Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

tompj

Citaat van: frank2 op augustus  4, 2013, 08:28:53
Of zoals Karel mij ooit vertelde voor 10% beter moet je meteen 40 a 50% meer betalen, maw. als ik nu een betere versterker zou willen hebben dan de Plinius zou ik 50% meer moeten betalen om 10% beter te krijgen.
Ik begrijp eerlijk gezegd al die tegenstrijdigheden niet. Je moet veel meer betalen voor een relatief kleine stap, okay. En vervolgens doet een zekering wonderen. Zijn die designers van dat geweldige apparaat niet in staat geweest om daar zelf achter te komen?
Speakers: Devore Orangutan 0/Baby
Versterking: Leben CS600X of Enleum AMP-23r
CD-speler: Accuphase DP-55V.
Streamer: Naim ND5 XS2.
Analoog: Thorens TD-160, SME 3009, Denon DL-103, Project Tube Box DS

Snowmaster

Citaat van: cz79 op augustus  4, 2013, 11:02:56
Ik ga vanmiddag hetzelfde doen als Frank, ik moet de kruipruimte nog even in en neem dan gelijk een koperen aardedraad mee die ik apart aan de aardpen verbindt (als ik bij de aardpen kan komen).

Draad heb ik over (meter of 40) en ik moet toch in de kruipruimte zijn dus .....

Dit kan een tikkeltje verbetering geven.
Schuur de bestaande aardpen mooi schoon/blank. Klem de koperen draad rechtstreeks op de aardpen onder de overige aansluitingen, dus dichter bij de aarde . Dus niet via een klem laten lopen.
Sluit de koperdraad aan op de aarde van je set. De manteldraad van je audiokabel/groep
op de "vuile" huisaarde laten zitten.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

tompj

Citaat van: frank2 op augustus  4, 2013, 07:46:45

In ieder geval heb ik gisteren hier de mij zeer bekende muziek gehoord op een manier zoals ik hier nog niet eerder heb gehoord, een heerlijke ervaring, waar ik zeer blij van wordt.
Die ervaring had ik ook gisterenavond. Toen hier alles in bed lag heb ik heerlijk genoten en had ik het idee dat het nog nooit zo lekker geklonken had. Zonder enige verandering in de set. Ik was gewoon terug van vakantie....
Ik hoorde niets anders, ik beleefde het alleen anders. Zoals elke keer.
Speakers: Devore Orangutan 0/Baby
Versterking: Leben CS600X of Enleum AMP-23r
CD-speler: Accuphase DP-55V.
Streamer: Naim ND5 XS2.
Analoog: Thorens TD-160, SME 3009, Denon DL-103, Project Tube Box DS

CZ79

Dat laatste wordt lastig, want ik heb één kabel die direct vanaf de zekeringhouder naar het stekkeblok gaat waar de HiFi op aangesloten is, dus de aarde van de kabel (welke naar het stekkeblok gaat) verbind ik dan door in de meterkast met de aparte kabel die los van de rest naar de aardpen gaat
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Grimm | Melodika

thepioneer

De weerstand van de pen heeft waarschijnlijk ook wel invloed. De normen voor de aarde zijn bij mij niet van toepassing want dat lukt gewoon niet. Ik kreeg mijn aardpen op 4.65 ohm terwijl hij eigenlijk op of onder de 1 ohm dient te zitten als je zonder aardlek wilt draaien.

Ik zag met de laatste aardpen de weerstand maar met 0.32 ohm af nemen. Als je dan naar 1 ohm wilt brand je pen onder op in de lava  :baaa:
Meridian DSP8000SE, Meridian 218, Meridian Distributor 3, 4x Meridian DSP520
Marantz Cinema 70s
Nvidia Shield

Raphie

Citaat van: AbZ op augustus  4, 2013, 10:34:37
Aha!
ja niet geaarde apparaten hebben meestal weinig profijt van randaarde    :D

maar vooral inderdaad de "hearsay" (ik heb vernomen dat) en het dan maar blind implementeren is nogal een valkuil
een aantal audiofielen vinden het mooi, dan moet ik het ook maar hebben :D
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Raphie op augustus  4, 2013, 11:16:14
ja niet geaarde apparaten hebben meestal weinig profijt van randaarde    :D

maar vooral inderdaad de "hearsay" (ik heb vernomen dat) en het dan maar blind implementeren is nogal een valkuil
een aantal audiofielen vinden het mooi, dan moet ik het ook maar hebben :D
Da's toch heerlijk, de hearsay van een statement dat niet eens onwaar kon zijn,
en dan onder de indruk raken van het nieuwverworven inzicht?

Raphie

Citaat van: AbZ op augustus  4, 2013, 11:20:38
Da's toch heerlijk, de hearsay van een statement dat niet eens onwaar kon zijn,
en dan onder de indruk raken van het nieuwverworven in kortzicht?
JBL PRX Power!

thepioneer

Ik vernam is verledentijd van ik verneem. Het verhaal ging over toen ik mijn vincent versterkers had.
, dus verleden tijd.

Ik heb toen mijn audiogroepen aangelegd en ook een aardpen geslagen (waaron niet) en toen aan de lijve ondervonden dat het daadwerkelijk uitmaakt.

Tuurlijk komt dat voort uit verhalen van anderen anders probeer je het niet. Voor mij koste het niets om de pen te gaan slaan.
Meridian DSP8000SE, Meridian 218, Meridian Distributor 3, 4x Meridian DSP520
Marantz Cinema 70s
Nvidia Shield

AbZ

Citaat van: thepioneer op augustus  4, 2013, 11:25:58
Ik vernam is verledentijd van ik verneem. Het verhaal ging over toen ik mijn vincent versterkers had.
, dus verleden tijd.

Ik heb toen mijn audiogroepen aangelegd en ook een aardpen geslagen (waaron niet) en toen aan de lijve ondervonden dat het daadwerkelijk uitmaakt.

Tuurlijk komt dat voort uit verhalen van anderen anders probeer je het niet. Voor mij koste het niets om de pen te gaan slaan.
Koste is de aanvoegende wijs van kost.
Je moet je stroomgroep niet aan den lijve verbinden  :notify:
Voor de rest snap ik je punt niet.  Geaarde apparatuur moet uiteraard geaard worden.  What's new?

Nooff

Citaat van: thepioneer op augustus  4, 2013, 11:25:58
, dus verleden tijd.

je hebt toen voor de vergelijk meteen maar een zelfde set erbij gekocht, 1 op de oude en 1 op 'schone' nieuwe aarde? Je kon de sets ook gelijktijdig gescheiden van elkaar beluisteren en bent tot de conclusie gekomen onder een oorverdovend lawaai dat de schone aarde toch beter klonk?

Nooff

Citaat van: tompj op augustus  4, 2013, 11:13:00
Die ervaring had ik ook gisterenavond. Toen hier alles in bed lag heb ik heerlijk genoten en had ik het idee dat het nog nooit zo lekker geklonken had. Zonder enige verandering in de set. Ik was gewoon terug van vakantie....
Ik hoorde niets anders, ik beleefde het alleen anders. Zoals elke keer.
:D

Raphie

ik deel persoonlijk die ervaring niet, maar misschien is in mijn 10 jaar oude woning de aarde al megaschoon?
de vraag is ook wat is schoon in dit geval?
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Raphie op augustus  4, 2013, 11:52:19
ik deel persoonlijk die ervaring niet, maar misschien is in mijn 10 jaar oude woning de aarde al megaschoon?
de vraag is ook wat is schoon in dit geval?
Jij woont op/in een moeras dus heb je misschien minder weerstand bij een aardpen.
Puur theorie hoor, denk niet het iets uitmaakt.

Raphie

Citaat van: AbZ op augustus  4, 2013, 11:55:03
Jij woont op/in een moeras dus heb je misschien minder weerstand bij een aardpen.
Puur theorie hoor, denk niet het iets uitmaakt.
Lucky me  :D

maar ff serieus voor mij stopt het sowieso bij de WDC, de powerkabels zijn voor mij meer een leuke accessoire die i.i.g. niet slechter klinken
maar het fris luisteren of laat luisteren / state of mind is wel de grootste upgrade, da's wel duidelijk
JBL PRX Power!

Xander32

Citaat van: Raphie op augustus  4, 2013, 11:58:48
...
maar ff serieus voor mij stopt het sowieso bij de WDC, de powerkabels zijn voor mij meer een leuke accessoire die i.i.g. niet slechter klinken
maar het fris luisteren of laat luisteren / state of mind is wel de grootste upgrade, da's wel duidelijk

:withstupid:

Desondanks volg ik (lees; probeer ik te volgen) Frank zijn verrichtingen met plezier. Zonder enig technische achtergrond komen een aantal tweaks op mij enigzins ongeloofwaardig over, terwijl ik bij weer andere mij wel wat kan voorstellen. Ik ben zelf min of meer een "rationele believer"  :angel:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

frank2

Citaat van: Xander32 op augustus  4, 2013, 12:05:13
:withstupid:

Desondanks volg ik (lees; probeer ik te volgen) Frank zijn verrichtingen met plezier. Zonder enig technische achtergrond komen een aantal tweaks op mij enigzins ongeloofwaardig over, terwijl ik bij weer andere mij wel wat kan voorstellen. Ik ben zelf min of meer een "rationele believer"  :angel:.

als je het niet probeert weet je het ook niet. De tweaks zijn altijd zeer prijsgunstig, blijven ver onder de 100 euro.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

AbZ

Citaat van: frank2 op augustus  4, 2013, 12:19:52
als je het niet probeert weet je het ook niet. De tweaks zijn altijd zeer prijsgunstig, blijven ver onder de 100 euro.
Volgens mij kan je voor 24 tweaks per jaar toch een hoop grotere dingen doen.

Xander32

Citaat van: frank2 op augustus  4, 2013, 12:19:52
Dat geloof ik Frank, maar desondanks is het op deze wijze tweaken niets voor mij; het vraagt een bepaalde wijze van luisteren om eventuele verbeterpunten te constateren. En juist dat wil ik niet (meer). Genieten van de muziek is mijn streven, zonder daarbij al dan niet bewust, gericht te zijn of je onvolkomenheden kan waarnemen ...

En voor velen is dat zeer lastig, velen zijn tijdens het luisteren gefocused op onvolkomenheden en vergeten daarbij te genieten van de muziek.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Snowmaster

Citaat van: Xander32 op augustus  4, 2013, 12:29:01
Dat geloof ik Frank, maar desondanks is het op deze wijze tweaken niets voor mij; het vraagt een bepaalde wijze van luisteren om eventuele verbeterpunten te constateren. En juist dat wil ik niet (meer). Genieten van de muziek is mijn streven, zonder daarbij al dan niet bewust, gericht te zijn of je onvolkomenheden kan waarnemen ...

En voor velen is dat zeer lastig, velen zijn tijdens het luisteren gefocused op onvolkomenheden en vergeten daarbij te genieten van de muziek.

Elk mens is gelukkig anders. Zelf ben ik al heel erg lang gelukkig met mijn set. Op het moment dat je gelukkig bent met je set en de rust hebt gevonden wordt het ook gemakkelijker.
Als je daarnaast zoveel hebt rondgeprutst, dat je weet wat er gebeurt, dan wordt het nog veel gemakkelijker.  Als ik een set hoor, dan weet ik vaak al wel of iets wel of niet gaat werken.
Natuurlijk is dit honderden uren vallen en opstaan geweest. Daarnaast heb ik kast vol met probeersels en dan is het heel eenvoudig om te horen of een set erop reageert.  Ook als hij negatief reageert dan weet je dat de set op dat punt gevoelig is. Vervolgens kies je de juiste verbetering met de kennis die je hebt.  Dit is in het begin heel erg lastig en frustrerend door de tegenslagen.
Nu is het gewoon genieten  ;D.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Pjotr27

Citaat van: thepioneer op augustus  4, 2013, 10:15:54
Heb je ook een aparte aardpen geslagen? Want dat i.c.m. Het feit dat mijn audiogroepen niet achter een aardlekschakelaar zitten brachten hier behoorlijk verschil.

Vooral de zuivere aarde is een must

Tja, zonder aarde speelt mooier ( mijn mening en van nog een aantal luistervrienden)....
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-500 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, Silindo stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, Silindo netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

AbZ

Citaat van: Snowmaster op augustus  4, 2013, 12:43:00
Elk mens is gelukkig anders. Zelf ben ik al heel erg lang gelukkig met mijn set. Op het moment dat je gelukkig bent met je set en de rust hebt gevonden wordt het ook gemakkelijker.
Gelukkig heb je frank om toch nog audioproblemen voor jou te ervaren.

Snowmaster

Citaat van: AbZ op augustus  4, 2013, 12:44:56
Gelukkig heb je frank om toch nog audioproblemen voor jou te ervaren.

Ach welnee, hij is enorm gelukkig met zijn weergave. Heb hem zojuist telefonisch gesproken en hij kon vanmorgen bijna niet stoppen met luisteren.  Da's gewoon leuk.

Xander32

Citaat van: Snowmaster op augustus  4, 2013, 12:56:27
Ach welnee, hij is enorm gelukkig met zijn weergave. Heb hem zojuist telefonisch gesproken en hij kon vanmorgen bijna niet stoppen met luisteren.  Da's gewoon leuk.

:thumbs-up:

fokke-gerrit

Men vergeet vaak met tweaken dat het ook een de apparatuur zelf kan liggen in de elektronische componenten die gebruikt zijn enz... klein voorbeeld van netvervuiling (Er zijn echter apparaten, zelfs High End soorten, waarvan het voedingsdeel dermate slecht gedimensioneerd is dat de "rommel" er gewoon door komt en ook meetbaar op de DC voedingslijnen aanwezig is. Die vervuiling van de voedingslijnen uit zich als een soort "onrust" in het geluidsbeeld) Geen wonder dat er mensen zijn met kostbare High End apparatuur dan ook nog eens een extra (dure) vorm van netfiltering aanschaffen. Dat zal echter niet helpen als in de audioversterker niets gedaan is om de gelijkricht storing te onderdrukken.
Yamaha CX-A5100 | Yamaha MX-A5000 | Monitor Audio Gold GX200 | Monitor Audio Gold GXC150 | Monitor Audio Gold GX50 |