MDF eigenschappen

Gestart door meendering, september 21, 2006, 23:03:07

Vorige topic - Volgende topic

meendering

Hoi,

Ik sta op het punt zelf een meubel te gaan maken voor mn HT.
Deze bestaat uit een Panasonic 70cm breedbeeld van +/- 42KG.

Nu wil ik het meubel gaan maken van 22mm dikke MDF platen.
Het zal hoofdzakelijk bestaan uit 3 vakken van +/- 50 cm breed. (150cm breed)
De Tv zal bovenop het meubel komen te staan. (in het midden)

Wie heeft ervaringen met zulke situaties?
Wil graag een meubel die er strak uitziet en niet doorhangt.

In m huidige design schroef ik een MDF balkje aan de onderkant van het bovenblad. (voorkant)
Heeft dit uberhaubt zin?
Of kan ik beter het bovenblad van 2 x 18mm verlijmde platen maken?

Veel vragen... ;)

niels76

Met 2 x 18 mm mdf verlijmt moet het zeker lukken.
0ppo 971h dvd speler
Aristona arv 663 dvd recorder als TV tuner
JBL northridge E80 serie met E150 sub
Sony str-de597 7.1 receiver  Epson tw600isf (superbeeld) xbox (mod) canare,profikabel dedicated HT

mikekiwi

Let wel op dat als je 2x 18mm verlijmd, je tegen de gelijmde kant aankijkt. En dat moet je goed afwerken (en niet zoals ik met mijn vensterbank eventuele oneffenheden met MDF-vuller gaan proberen weg te werken, dat blijf je ondanks een week schuren zien...).

Wellicht een idee om ook de verticale tussenschotten te verstevigen?

Het gevaar met een balkje dat los tussen de schotten zit aan de voorkant zou kunnen zijn dat je (omdat het MDF niet al te stevig is) toch op den duur een naad gaat zien (mdf buigt beetje door en balkje niet)...

FFF

Nadeel van mdf is dat hoe dikker de platen hoe zachter de persing, dus het wordt al snel (relatief) minder stevig als de plaat dikker wordt.

2 platen op elkaar is een optie, maar als je gaat schilderen komen die naden altijd weer terug.

Andere optie is mijn inziens multiplex. Veel steviger en door de structuur gaat dat niet door hangen. Kost je iets meer geld, en iets meer werk op het net zo mooi vlak te krijgen als mdf. maar de uiteindelijke mogelijkheden zijn groter en het geheel is zwaarder en steviger.

Dwars schotten zoals hierboven genoemd kunnen natuurlijk ook, alleen vaak maakt dat het geheel minder mooi.

Likos

Ben zelf ook over zoiets aan het bedenken...

Om de voorkant mooi te houden (dus geen naden etc) denk ik eraan om een plaat (mdf of multiplex) als voorkant te gaan gebruiken met daarin de openingen...

De lelijke naden zitten nu bovenop en aan de zijkanten, wat mij dus veel minder storend lijkt dan aan de voorzijde....

Hier even een snelle schets om het duidelijk te maken:
LG 50PK950 | Denon AVR-1906 | Denon DVD-700 | Zalman zelfbouw HTPC Win7 MCE | XBOX360 | ASRRock ION330HT| Speakers: Op zoek

FFF

Citaat van: Likos op september 26, 2006, 15:08:10
Ben zelf ook over zoiets aan het bedenken...

Om de voorkant mooi te houden (dus geen naden etc) denk ik eraan om een plaat (mdf of multiplex) als voorkant te gaan gebruiken met daarin de openingen...

De lelijke naden zitten nu bovenop en aan de zijkanten, wat mij dus veel minder storend lijkt dan aan de voorzijde....

Het is alleen veel meer werk, en uiteinderlijk verplaats je het probleem alleen.

Misschien is het een optie om een dun strookje formica (of fineer) er op te plakken en dan alles strak plamuren.
Zelf zou ik toch kiezen voor 1 dikke plaat, geeft een mooier resultaat. Kies je toch voor mdf dan zou ik gewoon een nog dikkere pakken.

Wijx wondere wereld

Ik heb eens het naadprobleem gehad met een sandwich van MDF 18 mm -> 9 mm Bitumen -> 18 mm MDF. Die heb ik uiteindelijk dichtgeplamuurd met verfplamuur (geen mdfplamuur die is klote te schuren) en die zit nu al een jaar perfect zonder naden in elkaar. Is ook pas de eerste keer dat het me is gelukt.
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

FFF

Citaat van: The one and only Wijx op september 26, 2006, 16:26:18
Ik heb eens het naadprobleem gehad met een sandwich van MDF 18 mm -> 9 mm Bitumen -> 18 mm MDF. Die heb ik uiteindelijk dichtgeplamuurd met verfplamuur (geen mdfplamuur die is klote te schuren) en die zit nu al een jaar perfect zonder naden in elkaar. Is ook pas de eerste keer dat het me is gelukt.

Het heeft ook te maken met het klimaat, optimaal resultaat heb je als je het e.e.a. bewerkt in de uiteindelijke omgeving waar het komt te staan. Zo werkt het hout het minste.

Als je van warm naar koud en van droog naar vochtig gaat kun je het denk ik niet voorkomen.
Dus spuit je alles perfect in de vochtige schuur waar het 10 graden is, en zet je het vervolgens op de luisterkamer op zolder waar het 30 graden is, kun je er op wachten tot je de naden kunt zien.

Tja, hoe ver wil je gaan...

Moet zeggen als ik je schets bekijk is het wel een leuk idee, ja kan alles perfect frezen op deze manier.

R

Manier is best wel slim ja. Heb ik ook wel eens gedaan. De hoekjes blijft echter handwerk, niet dat daar iets mis mee is, maar daar staat of valt de strakheid wel bij. Om dat wat te vergemakkelijken, zou ik de voorlaag van 3 mm mdf maken, of mss 8. Dan kun je snel die hoekjes met een vierkante vijl weghalen. Bij 18mm moet je dan zoveel weghalen, dat het geheid niet 1000% strak gaat worden.

Citaat van: FFF op september 26, 2006, 17:27:07
Het heeft ook te maken met het klimaat, optimaal resultaat heb je als je het e.e.a. bewerkt in de uiteindelijke omgeving waar het komt te staan. Zo werkt het hout het minste.

Als je van warm naar koud en van droog naar vochtig gaat kun je het denk ik niet voorkomen.
Dus spuit je alles perfect in de vochtige schuur waar het 10 graden is, en zet je het vervolgens op de luisterkamer op zolder waar het 30 graden is, kun je er op wachten tot je de naden kunt zien.

Tja, hoe ver wil je gaan...

Moet zeggen als ik je schets bekijk is het wel een leuk idee, ja kan alles perfect frezen op deze manier.

squeek

volgens mij maken jullie het jezelf erg moeilijk  ::) het meubel dat gewild is is simpel drie vakken naast elkaar. (50cm + 50cm +50cm)

een bodemplaat, een bovenplaat en vier tussenschotten. die bovenste plaat heeft toch geen versteving nodig van een extra plaat oplijmen en dergelijke want die tussenschotten vangen vertikaal alle gewicht op. mijn tv kast bestaat uit spaanderplaat, en ik heb een loewe aconda gehad van om en bij 60 kg, en mijn bovenste plaat is ook maar 18 mm. nu is de tv weg, en hangt er een scherm boven maar heb nooit last gehad van doorbuigen.

kijk op deze link hoe mijn tv kast eruitziet, de derde foto

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25509.msg326482#msg326482

(men setup is ondertussen flink veranderd  ;D)

grtz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |