Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Citaat van: Raymond187 op oktober 23, 2012, 13:41:11
De SB12 zal niet geschikt zijn voor Frank, omdat die niet laag genoeg gaan tov zijn main speakers. Of bedoel je de SB12 niet ?

Ik bedoel de PB12 NSD-DSP. Deze gaat tot ongeveer 17 Hz, mijn main speakers gaan strak door tot 29 Hz.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

frank2

Op dit moment stuurt de Anthem het LFE kanaal verdeelt naar de frontspeakers, de BE10, en er komt behoorlijk laag uit. Maar met een extra sub lijkt mij zal er vooral bij films wat meer slam, kracht zijn, svs is daar vlgs mij best wel goed in.  Hel liefst zou ik de PB13 ultra nemen maar die is mij te duur.
In ieder geval dat is het idee waarom ik over een sub begin
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Kwabbernoot

Ik snap niet goed dat je naast dergelijke speakers nog een sub wilt hebben. Tenzij je die zou gaan gebruiken om akoestische problemen in de kamer tegen te werken. Ik neem toch aan dat die enorme Ushers zelf genoeg slam/punch/kracht in zich hebben?

Groeten...

frank2

Citaat van: Kwabbernoot op oktober 23, 2012, 17:11:43
Ik snap niet goed dat je naast dergelijke speakers nog een sub wilt hebben. Tenzij je die zou gaan gebruiken om akoestische problemen in de kamer tegen te werken. Ik neem toch aan dat die enorme Ushers zelf genoeg slam/punch/kracht in zich hebben?

Groeten...

ik heb geen akoestische problemen meer, sinds ik een ARC inregelsysteem van anthem heb.
Een sub voegt voor film veel toe (het LFE kanaal) en zal iets dieper gaan dan de Usher. Zoals hierboven al vermeld.

vanzomereng

Frank, zo op de foto, lijken de speakers wel erg kort van elkaar te staan  :butbut:

Ik denk niet dat een sub (ook niet bij films) in jouw situatie, veel extra,s brengt
m.i.z. gewoon overkill en zeker een investering die dan beter in andere zaken gestopt kan worden.

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

frank2

Citaat van: VANZOMERENG op oktober 23, 2012, 18:39:30
Frank, zo op de foto, lijken de speakers wel erg kort van elkaar te staan  :butbut:

Ik denk niet dat een sub (ook niet bij films) in jouw situatie, veel extra,s brengt
m.i.z. gewoon overkill en zeker een investering die dan beter in andere zaken gestopt kan worden.

de afstand russen de speakers is 1,80 meter.

Martijn M

In het sublaag is niet gauw sprake van overkill. Frank heeft forse speakers, dus een modaal subje zal niet veel toevoegen - daar is grover geschut voor nodig. Uiteraard onderschrijf ik wat Kwabbernoot al opperde: subs inzetten om staande golven tegen te gaan. Tuurlijk, met een DSP kun je een hoop corrigeren, maar over het algemeen is het zinvol om problemen akoestisch op te lossen. DSP gebruik ik zelf voor het puntje op de I.
Dutch & Dutch

Former member 78

Citaat van: frank2 op oktober 23, 2012, 16:42:34
Ik bedoel de PB12 NSD-DSP. Deze gaat tot ongeveer 17 Hz, mijn main speakers gaan strak door tot 29 Hz.

29hz?
De Be10 doet inroom gewoon 20hz...

frank2

Citaat van: ArjanR1 op oktober 23, 2012, 18:55:11
29hz?
De Be10 doet inroom gewoon 20hz...

niet hier Arjan, ik heb een test cd met lage tonen die steeds iets omhoog gaan, en overblijfsel van een sub die ik ooit hier had, de 20 Hz toon hoor/voel je iets, pas bij 30 Hz is het goed duidelijk en een stuk harder dan 20 of 25 Hz. (uitgaande van de situatie hier thuis)

Martijn M

Volgens metingen bij jou thuis - zowel metingen die ik heb uitgevoerd als metingen die jij met de Anthem hebt gedaan - heb je bij 20 hz amper noemenswaardige afval. Bij 20 hz is ons gehoor een stuk minder gevoelig dan bij 30 hz. Dat zou de verklaring kunnen zijn voor jouw ervaring.
Dutch & Dutch

frank2

Dus voor een betere beleving is in mijn situatie een sub niet nodig?

Toen ik bij arjan was heb ik ook met zijn subs geluisterd, dat was een andere ervaring dan alleen de Be10.
Vanuit die gedachte dacht ik daarom aan een sub die slam en diep gaat vandaar SVS

Martijn M

Citaat van: frank2 op oktober 23, 2012, 19:22:57
Dus voor een betere beleving is in mijn situatie een sub niet nodig?

Waar baseer je die conclusie precies op? Volgens mij volgt dat niet uit mijn bericht.

De BE10 gaat heel diep. Voor diepgang an sich heb je geen sub nodig. Een flinke sub zorgt echter voor meer headroom en zal bij lage tonen op hoge niveaus minder vervormen dan je BE10's doen. Dat betekent meer autoriteit en gemak.
Dutch & Dutch

chansig

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

vanzomereng

Citaat van: keyser op oktober 23, 2012, 18:49:56
Uiteraard onderschrijf ik wat Kwabbernoot al opperde: subs inzetten om staande golven tegen te gaan.

Vanuit deze optiek heb je gelijk maar dan is de sub geen overkill maar dan zijn de speakers overkill t.o.v. het feit
dat je ook een sub gebruikt.   Op welke frequentie wil je dan de sub dan crossen met de speakers ?

De zeer forse afmetingen v/d speakers en de woofers (met alle nadelen vandien, zoals plaatsing, massatraagheid en vooral de
hogere aanschafprijs) zijn mede debet aan het feit, dat je hier een fullrange-speaker heb, die in-room tot 20hz doorloopt.

Zodra je al gaat "crossen" bij een overnamefrequentie van >35hz is de investering in deze "mega-Ushers" voor de katse smurf geweest
en had ook kunnen volstaan met compactere speakers zoals met Be-718 Diamond DMD  of Mini Dancer 1 DMD, met wellicht dezelfde sub
maar dan met een wat hogere crossoverfrequentie v/d sub. 

Je kunt 1 euro maar 1 keer uitgeven  :butbut:

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Martijn M

Chansig, inderdaad ook voelen. Dat volgt eigenlijk direct uit de hogere geluidsniveaus.

VANZOMERENG, daar noem je een goed punt! Idealiter zou je de fronts hetzelfde mono-signaal geven als de subs, maar dat kan met de meeste apparatuur niet. Desalniettemin, het laag in muziek en films is vaak mono-opgenomen of anders nagenoeg mono. Daarom zou je de fronts op large kunnen instellen en de subs en fronts laten samenwerken in het laag. Ik weet echter niet hoe het ARC-systeem daar mee omgaat.
Dutch & Dutch

frank2

Citaat van: VANZOMERENG op oktober 23, 2012, 19:37:12
Vanuit deze optiek heb je gelijk maar dan is de sub geen overkill maar dan zijn de speakers overkill t.o.v. het feit
dat je ook een sub gebruikt.   Op welke frequentie wil je dan de sub dan crossen met de speakers ?

De zeer forse afmetingen v/d speakers en de woofers (met alle nadelen vandien, zoals plaatsing, massatraagheid en vooral de
hogere aanschafprijs) zijn mede debet aan het feit, dat je hier een fullrange-speaker heb, die in-room tot 20hz doorloopt.

Zodra je al gaat "crossen" bij een overnamefrequentie van >35hz is de investering in deze "mega-Ushers" voor de katse smurf geweest
en had ook kunnen volstaan met compactere speakers zoals met Be-718 Diamond DMD  of Mini Dancer 1 DMD, met wellicht dezelfde sub
maar dan met een wat hogere crossoverfrequentie v/d sub. 

Je kunt 1 euro maar 1 keer uitgeven  :butbut:

Helaas gaat het hier fout, afgezien van het feit over de bas diepte, de traagheid ben ik het niet eens, een andere speaker die niet zo diep gaat zoals de 2 voorbeelden hebben beide 1 groot nadeel, namelijk ze hebben geen aparte middentoner, en daar zit een grote kracht in, namelijk detail detail.... zuiverheid enz. Dat haal je niet met een MD1, dit heb ik ooit paar maand geleden eens vergeleken met een MD2, daar miste je een heel stuk gedetaileerdheid. (tov de BE10) Ik zou met movie: de crossover een stuk hoger instellen en bij music mode inderdaad zo rond de 30 Hz.

Bij de Anthem/arc is het mogelijk om de crossover freq. van de sub en frontspeakers apart in te stellen, bijv. de sub op 120 Hz en de frontspeakers op 40 Hz en de rears op 80 Hz.

Former member 78

Waarom de X-over gebruiken?
Ik heb met muziek alleen de fronts, dus géén sub!

Met film spelen de fronts ook volledig mee, en de sub doet dan zijn ding tot 120hz.

Heb er aardig mee lopen spelen, en vind het persoonlijk mooier klinken als de fronts volledig mee spelen
met muziek én film.

Xander32

Citaat van: frank2 op oktober 23, 2012, 16:49:07
Op dit moment stuurt de Anthem het LFE kanaal verdeelt naar de frontspeakers, de BE10, en er komt behoorlijk laag uit. Maar met een extra sub lijkt mij zal er vooral bij films wat meer slam, kracht zijn, svs is daar vlgs mij best wel goed in.  Hel liefst zou ik de PB13 ultra nemen maar die is mij te duur.
In ieder geval dat is het idee waarom ik over een sub begin

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=127161.0
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

frank2

Had ik al gezien, moet eerst de Oppo verkopen dan is er weer geld om te besteden en zien we verder.
Ik wil eerst luisteren naar een svs... om een idee van deze sub te krijgen.

Vik

Ik persoonlijk ben er echt van teruggekomen.

Ik dacht ik heb geen sub nodig met mijn front speakers.. tot dat je een ineens een goede subwoofer hebt staan. Die voegt echt veel toe bij films. (ik speel enkel met dvd+blu ray) en dat aparte sub kanaal is haast met geen enkele front speaker te bereiken.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Former member 78

Frank heeft een mooi stevige laagweergave met films.
Maar idd, een sub voegt écht wat toe.

Alleen een SVS gaat hem niet gelukkig maken.

Xander32

Citaat van: vik op oktober 26, 2012, 08:50:53
Ik persoonlijk ben er echt van teruggekomen.

Ik dacht ik heb geen sub nodig met mijn front speakers.. tot dat je een ineens een goede subwoofer hebt staan. Die voegt echt veel toe bij films. (ik speel enkel met dvd+blu ray) en dat aparte sub kanaal is haast met geen enkele front speaker te bereiken.
... maar dan dient een sub wel in verhouding te staan tot de rest van de set (net zoals in jouw geval 8)).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Raymond187

Citaat van: ArjanR1 op oktober 26, 2012, 08:59:50

Als je Frank uitlegt waarom niet dan heeft hij meer aan alleen de zin dat de SVS hem niet gelukkig gaat maken :)

minimaal DD15?

Vik

Citaat van: ArjanR1 op oktober 26, 2012, 08:59:50

Heeft Frank al een SVS type laten vallen? Lees ik er over heen?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov