Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 40 Guests are viewing this topic.

Contour

Ruk was omdat ik op de verkeerde stoel zat en de speakers niet goed opgesteld, de dag erna was het een stuk beter, maar zeker niet mijn ding. Ik vond de weergave veel te kil, en niet echt muzikaal. Klonk als een set speakers die proberen het orgineel zo goed mogelijk na te bootsen, ipv de illusie dat de muziek voor je neus werd gespeeld.

Maar daar ging de discussie niet over, ik vind 10 seconde onrealistisch kort om een nieuwe component te beoordelen. Een uurtje is OK voor een eerste indruk, die heb ik ook zeker gemaakt met de D&D speaker op de X-fi.

Groetjes Walter

DofN

#4076
Tig jaren geleden luisterde ik in een winkel naar behoorlijk dure luidsprekers in een hogere prijsklasse dan die ik thuis had, en die  waren aangesloten op de versterker die ik op het oog had (NAD 214 vs NAD M3)

Ik hoorde onmiddellijk een verschil in de ruimtelijkheid van het hoog. Er was minder ruimtelijkheid maar het leek meer aanwezig. De akoestiek was er toen ook beter dan thuis. Ik dacht toen, naïef als ik was: zo hoort het dus!

Toen ik op wat knopjes begon te drukken zag ik dat de versterker in mono stond. In stereo klonk het weer normaal :)





You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

@Contour:En dat mag jij vinden Contour. Maar als je gaat roepen dat het bullshit is roep ik dat een uur bullshit is.

Speakers zijn niet muzikaal...maar dat is weer een andere discussie. Of zullen we die er nu gelijk bij doen ? :D

En je beschrijft je ervaring prima....jouw ervaring, jouw smaak. Helder.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Witalik

Vind het verschil tussen speakers en een modificatie van een apparaat nogal een verschil...
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

chansig

Quote from: doorofnight on December 11, 2016, 12:42:29
Tig jaren geleden luisterde ik in een winkel naar behoorlijk dure luidsprekers in een hogere prijsklasse dan die ik thuis had, en die  waren aangesloten op de versterker die ik op het oog had (NAD 214 vs NAD M3)

Ik hoorde onmiddellijk een verschil in de ruimtelijkheid van het hoog. Er was minder ruimtelijkheid maar het leek meer aanwezig. De akoestiek was er toen ook beter dan thuis. Ik dacht toen, naïef als ik was: zo hoort het dus! Toen ik op wat knopjes begon te drukken zag ik dat de versterker in mono stond. In stereo klonk het weer normaal :)

Dan was jij er snel achter. Maar wat jij beschrijft is inderdaad hetgeen ik ook hoorde toen de boel weer in stereo stond te spelen.


Quote from: Witalik on December 11, 2016, 12:43:46
Vind het verschil tussen speakers en een modificatie van een apparaat nogal een verschil...

Kopt ook wel weer.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Contour on December 11, 2016, 12:29:57
Als je geforceerd verschillen probeert te horen, ben je wat mij betreft sowieso niet goed met de hobby bezig.

Waarom geforceerd?

Verschillen duiden kan enkel wanneer je deze direct na elkaar hoort. Alle andere verschillen zijn zijn niet serieus te nemen. Door de redenen die jezelf reeds hebt aangedragen.

Zie je nu waar je jezelf tegen sprak schreef?

Contour

Ja, bij speakers zijn de verschillen groter, bij een streamer zijn de verschillen klein, juist dan moet je langer luisteren...

rovinggecko

Quote from: chansig on December 10, 2016, 17:26:57
Tijdens sommige opnames vallen de speakers helemaal weg, bij andere weer minder. Dat wijt ik dan maar aan de opname.
Zou je voorbeelden van opnames waar de speakers minder weg vallen (en waar helemaal) willen delen?
Ben wel nieuwsgierig om die dan hier eens te draaien.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Contour on December 11, 2016, 12:09:23
Nou, eerst maar eens wat verschillende stoelen proberen, he, hier klinkt het beter. He met dit nummer kan ik het beter beoordelen, klinkt eigenlijk wel OK. Even een opmerking over verder indraaien tegen Martijn. De dag erna speakers meer ingedraaid, wow flink verschil, stuk beter.

Hier schrijf je jezelf ook tegen... Misschien was je stemming wel anders namelijk..?

DofN

Quote from: Contour on December 11, 2016, 12:39:20
Ik vond de weergave veel te kil, en niet echt muzikaal. Klonk als een set speakers die proberen het orgineel zo goed mogelijk na te bootsen, ipv de illusie dat de muziek voor je neus werd gespeeld.



Kun je dit eens uitleggen? Wat is een niet muzikale weergave, en hoe zit het met het nabootsen van het origineel zonder een illusie van de muziek zelf? Ik verdwaal een beetje in dit audiofiele bos.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Quote from: Contour on December 11, 2016, 12:49:51
Ja, bij speakers zijn de verschillen groter, bij een streamer zijn de verschillen klein, juist dan moet je langer luisteren...

Hoe weet jij na een uur een klein verschil te duiden ? Dan ben je echt al compleet aan het nieuwe geluid gewend en heb je geen idee meer in vergelijking met je andere streamer. Je audiotief geheugen kan dat gewoonweg niet aan. Of is dat dan weer een vaardigheid/kwaliteit die ik niet bezit ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Contour on December 11, 2016, 12:49:51
Ja, bij speakers zijn de verschillen groter, bij een streamer zijn de verschillen klein, juist dan moet je langer luisteren...

We waren er inmiddels toch al wel uit dat langer ergens naar luisteren geen zin heeft..? Want, alle redenen zoals hierboven beschreven. Onder anderen.

DofN

Quote from: chansig on December 11, 2016, 12:45:05
Dan was jij er snel achter. Maar wat jij beschrijft is inderdaad hetgeen ik ook hoorde toen de boel weer in stereo stond te spelen.


Kopt ook wel weer.

Gr. Hans

Het gaat me niet eens om de snelheid waarmee je zoiets oppikt maar wel met dat ik vol aannames zit. In eerste instantie dacht ik zelfs dat het beter klonk omdat de set zich in een duurdere prijsklasse bevond. Mensen zijn nu eenmaal suckers voor de relatie tussen duur en kwaliteit. Onterecht. En toch trap ik er ook vaak weer in.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Quote from: rovinggecko on December 11, 2016, 12:50:34
Zou je voorbeelden van opnames waar de speakers minder weg vallen (en waar helemaal) willen delen?
Ben wel nieuwsgierig om die dan hier eens te draaien.

Pffff.....ik zit nu naar dreams in America van Luka Bloom te luisteren en daarmee hoor ik geen speakers.

Fink revolution idem. Nu Ray Lamontagne - Be here now...is een beetje twijfelachtig.

Zal eens kijken of ik er op deze manier een aantal kan benoemen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: doorofnight on December 11, 2016, 12:56:11
Het gaat me niet eens om de snelheid waarmee je zoiets oppikt maar wel met dat ik vol aannames zit. In eerste instantie dacht ik zelfs dat het beter klonk omdat de set zich in een duurdere prijsklasse bevond. Mensen zijn nu eenmaal suckers voor de relatie tussen duur en kwaliteit. Onterecht. En toch trap ik er ook vaak weer in.

Klopt....was ook mijn valkuil waar ik dus ingestapt was met de Dutch & Dutch speakers. Het moest goed klinken want.....en toch horen dat het niet "goed" klinkt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Lastig om goed uit te leggen, min of meer zoals ik het boven schreef. Bij een muzikale set zit ik naar de muziek te luisteren, het feit dat er speakers aan het werk zijn vergeet ik dan volledig. Bij de D&D had ik steeds het idee naar geluid te luisteren dat uit 2 speakers kwam. Verder zit het ook in zaken als lucht in het geluid, achtergrond ambiance, uitstreven van klanken, etc.

Groetjes Walter

chansig

Een muzikale set bestaat gewoonweg niet. Dat zijn echt menselijke eigenschappen toedichten aan apparaten. Jij maakt het muzikaal omdat jij een bepaalde voorkeur voor geluid hebt. Geluid kan uit 2 speakers komen maar zelfs dat is een individueel gegeven.

Ik heb hier mensen te luisteren gehad die verschillende belevingen hadden over de plaatsing: voor, achter, tussen de speakers.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Robiwan

Quote from: chansig on December 11, 2016, 12:56:27
Pffff.....ik zit nu naar dreams in America van Luka Bloom te luisteren en daarmee hoor ik geen speakers.

Fink revolution idem. Nu Ray Lamontagne - Be here now...is een beetje twijfelachtig.

Zal eens kijken of ik er op deze manier een aantal kan benoemen.

Gr. Hans

wie? :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

DofN

Quote from: Contour on December 11, 2016, 12:58:29
Lastig om goed uit te leggen, min of meer zoals ik het boven schreef. Bij een muzikale set zit ik naar de muziek te luisteren, het feit dat er speakers aan het werk zijn vergeet ik dan volledig. Bij de D&D had ik steeds het idee naar geluid te luisteren dat uit 2 speakers kwam. Verder zit het ook in zaken als lucht in het geluid, achtergrond ambiance, uitstreven van klanken, etc.

Groetjes Walter

Denk je dat dit eigenschappen van de luidsprekers zijn, of is dit zoals jij het hoort?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Babylon - Bryan Perry speakers vallen compleet weg.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Contour on December 11, 2016, 12:58:29
Verder zit het ook in zaken als lucht in het geluid, achtergrond ambiance, uitstreven van klanken, etc.

Kun je aan deze termen misschien meetbare eenheden hangen? Dat maakt het voor mijn begrip wat makkelijker...

Dus lucht in het geluid is bijvoorbeeld signaal ruisverhouding?

Contour

#4096
Meer gaan luisteren naar andere sets! Als je het eenmaal duidelijk gehoord hebt dan snap je wat ik bedoel. Bijv. de speakers van Tony Gee klinken altijd erg muzikaal. En hij gebruikt gewoon normaal verkrijgbare of the shelf scanspeak discovery units. Het zit hem blijkbaar deels in de fijnafstemming van het filter, een halve db hier of daar maakt al veel verschil.  Volledig vlak is denk ik trouwens juist niet de sleutel tot het magische geluid.

Groetjes Walter

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Contour on December 11, 2016, 13:27:42
Meer gaan luisteren naar andere sets!

Ja hoor.

Jammer, maar ik neem je niet meer serieus als gesprekspartner.

Doei!

Contour

Tsja, om te weten hoe goed iets kan klinken, zul je toch echt meer moeten luisteren.

Bas Akkerman

Quote from: Baardmannetje on December 11, 2016, 13:22:05
Kun je aan deze termen misschien meetbare eenheden hangen? Dat maakt het voor mijn begrip wat makkelijker...

Dus lucht in het geluid is bijvoorbeeld signaal ruisverhouding?
Hoe luister je muziek? Dat is echt iets wat ik me afvraag. Waar jij niets met audiofiele termen kan, kan ik niets met meetbare eenheden.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten