Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Mijn Belles VV deed dat ook niet.  Jammer dat wenw geen project heeft.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

frank2

Ga straks de voorlopig laatste aanpassing in de ARC doen, laat de ARC alleen z'n werk doen tot 700 Hz voor de music mode. De movie mode laat ik nog even staan zoals hij nu is. Kan zijn dat ik die naderhand ook nog verander.

In de grafieken blijkt dat de meeste correctie voor de 900 Hz zit, daarna is het minder.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

frank2

Ik heb nu de music stand en de movie stand, bij de music stand is er geen correctie boven de 700 Hz, waar de movie stand nog wel iets veranderd, zie eerdere grafiek. Vooral bij 1 Khz scheelt dat iets ongeveer 2 a 3 Db.

Het is dus hoorbaar en dat hoor je ook maar de verschillen zijn klein.

Voorlopig laat ik alles zo. Laat ik eerst maar eens wat muziek gaan luisteren, want dat heb ik nog te weinig gedaan, alleen korte stukjes of 1 nr. De muziek dvd's of BR zijn in ieder geval verbazingwekkend goed opeens, tov. vroeger.

Bijgaand de music grafiek

Lex Groningen

Tijd om je topic te gaan verplaatsen naar de afdeling prive home theaters, Frank. ;)
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

Kwabbernoot

Het gat tussen de 60 en 70 Hz (zelfs door tot 90 Hz) is behoorlijk weggewerkt. Nu dacht ik altijd dat dergelijke dalen voortkomen door uitdoving van de drukgolven en dus veroorzaakt worden door de acoustiek. Hoe kan het dan dat je dergelijke dalen zo kunt opvullen? Wordt er dan extreem veel energie in dat frequentiebereik gepompt? En zo ja, hoe gaat de eindtrap dat dan allemaal leveren? Zeker bij die lage ferquenties. Of valt het allemaal nog wel mee.

Wellicht dat Keyser hier een antwoord op kan geven?

Groeten...

dre73

Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

frank2

Citaat van: Kwabbernoot op augustus 25, 2012, 19:04:55
Het gat tussen de 60 en 70 Hz (zelfs door tot 90 Hz) is behoorlijk weggewerkt. Nu dacht ik altijd dat dergelijke dalen voortkomen door uitdoving van de drukgolven en dus veroorzaakt worden door de acoustiek. Hoe kan het dan dat je dergelijke dalen zo kunt opvullen? Wordt er dan extreem veel energie in dat frequentiebereik gepompt? En zo ja, hoe gaat de eindtrap dat dan allemaal leveren? Zeker bij die lage ferquenties. Of valt het allemaal nog wel mee.

Groeten...

Ik kan het je niet zeggen, wat ik wel weet dat er voor de fronts een zware eindversterker staat die min. 2 x 250 W continue afgeeft. De Belles 350A Reference. Dat deze EV stroom kan leveren kon ik vanmiddag nog even horen, toe er even een andere versterker op stond. Maw. De Belles kan het gemakkelijk aan.

Nahpets

Iets boven de 60 hz lijkt er bijna 10dB te worden geplust. Dan blijft er van je 250 Watt een 'normaal' vermogen over van ongeveer 30 Watt.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

frank2

Cijfers zeggen niet alles, de EV die ik heb heeft nergens moeite mee, de 150A die ik vroeger had kwam wel eens tekort, er was gewoon iets minder laag, maar als je hier een DTS master hoort met veel zware tonen en diep dan begrijp je het wel. Gewon moeiteloos diep en volop heel diepe zware bas, bank trilt enz.

Nahpets

Citaat van: frank2 op augustus 25, 2012, 20:52:27
Cijfers zeggen niet alles

Helemaal mee eens.

Maar waarom kom je dan met

Citaat van: frank2 op augustus 25, 2012, 20:21:27
Ik kan het je niet zeggen, wat ik wel weet dat er voor de fronts een zware eindversterker staat die min. 2 x 250 W continue afgeeft.

Ook het vergelijk met de 150 lijkt mij mank te gaan als dat was in een set zonder room correction. Het punt daarmee is dat je eigenlijk alleen de pieken moet aanpakken, de dalen kun je weinig mee doen. Het opheffen van dat 9dB dal rond de 60Hz zorgt er voor dat je bruikbare vermogen nog maar 1/8 is vergeleken met ongecorrigeerd.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

AbZ

Bart_M

De groene curve die je ziet is berekende respons en niet de echte respons. Ik ben wel benieuwd in hoeverre dit echt overeen gaat komen.
Aangezien ik dezelfde versterker heb (nouja, de 300), is dit wel iets wat ik in de toekomst wil gaan nameten.

Martijn M

Citaat van: Kwabbernoot op augustus 25, 2012, 19:04:55

Groeten...

Maar natuurlijk wil/kan ik dat  ;D . Ik vond de volgende animatie via google: http://www.walter-fendt.de/ph14e/stwaverefl.htm Kijk hier goed naar en er wordt een hoop duidelijk.

Staande golven ontstaan door discrete reflecties tussen twee wanden in de luisterruimte (of meer wanden, maar die vergeten we even), waarbij de afstand tussen die wanden gelijk is aan een halve golflengte of een meervoud daarvan. De piek van een staande golf ontstaat doordat de drukken van tegen elkaar in lopende golven optellen. Als één golf een piekniveau met waarde één heeft, dan hebben twee samenvallende pieken een niveau van één plus één, dus twee. Dat is wat je ziet na één reflectie, zoals in de simulatie. De drukken van de beide golven tellen op tot twee keer het niveau van één golf. In de praktijk zullen gereflecteerde golven op hun beurt opnieuw reflecteren en zal het geluidsniveau dus steeds hoger worden; ware het niet dat de demping die optreedt bij elke reflectie dat enigszins beperkt. In de simulatie worden die pieken aangegeven met de letter A, voor antinode. Bij de knopen/nulpunten zie je de letter N staan, voor node.

Laten we in het volgende deel van het verhaal voor het gemak even uitgaan van de situatie met slechts één reflectie. Er geldt dus één plus één is twee. Een DSP/equalizer kun je zien als een vermenigvuldiger. Als de equalizer op vlak staat, geldt voor alle frequenties een vermenigvuldigingsfactor van één. Alle frequenties worden met een factor één versterkt en blijven dus gelijk in niveau. Wat we voor de pieken willen, is vermenigvuldigen met een factor 0,5, want 0,5 keer 2 is 1. Echter, om een dip weg te werken kun je elke denkbare factor kiezen, maar zelfs honderdduizend keer nul blijft nul! In die zin is het ophogen van dips die het gevolg zijn van staande golven een onbegonnen zaak.

Demping heeft echter niet enkel invloed heeft op de hoogte van de pieken, maar ook op de diepte van de dalen. In de situatie waarbij een node (dip) 'perfect' zou zijn (zoals in het theoretische model van de simulatie), zou je in de metingen (zonder smoothing) een dip tot praktisch oneindige diepte zien (de druk van de staande golf in de simulatie blijft bij nul steken). In de metingen van Frank zien we een dip van om en nabij 8 dB. Er zal enige mate van smoothing zijn toegepast door de software, maar demping speelt hier ook een rol. Door de demping die optreedt, zal de dip niet zo diep zijn als hij in theorie zou kunnen zijn. Het boosten kan dan ook wel degelijk zin hebben, want een flinke versterker en dito woofers trekken een boost van een paar dB nog prima.

Desalniettemin is het boosten van dips niet zonder risico. Kijk weer naar de simulatie. Bij een piek zie je dat de 'meetpuntjes' rondom de piek qua niveau dicht bij de waarde van de piek liggen. Bij de dip zie je echter dat de puntjes qua niveau sterk verschillen van de waarde van de piek. Mocht het boosten met een paar dB de dip in het gemiddelde van een aantal frequentieresponsemetingen vlaktrekken, dan zullen in een controlemeting bepaalde meetlocaties een dip laten zien, maar andere een flinke piek. In de gemiddelde curve zie je hier niets van terug, maar de ruimtelijke variantie bestaat wel degelijk! Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je ene oor in de dip zit en je ander oor een beduidend luider signaal binnenkrijgt. Dat geeft een trekkerig gevoel aan je hoofd. In dat soort situaties is het naar mijn mening beter de dips gewoon te laten voor wat ze zijn. Het lijkt me dat de Anthem daar geen rekening mee houdt.
Dutch & Dutch

twani

Oh zit dat zo ;D   ik ga nog maar eens een muziekje opzetten geloof ik ;)
Keyser kerel, dat je er nog zoveel wijsheid uit weet te persen op dat late tijdstip :worship:

Lex Groningen

Wel mooi als je deze kennis hebt. Maar voor mij is het abracadabra.
Ik hou het ook maar bij rustig een muziekje luisteren en lekker genieten.
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

frank2

Ik heb de Oppo nu op 2 manieren aangesloten.
1. via hdmi
2. via een hifi supply coax

Vlgs de verkoper zou er verschil zitten tussen beiden. Ik heb dat geprobeerd en ik MEEN iets verschil te horen, via coax is de muziek iets luchtiger vooral in de boven regionen.
Maar er is nog 1 manier, harde schijf rechtstreeks op de Anthem. Dat heb ik gedaan, en geluisterd of er verschil is.

Met het nr Alison krauss, heb ik mijn test weer gedaan.

Tussen hdmi en coax zit een miniem verschil, het maakt niet veel, maar de hoge tonen komen bij coax beter tot hun recht, is iets opener. (Atlas hdmi kabel)

Daarna tussen coax en harde schijf rechtstreeks op de Athem geluisterd. Er zit een duidelijk hoorbaar verschil tussen. De Oppo is iets anders qua klankkleur er zit iets meer middentoon in, de bekkens zijn wat feller, de bas weer iets minder, de harde schijf is dit niet zo, middentonen iets minder, duidelijk meer bas, hoge tonen strak en bescheiden.  Er zit dus duidelijk hoorbaar verschil tussen een harde schijf of een cd loopwerk (hier de Oppo)

Het is slechts een kleine test met 2 nummers maar deze muziek laat alles horen, heeft felheid in haar stem, diepe bas en mooie bekkens.

Toch niet verbazingwekkend, misschien maar een 2 TB schijf haken en met db poweramp even alles rippen.
(ach het zijn officieel 900 cd's maar ik draai er hooguit 30 dus is wel te doen) Maar eerst eens wat andere muziek ook testen.

Kwabbernoot

Bedankt voor de uitleg, Mr. Söze.
Als ik het dus goed begrijp zorgt de ARC ervoor dat op de luisterplek (ik had begrepen dat het gaat om negen metingen op en om de luisterplek? Krijgt elk punt daarbij evenveel gewicht?) er een relatief vlakke frequentie respons wordt gefabriceerd door de dipjes op te vullen. Echter, op punten waar men al een extra bas-boost had, door "in-fase" interferentie, ontspoort het nu helemaal kan het nu wel eens helemaal ontsporen.
Moet ik het zo een beetje zien?

Groeten...

frank2

Net de netwerkkabel voor internetradio even aangesloten. Schrikken: 509 nederlandse radio zenders, al vraag ik mij af wat ik met Urk Radio moet?

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op augustus 26, 2012, 12:15:22
Net de netwerkkabel voor internetradio even aangesloten. Schrikken: 509 nederlandse radio zenders, al vraag ik mij af wat ik met Urk Radio moet?

Urk? Dat ligt voor mij ook in het oosten van ut laaaaaand ;D
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Snowmaster

Geweldig mooie beschrijving Keyser, complimenten !  Kan mij helemaal verplaatsen in je uitleg en vooral de laatste alinea over de onbalans die kan onstaan, maar die niet naar voren komt in de gemiddelde meting.
Als je nog een keertje bij Frank bent, kom ik graag langs want ik zou wel meer uitleg willen hebben over het "uitdoven" van bepaalde frequenties door reflectie of meer uitleg over staande golven e.d.
Bij Frank doet de bouw van zijn kamer waarschijnlijk ook een duit in het zakje (erker met muurtje links).
Ik acht ook niet uitgesloten dat hij door lichte verplaatsing van speakers/zitpositie nog kan optimaliseren.
De metingen kunnen dan een mooi hulpmiddel zijn.  Aan de andere kant.....als het heerlijk klinkt, is  de neiging om lekker te gaan genieten ook wel weer erg groot....filmpje erin, wijntje erbij...  ;D
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

frank2

twani

Citaat van: frank2 op augustus 26, 2012, 12:15:22
Op die zender maakt vooral de plaatselijke "nacht apotheker" reclame voor zijn cocaïne :D

YamahaRXV

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Martijn M

Citaat van: Kwabbernoot op augustus 26, 2012, 11:36:49
Bedankt voor de uitleg, Mr. Söze.
Als ik het dus goed begrijp zorgt de ARC ervoor dat op de luisterplek (ik had begrepen dat het gaat om negen metingen op en om de luisterplek? Krijgt elk punt daarbij evenveel gewicht?) er een relatief vlakke frequentie respons wordt gefabriceerd door de dipjes op te vullen. Echter, op punten waar men al een extra bas-boost had, door "in-fase" interferentie, ontspoort het nu helemaal kan het nu wel eens helemaal ontsporen.
Moet ik het zo een beetje zien?

Groeten...

Helemaal!

Citaat van: Snowmaster op augustus 26, 2012, 13:02:31
Geweldig mooie beschrijving Keyser, complimenten !  Kan mij helemaal verplaatsen in je uitleg en vooral de laatste alinea over de onbalans die kan onstaan, maar die niet naar voren komt in de gemiddelde meting.
Als je nog een keertje bij Frank bent, kom ik graag langs want ik zou wel meer uitleg willen hebben over het "uitdoven" van bepaalde frequenties door reflectie of meer uitleg over staande golven e.d.
Bij Frank doet de bouw van zijn kamer waarschijnlijk ook een duit in het zakje (erker met muurtje links).
Ik acht ook niet uitgesloten dat hij door lichte verplaatsing van speakers/zitpositie nog kan optimaliseren.
De metingen kunnen dan een mooi hulpmiddel zijn.  Aan de andere kant.....als het heerlijk klinkt, is  de neiging om lekker te gaan genieten ook wel weer erg groot....filmpje erin, wijntje erbij...  ;D

Het lijkt me leuk elkaar 's te ontmoeten. Zoals je misschien weet, woon ik niet meer in Twente, dus we moeten maar 's zien wanneer we dat doen  :) .
Dutch & Dutch

AbZ

Citaat van: Snowmaster op augustus 26, 2012, 13:02:31vooral de laatste alinea over de onbalans die kan onstaan, maar die niet naar voren komt in de gemiddelde meting.
Jij maakt er meteen iets anders van.  Gemiddelde curve zegt keyser, niet gemiddelde meting.  Het is meetbaar en wordt ook gemeten.