Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

Citaat van: Isflicka op december 30, 2013, 12:58:34
Dat ga ik eens proberen....heb nu toch even de tijd...
zou ik zeker doen
log file is gewoon text bestand, kan je zo plakken, of bewerken (mocht je daar behoefte aan hebben)
gaat mij er namelijk niet om, om te bewijzen dat je het niet hoort, het is gewoon een makkelijke manier in je eigen vertrouwde setup en omgeving, om volledig anoniem te toetsen wat nu echt is en wat confirmation bias is.

neem 2 totaal verschillende files en je kan de ABX zo 7x doorlopen en je hebt een foutloze logfile, dus "beat the system" is simpel, daarom ook geen logjes posten. Je houdt dan alleen jezelf voor de gek
JBL PRX Power!

Deleted member

Citaat van: Raphie op december 30, 2013, 12:57:13
kijk als mensen graag "tweaken" een leuk verhaal willen voor de buurman op verjaardagen en zo, allemaal leuk
maar doe jezelf eens een plezier en luister gewoon maar eens via winABX zal je zien dat je 99/100 tweaks géén verschil hoort (d.w.z. 7x achter elkaar de juiste file eruit pikt) winABX is gratis, werkt op iedere Pc en is extreem simpel

als je via een USB DAC luistert kan je het zelfs in je eigen set terug luisteren (mét of zonder tweak voeding ;) )

En hoe ga je daarmee verschillen als ruimtelijkheid en emotie vastleggen dan?

Ik moet bekennen dat ikzelf in eerste instantie ook sceptisch was. Duizenden meters kabel en materiaal van de goedkoopste leverancier van fabriek tot aan mijn woning, en dan zou die laatste meter van stopcontact naar apparaat het verschil maken? Ik hoor het mezelf nog zeggen...  :blink:

Totdat ik een NRG-10 op m'n DAC (toen nog een M1) mocht proberen. Ik ben helemaal om. De set van Frank heb ik nog nooit gehoord, maar ik kan me zo voorstellen dat hij dezelfde verschillen ervaart als ik in m'n eigen set. Zelfs het wisselen van een IEC of schuko maakt al verschil. Van schel en rommelig naar heerlijk warm en strak; een netsnoer bepaalt het.

Zoals hiervoor ook aangegeven: Hier zijn wel voorwaarden aan te stellen. Als je een DAC van 4000 euro met een netsnoer van 1000 aan een stekkerblok uit de 5 euro bak van de Praxis haalt zal het verschil "iets" kleiner zijn dan wanneer je dat aansluit op een mooi stekkerblok aan een echte audio-groep.

Heb een week of wat terug nog 5 kabels van Antoine (Peacock Audio) geprobeerd. Allemaal Furutech 3TS20 kabels met verschillende stekken-combinaties (Furutech en Iego). De verschillen waren enorm; ik weet zeker dat iedereen (ook de sceptici onder ons) die een beetje kritisch is met geluidskwaliteit de verschillen kan horen. Helaas zat daar niet de combo tussen die het voor mij deed, maar ik blijf zoeken want ik weet wat het op kan leveren.
Stereo-fan for life!

Raphie

"ruimtelijkheid" en "emotie" komen door "iets" mee eens?

Dat "iets" hoor jij wél met kabel A, maar niet met kabel B juist?
Nu nemen we het signaal mét kabel A en met kabel B op, dat "iets" zal nu dus in opname A moeten zitten en ontbreken in B; mee eens?

Dan spelen we A & B af met winABX en dan moet je de "emotie" er dus zo uit kunnen pikken, de boel valt dan namelijk "dood" 30% minder "emotie" en zo.... moet onmiskenbaar hoorbaar zijn, eens?!?
JBL PRX Power!

Deleted member

Is dat porteerbaar met een medium dan? Ik heb daar m'n twijfels over.

Ik ben het met je eens dat er "iets" anders moet zijn in de spanning die naar de luidsprekers gaat. Daar moet een verschil in zitten. Dat ben ik met je eens, maar hoe ga je dat vertalen naar een opname? Dan heb je toch weer diezelfde afhankelijkheid met stroomvoorziening oif zie ik dat verkeerd?
Stereo-fan for life!

Raphie

Citaat van: technative op december 30, 2013, 13:16:26
Is dat porteerbaar met een medium dan? Ik heb daar m'n twijfels over.

Ik ben het met je eens dat er "iets" anders moet zijn in de spanning die naar de luidsprekers gaat. Daar moet een verschil in zitten. Dat ben ik met je eens, maar hoe ga je dat vertalen naar een opname? Dan heb je toch weer diezelfde afhankelijkheid met stroomvoorziening oif zie ik dat verkeerd?
nee, zo lang wat je wil testen vóór je opname punt zit, werkt dit gewoon, want erná zijn er dan namelijk geen wijzigingen meer, speakerkabels, kan je bijv op deze manier niet opnemen, spikes onder je speakers, of een subwoofer interlink ook niet
maar een DAC voeding, diverse apparatuur onderzetters, digitale interlink náár DAC, netwerkkabels, wifi antennes, diverse merken harddrives en SSD's kan allemaal prima. de CA plate kan bijv ook prima.

sterker nog, speel een file één keer met de DAC gewoon, de 2e keer op z'n kop..... (been there, done that, werkt allemaal héél verhelderend)
JBL PRX Power!

Deleted member

En toch betwijfel ik of je op deze manier iets als emotie in cijfertjes kunt uitdrukken...
Stereo-fan for life!

Raphie

Citaat van: technative op december 30, 2013, 13:41:17
En toch betwijfel ik of je op deze manier iets als emotie in cijfertjes kunt uitdrukken...
het zijn geen cijfertjes, het is jouw gehoor, op je eigen set, in je eigen tempo, anoniem
doe er mee wat je wil natuurlijk, maar "cijfertjes" gaat het hier natuurlijk niet om.....
JBL PRX Power!

Deleted Member 2

Citaat van: Raphie op december 30, 2013, 13:48:21
het zijn geen cijfertjes, het is jouw gehoor, op je eigen set, in je eigen tempo, anoniem
doe er mee wat je wil natuurlijk, maar "cijfertjes" gaat het hier natuurlijk niet om.....

Dus het effect van een ander netsnoer aan de eindversterker is ook niet op te nemen en af te spelen via abx. Bij frank maakte het nou net daar een flink positief verschil.

Het gaat inderdaad niet om cijfertjes, maar om de subjectieve waardering van de verandering.

Gr
Henk

Raphie

Citaat van: Onder013 op december 30, 2013, 14:22:28
Dus het effect van een ander netsnoer aan de eindversterker is ook niet op te nemen en af te spelen via abx. Bij frank maakte het nou net daar een flink positief verschil.

Het gaat inderdaad niet om cijfertjes, maar om de subjectieve waardering van de verandering.

Gr
Henk
dat is wél op te nemen, waarom zou dat niet op te nemen zijn? leg uit? veranderd er niks aan het signaal dan? horen jullie dan verschillen die er niet zijn?
JBL PRX Power!

frank2

Citaat van: Raphie op december 30, 2013, 13:02:01
zou ik zeker doen
log file is gewoon text bestand, kan je zo plakken, of bewerken (mocht je daar behoefte aan hebben)
gaat mij er namelijk niet om, om te bewijzen dat je het niet hoort, het is gewoon een makkelijke manier in je eigen vertrouwde setup en omgeving, om volledig anoniem te toetsen wat nu echt is en wat confirmation bias is.

neem 2 totaal verschillende files en je kan de ABX zo 7x doorlopen en je hebt een foutloze logfile, dus "beat the system" is simpel, daarom ook geen logjes posten. Je houdt dan alleen jezelf voor de gek

Je hebt het de hele tijd over opnemen van muziek. WIJ hebben het alleen over afspelen. Bij opnemen van muziek dmv een dure kabel of standaard kabel zul je inderdaad GEEN verschil horen, afspelen is dat verschil wel aanwezig.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Deleted Member 2

Citaat van: Raphie op december 30, 2013, 14:31:02
dat is wél op te nemen, waarom zou dat niet op te nemen zijn? leg uit? veranderd er niks aan het signaal dan? horen jullie dan verschillen die er niet zijn?

Rustig, rustig. Windt je niet op. Ik ging er van uit dat je het opneemt / vast legt via tape out of pre out. Blijkbaar heb ik je verhaal nog niet voldoende gelezen of ik begrijp je (nog) niet voldoende.

Gr
Henk

Raphie

Citaat van: frank2 op december 30, 2013, 14:35:50
Je hebt het de hele tijd over opnemen van muziek. WIJ hebben het alleen over afspelen. Bij opnemen van muziek dmv een dure kabel of standaard kabel zul je inderdaad GEEN verschil horen, afspelen is dat verschil wel aanwezig.
leuke poging Frank, het gaat om afspelen  :clapping:

nogmaals heren, zeer simpel, goede geluidskaart, DAC met USB of zelfs analoog, gewoon opnemen op de PC en weer afspelen. Voor mij hoef je het niet te doen, maar het is wel een leuke spiegel voor jezelf ;)
JBL PRX Power!

frank2

Inderdaad om afspelen, en dat doe ik niet met een pc maar via een HDD rechtstreeks via usb op de Anthem. En ja verschillen in kabels alsmede de voeding zijn dan duidelijk waarneembaar tov een eenvoudige kabel en schakelende voeding. Hoef je niet te geloven, maakt mij niets uit, ik hoor en iedereen die hier komt meteen verschil, zal wel aan de set liggen, doet er ook niet toe, er zijn duidelijke verschillen hoorbaar en deze verschillen zijn een verbetering.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

frank2

Aangezien de linieare voeding 2A aankan heb ik ook de Boxee Box erop aan gesloten. Dit geeft tov een schakende voeding ook een verbetering, in geluid en beeld.

Voorlopig einde van tweaks is er nu. (zou het nu niet meer weten wat er nog te tweaken valt zonder hoge kosten)

Raphie

Citaat van: frank2 op december 30, 2013, 14:48:16
Inderdaad om afspelen, en dat doe ik niet met een pc maar via een HDD rechtstreeks via usb op de Anthem. En ja verschillen in kabels alsmede de voeding zijn dan duidelijk waarneembaar tov een eenvoudige kabel en schakelende voeding. Hoef je niet te geloven, maakt mij niets uit, ik hoor en iedereen die hier komt meteen verschil, zal wel aan de set liggen, doet er ook niet toe, er zijn duidelijke verschillen hoorbaar en deze verschillen zijn een verbetering.
Frank, zo lang jij happy bent vind ik het prima  ;D echt waar, maar voor een rastweaker als jij is het kleine moeite, groot plezier....
JBL PRX Power!

Deleted Member 2

Citaat van: Raphie op december 30, 2013, 14:43:17
leuke poging Frank, het gaat om afspelen  :clapping:

nogmaals heren, zeer simpel, goede geluidskaart, DAC met USB of zelfs analoog, gewoon opnemen op de PC en weer afspelen. Voor mij hoef je het niet te doen, maar het is wel een leuke spiegel voor jezelf ;)

Je brengt, hoe simpel jij dat ook vindt extra elementen in de keten die dan volgens jou een leuke spiegel zou moeten zijn. Heb je weleens van die kant in de spiegel gekeken? Waarom zou ik extra elementen in een keten meer moeten vertrouwen dan mijn oren en die van Kingpin?

Gr
Henk

Raphie

je mag het afspelen op je eigen set hoor en als je opname kwaliteit goed is, dan kan dat prima.
nogmaals je hoeft niks te "bewijzen" het is puur voor jezelf, van mijn part hoor je kleuren van mantels, ik vind het prima.
JBL PRX Power!

frank2

Citaat van: Raphie op december 30, 2013, 15:09:09
je mag het afspelen op je eigen set hoor en als je opname kwaliteit goed is, dan kan dat prima.
nogmaals je hoeft niks te "bewijzen" het is puur voor jezelf, van mijn part hoor je kleuren van mantels, ik vind het prima.

Het zal aan mij liggen, maar ik snap je niet. Bij een opname op HDD via een PC maakt een kabel niets uit. Dus heeft het ook geen zin om jouw manier toe te passen. Verschillen zijn hoorbaar bij afspelen, dmv. kabels en of voedingen. Verschillen in opnamens zijn er wel tussen hires bestanden en cd bestanden, maar dat is niet altijd zo.

AbZ

Wat mij opvalt bij >95% van de subjectieve rapportages is dat het zo 1-dimensionaal is.  Het is altijd weer scherp randje weg, laag = strakkere bas, hoog = zuivere dameskeeltjes, u know the drill...  en dat is allemaal niet op te nemen?  Je vraagt je af waarom er nog opnametechnici betrokken zijn bij het maken van een cd.

p.s. Zal de leuke opmerkingen maar ff achterwege laten, schijnt slecht voor de sfeer te zijn.

Raphie

Citaat van: AbZ op december 30, 2013, 15:23:22
Wat mij opvalt bij >95% van de subjectieve rapportages is dat het zo 1-dimensionaal is.  Het is altijd weer scherp randje weg, laag = strakkere bas, hoog = zuivere dameskeeltjes, u know the drill...  en dat is allemaal niet op te nemen?  Je vraagt je af waarom er nog opnametechnici betrokken zijn bij het maken van een cd.

p.s. Zal de leuke opmerkingen maar ff achterwege laten, schijnt slecht voor de sfeer te zijn.
mooi hé die subjectiviteit, ze kunnen het allemaal onmiskenbaar "waarnemen" maar even (zelfs anoniem, gewoon voor zichzelf) de proef op de som nemen durft niemand.
JBL PRX Power!

Deleted member

Ehm... dat klinkt wel erg beschuldigend en oordelend! Niet geheel gepast. Stel jezelf eens niet boven een ander joh!

Bovendien heeft isflicka al aangegeven dat ze het gaat proberen. Niet zo snel oordelen he!
Stereo-fan for life!

Raphie

Citaat van: technative op december 30, 2013, 15:28:39
Ehm... dat klinkt wel erg beschuldigend en oordelend! Niet geheel gepast. Stel jezelf eens niet boven een ander joh!

Bovendien heeft isflicka al aangegeven dat ze het gaat proberen. Niet zo snel oordelen he!
ik stel me boven niemand, het blijft Frank2 z'n topic natuurlijk maar prat gaan op een hardisk voeding, terwijl een opname kabel volgens hem niet uitmaakt  :popcorn:
JBL PRX Power!

Deleted member

Stereo-fan for life!

Raphie

JBL PRX Power!

Raphie

maar ik open even een apart topic, daar ik Frank2 z'n topic respecteer en verder niet wil belasten.  :yinyang:
JBL PRX Power!