Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

De aannemer die dit huis bouwde heeft de aardpen in de kruipruimte geslagen, en inderdaad schuin. Verdere gegevens moet je even snowmaster een mail sturen, ik weet daar verder (nog) niets van. Ik weet wel dat je hetzelf kunt doen, dat heeft Snowmaster ook gedaan in zijn huis.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

lynch1979

Citaat van: cz79 op mei  6, 2013, 19:21:18
Mooie vorderingen weer, Frank. Ik zat ook te denken aan een aparte aardpen, maar twijfel nog even waar ik deze de gond ik kan slaan. Heb geen zin om mijn straat voor open te maken en in de kruipruimte kan wel amar is de ruimte wel beperkt dus moet ik hem schuin gaan slaan.

Wat is en beetje een gangbare diepte en prijs (laten slaan) voor een aardpen?

Ik heb mijn aardpen laten slaan voor €90,- inclusief, met meetrapport erbij.
Ik weet niet precies waar je woont, maar als in de regio Rotterdam woont zal dat ongeveer het zelfde zijn denk ik.

Mijn aarpen is geslagen bij de voordeur onder het luik van de kruipruimte.

Ik heet ook Frank, weet niet of je mij bedoelde  :D

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Grimm | Melodika

lynch1979

Citaat van: cz79 op mei  6, 2013, 22:10:14
Nee maar wel nuttige info, dank je wel!

Geen dank, graag gedaan.
Maar let wel goed op er worden soms extreem hoge bedragen gevraagd om een aardpen te laten slaan.

CZ79

Denk dat ik in eerste instantie het zelf doe, de vraag is alleen hoe diep deze moet zijn

Snowmaster

Citaat van: cz79 op mei  6, 2013, 19:21:18
Wat is en beetje een gangbare diepte en prijs (laten slaan) voor een aardpen?

Diepte is totaal niet belangrijk. Het gaat om de weerstand. Lynch heeft met 0,85 ohm een mooie waarde. Belangrijker is echter de vervuiling van je huis of buurt of lekstromen in de aarde zelf.
Mijn huisaarde is een ringaarde door de fundering en op funderingstrookdiepte door de grond gelegd.
Meet ruim voldoende (0,3 ohm) voor de normen, maar mijn eigen aardpen klinkt ietsje beter doordat het huis niet vervuild.   
Een aardpen kunt je ook gerust schuin slaan. Hier in de buurt heb je niet snel meer nodig dan 3 mtr. en daarmee is het een makkie. Volgens een bevriende installateur hoeft hij bijna nooit ergens dieper dan 3 mtr. Klem de aardedraad rechtstreeks op de pen en ook rechtstreeks op je aanvoerkabel. Overgangen zijn alleen zinvol als ze functioneel zijn (voor bv. het geluidbeeld of veiligheid).
Nodig : een pen, een mokertje, een gat naar de kruipruimte bij de voordeur of raam zodat je een beetje recht kunt slaan. De eerste halve meter is het lastigste door de ruimte maar heeft wel de minste weerstand. De laatste meter is gewoon veel rammen en geduld  :D
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

CZ79

Top, ik ga eens een plan maken, de kruipruimte kan ik in want de stroomkabel naar het stekkerblok ligt in de kruipruimte.
Even een aardpen halen en dan kan ik aan de slag.

Nogmaals bedankt en sorry voor het off-topic gebeuren, Frank2!

S@m

Volgens mij is het nog veel verstandiger (muzikaal gezien) om de aarde helemaal weg te laten. Eenvoudig de randaarde in de Schuko's loskoppelen en goed isoleren, heb je ook geen last van eventuele vervuiling door randaarde... ;)

frank2

Dat klopt niet, want de mantelstroom v.d. kabels kan dan niet weg en dat beïnvloedt de muziek.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

S@m

Ik kan je verzekeren dat het weglaten van de randaarde zeer positief kán zijn... ;)

Wat bedoel je met 'het niet wegkunnen van de mantelstroom' ..?

frank2

Citaat van: S@m op mei  7, 2013, 07:40:39
Wat bedoel je met 'het niet wegkunnen van de mantelstroom' ..?

Elke kabel heeft een "reststroom" bij mij was dat destijds 0,5 V, gemeten aan de mantel, deze kan niet weg. Dus beïnvloedt de stroom cq de muziek.

Nooff

Citaat van: frank2 op mei  7, 2013, 07:54:59
Elke kabel heeft een "reststroom" bij mij was dat destijds 0,5 V, gemeten aan de mantel, deze kan niet weg. Dus beïnvloedt de stroom cq de muziek.
heb je destijds ook gemeten zonder de mantel aan te sluiten op je aarde?

frank2

ja dat was die 0,5 V. Wat het nu is weet ik niet moet dat nog eens gaan meten

S@m

Ik denk dat je eens moet googelen op 'mantelstroom' Frank...

chansig

Vaak is een filter van 6 euro pst voldoende om deze mantelstroom te doen verdwijnen. Als je last hebt van een aardlus (en dus een mantelstroomfilter de oplossing is) is dat volgens mij hoorbaar door middel van een brom van rond de 50Hz als ik me niet vergis.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

erik s.

Citaat van: chansig op mei  7, 2013, 12:27:37
Vaak is een filter van 6 euro pst voldoende om deze mantelstroom te doen verdwijnen. Als je last hebt van een aardlus (en dus een mantelstroomfilter de oplossing is) is dat volgens mij hoorbaar door middel van een brom van rond de 50Hz als ik me niet vergis.

Gr Hans
bij mijn weten hebben een mantelstroomfilter en een aardlus niets met elkaar te maken.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

chansig

Vaak worden apparaten aangesloten waarvan de massa van het signaal is aangesloten op de aardaansluiting van de voeding (antenne- of kabelsystemen, computers), waardoor aardlussen ontstaan.
Dit kan storingen opleveren in de vorm van een ongewenste en storende bromtoon, of als strepen op de televisie.

AUTORADIO AARDLUS ISOLATOR   
Door het plaatsen van een aardlus isolator (mantelstroom filter) tussen de radio en de CD-wisselaar of versterker ontstaat een galvanische scheiding tussen deze apparaten waardoor er geen aardlus meer kan ontstaan

Aardlus Isolator. (Mantelstroomfilter).

Bij het aansluiten van de pc op de stereoinstallatie of de tv, of bij het aansluiten van een autoradio op een versterker, ontstaat vaak brom.
Dit is vrijwel altijd het gevolg van een aardlus.

Dit is op te lossen met deze aardlus-isolator. Deze laat het signaal gewoon door maar verbreekt de galvanische verbinding die de aardlus veroorzaakt.

Bovenstaand haal ik van pagina's van verschillende elektronicashops.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

erik s.

Citaat van: chansig op mei  7, 2013, 13:06:29
Vaak worden apparaten aangesloten waarvan de massa van het signaal is aangesloten op de aardaansluiting van de voeding (antenne- of kabelsystemen, computers), waardoor aardlussen ontstaan.
Dit kan storingen opleveren in de vorm van een ongewenste en storende bromtoon, of als strepen op de televisie.

AUTORADIO AARDLUS ISOLATOR   
Door het plaatsen van een aardlus isolator (mantelstroom filter) tussen de radio en de CD-wisselaar of versterker ontstaat een galvanische scheiding tussen deze apparaten waardoor er geen aardlus meer kan ontstaan

Aardlus Isolator. (Mantelstroomfilter).

Bij het aansluiten van de pc op de stereoinstallatie of de tv, of bij het aansluiten van een autoradio op een versterker, ontstaat vaak brom.
Dit is vrijwel altijd het gevolg van een aardlus.

Dit is op te lossen met deze aardlus-isolator. Deze laat het signaal gewoon door maar verbreekt de galvanische verbinding die de aardlus veroorzaakt.

Bovenstaand haal ik van pagina's van verschillende elektronicashops.

Gr Hans
die hebben niets te maken met de mantelstroomfilters/ferrietkern die je om een netsnoer gebruikt.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

S@m

Volgens mij heeft mantelstroom uberhaupt niets te maken met het 230 V spanningsgebeuren in relatie tot wat Frank meent te denken.

En als er dan toch een mantelstroom aanwezig is door aansluiten van tv of radio aan de versterker (via antenne aansluiting --> cinch massa --> versterker) dan is een mantelstroom filter voldoende om van de brom af te zijn. Dat hele aarde verhaal slaat imo kant noch wal...

...maar, gelukkig hebben we Snowmaster nog.

Snowmaster kom er maar in..!

erik s.

hij verwijst denk ik naar de spanning die zich kan opbouwen in de afscherming van een netsnoer, de mantel.

chansig

Citaat van: erik s. op mei  7, 2013, 13:37:36
die hebben niets te maken met de mantelstroomfilters/ferrietkern die je om een netsnoer gebruikt.

Dat zeg ik toch ook nergens ?

Gr Hans
Coax AQ Carbon

erik s.

Citaat van: chansig op mei  7, 2013, 13:53:04
Dat zeg ik toch ook nergens ?

Gr Hans
klopt,  ik wijs er op dat Frank het over netsnoeren heeft, niet antennekabels etc.

frank2

Citaat van: erik s. op mei  7, 2013, 13:49:01
hij verwijst denk ik naar de spanning die zich kan opbouwen in de afscherming van een netsnoer, de mantel.

klopt erik, die was destijds 0,5 V (bij de 7 meter lange aanvoerkabel de Belden.
(heeft niets te maken met antennedraad e.d.)

S@m

Citaat van: erik s. op mei  7, 2013, 13:58:14
klopt,  ik wijs er op dat Frank het over netsnoeren heeft, niet antennekabels etc.

En heeft dat iets met mantelstroom te maken of afvloeiing via randaarde mbt muzikale weergave verandering..?

erik s.

Citaat van: S@m op mei  7, 2013, 14:07:08
En heeft dat iets met mantelstroom te maken of afvloeiing via randaarde mbt muzikale weergave verandering..?
die spanning wordt ook een mantelstroom genoemd en vloeit af naar de aarde.