Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Lex Groningen en 2 gasten bekijken dit topic.

frank2

Citaat van: Kwabbernoot op maart 23, 2013, 13:44:03
Het gebeurt dus wel eens dat een on-ingespeelde kabel niet zo lekker klinkt maar na 200 uur inspelen wél lekker klinkt. Gebeurt het ook wel eens dat diezelfde kabel na een jaar weer minder begint te klinken? Of is het zo dat als de kabel eenmaal is ingespeeld, dan verandert er daarna niets meer?

Groeten...

klopt, na 200 uur of iets minder blijft hij klinken zoals hij klinkt. Daarvoor speelt een kabel vaak kalig, te weinig bas e.d. Hij veranderd daarna niet meer, tenzij je andere stekkers erop schroeft...

EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Snowmaster

Het gebeurt dus wel eens dat een on-ingespeelde kabel niet zo lekker klinkt maar na 200 uur inspelen wél lekker klinkt. Gebeurt het ook wel eens dat diezelfde kabel na een jaar weer minder begint te klinken? Of is het zo dat als de kabel eenmaal is ingespeeld, dan verandert er daarna niets meer?

Groeten...

@Kwabbernoot : Ingespeeld is ingespeeld.
Als je een kabel loshaalt, klinkt hij daarna soms een paar uur ietsje minder lekker maar het karakter blijft.
Net zoals Frank zegt : na 180-200 uur hoor je het ware karakter van een kabel. Als er nauwelijks bas is, komt hij ook niet meer. Wel is het zo dat een kabel tot ca. 350 uur inspeelt. Deze laatste 150 uur zijn verfijning, meer nuancering. Het midden vormt zich meestal als laatste en kan nog iets meer natuurlijkheid en diepte gaan geven. Een set geeft ook pas echte diepte als het middengebied dit geeft. Dit is een lastig te verkrijgen eigenschap in audioland.

Frank, ik hield het niet meer vol......
Twee weken geleden moest ik mijn set ontkoppelen door een verbouwing. Alles draaide wel, maar op de WCD's......Pfffff.....dat is echt geen luisteren  :(.
Vanavond kon ik mij niet meer inhouden en heb de stroomkabels uitgerold, alles op de grond vastgetaped, aangesloten in meterkast en op aardpen..... :pompom:.....WOW.....pingpongsetje kwam ineens weer tot leven. Dus tijd voor een biertje, filmpje......en 24 uur genieten, heerlijk !     :D :D :D.

Maandag komen de metselaars weer, moet alles weer weg  :-\ 

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

twani

Groeten...
Lees deze post voor de gein nou nog eens een paar keer terug jongens.....welke fysieke eigenschappen van een kabel en zijn werkzaamheden moeten dit in hemelsnaam bewerkstelligen?

Kwabbernoot

Weet ik veel? Maar ik geloof ook niet in inspelen van kabels. Vanuit dat standpunt gezien zou het mij niet verbazen dat het inspelen ook "te ver" kan doorslaan.

Groeten...

Former member 78

Citaat van: Kwabbernoot op maart 24, 2013, 04:20:48
Weet ik veel? Maar ik geloof ook niet in inspelen van kabels. Vanuit dat standpunt gezien zou het mij niet verbazen dat het inspelen ook "te ver" kan doorslaan.

Groeten...

Na 2 jaar moet je de kabels ff omdraaien  :sigh:

Xander32

Citaat van: ArjanR1 op maart 24, 2013, 05:24:30
Na 2 jaar moet je de kabels ff omdraaien  :sigh:
Van boven naar onder en/of van links naar rechts?

:sarcasm:

:D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

twani

Het wachten is op een kabel met een geïntegreerde "Urenteller" die je met een "App" op je iPad kunt aflezen....
Een beetje zoals Endomondo voor de hardlopers :D

Former member 78

Maar om het wel weer even serieus te houden...

Inspelen heb ik met kabels nooit echt gemerkt. Wel met versterkers, al waren die
verschillen voor mij ook niet heel erg groot. Met speakers is het verschil voor mij wel erg duidelijk,
maar denk dat de meesten dat wel ervaren.

Mocht ik die verschillen wel kunnen waarnemen, dan was ik waarschijnlijk ook wel meer aan het tweaken gegaan.
Maar, moet eerlijk zeggen... Als Frank wat verandert in zijn set, hoor ik de verschillen ook. Ook al zeg ik van te voren dat
ik het toch niet hoor :) Hier thuis heb ik dat stukken minder (gelukkig)

chansig

Zou het dan toch kloppen dat je set goed genoeg moet zijn ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Former member 78

Citaat van: chansig op maart 24, 2013, 11:47:04

Gr Hans

Aan mijn speakers zal het niet liggen.
En als we Snowmaster kunnen geloven is het op een ''pingpong'' setje ook te horen.

Misschien komt het wel door mijn oren, die zijn niet in nieuwstaat :D Eentje iig niet.

Ruud-

Citaat van: chansig op maart 24, 2013, 11:47:04

Gr Hans
Zekers Hans, een zekere ondergrens is wel aanwezig, op de Aldi setjes zul je waarschijnlijk weinig tot geen verschillen horen, echter het heeft minder met prijs te doen dan je zult aannemen maar meer met kwaliteit van de set en dat houdt niet in dat deze kostbaar moet hoeft te zijn maar meer met zorgvuldig bij elkaar gezochte producten.

typo :-[
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

chansig

Citaat van: ArjanR1 op maart 24, 2013, 11:50:00
Aan mijn speakers zal het niet liggen.
En als we Snowmaster kunnen geloven is het op een ''pingpong'' setje ook te horen.

Misschien komt het wel door mijn oren, die zijn niet in nieuwstaat :D Eentje iig niet.

Omdat je het thuis niet hoort en bij Frank wel. Of ben je gewoon beleefd ? :D

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

chansig

Citaat van: Ruud- op maart 24, 2013, 11:50:53
Zekers Hans, een zekere ondergrens is wel aanwezig, op de Aldi setjes zul je waarschijnlijk weinig tot geen verschillen op horen, echter het heeft minder met prijs te doen dan je zult aannemen maar meer met kwaliteit van de set en dat houdt niet in dat deze kostbaar moet zijn maar meer met zorgvuldig bij elkaar gezocht producten.

Oh ja...matchen.Nog nooit aan gedaan. Maar dat is ook wel hoorbaar. :D

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Former member 78

Citaat van: chansig op maart 24, 2013, 11:51:19
Omdat je het thuis niet hoort en bij Frank wel. Of ben je gewoon beleefd ? :D

Gr Hans

Absoluut niet!
Wat ik schrijf meen ik.

Ik hoor bij Frank echt meer verschillen dan hier.

Alleen vind ik het surround bij mij wel mooier, had het dus puur over het stereo gebeuren :)

chansig

Tsja....dan weet ik het ook niet. Je hebt in ieder geval geen misselijke speakers.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Former member 78

En heb er 4 subs bij, dat doet ook wat voor de beleving.

Deleted member

Ik kan de beweringen van Frank volledig onderschrijven! Ik had een test-setje Vicol luidsprekerkabels van Erik S te leen, en gisteren werden mijn eigen kabels afgeleverd.

Exact dezelfde kabel, maar dan koud uit de fabriek, en met WBT-NexGen pluggen in plaats van de standaard Vicol pluggen. Vol verwachting de nieuwe kabelset aangesloten en...

VERSCHRIKKELIJK!!!! Alles waar ik verliefd op was geworden in de demo-set Vicol kabels was weg... Geen balans, een plomp en ongenuanceerd laag, fel -bijna schel- hoog, absoluut geen zijdig hoog... Een zeer onaantrekkelijk geluid.

De kabels hebben sinds gistermiddag 16.00 continu gespeeld (de buren zijn me dankbaar...) en het begint nu al weer een beetje terug te komen. Ik ben hoopvol gestemd dat het goed gaat komen... Eerst maar eens flink inspelen en dan zien we wel verder.
Stereo-fan for life!

frank2

Vicol kabels zijn echt een ramp om in te spelen, op naar 240 uur dan zijn ze weer geheel oke.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Deleted member

Ik heb nog wel even te gaan, maar gelukkig heeft Erik de demo-set ook achtergelaten. Super service overigens!

Erik kwam langs om de kabels te brengen en moest eigenlijk direct door naar een volgende afspraak. Toen Erik weer vertrokken was heb ik gepoogd om de Vicol bruggen te monteren die ik ook had besteld, maar deze bleken helaas niet te passen... Erik is toen weer terug gekomen om ook even te kijken en heeft ze toen ingenomen. Prima service, waarvoor dank Erik!  :worship:
Stereo-fan for life!

Snowmaster

Inspelen :
De meest gemakkelijke weg is om lacherig over inspelen te doen.

Verschillen horen heeft ook helemaal niets met de kwaliteit van de set van doen. Vanaf een hogere middenklasse jonger dan ca. 7 jaar zijn verschillen gewoon hoorbaar.  Daaronder is het bijna zinloos want op HT gebied waren receivers en spelers uit die tijd gewoonweg matig in hun weergavekwaliteit.
Op recentere sets zijn deze verschillen al haast vanaf de instapklasse bij receivers hoorbaar, mits er met redelijke speakers gespeeld wordt (minimaal compactspeakers, geen KEF eitjes e.d.).
De nieuwere generatie electronica is verschrikkelijk veel beter geworden en dit wordt door menigeen onderschat die blijft hangen in de analoge wereld.
Ook in nieuwe high endsets hoeven verschillen niet goed hoorbaar te zijn. Als er veel zwakke schakels in zitten dan zijn verschillen miniem. De set speelt dan best redelijk doordat hij van hoge kwaliteit is, maar blijft dan ver beneden zijn mogelijkheden.
Tot voor kort speelde mijn pingpong setje beter in 5.1 dan Frank's set in Almelo als het ging om dynamiek, bubble, plaatsing, ruimte, diepte, attack en beleving. Toen Henk en Bas kwamen luisteren bij de laatste M&G in januari waren zij lovend over de 5.1 weergave.
Ik dacht toen : waarschijnlijk zijn zij pure stereoliefhebbers en weten ze niet wat ze missen  ;).
Ondertussen is Frank flink aan het sleutelen geslagen en heeft deze achterstand omgezet in een flinke voorsprong. Zo hoort het ook, want hij speelt high end en ik slechts "pingpong"  :D.

Hoorbare verschillen :
Mijn vrouw hoort echt geen verschillen.

Mijn oudste dochter hoorde gisteravond (onbewust) onmiddelijk dat de set anders klonk.  "Wow, wat staat hij hard! " riep zij.  Een betere AB test kun je niet hebben want de receiver stond net zo hard als altijd.
De jongste dochter reageerde daarop met : "Stil, want het is ineens heel spannend ! " .  Daarvoor lag ze nog languit op de bank. Na de omschakeling van WCD op "mijn" stroomaanvoer zat ze plotseling vrij snel rechtop bij de eerste actiescenes van Priest.  Geen van beiden wist dat ik iets had veranderd en ze keken nog gewoon TV.
De eerste uren speelde de set nog niet lekker, klanken stierven niet uit, hij klonk nog ietswat hard en hoekig. Er was nog te weinig verassing/dynamiek/attack.  Na enkele uren was dit duidelijk verbeterd. 
Vanavond hoop ik mijn oude bubble weer te horen, want hij was vannacht nog ietswat magertjes.
Er was nog te weinig attack en ik voelde het geluid nog niet op mijn lichaam bij normale luistersterkte.
Hoorbare verschillen en vooral het verschil in beleving zijn dus wel degelijk waarneembaar.
Zorg dat je de zwakke schakels in je set verbetert en de verschillen komen vanzelf naar voren.
Niet iedereen beleeft plezier aan tweaken en verbeteren. Je weg vinden in de kabeljungle is ook bijna niet te doen. Daarom snap ik het heel goed dat mensen afhaken en liever duurdere componenten kopen.
Iedereen beleeft zo op zijn eigen manier deze hobby. Frank heeft heel erg veel plezier gevonden in het optimaliseren van zijn set.  Nog leuker is het dat hij al zijn bevindingen deelt op dit forum.
Ik hoop dat hij daarmee anderen stimuleert om ook eens verder te kijken dan de gangbare en geplaveide audiopaden.
Voordat mijn post een te hoog "missionarisgehalte" krijgt, sluit ik hem maar af en pak nu eerst een lekker bakje  :coffee:
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

chansig

Mijn oudste dochter hoorde gisteravond (onbewust) onmiddelijk dat de set anders klonk.  "Wow, wat staat hij hard! " riep zij.  Een beter AB test kun je niet hebben want de receiver stond net zo hard als altijd

Zeker tijdens de reclame dat ze dit riep.. :D

Gr Hans
Coax AQ Carbon

frank2

Citaat van: Snowmaster op maart 24, 2013, 14:59:26
Inspelen :
De meest gemakkelijke weg is om lacherig over inspelen te doen.

Ik hoop dat hij daarmee anderen stimuleert om ook eens verder te kijken dan de gangbare en geplaveide audiopaden.

Ik krijg regelmatig PM's binnen van mensen die niets posten maar zeer wel geintresseerd zijn. Ze sturen PM's zodat ze geen commentaar  krijgen van de " niet believers" die regelmatig hier in dit topic  allerlei onzin en grappige opmerkingen maken, maar bijna nooit iets zinnigs te melden hebben.

Martin!!!

Heeft iemand een antwoord op de vraag waarom dure (ls)kabels niet standaard ingespeeld worden aangeboden aan de consument? Al die eerste teleurstellingen (zelf de ervaring met mijn Chord Indigo Plus gehad) na de aanschaf worden hier mee voorkomen!

Dit moet toch makkelijk mogelijk zijn om dit af fabriek voor elkaar te krijgen.
mainly British stuff

frank2

Tuurlijk kan dat, kosten ze alleen meer, dus daarom wordt het niet gedaan.

Daarom gewoon bij de betere hifi zaak een proefsetje ingespeelde kabels vragen, en dat natuurlijk alleen voor de mensen die weten dat dat verschil maakt.

Martin!!!

Citaat van: frank2 op maart 24, 2013, 16:16:10
Tuurlijk kan dat, kosten ze alleen meer, dus daarom wordt het niet gedaan.

Daarom gewoon bij de betere hifi zaak een proefsetje ingespeelde kabels vragen, en dat natuurlijk alleen voor de mensen die weten dat dat verschil maakt.

Hoeveel meer zal dat allemaal moeten gaan kosten dan? Persoonlijk vind ik het teleurstellend dat als je enkele honderden euro's voor een kabel betaalt deze na aanschaf nog ingespeeld moet worden. En ja ik hoor de verschillen en weet dus dat inspelen verschil maakt.

Maar goed ik kan dit nu wel vinden er veranderd toch niets  :devil:
mainly British stuff