Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Kingpin

Bij een officiele meting heb ik gelezen dat de be10 vlak is tussen 60Hz en 18kHz, de poort tuning maakt er een bereik van tot 24Hz -3dB.
Heb je ook een meting op de luisterplek ipv 1 speaker? Neemt niet weg dat de plot er goed uitziet.
Maar ik blijf erbij, een goede sub, zeker ook in jouw geval bij films is alleen maar een meerwaarde, je Ushers zullen misschien laag gaan maar zullen het qua spl absoluut afleggen in de lage regionen.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Staaled

Citaat van: Kingpin op november  5, 2012, 17:40:11
Dat lijkt me sterk, de nieuwste be10 doen vanaf 25Hz -3dB en dat is in het gunstigste geval.

Room gain. ;)

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: frank2 op november  5, 2012, 16:26:59
Een aparte sub zou nog voordelen kunnen hebben voor de regio 12 - 20 Hz, mijn speakers gaan tot 20 Hz vlak.
Dat kleine stukje is voor mij niet zo interessant, zeker bij muziek niet.
Da's dan gelijk een grote en dure,wil je enig significante SPL halen.
Of evt. zelfbouw.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Former member 78

Citaat van: Kingpin op november  5, 2012, 17:51:32
Bij een officiele meting heb ik gelezen dat de be10 vlak is tussen 60Hz en 18kHz, de poort tuning maakt er een bereik van tot 24Hz -3dB.
Heb je ook een meting op de luisterplek ipv 1 speaker? Neemt niet weg dat de plot er goed uitziet.
Maar ik blijf erbij, een goede sub, zeker ook in jouw geval bij films is alleen maar een meerwaarde, je Ushers zullen misschien laag gaan maar zullen het qua spl absoluut afleggen in de lage regionen.

Keyser heeft het hier gemeten, en de Be10 speelt inroom makkelijk 20hz.
Ook  de oude Be10 van Frank spelen gewoon 20hz gemeten in zijn kamer.

frank2

Citaat van: Hipster op november  5, 2012, 18:20:09
Da's dan gelijk een grote en dure,wil je enig significante SPL halen.
Of evt. zelfbouw.

En dat ben ik zeker niet van plan.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Kingpin

Citaat van: ArjanR1 op november  5, 2012, 18:40:16
Keyser heeft het hier gemeten, en de Be10 speelt inroom makkelijk 20hz.
Ook  de oude Be10 van Frank spelen gewoon 20hz gemeten in zijn kamer.
Dat is heel netjes, maar ik denk dat jij ook wel weet wat een sub toevoegd, toch ;)
Voor stereo zou je dan gewoon zonder kunnen spelen en met film de sub.
Maar goed Frank wilde geen sub.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Former member 78

Citaat van: Kingpin op november  5, 2012, 18:59:51
Dat is heel netjes, maar ik denk dat jij ook wel weet wat een sub toevoegd, toch ;)
Voor stereo zou je dan gewoon zonder kunnen spelen en met film de sub.
Maar goed Frank wilde geen sub.

Dat weet ik zeker!
En Frank zal ook zeker wel aan de sub gaan, als hij eenmaal weet wat hij mist ;)
Jammer dat dat ding van mij dik 130kg aan de haak is, anders had ik Frank een demo
kunnen geven in zijn set.

Als Frank een leuke sub wil en het betaalbaar houden, dan is er maar 1 oplossing: zelfbouw!

1198

Ach.. Als Frank nu weer even happy is dan zou ik gewoon lekker genieten en even niet aan upgraden denken. Met de ruimte van Frank zal upgraden zeker een kostbare zaak worden en met zelfbouw moet je wel van erg goede huizen komen om iets te fabriceren wat ook nog in je woonkamer past. Uiterlijk en prestatie.
beeld:Sony KDL-55NX810, amp:Anthem MRX700, front:Usher CP-6371, center:Usher S-525, surround:Usher S-520, sub:SVS PB13-Ultra (Sledge), fun:PS3

Former member 78

Citaat van: 1198 op november  5, 2012, 21:29:14
Ach.. Als Frank nu weer even happy is dan zou ik gewoon lekker genieten en even niet aan upgraden denken. Met de ruimte van Frank zal upgraden zeker een kostbare zaak worden en met zelfbouw moet je wel van erg goede huizen komen om iets te fabriceren wat ook nog in je woonkamer past. Uiterlijk en prestatie.

Zelfbouw kun je door een forum sponsor ook laten doen.
En dat is stukken goedkoper dan je denkt.

Deleted member

Sub sub sub!!! :D Frank, toegegeven jouw response is beter dan de mijne was in 't laag maar ik herken m'n set niet meer terug sinds gisteren!  :wub:

vanzomereng

Citaat van: frank2 op november  5, 2012, 16:16:40
ik heb werkelijk op dit moment niets meer te wensen

Goed verwoordt Frank, want "morgen" is niet meer "op dit moment"
jouw bewering klop dus volledig  :D
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

1198

Citaat van: ArjanR1 op november  5, 2012, 21:38:31
Zelfbouw kun je door een forum sponsor ook laten doen.
En dat is stukken goedkoper dan je denkt.

Welke forumsponsor dan en wat is goedkoop?
beeld:Sony KDL-55NX810, amp:Anthem MRX700, front:Usher CP-6371, center:Usher S-525, surround:Usher S-520, sub:SVS PB13-Ultra (Sledge), fun:PS3

Former member 78

Peerless Monster

Citaat van: ArjanR1 op november  5, 2012, 21:58:56
CaptainJack, en voor onder de €1000 heb je een hele dikke sub.
http://www.jcraudiosolutions.nl/www.jcraudiosolutions.nl/HTSubs.html

Die laatste foto is wel heel erg lelijk ;D ;D ;D
Het is wle leuk om een totaal geintegreerde oplossing te hebben als je een vrouw/vriendin met WAF hebt.
Zonder kan je beter gewoon een lelijk zwart monster nemen van een kuub inhoud ;D
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

frank2

Citaat van: Kingpin op november  5, 2012, 17:51:32

Meting via ARC op de luisterpositie, de meting is de meting zoals hij met arc aan weergegeven wordt.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Kingpin

Deleted Member 2

Citaat van: frank2 op november  6, 2012, 10:59:20

Meting via ARC op de luisterpositie, de meting is de meting zoals hij met arc aan weergegeven wordt.

Omdat ik van dit soort plaatjes niet veel begrijp een mogelijk domme vraag: waarom valt het na 10kHz plotseling zo af? Dit zie ik telkens weer in dit soort plaatjes en zou graag willen weten wat de verklaring daarbij is. Is er ook een goed/fout curve aan te geven? Dus wanneer is de afval nog acceptabel en wanneer niet? Is theoretisch een rechte lijn van 20 tot >20kHz de ideale lijn of hangt de theoretisch beste lijn af van de akoestische omstandigheden?

Wow, als ik daar de juiste antwoorden bij wist, begin ik er een heel klein beetje van te begrijpen

Groet,

Henk

frank2

De meetmicrofoon kan geen 20 Khz weergeven
De ARC meet t/m 5 Khz daarna doet hij niets meer

Dus de meetmicrofoon zal de bottleneck zijn, de waarde zou recht door moeten lopen.
Helaas maakt dat niet veel meer uit boven de 50 jaar stopt de bovengrens van horen toch bij 12500 hz.

Het ideale plaatje is een rechte curve die bij 100 hz iets naar boven loopt tot 20 hz.
Zo zou je het beste geluid moeten hebben, echter er zijn vele mensen die een wat zware bas prefereren zodat de curve dan wat steiler loopt vanaf 100 hz tot 20 hz indien zij een dsp hebben. Ook vaak zie je een grote piek ergens in het basgebied, bij mij is dat de linkerspeaker bij 30 hz, daar gaat hij 10 DB omhoog, wat door de ARC is weggeregeld.

Deleted Member 2

Citaat van: frank2 op november  6, 2012, 12:07:17
De meetmicrofoon kan geen 20 Khz weergeven
De ARC meet t/m 5 Khz daarna doet hij niets meer

Dus de meetmicrofoon zal de bottleneck zijn, de waarde zou recht door moeten lopen.
Helaas maakt dat niet veel meer uit boven de 50 jaar stopt de bovengrens van horen toch bij 12500 hz.

Het ideale plaatje is een rechte curve die bij 100 hz iets naar boven loopt tot 20 hz.
Zo zou je het beste geluid moeten hebben, echter er zijn vele mensen die een wat zware bas prefereren zodat de curve dan wat steiler loopt vanaf 100 hz tot 20 hz indien zij een dsp hebben. Ook vaak zie je een grote piek ergens in het basgebied, bij mij is dat de linkerspeaker bij 30 hz, daar gaat hij 10 DB omhoog, wat door de ARC is weggeregeld.

Dus deze curve is ingesteld door de arc op basis van metingen en dus daarin verwerkt de aanpassingen die zijn gedaan om de invloed van de akoestiek en de apparatuur te optimaliseren?

Heb je ook een plaatje hoe het er uit zou zien zonder die aanpassingen?

Groet,

Henk

frank2

Citaat van: Onder013 op november  6, 2012, 12:16:33
Dus deze curve is ingesteld door de arc op basis van metingen en dus daarin verwerkt de aanpassingen die zijn gedaan om de invloed van de akoestiek en de apparatuur te optimaliseren?

Heb je ook een plaatje hoe het er uit zou zien zonder die aanpassingen?

Groet,

Henk

Tuurlijk heb ik dat: rood is zonder aanpasing, groen is met aanpassing

Overigens dit zijn alle curves die bedoelt zijn voor music, de movie curve is iets steiler in de onderste regionen

Kingpin

Mooi dat de dsp z'n werk doet, toch best een verschil.
Ik moets het zonder dsp doen en toch netjes gekregen met m'n buizenversterker :D

Fullrange 20Hz - 20kHz.

De lichte steiging in het laag wordt mede veroorzaakt door een staande golf op 2 punten (roommode) en de instelling van de Roomgain op de sub (ik houd van een beetje meer fundament ivm muzieksmaak (blues, rock etc).

frank2

Mooi dat je het zonder DSP voor elkaar hebt gekregen, zonder dsp is zonder definitie altijd beter. Door de houtskeletbouw van dit huis waar ik woon zit er een groot gat in de midbass, dat is niet op te lossen (zonder grote storende invloeden in de huiskamer) zonder DSP. De reden dat ik ook zo blij was toen hier de Anthem kwam eindelijk een goed geluid/sound.

Martijn M

Kingpin, met die schaal lijkt alles vlak ;) . Al met al is het resultaat dat je nu meet naar mijn mening niet heel vlak...   :-X
Dutch & Dutch

Kingpin

Citaat van: keyser op november  6, 2012, 13:57:07
Kingpin, met die schaal lijkt alles vlak ;) . Al met al is het resultaat dat je nu meet naar mijn mening niet heel vlak...   :-X
Bij deze

RTA meting met sub

Fullrange RAW meting

Toch redelijk vlak lijkt me zo, er zal zeker wel wat op en aan te merken zijn maar zo zonder enige vorm van dsp valt het me niet tegen ;)

Deleted Member 2

Citaat van: frank2 op november  6, 2012, 12:27:15
Tuurlijk heb ik dat: rood is zonder aanpasing, groen is met aanpassing

Overigens dit zijn alle curves die bedoelt zijn voor music, de movie curve is iets steiler in de onderste regionen
Dat ziet er inderdaad veel beter uit (zeg ik nu met de zojuist verworven kennis ;D).
Kan de dip bij 500Hz dan niet geregeld worden, of komen er dan te veel neveneffecten?

Gaat met zo'n electronische regeling ook "de wet van behoud van ellende" op? Dus je repareert het een en tegelijkertijd creëer je weer een ander probleem. Vervorming, compressieverschijnselen, etc kan ik me er zo bij voorstellen. Met andere woorden: het is geen remedie tegen al het kwaad? Als dat wel zo zou zijn is een  mechanische aanpassing van de akoestiek van de ruimte niet nodig?

Groet,

Henk