Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Deleted Member 2

Citaat van: frank2 op januari 14, 2013, 15:52:23
Je hebt volkomen gelijk, al doet de ARC het in alle opzichten aanmerkelijk beter. Overigens is de Oppo geen "doffe" machine, maar door bewust een bepaald stroomsnoer te gebruiken kreeg ik 'm "rustiger en wat donkerder" Grappige is dat de Denon die ik nu heb achter hetzelfde snoer hangt maar deze eigenschappen niet heeft. De Denon is veel opener achter hetzelfde snoer, voor testen heb ik 'm gebruikt als cd speler, maar verder gebruik ik 'm daar niet voor dat doet de HD>usb v.d. Anthem zeer goed.

Zou het dan niet zo kunnen zijn dat er iets mis was met de oppo of met de match in je set?

Deleted member

Citaat van: Onder013 op januari 14, 2013, 16:03:09
Ook als J.S. Bach het heeft opgeschreven en voorzien van passende begeleiding?

Dan helemaal, zeker als 't wordt uitgeschreeuwd door dikke Duitse dames in een toonhoogte die glazen doet springen!  ;) :D

BuSpu

Citaat van: frank2 op januari 14, 2013, 16:06:58
Je alweer gelijk Antione, of de akoestiek aanpakken of een DSP regeling
Het probleem met DSP is alleen dat je de harmonische verhoudingen in het signaal aantast. Dat is ook de reden dat je echt oplossend hoog nooit met een DSP kan creëren. Je kan wel de hoge frequenties oppeppen en dat lijkt eerst heel wat maar na langer luisteren hoor je dat het verband weg is. Natuurlijk kan je er problemen mee oplossen maar terughoudendheid siert de meester :worship:

Deleted member

Citaat van: frank2 op januari 14, 2013, 16:06:58
Je alweer gelijk Antione, of de akoestiek aanpakken of een DSP regeling, anders heb je grote kans dat de bas iets doet in je huis wat je liever niet hebt. Al blijf ik zeggen dat je met jouw speakers en de mijne geen sub nodig hebt. (al zal dat wel wat meer leven in de brouwerij brengen) In principe moeten jouw en mijn speakers een dusdanig laag kunnen geven dat je geen sub nodig hebt. Ik vind dat ik dat nu heb. (voor muziek dan, voor films mag het altijd sterker en meer zijn, dan zou een sub nog wat extra;s kunnen geven)

Dat hangt echt van de ruimte af waar ze instaan. Zelfs een DSP kan niets uithalen met staande golven/uitdovingen door reflecties. Het plaatsen van full range luidsprekers blijft dus vaak een compromis tussen optimale afstemming van mid/hoog (soundstage, stereobeeld) en fatsoenlijk laag. Met een sub/meerdere subs heb je véél meer vrijheid t.a.v. plaatsing en dus behaal je daar sneller optimale resultaten die niet ten koste gaan van optimale plaatsing voor de rest van 't spectrum. Indirect voordeel is 't ontlasten van de fronts (en versterker)voor 't allerlaagste laag waar hoe dan ook een echte subwoofer beter voor geschikt is. Uiteraard moet de sub dan wel matchen qua kwaliteit en is 't afstemmen op de fronts of beter gezegd de integratie behoorlijk lastig.

Deleted Member 2

Citaat van: Antoine op januari 14, 2013, 16:09:00
Dan helemaal, zeker als 't wordt uitgeschreeuwd door dikke Duitse dames in een toonhoogte die glazen doet springen!  ;) :D

Barbaar :devil:

frank2

Citaat van: Onder013 op januari 14, 2013, 16:08:00
Zou het dan niet zo kunnen zijn dat er iets mis was met de oppo of met de match in je set?

Geen van beiden Henk, als ik een ander snoer gebruikte (van Snowmaster de rode) dan was de sound geheel anders, zeer dynamisch, helder groots, alleen klonk dat destijds in mijn set too much, wat weer veroorzaakt werd door naar ik nu weet de LS kabels van destijds... Echter ik heb ook een kabel hier gehad die het zeer goed deed op de oppo en die ervoor zorgde dat het geluid gewoon goed was, alleen was die kabel mij te duur... ben de naam al weer kwijt daarvan.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Deleted member

Citaat van: BuSpu op januari 14, 2013, 16:13:51
Het probleem met DSP is alleen dat je de harmonische verhoudingen in het signaal aantast. Dat is ook de reden dat je echt oplossend hoog nooit met een DSP kan creëren. Je kan wel de hoge frequenties oppeppen en dat lijkt eerst heel wat maar na langer luisteren hoor je dat het verband weg is. Natuurlijk kan je er problemen mee oplossen maar terughoudendheid siert de meester :worship:

Iets te selectief gequote denk ik, DSP/EQ zet je idealiter alleen in voor 't laag. Ik geloof dat Frank wel tot 1kHz doorgaat en ik weet niet hoe dat uitwerkt maar zelf bijvoorbeeld ga ik niet boven de 80Hz. Ook room correction systemen als de Lyngdorf/Tact en ook de DSP's van Anti-Mode gaan niet boven de 500Hz.

frank2

Klopt van het hoog moet je afblijven, dat is de reden dat de ARC hier stopt met zijn werk bij max. 1800Hz. Het verschil kun je namelijk goed horen als hij zijn werk tot 5000Hz doet en je hebt gelijk dat is niet mooi. Je hoort het vooral in het wegsterven van de hogere tonen en echo's, die worden aangetast. Ook de klankkleur is minder.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Martijn M

Als er een probleem is met de frequentieresponse van je systeem, kan een DSP/equalizer de harmonische verhoudingen juist verbeteren! Als je goed ontworpen speakers hebt (wat m.i. per definitie het uitgangspunt zou moeten zijn) moet je met de EQ inderdaad wegblijven uit het mid en hoog.

EDIT: Met een zeer goed ingestelde DSP kun je belabberde luidsprekers vaak nog heel aardig laten klinken - ArjanR1 kan dit beamen ;).
Dutch & Dutch

Martijn M

Citaat van: Antoine op januari 14, 2013, 16:15:47
Met een sub/meerdere subs heb je véél meer vrijheid t.a.v. plaatsing en dus behaal je daar sneller optimale resultaten die niet ten koste gaan van optimale plaatsing voor de rest van 't spectrum.

Helemaal correct! De beste plek voor de weergever van mid en hoog is nooit de beste plek voor de weergever van het laag, et vice versa. Dat is één van de belangrijkste redenen dat ik het laag al jaren door subwoofers laat weergeven.
Dutch & Dutch

Deleted member

Citaat van: keyser op januari 14, 2013, 18:57:29
Helemaal correct! De beste plek voor de weergever van mid en hoog is nooit de beste plek voor de weergever van het laag, et vice versa. Dat is één van de belangrijkste redenen dat ik het laag al jaren door subwoofers laat weergeven.

Jij bent één van de grootste aanjagers geweest voor mij persoonlijk om 't toch ook te proberen. Ik keek er wat tegenop maar ben blij dat ik naar je heb geluisterd!!  :thumbs-up:  :clapping:

Martijn M

Dutch & Dutch

CZ79

Citaat van: frank2 op januari 14, 2013, 13:24:29
Dat is ook veel belangrijker, dan prijskaartjes e.d.
Laat ik het zo zeggen ongeacht wat voor en set je hebt staan het gaat erom of je het lekker vind klinken....

En ach de meesten hebben nooit een Usher BE10 gehoord... pas geleden was hier een forummember voor het eerst die echt ook een leuke set heeft staan..... hij zei nog van te voren zulke grote speakers dat zal wel flink pittig zijn met heel veel bas...... hij was dan ook stomverbaasd hoe ze echt klonken... zijn mond viel open van verbazing.... ach ieder z'n eigen beleving....

Je doelt op mij? :D
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Grimm | Melodika

frank2

Door wat opmerkingen over de stand v.d. speakers kwam naar voren dat mensen geen idee hebben van mijn luisterruimte. Dus bij deze een overzichtsfoto.

Links onder zie een stukje van een rieten mand voor hondenspullen, precies daarachter staat een lage kast met de surround speakers. (niet zichtbaar)

De linkerhelft v.d. bank is de luisterpositie (sweetspot)

BuSpu

Oei veel glas, dat is lastig. Zie je dat niet terug in je meting op links?

frank2

Citaat van: BuSpu op januari 16, 2013, 13:26:53
Oei veel glas, dat is lastig. Zie je dat niet terug in je meting op links?

Nee, ik heb als ik luister altijd de gordijnen dicht en die dempen goed, links is in de meting beter dan rechts, rechterzijde heeft "last" van iets echo al is het niet veel, eigenlijk alleen de linker rear speaker

Martijn M

In de openingspost van je topic staat een plattegrondje. Die geeft een hoop duidelijkheid.

Dutch & Dutch

AbZ

Lijkt me dat je hier qua 'surround' feitelijk alleen een center achter kunt hebben en geen (goede) L/R?

Of onderschat ik de mogelijkheden?

frank2

Citaat van: AbZ op januari 16, 2013, 13:39:09
Lijkt me dat je hier qua 'surround' feitelijk alleen een center achter kunt hebben en geen (goede) L/R?

Of onderschat ik de mogelijkheden?
Surround achter is redelijk goed, linker en rechter kanaal hoor je wel, dus een center wat niet eens kan achter , zou slechter zijn. Maar de opstelling is niet perfect, maar helass niet te veranderen ivm mijn kamer.

Bovendien ben ik nog steeds een stereo man en dan worden de rears niet gebruikt. Maar surround heeft nu het allemaal zo goed klinkt zeker voor films een grote toegevoegde waarde gekregen.

AbZ

Ok, ik had de indruk dat de SL speaker (links achter) feitelijk recht achter je luisterpositie moest staan.  Dan zou je natuurlijk nog wel verschil in SL/SR kanalen kunnen horen maar het ruimtelijk effect klopt niet echt meer.  Misschien heb ik iets verkeerd begrepen.

frank2

De rears staan recht achter de luisterpositie, het effect van surround is toch duidelijk hoorbaar, er is een bubble, of anders gezegd, een straaljager van rechts naar links overvliegend is goed te horen. Maar als ze schuin achter de bank zouden staan zou het beter zijn, dat kan helaas niet door de bouw van mijn huis, 1 speaker zou buiten staan, lijkt me niet zo geweldig ... ;D

VTEC_genieter

Frank,
Ik zie dat je een AV meubel hebt (op de eerste pagina) met 3 grote vakken erin.
Waar heb je die gekocht?
Want ik kan geen een AV meubel vinden met 3 grote vakken erin zodat m'n centerspeaker erin kan passen.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Former member 78

frank2

Citaat van: VTEC_genieter op januari 17, 2013, 00:35:47
Frank,
Ik zie dat je een AV meubel hebt (op de eerste pagina) met 3 grote vakken erin.
Waar heb je die gekocht?
Want ik kan geen een AV meubel vinden met 3 grote vakken erin zodat m'n centerspeaker erin kan passen.

Zoals Arjan al schrijft zelf gemaakt samen met de zeer handige buurman. Materiaal is Ikea keuken dekblad beuken. Deze maten kun je inderdaad nergens vinden. Is relatief zelf eenvoudig te maken en kost in verhouding niet veel, (tov kant en klare racks) omdat het 3,8 cm dik beuken is is het ook nog audiofiel.

BuSpu

Citaat van: frank2 op januari 17, 2013, 07:52:52
Materiaal is Ikea keuken dekblad beuken.
He dat is grappig, ik zit al een tijdje naar deze werkbladen te kijken met hetzelfde idee. Ik begrijp dat de bladen goed blijven bij jou? Ze gaan niet werken of zoiets?