Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Citaat van: frank2 op augustus 11, 2007, 18:39:49
Volgens "freaks" die ik vaak bij wenw audio tegen kom moet het hout 4 cm dik zijn, dit is 3,8 cm

Dan ben ik erg benieuwd waar ze dat vandaan halen. Lijkt mij echt onzin. Het hout moet dik genoeg zijn, sterk genoeg zijn. En dan zal het ook goed genoeg klinken. Er is ook zoiets als TE dik. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

R

Koop gewoon 2 platen van 18 mm  berken multiplex. Die op elkaar lijmen. Door de laagjes aan de zijkant zie je niets van de lijmnaad. Dan goed schuren en oliën, erg mooi!!

30 mm ziet er zo uit

frank2

Vlgs mij is varde van ikea niet meer verkrijgbaar.... even informeren dus.
en ff zoeken: zie het grote verschil:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20086413    en
http://www.ikea.com/de/de/catalog/products/40086412

en ik heb 165 x 60 nodig; dus 82 euro per plaat, samen 164,= koop je in nl 1 plank voor!!!
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Audiofiel

Citaat van: frank2 op augustus 12, 2007, 12:23:40
Vlgs mij is varde van ikea niet meer verkrijgbaar.... even informeren dus.
en ff zoeken: zie het grote verschil:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20086413    en
http://www.ikea.com/de/de/catalog/products/40086412

en ik heb 165 x 60 nodig; dus 82 euro per plaat, samen 164,= koop je in nl 1 plank voor!!!

De NL prijs die jij in je link hebt staan is een plaat van 246 x 61 cm. Ahum.  ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

frank2

Klopt, in Du hebben ze nog een maat extra, precies degene die ik nodig heb. Maar als je naar dezelfde maten kijkt scheelt het ook veel euro's.
In Nederland had ik inderdaad wel die grote maat moeten pakken omdat ze niets anders hebben.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

frank2

De "oude" kast van een half jaar is zo goed als zeker verkocht. Nu alleen nog hout halen in osnabruck en gaan bouwen. Wanneer dat zal gaan gebeuren weet ik nog niet, maar ik heb een professionel die voor mij het hout op maat zaagt, en dan is het alleen in elkaar zetten.

Vanavond de kast ontruimt en tijdelijk het geheel aan de wand gezet, oogt wel aardig.

frank2

Het audiorack zal bestaan uit: 1 laag, met een lengte van 153 cm. De planken onder en boven zijn beide 3,8 cm dik massief berkenhout. aan de zijkanten komen 2 balkjes van 3,8 cm dikte. Om de bovenplank te ondersteunen nog eens 4 balkjes onder de bovenplank. Op de bovenplank komt een kleine plank van 38 x 80 cm voor de TV. Het rack wordt 60,6 x 153 cm Ook de TV plank wordt weer ondersteund door balkjes.
Tussenruimte TV> bovenplank 15 cm max. Tussen onder en bovenplank 24 cm.
Geheel moet (helaas) op wieltjes geplaatst worden want het komt tussen de speakers tegen de wand aan.

Voor 195,= euro totaal + wat schroeven en houtpennen ben je klaar. Zagen is gratis en in elkaar zetten zal mij nog wel lukken. (2x 82 euro+1x 30 euro, zijn de kosten voor de planken)

Kingpin

Citaat van: Audiofiel op augustus 11, 2007, 19:56:59
Dan ben ik erg benieuwd waar ze dat vandaan halen. Lijkt mij echt onzin. Het hout moet dik genoeg zijn, sterk genoeg zijn. En dan zal het ook goed genoeg klinken. Er is ook zoiets als TE dik. ;)

Wat ik me afvraag is het volgende:

Hoe kan een onderplaat nu "goed" klinken, terwijl je gehele apparatuur dmv ontkoppelstukken (spikes, vibrapods e.d.) hebt ontkoppeld ?
Dmv die ontkoppelstukken creeer je een soort "zwevend" effect en heeft de ondergrond geen enkele betekenis ...
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

frank2

Leuke vraag en ik weet gelukkig het antwoord, afhankelijk van welke ontkoppeling je gebruikt, blijft de ondergrond van belang omdat de ontkoppeling nooit 100% is maar max. 75% en meestal minder.
Dus de ondergrond blijft van belang, in mijn geval is niet alles ontkoppeld en het kan best zijn dat als alles op berkenhout staat het toch mooier klinkt, dan gebruik in natuurlijk de ontkoppeling niet (meer).

Kingpin

Citaat van: frank2 op augustus 22, 2007, 12:33:24
Leuke vraag en ik weet gelukkig het antwoord, afhankelijk van welke ontkoppeling je gebruikt, blijft de ondergrond van belang omdat de ontkoppeling nooit 100% is maar max. 75% en meestal minder.
Dus de ondergrond blijft van belang, in mijn geval is niet alles ontkoppeld en het kan best zijn dat als alles op berkenhout staat het toch mooier klinkt, dan gebruik in natuurlijk de ontkoppeling niet (meer).

Ok, ben benieuwd naar je bevindingen.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

frank2

Kan iemand mij helpen; zie onderstaande schets:
de bovenste plaat is kleiner dan de andere 2 platen, alles is berkenhout 3,8 cm dik.
Ik wil eigenlijk de 3,8 cm balkjes aan de zijkanten vastschroeven met grote schroeven. Onder de kleinste plank komen ook balkjes die op de platen worden vasrgezet met van die houten pinnen.
De afstand van de zijkant totaan de balkjes in het midden is 30 cm
Kan ik dit ongestraft doen of moet ik de zijbalkjes ook onder de planken vastmaken?
Op de 2e plank, de bovenkant , niet de kleine, komt alleen een cd speler van 16 kg.
Op de kleine plank komt de plasma van ongeveer 30 kg+poot van ongeveer 20 kg.

Stefan S.

Toch zou ik preferen om de plasma aan de muur te hangen. Ik kan bij mij alleen maar bevestigen dat het een positieve invloed had op de geluidsweergave. Een akoestische upgrade om het zo maar even te noemen  :D

frank2

De plasma komt tegen de muur, of praktisch er tegenaan, maar ik ga 'm niet ophangen.
Het onderste vak wordt 24 cm hoog excl. de dikte v.h. hout, het vak onder de tv ongeveer 15 cm hoog.
Het wordt dus een lage kast waar alles in kan.

R

Ik vind de vraag wat onduidelijk overkomen. Bedoel je te vragen of je onderste planken ook moet ondersteunen met balkjes in het midden wanneer je er nog een plank bovenop maakt? Zo te lezen komt er wel een flinke belasting op het rack, zorg dat alles goed vast komt. Eventueel lijmen + schroeven.

frank2

ik bedoel dat als ik de 2 bovenste planken ondersteun met balkjes ik de zijkanten kan vastschroeven zoals getekend. Onder de onderste plank komen 6 wieltjes die het gewicht kunnen dragen.

frank2

Als alles goed gaat zal ik a.s. vrijdag het hout gaan halen bij ikea in duitsland en het laten zagen bij een stansmesmaker ( die heeft een cirkelzaag en zaagt er vaak hout voor de stansmessen)
a.s. zaterdag gaat mijn buurman mij helpen met gaten boren, deze heeft een kolomboor machine.

dus wordt vervolgd.... (2 linkse handen en toch nog hopen op een goed eindresultaat) ;D

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

advr

Citaat van: frank2 op augustus 28, 2007, 20:27:34
Als alles goed gaat zal ik a.s. vrijdag het hout gaan halen bij ikea in duitsland en het laten zagen bij een stansmesmaker ( die heeft een cirkelzaag en zaagt er vaak hout voor de stansmessen)
a.s. zaterdag gaat mijn buurman mij helpen met gaten boren, deze heeft een kolomboor machine.

dus wordt vervolgd.... (2 linkse handen en toch nog hopen op een goed eindresultaat) ;D

Hoi Frank,

Even weinig tijd om te posten maar ik volg het wel. De gezellige middag zit nog in mijn hoofd ;D ;D

Heb je al een standaard voor je TV? Of heb ik er overheen gelezen? :P

SUcces, met hulp van vrienden moet zoiets altid lukken ;D ;D

Als het klaar is kom ik zeker nog een keer langs. O0

Ad.
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

frank2

Vandaag met een vaartje van 150 km per uur (heerlijk die duitse autowegen) naar Osnabruck gereden en hout gehaald. Daarna laten zagen. Morgen gaan we verder.

TheSpeedSkater

Citaat van: frank2 op augustus 31, 2007, 16:56:53
Vandaag met een vaartje van 150 km per uur (heerlijk die duitse autowegen) naar Osnabruck gereden en hout gehaald. Daarna laten zagen. Morgen gaan we verder.
150 maar? ;D

Succes met knutselen!
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

frank2

Ja 150 vond ik hard zat, ik was niet de enige op de weg en bovendien het eerste stuk waren van die betonplaten en dat hobbelde nogal. Maar ipv 1 uur waren we er in 45 minuten.

Ik heb net even een testje gedaan: ik heb nog een paar stukken over. Of de magnetic floaters of het berkenhout onder de cd speler. MF: iets ieler, iets meer mechanisch, wel heel strak geluid.
Berkenh: warmer geluid, iets voller,bas iets meer en iets minder strak

uitslag: geen MF gebruiken, maar ze zitten nog wel onder de VV. Dus als ik dat verander.... dat moet ik nog even testen.

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op augustus 31, 2007, 17:52:31
Ja 150 vond ik hard zat, ik was niet de enige op de weg en bovendien het eerste stuk waren van die betonplaten en dat hobbelde nogal. Maar ipv 1 uur waren we er in 45 minuten.

Ik heb net even een testje gedaan: ik heb nog een paar stukken over. Of de magnetic floaters of het berkenhout onder de cd speler. MF: iets ieler, iets meer mechanisch, wel heel strak geluid.
Berkenh: warmer geluid, iets voller,bas iets meer en iets minder strak

uitslag: geen MF gebruiken, maar ze zitten nog wel onder de VV. Dus als ik dat verander.... dat moet ik nog even testen.

Dat je daar ook al verschil in hoort.
Ik was al blij dat ik met mijn Finite rack verschillen kon horen.
En dat is een compleet ontkoppelingssysteem...
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Kwabbernoot

Citaat van: frank2 op augustus 31, 2007, 16:56:53

En dat is nu jammer. Er zijn zulke mooie wegen naar en rond Osnabruck, dan neem je toch niet de autobahn. Dan trek je er een dagje voor uit en geniet van de stad en de omgeving.  ;)
Wel mooi hout trouwens.

Groeten...

advr

Citaat van: Peerless Monster op augustus 31, 2007, 17:57:38
Dat je daar ook al verschil in hoort.
Ik was al blij dat ik met mijn Finite rack verschillen kon horen.
En dat is een compleet ontkoppelingssysteem...

in zijn set hoor je alles :o :o ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

frank2

Vandaag begonnen om half 10, met het boren en frezen van de balkjes bij de buurman. Daarna deuveltjes in de blakjes aan een zijde deze vastlijmen plaat erop door de plaat heen gaatje boren, schroef erin en natuurlijk alles goed berekenen en aftekenen. Rond 5 uur was het rack klaar, na het eten weer verder gegaan. Stereo afbreken, plaatsen en weer opbouwen. Rond 20.00 uur kon ik de eerste klanken horen van de cd speler, alles had weer een half uur ondertussen aangestaan en was op temperatuur.

De eerste indrukken; geen magnetic floaters er meer onder, geen scherpte maar alsof je een buizenversterker opeens hebt (niet helemaal) maar dat geluid krijg je wel een beetje. Erg lekker.
Ben ondertussen ook wel een beetje moe aan het worden en m'n rug geeft aan, nu stoppen... ;D ;D maar dat kan ook heb alles op de plaats staan.

foto1: gaten boren met een kolomboor machine en frezen van de zijbalken
foto2: rack leeg
foto3: alles op z'n plaats

foto 3 zal ik morgen nogmaals nemen het was al donker aan het worden