Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Mitch--

Citaat van: frank2 op januari  5, 2014, 12:31:53
Wat ik hier gehoord heb tot nu toe klinkt alles helderder, killer. Maar een goede setup met PC heb ik nog niet geprobeerd, al denk ik wel een beetje in jouw richting, al zal een audiostreamer nooit een Linn worden, te prijzig.

Het is een voorbeeld, er zijn uiteraard meer streamers op de markt, al verdient jouw set wel een streamer met wat aanzien en kwaliteit, het zou zonde zijn om naast je serieuze speakers en eindversterker gaat bezuinigen op een goede streamer terwijl dit je eerste bron is om ook daadwerkelijk geluid uit je speakers te krijgen. Ook vind ik zelf mediastreamers eigenlijk altijd inferieur aan audiostreamers, als je 90% muziek luistert zou ik zeker voor een knappe audiostreamer gaan.
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary - Gold Note DS-10 EVO PSU-10 EVO PA-10 PA-10 - Trivium Audio Cables

DofN

Citaat van: Mitch-- op januari  5, 2014, 12:21:48
Het gaat hier toch niet over loopwerken? en loopwerken is toch ook hetgeen waar de discussie niet over gaat en al helemaal het probleem van frank2 niet?

Mijn ervaring met de SB met DAC is dat deze altijd 'digitaler' 'killer' en minder dynamisch heeft geklonken dan de Sneaky (all in streamer) die hierna kwam (niet om een discussie op te starten over of voedingen voor de SB iets uitmaken hoor, het is slechts mijn eigen ervaring). Wil je ook het uiterste uit een computer hale moet je veel tweaken denk ik, mijn vader is ooit aan de gang gegaan met de Mac Mini, uiteindelijk was ie meer aan het 'proberen' wat er 'beter' klonk en niet meer aan het luisteren naar muziek (waar deze hobby toch zo mooi om draait). Toen ie dat besef eindelijk gevonden had heeft ie snel de hele mac mini verkocht en een geïntegreerde Naim streamer gekocht (na vergelijk met mijn Sneaky en Majik) en inmiddels luistert hij ook weer naar de muziek ipv de afzonderlijke onderdelen en tweaks in zijn set. Keep it simple!

Ik gebruik het loopwerk van een CD speler als ijkpunt waarmee ik kan vergelijken of iets goed klinkt, of juist slechter. De SQBT doet niet onder voor het loopwerk. Als de Linn beter klinkt dan de SQBT (met voeding), moet hij dus beter zijn dan een loopwerk van een goede CD speler. Ik twijfel dan of er sprake is van objectief beter klinken, of van smaak. Op het moment dat het over "digitaler" en "killer" gaat, dan weet ik hoe laat het is :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Deleted member

Met alle respect hoor, maar om zo'n Linn achter de Anthem te hangen... lijkt me niet helemaal zinvol.

Op zich kan het wel, maar bereid je er dan wel op voor dat er vervolgens ook een andere voorversterker en DAC gaan komen, Frank!

Zoals aangegeven: een streamer is de bron van wat je hoort, dus daar zou ik zeker niet op bezuinigen. Eens temeer daar de rest van je set uit puike componenten bestaat.
Stereo-fan for life!

Mitch--

Citaat van: doorofnight op januari  5, 2014, 12:40:07
Ik gebruik het loopwerk van een CD speler als ijkpunt waarmee ik kan vergelijken of iets goed klinkt, of juist slechter. De SQBT doet niet onder voor het loopwerk. Als de Linn beter klinkt dan de SQBT (met voeding), moet hij dus beter zijn dan een loopwerk van een goede CD speler. Ik twijfel dan of er sprake is van objectief beter klinken, of van smaak. Op het moment dat het over "digitaler" en "killer" gaat, dan weet ik hoe laat het is :)

bestaat er dan zoiets als "objectief beter klinken"? Kan je me dat uitleggen? Als er absolute wijsheid bestond over wat objectief het beste klinkt zou er 1 audio product op de wereld bestaan dat de verwachtingen van een ieder die met muziek bezig is kon vervullen, zo blijkt dat toch alles aan smaak gebonden is?

Op welke tijd staat jouw digitale klok dan als ik zo vrij mag zijn?

Citaat van: technative op januari  5, 2014, 12:40:35
Met alle respect hoor, maar om zo'n Linn achter de Anthem te hangen... lijkt me niet helemaal zinvol.

Op zich kan het wel, maar bereid je er dan wel op voor dat er vervolgens ook een andere voorversterker en DAC gaan komen, Frank!

Zoals aangegeven: een streamer is de bron van wat je hoort, dus daar zou ik zeker niet op bezuinigen. Eens temeer daar de rest van je set uit puike componenten bestaat.

Ik noem de Linn slechts als voorbeeld, in de context dat een serieuze audiostreamer wel degelijk een waardevolle toevoeging kan zijn, Linn Naim Marantz etc.....

Een DAC achter de Linn vond ik verre van een succes, het mooie van een all in product.
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary - Gold Note DS-10 EVO PSU-10 EVO PA-10 PA-10 - Trivium Audio Cables

frank2

Ik zal zeker de PC met M2tech gaan proberen, klinkt met HDMI al zeer acceptabel, maar voor mij niet voldoende, ik denk dat een zwaar gemodificeerde PC wel goed zal klinken, echter daar begin ik absoluut niet aan. Te weinig kennis.

Een goede audiostreamer, ja wat is goed, gezien de prijzen die men rekent, heb hier een Project DS Box gehad, die klonk zeker net zo goed als wat ik nu gewend ben. En ik schat dat ding niet hoog in, behalve de prijs, want die is pittig.
Dan heb je nog soundaware, die ken ik niet, daarnaast een CA stream magic 6, of een pioneer N50, al is de laatste waarschijnlijk niet beter dan wat ik nu gewend ben, vraag mij zelfs af of hij de kwaliteit haalt. Als ik zo de reviews lees.

De DAC blijft die van de Anthem. Dat is een vaststaand feit, en ja een metrum DAC zal beter klinken, maar dan heb ik ook weer een VV nodig en mis ik weer de DSP v.d. Anthem. Bovendien wordt mij dat te prijzig.

NB: ik ben dit nu aan het uitzoeken omdat ik verwacht dat Anthem het euvel met de HDD via usb niet fatsoenlijk kan/wil/gaat oplossen. Ik zoek nu dus een alternatief.

Wel valt mij op dat de verschillen in geluid niet erg groot zijn, PC of Boxee via HDMI klinkt helemaal niet verkeerd, maar is niet goed genoeg. Vraag mij af of een coax kabel aan een PC of mediabox dan wel beter is, dat kan ik hier niet controleren, testen. Of dat een audiostreamer echt veel beter is.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

DofN

Citaat van: Mitch-- op januari  5, 2014, 12:44:28
bestaat er dan zoiets als "objectief beter klinken"? Kan je me dat uitleggen? Als er absolute wijsheid bestond over wat objectief het beste klinkt zou er 1 audio product op de wereld bestaan dat de verwachtingen van een ieder die met muziek bezig is kon vervullen, zo blijkt dat toch alles aan smaak gebonden is?

Op welke tijd staat jouw digitale klok dan als ik zo vrij mag zijn?

Ik noem de Linn slechts als voorbeeld, in de context dat een serieuze audiostreamer wel degelijk een waardevolle toevoeging kan zijn, Linn Naim Marantz etc.....

Een DAC achter de Linn vond ik verre van een succes, het mooie van een all in product.

Shit, "objectief beter" weer te nonchalant gebruikt :< En ik ben meestal voorzichtig in dit uitgestrekte, verradelijke audio-moeras. Nee, niet 1 audio product, maar "objectief beter" kan zijn een gedeelde waarheid tussen meerdere luisteraars die veel verschillende sets hebben beluisterd (en zo hun referentie hebben opgebouwd), over 1 set in 1 omgeving. Universele eeuwigdurende objectieve waarheden zijn al zo lastig, laat staan audiofiele. Ik denk dat je in audioland al heel blij mag zijn als je een paar van die gedeelde waarheden te pakken krijgt over je eigen set en van enkele forumgenoten/vrienden.

Ik ben het met je eens dat een serieuze audiostreamer een toevoeging kan zijn in een set. Ik werd getriggerd door je opmerking dat een Linn Sneaky een wereld van verschil is ten opzicht van een SQB. Ik denk eerder een verschil in klankkleur (aanname). Maar voor wat betreft detaillering, soundstage, resolutie, imaging, en meetbare zaken, denk ik niet dat je veel verschil zult horen.

Mijn digitale klok staat momenteel op een SQBT + voeding, EDO plugin, NAD M51 DAC. Bedraad netwerk. En het loopwerk én de DAC van de NAD 565BEE als vergelijking.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Lion of Judah

Citaat van: frank2 op januari  5, 2014, 12:54:37
Ik zal zeker de PC met M2tech gaan proberen, klinkt met HDMI al zeer acceptabel, maar voor mij niet voldoende, ik denk dat een zwaar gemodificeerde PC wel goed zal klinken, echter daar begin ik absoluut niet aan. Te weinig

Die overweging maak ik ook op dit moment, ben benieuwd naar je ervaringen.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

Deleted Member 2

Citaat van: doorofnight op januari  5, 2014, 13:12:41
Mijn digitale klok staat momenteel op een SQBT + voeding, EDO plugin, NAD M51 DAC. Bedraad netwerk. En het loopwerk én de DAC van de NAD 565BEE als vergelijking.

Mooi verwoord.

Mijn smaak volgend heb ik een SQBT in een zorgvuldig samengestelde configuratie (voeding, dac, bekabeling en plug-in) verkozen boven een Linn streamer. De Linn-sound spreekt mij absoluut niet aan.
Een mogelijke oplossing voor Frank zou een SQBT met een Nas kunnen zijn. Een Nas met ten minste twee schijven waarop LogitechMediaServer kan draaien hoeft de wereld niet te kosten. De Nas is een voorwaarde omdat de SQBT helaas niet met een HDD overweg kan. De Dac is uiteraard al beschikbaar met de interne dac van de Anthem.
Een tablet waar de app voor het bedienen van de SQBT op draait is een mogelijkheid, maar geen voorwaarde en kan dus eventueel later aangeschaft worden. Geschat benodigd budget voor SQBT en Nas: circa €600,-?

Gr
Henk

frank2

Henk zou een PC met M2tech niet hetzelfde zijn als jouw oplossing? Qua geluidskwaliteit?
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Maro

Ik heb ongeveer de zelfde SBT configuratie als Henk en ook een vergelijk met Linn kunnen maken. Ik kom tot de zelfde conclusie. Je moet ook geen Laptop in je set willen Frank....
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Deleted Member 2

Citaat van: frank2 op januari  5, 2014, 13:57:23
Henk zou een PC met M2tech niet hetzelfde zijn als jouw oplossing? Qua geluidskwaliteit?

Als je een moderne pc/laptop inricht specifiek voor het afspelen van muziek wel. Een voorwaarde is dat je allerlei onnodige services en processen uitschakelt in het OperatingSystem (zoals en bij voorkeur windows 8), een ssd gebruikt voor het OS, veel geheugen (>16Gb), een stille (audio)voeding voor de PC, etc.

Wil je de PC/laptop geschikt maken voor audio ontkom je niet aan een nas tenzij je Jplay gebruikt met de functie die de pc in hibernate status brengt na het inlezen van de muziek tracks. Dit is overigens een zeer goed klinkende oplossing.

frank2

JRiver heb ik al. Ga het binnenkort proberen. Al heb ik nog steeds het gevoel dat een audio streamer het mooier zal doen....  maar dat is nergens op gebaseerd, slechts een gevoel

Deleted Member 2

Citaat van: frank2 op januari  5, 2014, 14:23:23
JRiver heb ik al. Ga het binnenkort proberen. Al heb ik nog steeds het gevoel dat een audio streamer het mooier zal doen....  maar dat is nergens op gebaseerd, slechts een gevoel

JRiver is geen JPlay (wellicht wel verwant?)

frank2

frank2

evilniek

Wel een extreem statement van Jriver hoor, en ook vrij kinderachtig dat JPlay niet meer besproken mag worden in hun forum, wat is de volgende stap, het saboteren van een plug-in die je niet aanstaat? Ik heb wel het "idee" dat het iets doet, kortom zelf uitproberen is het devies. Overigens is JPlay ook zonder Jriver te gebruiken, ziet er wel minder sexy uit, maar verder wel simpel van opzet.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Staaled

JRiver heb ik al. Ga het binnenkort proberen. Al heb ik nog steeds het gevoel dat een audio streamer het mooier zal doen....  maar dat is nergens op gebasee
rd, slechts een gevoel

Heb je al eens naar Soundaware gekeken?
Ik meen dat ze deze ook op proefbasis beschikbaar stellen.

Een NAS kun je overigens vermijden, in 1 ste instantie dan  ;),door op je laptop een mediaserver te installeren. (Twonky, Asset enz.)
Ook dit kan op trialbasis.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Deleted Member 2

Citaat van: frank2 op januari  5, 2014, 14:45:16
Hetzelfde, alleen een ander merk dus

Weet je zeker dat het navolgende ook met JRiver kan?

Full memory-based playback
no disk activity during playback
Full Memory Playback Most other memory-based players dynamically load tracks into memory during playback. In contrast, JPLAYmini pre-loads complete playlist into RAM guaranteeing zero disk I/O during music reproduction.

Hibernate Mode
multicore audio playback
Hibernation Mode Cancel OS 'noise' by eliminating dozens of OS jitter-inducing processes & hundreds of threads!

Maximal Priority Scheduling
ultra low latency capabilities
Maximal Priority Scheduling Ensure uninterrupted flow of music data by running music playback at highest possible priority.

DirectLink
For the first time CD material is guaranteed to work with lowest latency of 1 sample on most PCI or USB audio interfaces!

Large Page Memory
Decrease CPU latencies with superior memory management techniques.

JPLAY as a Windows Service
JPLAY is the first and only audio player that operates as a Windows Service. By leveraging 'Session 0 Isolation' JPLAY can get to non-fragmented memory sooner than with current approach of manually tweaking loading order of Startup programs. No user intervention is required as Windows guarantees JPLAY will be started at earliest possible moment for best results.

Maximum System Timer
Reduce OS latency by making Windows switch tasks faster.

64-bit Support
JPLAY makes use of both 32-bit and 64-bit CPU-s' architecture.

High Resolution
Jplay supports 16-bit Red Book and High-rez 24-bit files in WAV, AIFF, ALAC or FLAC formats – we say no to lossy codecs.

YamahaRXV

Frank, het is jammer dat je best wel een eindje hier vandaan woont anders had je zo mijn M2Tech Hiface Evo (met BOTW 9 volt LPS) mogen proberen.
Ik ben er volledig van overtuigd dat deze, gelinkt aan de usb uitgang van een voor audio streaming opgezette PC of laptop heel veel doet op klankmatig gebied.
Geldt overigens net zo goed voor bv een ''gewone'' M2Tech Hiface 1 of 2, een MF V-Link 2 of 192, een Stello U3 etc.
Ik lees hier af en toe nog wat minder positieve uitingen over het feit dat een usb to spdif conversie inferieur zou zijn....  ???
Zelf deel ik die mening (na veel getest te hebben hier mee) totaal niet, sterker nog, ik heb hier twee usb dac,s gehad (zeker niet de goedkoopste) die duidelijk beter presteerden met toevoeging van de M2Tech Hiface Evo converter dan rechtstreeks vanuit de Mac Mini naar de usb ingang van de betreffende dac,s.

Ik ben het wel met Henk eens dat een SBT i.c.m. een NAS voor het geld wel een hele mooie optie blijft, mits goed geconfigureerd qua set up.
Persoonlijk zou ik hier ook eerder voor kiezen als een dedicated streaming PC of laptop waarbij een stukje gebruiksgemak en bediening toch een stuk gecompliceerder wordt en minder ''plug and play'' is.  De Mac Mini vormt hier voor mij in ieder geval wel een uitzondering op.

Verder zou toch een Soundaware streamer zoals bv de D 100 Pro een mooie optie zijn. Klankmatig ook erg goed voor zijn geld en heeft ook nog eens veel potentie. Ook te bedienen met de Linn Linsky app op een tablet en speelt ook erg lekker met een externe USB schijf er aan gekoppeld.
De fabrikant luistert vooralsnog  goed naar de feedback die terug komt vanuit ''de markt'' en als dit echt goed vertegenwoordigd gaat worden in NL dan voorzie ik toch zeker een mooie toekomst voor het merk, want zoals gezegd is de potentie er zeker  ;)

Er zijn dus zeker meer mogelijkheden dan het altijd gerefereerde Linn  :angel:

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

frank2

SBT zou een optie zijn maar dan moet ik een NAS kopen. Eigenlijk heb ik daar geen behoefte aan.
Ik heb hier een laptop die ik niet meer gebruik, behalve voor het inmeten van de ARC, die ben ik nu aan het configureren, hij is mijn HDD nu aan het inlezen via JRiver. Dient alleen een M2Tech bij te komen, die haal ik bij mijn dealer, even lenen en uitproberen.
Daarnaast zal ik tzt een audiostreamer proberen via Ronald. (is een duurdere optie)

YamahaRXV

Citaat van: frank2 op januari  5, 2014, 15:18:12
SBT zou een optie zijn maar dan moet ik een NAS kopen. Eigenlijk heb ik daar geen behoefte aan.
Ik heb hier een laptop die ik niet meer gebruik, behalve voor het inmeten van de ARC, die ben ik nu aan het configureren, hij is mijn HDD nu aan het inlezen via JRiver. Dient alleen een M2Tech bij te komen, die haal ik bij mijn dealer, even lenen en uitproberen.
Daarnaast zal ik tzt een audiostreamer proberen via Ronald. (is een duurdere optie)

Oké, duidelijk  ;)  Ben overigens benieuwd waar Ronald mee voor de dag zal komen v.w.b. een audiostreamer... :angel:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

frank2

Deleted member

Wat zou je budget voor een streamer ongeveer zijn Frank?
Stereo-fan for life!

frank2

Citaat van: technative op januari  5, 2014, 16:16:02
Wat zou je budget voor een streamer ongeveer zijn Frank?

In principe wil ik geen geld uitgeven, omdat zoals het nu klinkt voor mij goed is.
Alleen als Anthem mijn reciever usb bug niet wil/kan maken moet ik een omweg maken zodat ik alle muziek weer normaal kan afspelen.
Dat zal altijd geld kosten, dat maakt mij dan niet uit, maar ik wil het liefst zo weinig mogelijk uitgeven.
Aangezien ik af en toe gedateerd iemand ben, heb ik geen tablet of moderne telefoon, dus die moet ik aanschaffen voor remote, daarnaast een goede digitale kabel, merk weet ik al, zo rond de 100 euro bij Ronald te koop, en dan afhankelijk van welke uitvoering, een M2tech voor 150 euro of alternatief voor 70 euro of een streamer van 700 a 1000 euro. Dus vandaar dat ik nu allerlei opties aan het proberen ben, een streamer is gewoon duur tov een PC met M2Tech. Maar als het geluid minder is dan wat ik nu heb, toch het overwegen waard. Dit alles is puur voorbereiding.