Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Hifi Addict

Citaat van: Nahpets op augustus  1, 2013, 15:52:41
Die dip bij 130Hz is iets van 2-3db? Netjes hoor  :worship:

Ja, het ziet er al mooi uit vind ik  :) beetje finetunen kan nooit kwaad :)

alexander2

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

alexander2

Citaat van: frank2 op augustus  1, 2013, 16:19:12
wat denk je zelf?

Is een serieuze vraag Frank dus als je die zou willen beantwoorden graag.
Ik heb verscheidene topsets mogen beluisteren en het zal allemaal wel in orde zijn geweest maar ik vond het soms matig.
En geloof mij daar zaten topsets tussen in demo ruimtes van topleveranciers.

frank2

metingen zijn een hulpmiddel, kunnen een goede indicatie zijn, luisteren is altijd het beste.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

alexander2

Citaat van: frank2 op augustus  1, 2013, 16:35:07
metingen zijn een hulpmiddel, kunnen een goede indicatie zijn, luisteren is altijd het beste.

Dan klopt de meting toch niet meer?
Of zijn de aanpassingen zo gering als je de meting erbij betrekt?

frank2

je zet je speakers op een bepaalde positie, meet en gaat luisteren. Arc moet zijn correcties kunnen doen.

alexander2

Citaat van: frank2 op augustus  1, 2013, 16:50:11
je zet je speakers op een bepaalde positie, meet en gaat luisteren. Arc moet zijn correcties kunnen doen.

Ik weet wel hoe een meting van een Anthem gaat maar vind jij meten ook zo belangrijk als het om stereo gaat?
Of ga je dan uit van je gehoor?

Deleted member

Citaat van: vik op augustus  1, 2013, 13:20:36
Voor de personen die hier enige waarde aan hechten heb ik een scan gemaakt van het Duitse blad Audio editie : 07/2013.

Rubriek : "Die bestenliste"

Onderdeel : AV-Receiver mit HD-Ton (Analog stereo, DVD Surround (DTS en Dolby) en HD surround formaten.

Anthem heb ik rood gemaakt.

Haha... Als je interesse hebt in m'n Susano dan hoor ik het wel Frank! Voor jou maak ik een vriendenprijsje!  :angel:

Ben je ook gelijk van dat Anthem-bashing geneuzel af...  :D
Stereo-fan for life!

morca

Citaat van: frank2 op augustus  1, 2013, 07:43:18
Je verhaal over surround recievers is echt geheel achterhaald.

Ik lees met verbazing; het gaat weer de kant op van enige tijd geleden waar iedereen mij melde dat ik een basprobleem had, ik heb schijnbaar nu een akoestiek probleem.

Voor de laatste keer er is hier geen flutterecho, geen echo, de akoestiek is hier goed.

De reden waarom Henk die toon niet kon horen kan misschien ook wel liggen aan het feit dat hij erg hard draaide waardoor de bassen erg zwaar werden omdat ik nooit zo hard luister, staat de roomgain bij mij iets hoger, op dat volume van Henk zou ik het minder maken. Ik zal straks dat nummer nog eens draaien op "normaal" volume.
Even voor de duidelijkheid,ik had het over/tegen Henk,dus voel je door mij niet aangesproken Frank .

morca

Citaat van: alexander2 op augustus  1, 2013, 16:15:46
Dus als de meting klopt is het geluid top?
Als je akoestiek erg goed is,kan je veel vd meting aflezen.
Anders gooit dat nog wel eens roet in de meting/geluidsbeeld wat je hoort,dan ga je luisteren wat er niet klopt.

Deleted member

Citaat van: alexander2 op augustus  1, 2013, 17:01:00
Ik weet wel hoe een meting van een Anthem gaat maar vind jij meten ook zo belangrijk als het om stereo gaat?
Of ga je dan uit van je gehoor?

Waarom zou meten en luisteren exclusief moeten zijn/elkaar moeten uitsluiten? Natuurlijk doe je beiden. Metingen geven gewoon zeer veel inzicht en helpen je "sturen" zeker als 't om akoestiek-/responsemetingen gaat, deze helpen deze je je luidsprekerplaatsing te optimaliseren.

Deleted Member 2

Citaat van: morca op augustus  1, 2013, 17:30:08
Even voor de duidelijkheid,ik had het over/tegen Henk,dus voel je door mij niet aangesproken Frank .

Dan heb ik je vraag gemist. Misschien nog even herhalen?

Gr
Henk

Hifi Addict

Nog even voor mensen die ervan overtuigt zijn dat Frank beter af is met een kleinere speaker, 2 metingen, een grote (2x25cm laag), blauw, en een kleine speaker (1x17cm laag), groen, in dezelfde ruimte op dezelfde plaats. Ik denk dat frank gelukkiger is met een grote speaker, en ik ook  ;)

morca

Citaat van: Onder013 op augustus  1, 2013, 17:43:27
Dan heb ik je vraag gemist. Misschien nog even herhalen?

Gr
Henk
Mijn excuus,verwarring van mijn kant,ik wilde alexander2 duidelijk maken dat je door bepaalde plekken dood te maken in afstraling,je al goed resultaat kan halen.

Waarom ik dan Henk zei ,warmte denk ik  :)

Deleted Member 2

Citaat van: morca op augustus  1, 2013, 18:25:24
Mijn excuus,verwarring van mijn kant,ik wilde alexander2 duidelijk maken dat je door bepaalde plekken dood te maken in afstraling,je al goed resultaat kan halen.

Waarom ik dan Henk zei ,warmte denk ik  :)

Heerlijk die warmte!

vanzomereng

Citaat van: Hifi Addict op augustus  1, 2013, 17:48:04
Nog even voor mensen die ervan overtuigt zijn dat Frank beter af is met een kleinere speaker, 2 metingen, een grote (2x25cm laag), blauw, en een kleine speaker (1x17cm laag), groen, in dezelfde ruimte op dezelfde plaats. Ik denk dat frank gelukkiger is met een grote speaker, en ik ook  ;)

Het is een misverstand om te veronderstellen, dat alle de opp. v/d laagunits, bepalend zijn of bepaalde speakers
wel/niet voor een bepaalde ruimte geschikt zijn !  (dit is afhankelijk v/h hele ontwerp)

Ik durf hier te beweren, dat meer van de 50% v/d audiofielen met kleinere speakers beter af zou zijn..
Niet omdat het altijd slecht hoeft te klinken (kan zelf heel goed klinken) maar om de kunst om een installatie die
bijvoorbeeld 5.000 euro kost, te laten klinken als een set die 6.500 euro kost.

Ook bij Frank klinkt het goed maar beneden de marktwaarde  :eh:

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Raphie

Ik denk ook dat een ieder graag andere dingen in z'n set hoort, of zoekt. niet alle smaken zijn hetzelfde
JBL PRX Power!

Hifi Addict

Citaat van: VANZOMERENG op augustus  1, 2013, 19:14:37
Ook bij Frank klinkt het goed maar beneden de marktwaarde  :eh:

Hoe weet je dat? Als naar Frank's smaak, in de gegeven omstandigheden, zijn huidige luidsprekers het beste klinken, dan is de marktwaarde toch prima dacht ik zo ;D

vanzomereng

Citaat van: Raphie op augustus  1, 2013, 19:21:49
Ik denk ook dat een ieder graag andere dingen in z'n set hoort, of zoekt. niet alle smaken zijn hetzelfde

Raphie

Ik ben zelf m.b.t. speakers van heel groot, tot steeds kleiner gegaan en ja natuurlijk speelt niet de alleen
de afmeting v/d speakers een rol maar het hele ontwerp, ook hier is het geluid er steeds op vooruit gegaan
(eerst met grote sprongen en daarna met kleinere stapjes)
Je moet dit zelf wel aan den lijve ondervinden en vaak ook door andere deskundigen erop gewezen worden.

Je kunt weliswaar wat teveel aan bas hebben en dan nog kan het laag zeer verdienstelijk klinken,
het "versmeert" vaak ook de weergave van de rest v/h frequentiebereik !

Maar wellicht geldt voor velen; "wat niet weet, wat niet deert" en misschien is dit voor velen ook wel zeer goed zo  ???
maar als je hier op het forum jezelf zogenaamd blootgeeft voor kritiek en vervolgens op alle gedane opmerkingen,
alleen maar reageert met oplossingen die als "symptoombestrijding" en als "gerommel in de marge" kunnen worden beschouwd,
"tja" dan schiet het niet veel op.

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

vanzomereng

Citaat van: Hifi Addict op augustus  1, 2013, 19:32:10
Hoe weet je dat? Als naar Frank's smaak, in de gegeven omstandigheden, zijn huidige luidsprekers het beste klinken, dan is de marktwaarde toch prima dacht ik zo ;D

Tja, als Frank tevreden is  :clapping:, verder is het zijn centen toch, ook allemaal prima
maar dit stadium behoort een echte audiofiel toch allang gepasseerd te zijn, die wil toch een maximum
aan bucks/kwaliteit voor zijn geld en Frank is toch een ras-audiofiel  :eh: 

Raphie

ik ben ook al meerdere malen van héél groot (o.a. TAD) naar heel klein gegaan. weet exact wat je bedoelt, maar even los daarvan zoekt een ieder een bepaalde sound in zijn set, en mijn sound is misschien wel niet de jouwe en die van Frank2 is misschien weer anders
even los van grote akoestische hiaten is er op detail niveau ook veel variatie mogelijk
JBL PRX Power!

Deleted member

Citaat van: VANZOMERENG op augustus  1, 2013, 19:42:32
Tja, als Frank tevreden is  :clapping:, verder is het zijn centen toch, ook allemaal prima
maar dit stadium behoort een echte audiofiel toch allang gepasseerd te zijn, die wil toch een maximum
aan bucks/kwaliteit voor zijn geld en Frank is toch een ras-audiofiel  :eh:

Iedereen beleeft op een andere manier plezier aan zijn hobby. De een wil direct de kortste weg naar het beste resultaat. De ander vindt het heerlijk om onderweg naar het beste resultaat alle opties te bekijken en wat te experimenteren ('rommelen in de marge' volgens sommigen). Weer een ander vindt het heerlijk om de weg zo veel mogelijk te beschrijven.

Ja, Frank is -denk ik- inderdaad behoorlijk audiofiel, maar ziet het liefst zo veel mogelijk van de weg naar de top. Dat is alleen maar mooi toch? Hij neemt niet de kortste route, maar hij ziet wel alles van het pad dat hij ongeslagen is.

Goh... bijna chinese wijsheid in deze warmte!  :D
Stereo-fan for life!

Former member 78

Citaat van: VANZOMERENG op augustus  1, 2013, 19:37:45
Raphie

Ik ben zelf m.b.t. speakers van heel groot, tot steeds kleiner gegaan en ja natuurlijk speelt niet de alleen
de afmeting v/d speakers een rol maar het hele ontwerp, ook hier is het geluid er steeds op vooruit gegaan
(eerst met grote sprongen en daarna met kleinere stapjes)
Je moet dit zelf wel aan den lijve ondervinden en vaak ook door andere deskundigen erop gewezen worden.

Je kunt weliswaar wat teveel aan bas hebben en dan nog kan het laag zeer verdienstelijk klinken,
het "versmeert" vaak ook de weergave van de rest v/h frequentiebereik !

Maar wellicht geldt voor velen; "wat niet weet, wat niet deert" en misschien is dit voor velen ook wel zeer goed zo  ???
maar als je hier op het forum jezelf zogenaamd blootgeeft voor kritiek en vervolgens op alle gedane opmerkingen,
alleen maar reageert met oplossingen die als "symptoombestrijding" en als "gerommel in de marge" kunnen worden beschouwd,
"tja" dan schiet het niet veel op.

Beetje het probleem van iedereen, ik ga van groot naar klein en het klinkt beter.
Nu MOET iedereen dat doen! Want ja, bij mij werd het beter.

Ben het daar dus totaal niet mee eens.

Toen mijn Be10's de deur uitgingen, en ik de MD1 er neer zette... Klonk het gewoon minder. Punt.
De MD1 is gewoon een kleine zuil, en de Be10 is een forse speaker. Ook met de Be20 ging het perfect
in mijn (volgens iedereen) te kleine kamer van 45m2+

Wat voor de een werkt, hoeft niet voor de ander goed uit te pakken.

Deleted member

:withstupid: Niemand heeft dezelfde smaak, en iedere kamer / luisterruimte is anders. Dat houdt het juist ook interessant!

Mijn vader wordt niet gelukkig van mijn set, en omgekeerd geldt hetzelfde. Je bouwt toch aan iets dat jijzelf het mooiste vindt en wat het beste bij jouw smaakt past? Als je deze hobby hebt om te voldoen aan de wensen of verwachtingen van een ander dan ben je niet zo goed bezig denk ik.

Daarom zijn de luistersessies bij Frank ook voor hem zo zinvol; hij wil graag input voor verbetering en zoekt bevestiging van zijn eigen beeld. op basis daarvan kan hij weer verder bouwen en lekker bezig gaan met zijn hobby. Daar is volgens mij niets mis mee. Het is inderdaad een dunne lijn die daar bewandeld wordt, want het beeld kan hierdoor ontstaan dat hij zelf geen mening heeft en zijn upgrade-traject baseert op de mening van een ander, maar ik denk dat hij op deze manier nou juist de krenten uit de pap haalt.
Stereo-fan for life!