Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Audiotwin

Citaat van: frank2 op juli 29, 2007, 10:10:29
Dit heb ik vandaag gedaan, en ja het geluid verbetert erdoor. Mijn kamer is niet echt goed gedempt, en de plasma doet daar een schep bovenop. Door de handdoeken erover heen te leggen wordt het geluid iets rustiger, het midhoog waar ik vaak problemen mee heb, wordt daardoor ook meer gedefineerd en rustiger.
Een gouden tip, die ik vaak zal toepassen, de plasma is dus naar nu blijkt voor 40% de boosdoener.

Ik zat net lekker te luisteren, komt mijn vrouw naar beneden, ziet de handdoeken zegt: nu is het echt mis, pakt de telefoon zoekt in de telefoongids de Opmaat op (psych. instelling) "ik heb hier een man die...."

Ik kreeg laatst ook al vreemde blikken hier van de dames ;D
Maar het helpt wel,gebruik zelf een badlaken :D
Tevredenheid!!!

Audiotwin

Citaat van: blacklotus op juli 29, 2007, 09:40:35

Hoi

Ik heb ze gevuld met vogelzand omdat dat het goedkoopste oplossing van de twee was  ;)

9 kilo loodkorrels +/- 50 euro (12.5 kilo per speaker nodig)
20 kilo vogelzand 7,89 euro bij de plaatselijke dierenwinkel

Mvg Dennis

Hoi Dennis,

Heb je het zand gewoon los erin gedaan?
Wil hetzelf ook een keer uitproberen maar zit te denken aan boterhamzakjes gevuld met zand,zou dat wat zijn?

Tevredenheid!!!

frank2

Karel raadde mij destijds af om zand te gebruiken mbt. kans op scheuren. Ook moet je het compartiment niet geheel volstouwen. Ik ben er zelf nog niet mee aan het experimenteren.

Het badlaken was een geweldige vonst. Ik heb ook nog even dikke tuinkussens (v.d. stoelen) achter de speakers tegen de muur gezet, ook dit gaf weer iets verbetering. Maw. de akoestiek is niet optimaal, en zoals al vaker geschreven hier op het forum erg belangrijk.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

blacklotus

Citaat van: Audiotwin op juli 29, 2007, 11:11:46
Hoi Dennis,

Heb je het zand gewoon los erin gedaan?
Wil hetzelf ook een keer uitproberen maar zit te denken aan boterhamzakjes gevuld met zand,zou dat wat zijn?

Hoi

Nee ik heb het zand er niet los in gedaan ik heb hier van die ziplock zakjes en die hebt ik gevuld met het zand en daarna heb ik de ziplock kant dicht getapet.

Ik heb wel veel moeite moetne doen om de zakjes heel in de compartiement te krijgen dit ivm de bouten waarmee mijn luidsprekers op de voet zijn gemonteerd deze staken een heel eindje uit .
Er is 1 zakje lek gegaan maar dat komt wel weer goed als ik het ooit er weer eens uit haal mbv een stofzuiger.

Citaat van: frank2 op juli 29, 2007, 11:27:05
Karel raadde mij destijds af om zand te gebruiken mbt. kans op scheuren. Ook moet je het compartiment niet geheel volstouwen. Ik ben er zelf nog niet mee aan het experimenteren.

@Frank

wat bedoel je met scheuren ?? scheuren in de luidspreker of scheuren in de zakjes waar je het zand in doet .

Gebruik wel vogelzand geen zand dat je bij de plaatselijke bouwmarkt kunt kopen dit ivm dat het zand kurk en kurk droog moet zijn .
Anders trekt het vocht wat in het zand zit de luidspreker in en dan heb je de poppen aan het dansen .

Mvg Dennis
Versterker  :Duson PA-75
Tuner       :Duson T 100
Cd speler   :Duson CD 150
Luidspreker :Usher CP-6311

frank2

Scheuren van de zakjes, zoals jij hebt ervaren
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

frank2

Omdat ik nu toch bezig was met het schuiven van de speakers, het tapijt en de luisterplek (bank) bedacht ik dat het ook een verbetering was om de mag. floaters onder de cd speler te zetten, wat ik dus gedaan heb, bevalt goed, alleen nu heb ik ze niet meer onder de voorversterker, gelukkig heb ik ze (Hyperion Magnetic floaters M55) over kunnen nemen van rob ze zijn betaald dus ik hoop ze dit weekend binnen te hebben, ben benieuwd wat dat weer doet met het geluid, het zal schoner worden.

Dan zit ik ook nog te denken aan akoestische aanpassingen..... alleen weet ik daar niet veel vanaf. Thingman weet wel veel, maar ik zal tzt eens gaan informeren wat dat inhoud. Wel ben ik ervan overtuigd dat hier een aanzienlijk deel aan winst is te behalen.

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op juli 31, 2007, 18:40:39
Omdat ik nu toch bezig was met het schuiven van de speakers, het tapijt en de luisterplek (bank) bedacht ik dat het ook een verbetering was om de mag. floaters onder de cd speler te zetten, wat ik dus gedaan heb, bevalt goed, alleen nu heb ik ze niet meer onder de voorversterker, gelukkig heb ik ze (Hyperion Magnetic floaters M55) over kunnen nemen van rob ze zijn betaald dus ik hoop ze dit weekend binnen te hebben, ben benieuwd wat dat weer doet met het geluid, het zal schoner worden.

Dan zit ik ook nog te denken aan akoestische aanpassingen..... alleen weet ik daar niet veel vanaf. Thingman weet wel veel, maar ik zal tzt eens gaan informeren wat dat inhoud. Wel ben ik ervan overtuigd dat hier een aanzienlijk deel aan winst is te behalen.

Frank, dat wil je niet in je huiskamer ;).
Toine is inderdaad natuurlijk wel de aangewezen persoon om eens je acoustiek te bekijken, maar volgens mij trek je de inham aan je linkerkant nooit recht met akoustische aanpassingen, zonder daar je woongenot voor op te moeten geven.
Ik persoonlijk zou eens gaan luisteren naar een powerplant, maar dat had ik al gezegd tijdens mijn bezoek samen met Arjen. Ik heb de ervaring dat dit enorm helpt in een stuk rust en openheid. Het geluid kan bij jouw Ushers gewoon nog losser. That reminds me, ik zou nog wat schrijven...
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Peerless Monster

22 juli 2007. Eindelijk het bezoek naar Frank zijn Ushers. Dat belooft wat, de grotere broers (of zijn ze vrouwelijk? volgens mij niet, want soms zijn ze helemaal niet zo lief, hoewel broers natuurlijk ook lief kunnen zijn, bla...) van mijn speakers.

Arjen en ik reden met 2 auto's in dit geval, want ik zou na het luisterbezoek doorrijden naar mijn vakantiebestemming: Groningen!! Het begon al met een flinke lading regen (je zag geen hand voor ogen), dus ik hoopte niet dat de complete dag in het water viel... Maar richting het oosten rijden is schijnbaar altijd een zonnige gelegenheid en uiteindelijk dus toch nog een stralende dag :D.

Na aankomst en een overdonderende verwelkoming door 2 bloeddorstige monsters honden van Frank, en de ook nogal audiofiele vrouw, kon ik met een flinke tas koffie en Arjen met een kopje thee beginnen aan een audiofiele reis naar het Usher Walhalla.

Na wat gepraat over ditjes en datjes en over de apparatuur die Frank heeft staan, waaronder een voor mij toch wel imponerende zilveren Marsh voor en eindversterker, werd de eerste CD opgezet van de Dire Straits.
Dat klinkt overweldigend. Het volume stond blijkbaar flink hoog opgekrikt en de eerste tonen waren immens overweldigend. Wat een diepgang. Na de schrik te zijn bekomen van een dynamische sprong in het diepe, ging ik me meer focussen op de technische inhoud van de apparatuur en de afbeelding van het muziekale plaatje.
Wat mij opviel en ook Arjen was dat het geluid in het midden niet lekker was. De balans lag meer naar rechts en links, dus het 3D-plaatje klopt niet (ik verwoord het misschien beter als een wazige balans, stemmen heeeeeel breed en zeker niet intiem).

Arjen en ik wisten Frank te overtuigen om eens te gaan schuiven, want dit klopte niet in onze ogen en oren. Na een flinke verhuizing met 3 man sterk, stonden de speakers met een toe in, wat ik bij mij thuis ook voor ogen heb. Het geluid was ineens zoveel beter. Frank heeft gelijk als ie zegt dat dit ten koste gaat van de breedte van de soundstage, maar ik vind dit toch technisch beter luisteren. Het midden was in eerste instantie gewoon flink wazig en de afbeelding stond er gewoon niet. Het was zeer indrukwekkend, maar nog niet af. Met de toe-in ging het al een flink stuk beter. Verbazend hoe een klein beetje verplaatsen, zoveel in je set kan doen.
Ik had 's ochtends ook geexperimenteerd met mijn speakers en deze in een rechte positie gedraaid, maar dat was voor mijn gevoel niet lekker. Ook ik had een wat waziger beeld dan met een toe-in, maar veel minder dan bij Frank.
Dit heeft denk ik te maken met de diffusers/absorbers (met dank aan Toine ;) ) die ik aan beide zijden van mijn speakers heb staan en achter mijn meubel.

Welnu met de nieuwe toe-in, die later weer is veranderd door Frank, stond het beeld er lekker.
Maar ik mis de 3D van mij thuis. Zeker het gaat hier flink dieper nog, maar niet dat ik dat in mijn geval mis, want mijn Ushers gaan voor mij al diep genoeg. Het onderste uit de kan zeg maar, het laatste restje, mwha dat is leuk, maar niet voor mij. Ook kan ik op zulke geluidsniveau's nooit draaien ivm de 4 vrouwelijke buurtjes ;D. EN hoe dieper de bas hoe meer last ze ervan krijgen, denk ik (ik heb ze overigens nooit horen klagen over geluidsoverlast, dus dat zit snor ;) ). Maar de 3D en rust beleving zoals ik deze thuis heb, werd niet geevenaard in Frank zijn set.
Sinds Frank vorige jaar bij mij thuis op bezoek is geweest heb ik nogal wat aanpassingen gehad, waaronder een Finite meubel (of had ik die al Frank?), een P500 powerplant en wat diffuser/absorber panelen...
Het komt bij mij thuis meer naar voren, meer van de speakers af. Ook is bij mij de sfeer intiemer, maar het beeld is groot genoeg. Ook is het geheel bij mij rustiger op wat lagere volumes. Als ik harder draai dan wordt het wat te fel.

Ik denk niet dat een upgrade naar zulke speakers voor mij zinvol is. Zeker niet gezien de prijs.
Wel zou ik willen experimenteren met een BE tweeter, hoewel ik daar denk ik van terugkom. Het is nog net wat detailvoller, wat sprankelender, maar het pakt me minder beet bij emotionelere passages.
Terwijl Frank en Arjen wat aan het babbelen zijn en al lacherig doen over mijn chillout CD dat het een gecopieerde zou zijn (niets is minder waar, want de CD is gewoon blank wit aan de bovenzijde ;D) ben ik bezig om me te laten betrekken in de muziek. Meestal hoef ik me minder te concentreren als iemand aan het praten is oid als ik zelf niet hoef te luisteren naar diegene. Maar ik betrapte me erop dat ik me echt moest inzetten om betrokken te raken. Het emotionele luisteren. Het was misschien de setting, de kriebels voor het naar vakantiegaan, de "hoe moet ik rijden want ik heb geen Tomtom maar een routenet planninkje" stress, de hondse diffusers die constant om aandacht vroegen. Ik kwam er gewoon niet in. Het tap gevoel met de handjes en voetjes bleef uit. Geen tranendal, soms een kleine lach van herkenning, maar het raakte me minder dan thuis.

Meanwhile back on earth:
Arjen merkte overigens op dat de klankkarakter echt Usher is. De speakers van Frank hebben totaal andere drivers in zich, maar het valt inderdaad op, dat ze tonaal dezelfde karakters hebben. Leuk is dat.
Maar als ik puur voor mezelf spreek, dan zijn de Ushers van Frank mij iets te clynisch in zijn totaliteit. Ik mis mijn muziekalere bassen. Papieren conussen zijn daar toch de betere in vind ik.

Frank is trouwens lyrisch over de Bow CD-speler, wat ik me heel goed kan voorstellen. Prachtige ontwerp, leuk die grote rode cijfers en letters op het display en qua klank, zeer analoog zoals Frank dat omschrijft. Maar then again, niet veel anders dan de Classé van mij, die mij ook die analogiteit geeft. De Marsh doet die analogiteit weer teniet overigens vind ik. Ik hoor wat korreligheid ergens in de setup. Ik nam als term resolutie in mijn mond, zoals ik dat zie in beeld termen, maar dit werd al gauw onder tafels en stoelen gestopt door Arjen en Frank. Kwestie van definitie denk ik ;D. Wat is resolutie en wat bedoel ik dan met korreligheid?

Goed.

Al met al een leuke ervaring rijker en de tonale karakter van Usher vind ik in deze speakers ook weer terug.
Prachtig hoe een merk dat zo voor elkaar krijgt. Maar toch, ik zou voor geen goud willen ruilen met mijn setup.
Marsh is prachtig om te zien en er zitten enorme reserves in, maar het geheel is me té amerikaans. Niet te stroperig zoals een Mark Levinson 331, de snelheid zit er goed in. Maar het gebrek aan finesse, subtieliteit doet me teveel denken aan het Amerikaans luisteren. Groots, maar dan moet je ergens aan inleveren...

Frank bedankt voor versnaperingen, de groetjes aan je vrouw, die volgens mij net zo gedreven is als jij in de muziek. Alleen vind maar eens eerst je audiofiele rust. Constant upgraden, veranderen, op zoek gaan naar verbeteringen is niet goed. Je moet ze wat langzamer op je in laten werken. De setting van je speakers heb je niet in 3 dagen perfect. Er zijn teveel variablen die dat niet kunnen ondersteunen. Natuurlijke schommelingen (temperatuur, luchtvochtigheid), je eigen oren (verkoudheid) en nog velen anderen. Je speelt naar mijn idee teveel, omdat het je grote hobbie en passie is. Maar uiteindelijk draait het om de muziek. Niet de apparatuur.

En Frank als je een P500 wil proberen, zeg het maar want dan kom ik langs met dat ding om je te overtuigen...

Groetjes,
Rens

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

frank2

Een mooi en eerlijk verhaal, en ik ben het grotendeels geheel met je eens. Ik dien wat meer alles op me laten inwerken voor ik weer iets verander. Aan de andere kant weet ik heel goed wat ik lekker en moi vind klinken en doet het dat niet dan ga ik beginnen totdat ik het binnen een bepaalde marge wel heb. Die grain in het midhoog hoorde ik natuurlijk ook, en dat was erger toen je de speakers had gedraaid. Daarom heb ik het op aanraden van Hans weer veranderd en ze tevens dichter naar elkaar toe gezet, want ze stonden te ver vanelkaar af, de reden waarom jullie ze wilden indraaien. Het geheel klinkt nu al een stuk rustiger (al ben ik nog steeds verkouden)
Als laatste heb ik de mag. floaters besteld bij rob, voor meer schoonheid in het geluid en dat laat ik het een tijdje zo staan, wel moeten er nog bruggen komen, degene die ik nu heb heb ik nog steeds niet gekocht en ook wil ik nog een keer gan exprerimenteren met een duurdere VD kabel tussen EV en VV.

TZT zal ik inderdaad graag eens die powerplant willen aansluiten, dat dat helpt geloof ik zo wel maar in hoeverre zal ik moeten horen.

In ieder geval bedankt voor het verslag en het gezellig samenzijn. Altijd leuk om mensen te ontmoeten en weer nieuwe indeen op te doen.

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op augustus  1, 2007, 12:44:58
Een mooi en eerlijk verhaal, en ik ben het grotendeels geheel met je eens. Ik dien wat meer alles op me laten inwerken voor ik weer iets verander. Aan de andere kant weet ik heel goed wat ik lekker en moi vind klinken en doet het dat niet dan ga ik beginnen totdat ik het binnen een bepaalde marge wel heb. Die grain in het midhoog hoorde ik natuurlijk ook, en dat was erger toen je de speakers had gedraaid. Daarom heb ik het op aanraden van Hans weer veranderd en ze tevens dichter naar elkaar toe gezet, want ze stonden te ver vanelkaar af, de reden waarom jullie ze wilden indraaien. Het geheel klinkt nu al een stuk rustiger (al ben ik nog steeds verkouden)
Als laatste heb ik de mag. floaters besteld bij rob, voor meer schoonheid in het geluid en dat laat ik het een tijdje zo staan, wel moeten er nog bruggen komen, degene die ik nu heb heb ik nog steeds niet gekocht en ook wil ik nog een keer gan exprerimenteren met een duurdere VD kabel tussen EV en VV.

TZT zal ik inderdaad graag eens die powerplant willen aansluiten, dat dat helpt geloof ik zo wel maar in hoeverre zal ik moeten horen.

In ieder geval bedankt voor het verslag en het gezellig samenzijn. Altijd leuk om mensen te ontmoeten en weer nieuwe indeen op te doen.

Ik denk dat je met je zo'n powerplant meer winst behaald dan met een duurdere kabel.
Duurder is niet altijd beter. Verandering is zelf ook niet altijd beter ;).
Het samenzijn is altijd erg leuk. Maar je bent zelf minder kritisch op je set dan anderen, aangezien jij degene bent die het zo erg mooi vind klinken.
Ik geloof je meteen doordat ze nu dichter bij elkaar staan dat de grain minder is, maar dat neemt niet weg dat de Marsh hier heel erg bij helpt. Maar ik zeg al, je moet ergens consessies doen.
Ik denk als je bijvoorbeeld zou gaan luisteren naar een Plinius vv en ev dat dit net te intiem is. Het grootse van de Marsh zal je dan gaan missen. Je zal alijd ergens consessies moeten doen.
Maar je bent nu al weer bezig voor een planning van je volgende upgrade. Laat de set lekker op je inwerken joh. Ik draai nu 3 jaar met de MIT, 2,5 jaar met de Plinius, 2 jaar met de Ushers, 1,75 jaar met de Classé en Nord-Ost. Sindsdien zijn er allemaal randzaken veranderd rondom mijn set om hem te optimaliseren. Een P500, diffusers/absorbers, Finite rack, maar geen verandering in componenten in de laatste 1,75 jaar (in november wordt dit 2 jaar). Ergens wil ik de MIT en NO veranderen, maar ergens ook niet. Elke verandering in mijn set moet wel overwogen zijn, aangezien het niet over kleine prijzen gaat en de set klinkt nu zoals ik graag heb dat ie klinkt.
Ik kan me zelf voor de gek houden door ieder jaar een ander component te kopen die nog beter is en nog duurder, maar ik denk dat ik met 1 set toch niet wil bereiken wat ik wil horen.
Als ik ga verhuizen in de toekomst naar een grotere woning, dan krijg ik de zolder aan mezelf waar ik meerdere sets ga plaatsen om toch in mijn eigen conssesies rust te kunnen vinden.
De rust die ik nu gevonden heb, is door mezelf bezig te houden met het kopen van meer software en randzaken. Zo wil ik nog een platenwasser, een nieuwe behuizing voor mijn hoofdtelefoonversterker die ik zelf ga modificeren, mijn DM7's moeten nog opgeknapt worden, mijn andere zelfbouwers speakers moeten nog af, ik wil van mijn mainframe kabels nog eigengemaakte speakerkabel gaan bouwen... Enzovoorts. Je ziet, het heeft allemaal met audio te maken, maar niet echt binnen mijn set zelf. Rust. En mijn audiofiele onrust (want die blijft iedereen houden) stop ik in een ander project buiten mijn eigen set... Zo blijf je wel lekker bezig, zonder dat je eigen sound laat crashen...

DA BoSS

lekker leesvoer 8)

Verrassend ook om te lezen dat je de verschillen tussen die twee Usher's zo groot vind!

(wel jammer dat de positieve kanten/sterke punten van de set zo onderbelicht zijn)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Audiofiel

Inmiddels ook even de tijd om wat meer neer te pennen. Ik zie dat Rens me al voor is geweest met een behoorlijk compleet en duidelijk verhaal. Ik ben het op de meeste punten met zijn ervaringen eens.

Citaat van: Peerless Monster op augustus  1, 2007, 12:23:06
Arjen en ik reden met 2 auto's in dit geval, want ik zou na het luisterbezoek doorrijden naar mijn vakantiebestemming: Groningen!! Het begon al met een flinke lading regen (je zag geen hand voor ogen), dus ik hoopte niet dat de complete dag in het water viel... Maar richting het oosten rijden is schijnbaar altijd een zonnige gelegenheid en uiteindelijk dus toch nog een stralende dag :D.

Die regen was echt absurd! Levensgevaarlijk echt. Gelukkig kwam vlak na Amersfoort het zicht weer terug. :o

Ondertussen spraken Rens en ik met elkaar via de walky talky... "Is dit ook strafbaar, Arjen, zo'n walky talky in je hand... over!"...
- "Nee, in de wet staat dat je geen GSM vast mag houden en dat een walky talky is geen GSM... Maar uiteraard mag je het verkeer niet in gevaar brengen" ;D

CiteerNa aankomst en een overdonderende verwelkoming door 2 bloeddorstige monsters honden van Frank, en de ook nogal audiofiele vrouw, kon ik met een flinke tas koffie en Arjen met een kopje thee beginnen aan een audiofiele reis naar het Usher Walhalla.

Ach, gevaarlijk waren de hondjes niet, maar wel extreem nieuwsgierig. Ze stonden soms opeens op een plek waar je ze niet verwachtte, deze wandelende basstraps.

CiteerNa wat gepraat over ditjes en datjes en over de apparatuur die Frank heeft staan, waaronder een voor mij toch wel imponerende zilveren Marsh voor en eindversterker, werd de eerste CD opgezet van de Dire Straits.
Dat klinkt overweldigend. Het volume stond blijkbaar flink hoog opgekrikt en de eerste tonen waren immens overweldigend. Wat een diepgang.

Frank draaide direct met een flink volume, wat natuurlijk bijdraagde aan het spektakel. Tel daar nog bij de enorme kanaalscheiding van het nummer waarbij tingeltjes links en gitaartjes rechts stonden. Een eeeenorm breed beeld. Echter, met nauwelijks een dieptegevoel.

Wel was er redelijk wat vuurwerk te horen, veel dynamiek en diepe grommende bassen. Naar mijn mening liep het laag vrij snel dicht onderin, maar dat ligt voornamelijk aan de ruimte, die (zonder maatregelen) heel dicht tegen een akoustisch drama aan zit, ik kan het niet prettiger brengen. Allerlei hoekjes en nissen en een complete asymmetrie.

CiteerNa de schrik te zijn bekomen van een dynamische sprong in het diepe, ging ik me meer focussen op de technische inhoud van de apparatuur en de afbeelding van het muziekale plaatje. Wat mij opviel en ook Arjen was dat het geluid in het midden niet lekker was. De balans lag meer naar rechts en links, dus het 3D-plaatje klopt niet (ik verwoord het misschien beter als een wazige balans, stemmen heeeeeel breed en zeker niet intiem).

Dat klopt. Wat ik zelf vooral miste, was diepte. En daarna de phantom center die er nauwelijk was. De speakers stonden op dat moment fors uitgedraaid (bijna recht) en vrij ver uit elkaar. Ook was de afstand tot de achtermuur vrij klein.

De luisterplek maakte met de speakers een driehoek die niet gelijkzijdig was, nee de afstand tussen de speakers was volgens mij zelfs ietsje groter dan de afstand tot de luisterplek. Een vrij ongebruikelijke opstelling eigenlijk, want meestal zie je gelijkzijdige driehoek: (afstand links tot luisteraar) ALL = (afstand rechts tot luisteraar) ARL = (afstand tussen speakers) ALR of een gelijkbenige variant: ALL = ARL = 1,5x ALR (waarbij de luisteraar verder weg is gaan zitten).

CiteerArjen en ik wisten Frank te overtuigen om eens te gaan schuiven, want dit klopte niet in onze ogen en oren. Na een flinke verhuizing met 3 man sterk, stonden de speakers met een toe in, wat ik bij mij thuis ook voor ogen heb. Het geluid was ineens zoveel beter.

Het geluid was op vele punten beter geworden. De focus was stukken beter, er was weer een phantom center (het gat in het midden was weg) en ook het laag knapte er behoorlijk van op en werd strakker.

CiteerFrank heeft gelijk als ie zegt dat dit ten koste gaat van de breedte van de soundstage, maar ik vind dit toch technisch beter luisteren. Het midden was in eerste instantie gewoon flink wazig en de afbeelding stond er gewoon niet. Het was zeer indrukwekkend, maar nog niet af. Met de toe-in ging het al een flink stuk beter. Verbazend hoe een klein beetje verplaatsen, zoveel in je set kan doen.
Ik had 's ochtends ook geexperimenteerd met mijn speakers en deze in een rechte positie gedraaid, maar dat was voor mijn gevoel niet lekker. Ook ik had een wat waziger beeld dan met een toe-in, maar veel minder dan bij Frank.
Dit heeft denk ik te maken met de diffusers/absorbers (met dank aan Toine ;) ) die ik aan beide zijden van mijn speakers heb staan en achter mijn meubel.

Welnu met de nieuwe toe-in, die later weer is veranderd door Frank, stond het beeld er lekker. Maar ik mis de 3D van mij thuis.

Ja, uiteraard werd het geluid er minder breed door en verlies je dus in die as aan soundstage. Maar een echte soundstage heeft ook diepte en door de nieuwe setup met toe-in (waarbij de speakers net achter het hoofd van de luisteraars elkaar snijden) was de diepte toegenomen met een factor 3. De muziek werd er ook meer betrokken door. Een zingende vrouw hoeft voor mij niet 3 meter breed te zijn en 10 cm diep. ;D

Maar zelfs met de toe-in miste ik nog wel wat diepte in de (meegebrachte) muziek. Het geluid gaat niet erg ver vóór of achter de speakers door, het is dus een beetje plat. Ik denk dat het moeite heeft om goed los te komen van de speakers en dat er twee 'verdachten' zijn aan te merken.

Ten eerste de akoestiek die trekt en duwt aan het geluid en de opstelling zo dicht tegen de achterwand en de rechterwand. De speakers zouden best wel wat meer 'vrijheid' kunnen gebruiken.

Ten tweede de gebruikte versterker. Dat laatste weet ik niet zeker, aangezien ik de Marsh niet eerder in een andere setup heb gehoord, maar ik geloof niet dat de CD-speler hier de oorzaak is. De Marsh klinkt in mijn oren een beetje agressief, scherp bijna, in het middenhoog en dat levert toch wat luistermoeheid op. Hij klinkt helemaal niet slecht, dat niet, maar ik heb het gevoel dat hij de performance wat beperkt, waardoor niet het onderste uit de kan wordt gehaald.

CiteerZeker het gaat hier flink dieper nog, maar niet dat ik dat in mijn geval mis, want mijn Ushers gaan voor mij al diep genoeg. Het onderste uit de kan zeg maar, het laatste restje, mwha dat is leuk, maar niet voor mij. Ook kan ik op zulke geluidsniveau's nooit draaien ivm de 4 vrouwelijke buurtjes ;D. EN hoe dieper de bas hoe meer last ze ervan krijgen, denk ik (ik heb ze overigens nooit horen klagen over geluidsoverlast, dus dat zit snor ;) ). Maar de 3D en rust beleving zoals ik deze thuis heb, werd niet geevenaard in Frank zijn set.
Sinds Frank vorige jaar bij mij thuis op bezoek is geweest heb ik nogal wat aanpassingen gehad, waaronder een Finite meubel (of had ik die al Frank?), een P500 powerplant en wat diffuser/absorber panelen...
Het komt bij mij thuis meer naar voren, meer van de speakers af. Ook is bij mij de sfeer intiemer, maar het beeld is groot genoeg. Ook is het geheel bij mij rustiger op wat lagere volumes. Als ik harder draai dan wordt het wat te fel.

Ik kan beamen dat het bij jou intiemer klinkt en meer 3D. Sinds jouw diffusors en Powerplant is dat zelfs nog meer verbeterd, maar ook daarvoor was het al meer 3D en ook meer upfront. Bij Frank gebeurt er erg veel tussen de speakers en worden er weinig uitstapjes gemaakt naar voren of achteren.

Citeer....

Frank bedankt voor versnaperingen, de groetjes aan je vrouw, die volgens mij net zo gedreven is als jij in de muziek. Alleen vind maar eens eerst je audiofiele rust. Constant upgraden, veranderen, op zoek gaan naar verbeteringen is niet goed. Je moet ze wat langzamer op je in laten werken. De setting van je speakers heb je niet in 3 dagen perfect. Er zijn teveel variablen die dat niet kunnen ondersteunen. Natuurlijke schommelingen (temperatuur, luchtvochtigheid), je eigen oren (verkoudheid) en nog velen anderen. Je speelt naar mijn idee teveel, omdat het je grote hobbie en passie is. Maar uiteindelijk draait het om de muziek. Niet de apparatuur.

Goed gesproken, ik sluit me hier bij aan. Ik denk dat Frank rustig moet experimenteren en niet van opstelling A (origineel) naar B (wij komen langs) naar C (dealer geeft tip) en verder naar D, E, F moet gaan. Ik denk dat het belangrijk is om wat langer te luisteren met de diverse opstellingen en voor jezelf te bepalen waar je voorkeur ligt. Voor de één is dat immers juist die extra brede soundstage, die wat meer laid-back is. En voor de ander is dat bijvoorbeeld een wat dieper beeld dat meer upfront is. Er is niet direct een goed en fout in.

Citaat van: frank2 op augustus  1, 2007, 12:44:58

De reden voor indraaien was het missen van een duidelijk 'midden'. Er was nauwelijk een phantom center. Daarnaast was het beeld in verhouding erg breed tot de diepte. Het indraaien gaf weer een stukje diepte terug. De rest van de diepte wordt wellicht door de Marsh tegengehouden.

CiteerAls laatste heb ik de mag. floaters besteld bij rob, voor meer schoonheid in het geluid en dat laat ik het een tijdje zo staan, wel moeten er nog bruggen komen, degene die ik nu heb heb ik nog steeds niet gekocht en ook wil ik nog een keer gan exprerimenteren met een duurdere VD kabel tussen EV en VV.

Ik vond het leuk om je te ontmoeten, Frank en om je grote Ushers te horen. Frank is zeer gepassioneerd in zijn hobby en is goed bezig. En ik denk dat hij er ook bijna is. Nog even geduld en lekker schuiven en misschien eens een andere versterker proberen. Maar dat laatste kan ook averechts werken natuurlijk. Misschien is de Marsh-sound wel helemaal jouw 'ding' en ga je bij een 'vloeiender' versterker juist de pit missen die Marsh-saus heet. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

Ik had geen betere woorden kunnen vinden zoals Arjen ze op papier zet.
Ik denk dat we beiden toch wel kritisch zijn in bewoordingen, maar de ervaring is juist heel positief.
Maar als je al in een hele goeie setup hebt, dan zijn het juist die laatste puntjens op de spreekwoordelijke i die het geheel afmaken. En die mistte ik evenals Arjen volgens mij afgaande op het bovenstaande ;).
Frank is daar naar op zoek en is een eind op weg! Go Frank! ;)

Frank als je dan toch gaat experimenteren met luidspreker kabels...
Probeer eens een Oracle van MIT. Dat zal je ervaring waarschijnlijk verder gaan completeren...
Maar dan moet je wel al je vooroordelen opzij zetten over MIT en de versterking houden zoals deze nu is...
Vandaaruit moet je gaan uitbouwen...

advr

nu word ik toch wel erg nieuwsgierig hoe het allemaal klinkt, er is in ieder wordt het prachtig weer om te rijden.  ;D ;D

de vraag is of Frank een zonnige zondag wil opofferen voor een middag binnen zitten :o :o
anders verschuiven we de luistermiddag naar een ander tijdstip, maakt mij overigens niet uit.  ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Rody

Ik denk dat wanneer je de luidsprekers nog een stukje verder van de achterwand af plaatst (bv 80cm ipv 55), je al een stuk meer diepte in het geluidsbeeld gaat krijgen.

frank2

Citaat van: advr op augustus  2, 2007, 13:29:00

nu word ik toch wel erg nieuwsgierig hoe het allemaal klinkt, er is in ieder wordt het prachtig weer om te rijden.  ;D ;D

de vraag is of Frank een zonnige zondag wil opofferen voor een middag binnen zitten :o :o
anders verschuiven we de luistermiddag naar een ander tijdstip, maakt mij overigens niet uit.  ;D

Ik ga graag binnen zitten met 28 graden dan is het mij buiten toch te warm, trek wel een korte broek aan, binnen zal de temperatuur ook stijgen (vanwege de hitte buiten hoor!!) Het heeft ook een paar voordelen we kunnen buiten onder de parasol even bijkomen en de honden kunnen naar buiten, dus kom gerust a.s. zondag langs. Ik ben er klaar voor.

Wel heb ik ondertussen een paar dingen veranderd sinds Rens en Arjen langs geweest zijn. De speakers staan weer praktisch recht, maar dichter op elkaar, er is nu wel een driehoek, al is ie een beetje krap aan, de speakers zouden eigenlijk nog iets meer naar binnen moeten staan (minder ver vanelkaar af)
Ook staan de speakers nu verder van de muur af en is de luisterpositie naar achteren gegaan, waardoor de breedheid van het geluid blijft ( dat vind ik nl. erg mooi) en het geheel iets rustiger klinkt, met name de mids en de bas is strakker. Ook heb ik de mag. floaters onder de CD speler gezet en als jij komt staan ze ook onder de VV.

Verder wil ik nog gaan experimenteren met zand, het compartiment opvullen dat geeft minder bas, maar strakker en het mid wordt rustiger.

@arjen: ik ben er van overtuigt dat het felle mid geluid veroorzaakt is door een verkeerde plaatsing van de speakers en de akoestiek. De Marsh zal er wel een beetje aan bijdragen.

@rens: mijn bedoeling is overigens absoluut niet om te gaan experimenteren met ls kabels. Het enige is dat ik een VD kabel tussen mijn EV en VV eens wil vervangen door de nite 3, omdat ik alles van Nite heb (virtual Dynamics) en ik weet dat de huidige VD kabel de David minder is.

@rody: ik kan de speakers niet nog verder van de muur afzetten dan staan ze midden in de kamer maar wordt de luisterpositie een probleem deze moet dan naar achteren en dat kan niet want dan staat de bank voor de schuifdeur en heb ik een kwade vrouw naast me staan >:D ;D

advr

Citaat van: frank2 op augustus  2, 2007, 18:35:51
Ik ga graag binnen zitten met 28 graden dan is het mij buiten toch te warm, trek wel een korte broek aan, binnen zal de temperatuur ook stijgen (vanwege de hitte buiten hoor!!) Het heeft ook een paar voordelen we kunnen buiten onder de parasol even bijkomen en de honden kunnen naar buiten, dus kom gerust a.s. zondag langs. Ik ben er klaar voor.

Ok, een korte broek had ik sowieso al aangetrokken met dat weer. Tenslotte heb ik ook nog vakantie. ;D ;D

Zal er rond 13:00 zijn.  :)
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

frank2

op m'n vrije dag vandaag heb ik het speakercompartiment met zand gevuld voor ongeveer 50% (2 kg) per box. en zijn de magnetic floaters binnen gekomen, die staan dus weer onder de VV.
totale resultaat is als te verwachten: bas is iets minder maar strakker en de mid is aanmerkelijk schoner ook is de definitie toegenomen.

Wel zou ik graag de speakers iets dichter bij elkaar willen hebben omdat dan het stereobeeld nog mooier wordt maar dat betekend de grote kast eruit, andere kast erin, plasma tv erop enz. Ik zie bepaalde grote problemen dat ik dat nog niet doe.

Stefan S.

Citaat van: frank2 op augustus  3, 2007, 17:48:32

Wel zou ik graag de speakers iets dichter bij elkaar willen hebben omdat dan het stereobeeld nog mooier wordt maar dat betekend de grote kast eruit, andere kast erin, plasma tv erop enz. Ik zie bepaalde grote problemen dat ik dat nog niet doe.

Plasma aan de muur monteren, je had toch ook positieve resultaten met de handdoek actie  ;)

frank2

Zeker de handdoekaktie is een geslaagd gebeuren, dat houdt ik vol ook al zegt mijn vrouw dat ik steeds gekker wordt en niet zoveel naar dit forum moet gaan.
Maar er is een probleem, als die aan de muur hangt heb je altijd dat je er weer bij moet (a.d. achterkant) en dat weerhoudt mij ervan en tevens ik heb een gipswand (zijn speciale pluggen voor) en ik huiver om daar een plasma aan te hangen.
Mooiste vind ik plasma op een laag klein meubel bijna tegen de achtermuur (heb ik nog 90 cm breed,) De hele stereoset naast de linker speaker, op een usher meubel, met de speakerkabel kan dat net, of ik zet de EV er naast (naast het meubel) speakers beide kanten 20 cm naar binnen, staan ze beide 10 cm v.d. plasma af. Speakers  op de afstand van de achtermuur laten staan.....

Maar zou dit geheel een verbetering zijn, meer diepte...(nog)mooier geluid?

Stefan S.

Citaat van: frank2 op augustus  3, 2007, 18:40:26

Maar zou dit geheel een verbetering zijn, meer diepte...(nog)mooier geluid?

Bij akoestiek problemen weet je het alleen zeker indien je het hebt uitgeprobeerd. Ik denk dat weinig mensen de effecten en resultaten kunnen voorspellen.

Neem anders eens een kijkje op deze website:

http://www.audio-moebel.de/query.php?cp_sid=405286f89f&cp_dlt=550&cp_cat=3&cp_pid=206&cp_dls=wbsfProdukte.tag

Lijkt me genoeg keuze  ;)

Audiotwin

Citaat van: frank2 op augustus  3, 2007, 18:40:26
Zeker de handdoekaktie is een geslaagd gebeuren, dat houdt ik vol ook al zegt mijn vrouw dat ik steeds gekker wordt en niet zoveel naar dit forum moet gaan.

Ojee ;D
Tevredenheid!!!

frank2

Ja das nog niet alles ze maakt ook nog zo'n beweging met je hand voor het voorhoofd en roept kriiiii. ??? ;D

Audiotwin

Tevredenheid!!!

TheSpeedSkater

Aan je gipsmuur kan prima een plasma hangen hoor! Daar hoef je niet bang voor te zijn.
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog