan als dat we met een DSP kunnen.
Linkje was ik je verschuldigd.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg1889213#msg1889213