Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Kingpin

Citaat van: chansig op juni 16, 2013, 12:13:01
Ik ben even gaan zoeken naar de verschillen tussen de verschillende types versterkers. Nu las ik bij een van de beschrijvingen dat blij klasse A onderhoud/revisie eerder en vaker nodig is dan bij de andere klasse versterkers. Ik vond dat vrij sterk gesteld...maar wat zijn de ervaringen hiermee ? Is dat inderdaad een minder sterk punt van de klasse A ?
Mits goed gekoeld niet natuurlijk, in Klasse A maak je gebruik van het volle vermogen ook al gebruik je maar 20% dan staat ie voor 80% aan warmte te verstoken.
Dus goed koelen dan is er niets aan de hand wbt levensduur, anders wordt het idd verkort.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

frank2

Citaat van: chansig op juni 16, 2013, 12:13:01
Ik ben even gaan zoeken naar de verschillen tussen de verschillende types versterkers. Nu las ik bij een van de beschrijvingen dat blij klasse A onderhoud/revisie eerder en vaker nodig is dan bij de andere klasse versterkers. Ik vond dat vrij sterk gesteld...maar wat zijn de ervaringen hiermee ? Is dat inderdaad een minder sterk punt van de klasse A ?

Voor de rest een hoop technisch geleuter gelezen...weinig boeiend overigens.

Gr Hans
geen idiee heb hem net 4 dagen
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

chansig

Citaat van: Kingpin op juni 16, 2013, 12:15:15
Mits goed gekoeld niet natuurlijk, in Klasse A maak je gebruik van het volle vermogen ook al gebruik je maar 20% dan staat ie voor 80% aan warmte te verstoken.
Dus goed koelen dan is er niets aan de hand wbt levensduur, anders wordt het idd verkort.

Oke....dat zal bij die Plinius wel goed zitten.. :D

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Vik

Dat was toch niet Martin hoop ik?  :D

Citaat van: Snowmaster op juni 16, 2013, 11:31:24
Was lange tijd niet bij W&W geweest, maar daar liep zaterdag toch een "autoverkoper" rond.... ::).
Ik heb nog nooit zoveel onzin in een paar minuten gehoord en hij bleef maar praten en praten en praten.....De klant naast hem zag ik langzaam kleiner worden  :D.

Maar eh, de felicitaties voor Frank lijken hier langzaam om te slaan in kritiek en discussies.
Dat vind ik toch wel jammer want ik ken Frank goed en weet dat hij heel overwogen bouwt aan zijn set.
Ik heb de Plinius nog niet gehoord, maar heb al een uitvoerig telefonisch verslag van hem gehad.
Nu moet ik alleen nog live luisteren en al onze bekende tracks effe langs...
Wordt weer samen genieten, Frank !
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

frank2

Die loopt daar tegenwoordig haast niet meer.... dus denk van niet, al had ik ook die associatie.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Ralph71

Citaat van: S@m op juni 16, 2013, 12:11:04
Nou Frank, het zou zomaar eens kunnen dat de set van Ralph71 een betere synergie heeft dan jouw set. Evenals het mij niet zou verbazen dat zijn set in een modale woonkamer beter tot zijn recht komt dan de jouwe.

Dank je wel S@m, ik weet alleen wel dat mijn set geen referentieset is en zal dat hier dan ook nooit te pas en te onpas roepen. ;-)
Linn Klimax DSM/2 - 2 x Linn Klimax Solo 500 - Oppo UDP-205 - 2 x Wilson Benesch ACT - LG Oled 65G56LS - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Qkore 1 - Nordost Valhalla Power - Nordost Frey Power - 2x Nordost Tyr XLR - Nordost Tyr Speaker Cables - Nordost Reference Bi-Wire Jumpers - RKNL Noten TV Meubel Pure

frank2

Korte Update:

De versterker is duidelijk aan het inspelen, er veranderd bijna dagelijks iets in het geluid, het meest simpel gezegd komt het erop neer dat alles losser gaat klinken,alsof er geen speakers zijn maar alsof het uit de lucht komt. Nu is dat duidelijk hoorbaar met de hoge tonen... zo mooi.....  Totale speeltijd Plinius: 93 uur.

Waar gaat dat naar toe....

VlisChris

Citaat van: ArjanR1 op juni 16, 2013, 09:18:16
Plagen is wat anders dan het ouderwetse afzeikgedrag.

Dat is zeer zeker zo. Waar je alleen tegen aan loopt is dat je met het geschreven woord 1 cruciaal ding mist. Intonatie. . . Dus als er mensen zijn die nogal eens de draak willen steken met bepaalde zaken wordt het bijzonder lastig om te onderscheiden wanneer iets als grapje bedoeld is, en wanneer als afzeikgedrag :-\

Citaat van: Ralph71 op juni 16, 2013, 09:32:03
Frank roept het ook zeker voor het grootste deel op zichzelf af.

Dat is inderdaad een mening die je kunt hebben. De vraag is dan een beetje of je daar op in moet gaan. In het dagelijks leven zijn er ook wat mensen om me heen die bepaald gedrag vertonen en daarmee zaken over zich af kunnen roepen. Of ik dat gedrag dan daadwerkelijk moet/ga vertonen? Dat is lang niet altijd verstandig cq het beste. Soms is doorlopen dan de betere keus.

Vanaf hier gaan we overigens gewoon weer verder met het bespreken van deze prachtige eindversterker 8)

S@m

Post verwijderd omdat Christiaan nog even iets toe heeft gevoegd aan zijn post  :devil:

;D  ;)

frank2

Voor de liefhebber:  2 reviews:

http://www.stereophile.com/content/plinius-audio-sa-103-power-amplifier

http://www.6moons.com/audioreviews/plinius3/1.html

Even iets over de break in periode:

.....His answer was refreshingly straightforward: "The class-AB option is primarily intended as a standby mode, allowing the amplifier to be ready for use at any time without consuming the large amount of energy that a class-A amplifier usually does. The AB mode is fine for noncritical listening; its use is less wasteful of energy resources, and ensures a longer amplifier life because of lower thermal aging. All Plinius amplifiers benefit from very long break-in times,.................

uit een andere review:

..............But I preferred the Odeon. (It is possible that
it takes Plinius amplifiers a very long time to break in. I've used the
Odeon on a daily basis for months, but only auditioned the SA-102
briefly after a short warm-up.)...........

johnhifi

Mooi geheel zo, visueel. Alleen... Zet die Plinius in het midden! Dat geeft meer symmetrie.
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

frank2

Citaat van: johnhifi op juni 16, 2013, 15:47:06
Mooi geheel zo, visueel. Alleen... Zet die Plinius in het midden! Dat geeft meer symmetrie.

Dat zou inderdaad visueel mooier zijn, maarhij past daar niet tussen, daarnaast heb ik dan problemen met diverse aansluitingen. (o.a. HDMI nar de tv)

Mijn vrouw vind dat ik het meubel naar links moet opschuiven en op een dikke plank, die ik heb liggen (waaruit het meubel is opgebouwd) de Plinius ernaast moet zetten. Dat kan wel.... misschien als ik straks over 20 dagen klaar ben met inspelen, en controleren van de speakerstand (optimaliseren, dit is een andere versterker dan de Belles, dus er kan misschien verschil zijn, dus misschien moeten de speakers iets naar rechts of iets naar voren) dat ik dan dat ga doen. In klasse A kan hij wel even zo staan maar 3 uur zou ik niet graag op deze plaats doen, ding wordt bloedheet. Of ik moet er een ventilator achter zetten, als hij in de kast blijft.

alexander2

johnhifi

Citaat van: frank2 op juni 16, 2013, 15:51:42
Of ik moet er een ventilator achter zetten, als hij in de kast blijft.

Dat gaat je storen bij het luisteren... Dan is een los rack of een plateau een betere oplossing.
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

fokke-gerrit

Ik zou hem anders boven op het meubel zetten en tv ophangen of er naast waar je hem nu hebt krijgt de plinius te weinig koeling
Yamaha CX-A5100 | Yamaha MX-A5000 | Monitor Audio Gold GX200 | Monitor Audio Gold GXC150 | Monitor Audio Gold GX50 |

frank2

Citaat van: fokke-gerrit op juni 16, 2013, 16:04:29
Ik zou hem anders boven op het meubel zetten en tv ophangen of er naast waar je hem nu hebt krijgt de plinius te weinig koeling

In AB mode heeft hij geen koeling nodig, blijft hij gewoon koud. In klasse A mode wordt hij erg warm, heet zelfs, vlgs de dealer die bij mij was kon dat rustig voor een uur of 2, niet voor de gehele dag. Nu luister ik maar hooguit 1 a 2 uur.

nb: er zit 2 cm ruimte tussen de bovenplaat en de versterker. Rondom is het geheel open, zijn in principe 2 grote beuken dekbladen op 4 pootjes, verder niets.

S@m

Citaat van: frank2 op juni 16, 2013, 16:18:08
In AB mode heeft hij geen koeling nodig, blijft hij gewoon koud. In klasse A mode wordt hij erg warm, heet zelfs, vlgs de dealer die bij mij was kon dat rustig voor een uur of 2, niet voor de gehele dag. Nu luister ik maar hooguit 1 a 2 uur.

nb: er zir 2 cm ruimte tussen de bovenplaat en de versterker. Rondom is het geheel open, zijn in principe 2 grote beuken dekbladen op 4 pootjes, verder niets.

Alleen de levensduur van sommige componenten wordt wat korter...

Citaat van: Kingpin op juni 16, 2013, 12:15:15

frank2

Ik zou ook ontluchtingsgaten kunnen boren in de bovenste dekblad, of naast het rack zetten. Ben er nog niet over uit. Laat 'm voorlopig maar zo staan. Gebruik toch het meeste AB en dan is dit geen issue.

chansig

Citaat van: frank2 op juni 16, 2013, 16:18:08

Wat gebeurt er als je een hele dag in klasse A zou gaan spelen ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

fokke-gerrit

Yamaha CX-A5100 | Yamaha MX-A5000 | Monitor Audio Gold GX200 | Monitor Audio Gold GXC150 | Monitor Audio Gold GX50 |

fokke-gerrit

Citaat van: chansig op juni 16, 2013, 16:32:27

Gr Hans

Dat is voor de elektronische component niet bevorderlijk en levensduur

chansig

Ik begreep juist van Kingpin dat dat niets uitmaakt als de boel daarop afgestemd is...goede koeling ed.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Deleted member

Citaat van: chansig op juni 16, 2013, 16:32:27

Gr Hans

Vooral condensators 'slijten' sneller bij hoog verbruik (dus hoge stromen en voltages) en temperaturen. Klasse A voldoet extra aan al deze drie slijtagefactoren dus dat gaat daar rapper. Om de zo veel tijd de condensators vervangen geeft de versterker zijn "kracht" en frisheid weer terug.

http://en.wikipedia.org/wiki/Types_of_capacitor
CiteerElectrolytic capacitors with non-solid electrolyte age as the electrolyte evaporates. This evaporation depends on temperature and the current load the capacitors experience. Electrolyte escape influences capacitance and ESR. Capacitance decreases and the ESR increases over time. In contrast to ceramic, film and electrolytic capacitors with solid electrolytes, "wet" electrolytic capacitors reach a specified "end of life" reaching a specified maximum change of capacitance or ESR. End of life, "load life" or "lifetime" can be estimated either by formula or diagrams[56] or roughly by a so-called "10-degree-law". A typical specification for an electrolytic capacitor states a lifetime of 2,000 hours at 85 °C, doubling for every 10 degrees lower temperature, achieving lifespan of approximately 15 years at room temperature.

Supercapacitors also experience electrolyte evaporation over time. Estimation is similar to wet electrolytic capacitors. Additional to temperature the voltage and current load influence the life time. Lower voltage than rated voltage and lower current loads as well as lower temperature extend the life time.

Kingpin

Citaat van: chansig op juni 16, 2013, 16:47:00
Ik begreep juist van Kingpin dat dat niets uitmaakt als de boel daarop afgestemd is...goede koeling ed.

Gr Hans
Ik mag toch aannemen dat ze daar bij een apparaat van bijna 9k over hebben nagedacht wbt koeling.
Vooral de voedingscondensatoren willen daar nogal eens last van hebben.
Als je 'm in een kast stop en 'erg' heet wordt zoals Frank aangeeft dan zou ik 'm beter vrij zetten, dan 'mag' deze niet 'erg' heet worden anders zijn de koellichamen gewoonweg verkeerd berekend.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

S@m

Citaat van: Kingpin op juni 16, 2013, 19:09:26
Ik mag toch aannemen dat ze daar bij een apparaat van bijna 9k over hebben nagedacht wbt koeling.
Vooral de voedingscondensatoren willen daar nogal eens last van hebben.
Als je 'm in een kast stop en 'erg' heet wordt zoals Frank aangeeft dan zou ik 'm beter vrij zetten, dan 'mag' deze niet 'erg' heet worden anders zijn de koellichamen gewoonweg verkeerd berekend.

Wat is jouw interpretatie van 'erg heet'? De Plinius zal snel zo'n 50 graden worden, als ie de hitte kwijt kan is er niets aan de hand. Voorzover je daarvan kan spreken, het is tenslotte een 125W klasse A versterker en die wordt flink warm en zal eerder een revisie nodig hebben dan een A/B versterker.