Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

drees62

Citaat van: frank2 op augustus 19, 2012, 11:57:59
In ieder geval heb ik nu wel duidelijk wat ik ga doen.

Welkom bij de Anthem-club! (?)  ;) ;D

frank2

Ik heb deze luistertesten gedaan om te bepalen of ik de Belles VV nog nodig had en of ik niet in geluid erop achteruit ging.

Als ik de Anthem koop gaat de Belles VV eruit.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

frank2

Nu rest misschien nog 1 vraag: waarom een andere surr. reciever ipv de Cambridge als je alleen af en toe er een film mee kijkt.

Als eerste is mij tijdens de blindtest van Keyser ( http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=125581.msg2241187#msg2241187) wel iets opgevallen, namelijk dat een heel standaard setje op mijn speakers tov de high end set weliswaar hoorbaar slechter speelt maar dat het absoluut niet het geld rechtvaardigt wat ik er ooit voor heb uitgegeven, nu heb ik dat "spul" natuurlijk al, maar ik zat al weer verder te denken over mogelijke upgrades in de vorm van een externe dac ( 800 tot 1500 euro) plus een goede kabel a 100 euro. terwijl naar nu blijkt er een dip zit in het midlaag wat altijd zal blijven, omdat ik in een huiskamer zit en geen zichtbare akoestiek maatregelingen dus kan nemen (waf)

De blindtest heeft wel mijn ogen een stuk geopend, in verhouding !!! vond ik de verschillen klein. En stroomaanpassingen doen zeker wat hoorbaar maar kunnen natuurlijk geen midbass aanvullen.

Verder wil ik wel met streamen verdergaan zoals met de Boxee Box mogelijk is, maar dan heb ik weer een betere dac nodig omdat de Cambridge DAC van de 640R reciever een stuk minder is, vlakker.
De Anthem heeft aanmerkelijk betere DACs aan boord, ik heb dan een mogelijkheid op 2 manieren van streamen, door de ARC is het midbass probleem opgelost en de sound is ongeveer vergelijkbaar, wat op zich ook al weer een ergernis is want  het apparaat is 50% goedkoper dan mijn VV.
Daarnaast blijft altijd meespelen dat de Belles VV hoewel een erg goed apparaat in mijn set in deze akoestiek altijd zorgt voor een niet geheel vol geluid, hoewel dat door alle stroomaanpassingen een heel stuk beter is geworden.

Verder wordt hier thuis langzamerhand steeds meer film gekeken en steeds iets minder muziek gedraaid.

Als ik een goede deal kan maken zal daarom de VV ingeruild worden voor de Anthem. (en een phono VV voor de platenspeler) Het geheel ligt een beetje aan het kostenplaatje.

Ik wil eigenlijk een beetje af van steeds maar weer upgraden, het enige is dan dmv. stroomvoorziening wat puntjes op de i zetten.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

erik s.

je vult met ARC een dal in het laag dat als oorzaak de ruimte heeft?
dan ga je vermogen pompen in een frequentie die je ruimte toch niet laat horen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Former member 78

Citaat van: erik s. op augustus 20, 2012, 10:14:40
je vult met ARC een dal in het laag dat als oorzaak de ruimte heeft?
dan ga je vermogen pompen in een frequentie die je ruimte toch niet laat horen.

Dus volgens jou kan een dal nooit opgevuld worden?

frank2

De freq is ongeveer 500 Hz en dat kun je goed horen als de ARC aanstaat. Een bult van 50 Hz die ik schijnbaar ook heb wordt afgevlakt en dat is ook duidelijk te horen. Je krijgt een voller geluid.

erik s.

Citaat van: ArjanR1 op augustus 20, 2012, 10:16:12
Dus volgens jou kan een dal nooit opgevuld worden?
niet echt als de ruimte de oorzaak is.
bergen weg halen is prima, dalen proberen te vullen kan je je versterker en luidsprekers kosten.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Former member 78

Citaat van: erik s. op augustus 20, 2012, 10:23:02
niet echt als de ruimte de oorzaak is.
bergen weg halen is prima, dalen proberen te vullen kan je je versterker en luidsprekers kosten.

Dan heb je het over extremen, zo erg is het bij Frank niet. ;)

frank2

Gelukkig niet, het is goed hoorbaar maar het is geen extreem dal, heb helaas de freq. curve niet anders liet ik je het wel zien.

erik s.

Citaat van: frank2 op augustus 20, 2012, 10:36:22
Gelukkig niet, het is goed hoorbaar maar het is geen extreem dal, heb helaas de freq. curve niet anders liet ik je het wel zien.
gelukkig maar.

Peerless Monster

En waarom gladstrijken?
Als je dat mooi vind omdat je echt neutraal wil spelen... Prima.
Je hebt met verschillende soorten muziek, verschillende soorten smaken...

Wat wordt de downgrade precies Frank?
Belles inleveren en een Anthem terug?
Je laat er ook geen gras over groeien...
Nog nooit een Sunfire gehoord? ;D

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

frank2

Citaat van: Peerless Monster op augustus 20, 2012, 10:37:58
En waarom gladstrijken?
Als je dat mooi vind omdat je echt neutraal wil spelen... Prima.
Je hebt met verschillende soorten muziek, verschillende soorten smaken...

Wat wordt de downgrade precies Frank?
Belles inleveren en een Anthem terug?
Je laat er ook geen gras over groeien...
Nog nooit een Sunfire gehoord? ;D

Het geeft een diepe dreun hier op zich niet vervelend, maar mij sommige muziek klopt het dan niet (bijv. Madonna frozen)

Wel eens van sunfire gehoord qua naam nooit horen spelen

En inderdaad Belles VV eruit, Anthem MRX700 erin (heb nu een 500 staan) De Belles EV blijft om mijn fronts aan te sturen.

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op augustus 20, 2012, 10:44:02
Het geeft een diepe dreun hier op zich niet vervelend, maar mij sommige muziek klopt het dan niet (bijv. Madonna frozen)

Wel eens van sunfire gehoord qua naam nooit horen spelen

En inderdaad Belles VV eruit, Anthem MRX700 erin (heb nu een 500 staan) De Belles EV blijft om mijn fronts aan te sturen.

Groot gelijk.
Heb Anthem wel vaker gezien, maar nog niet gehoord.
Vind het wel een beetje een gehypte iets.
Maar goed ik liever altijd dingen die anderen niet hebben ;D...

Dreun? Dan moet je eens proberen om alles onder een bepaalde onderfrequentie af te kappen (onder de 30Hz)... Je hebt met dreunen waarschijnlijk gewoon een laagprobleem. Of je speelt te hard ;)
Lage frequenties laten van alles meetrillen...

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

frank2

De bult zat vlgs de curve op 50 Hz, dus niet af te kappen

nb: de insteek om de anthem te pakken was in eerste instantie alleen bedoeld om te horen of de boxee met hdmi kabels ook stoorde in het geluid, daarna kwam ik er dus achter dat hij erg goed klonk.

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op augustus 20, 2012, 11:15:14
De bult zat vlgs de curve op 50 Hz, dus niet af te kappen

nb: de insteek om de anthem te pakken was in eerste instantie alleen bedoeld om te horen of de boxee met hdmi kabels ook stoorde in het geluid, daarna kwam ik er dus achter dat hij erg goed klonk.

Hmmm dat valt niet af te kappen nee.

Maar met filters kom je een eindje...
En anders toch basstrapps gericht op die ene frequentie...
Je hebt dan een aardig ding nodig zeg maar ;D

frank2

Ik vind die bult lang niet zo erg als het tekort aan midbass...... en ik verbaas mij nog steeds hoe de Anthem hier klinkt....

Kwabbernoot

Is het geluid van de ANthem met ARC nu enigszins vergelijkbaar met het geluid destijds met je Behringer?

Groeten...

frank2

Nee dit geluid met de ARC is beduidend beter.  Je haalt de dynamiek die ik gewend was, alleen het overall geluid is "anders" dan de Belles VV waarbij de Oppo+tuc dacs gebruikt worden. Dit geluid is wat evenwichtiger en de Belles is weer meer preciezer, alle pingeltjes hoor je heel duidelijk, nu hoor je ze wel maar minder duidelijk.

KlipschHT

Interessante ontwikkelingen, wel een behoorlijke verandering ineens!
Het tekort aan midbas bij de belles was mij ook al opgevallen.
Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

frank2

Citaat van: JeroenGRT op augustus 20, 2012, 12:54:21
Interessante ontwikkelingen, wel een behoorlijke verandering ineens!
Het tekort aan midbas bij de belles was mij ook al opgevallen.

Het tekort ligt niet aan de Belles, aangezien ik bij het inmeten alleen de Anthem gebruikte en de Belles eindversterker. De grafiek liet zien dat er een tekort aan midbass was (de VV stond op passtrough)

Ik heb net weer even geluisterd, tsja de dacs van de Oppo + Tuc zijn erg goed, en de Belles geeft dat klakkeloos weer, maar ik schat in dat de Dacs van de Anthem iets minder zijn, toch klinkt het als een klok, vooral bij drukkere muziek is de Oppo/Belles VV wel erg druk, dan is de Anthem echt in z'n element. Net een stukje van Phil collins easy lover, dat klinkt van geen meter met de Oppo/Belles VV, chaotisch druk, het klinkt heerlijk met de Anthem. Bij Alison Krauss- forget about it klinkt de Oppo /belles VV toch net wat mooier, briljanter.

Het is nu meer de vraag kan ik ermee leven of niet?
Het is overall gezegd toch een kleine downgrade, maar daarvoor krijg je wel iets terug, een ARC die je goed kunt inregelen (heb ik maar 1x gedaan, ken niet alle mogelijkheden) muziek streamen met dezelfde kwaliteit, betere surround voor films...

Martijn M

Citaat van: frank2 op augustus 20, 2012, 12:46:36
Nee dit geluid met de ARC is beduidend beter.  Je haalt de dynamiek die ik gewend was, alleen het overall geluid is "anders" dan de Belles VV waarbij de Oppo+tuc dacs gebruikt worden. Dit geluid is wat evenwichtiger en de Belles is weer meer preciezer, alle pingeltjes hoor je heel duidelijk, nu hoor je ze wel maar minder duidelijk.

Weet je nog dat je met één druk op de knop kon schakelen tussen de configuratie met Behringer en de configuratie zonder? De Behringer heb ik toen in de tape-loop gezet en deze kon je middels de afstandsbediening in- en uitschakelen. Als alle regelaars op de Behringer op neutraal stonden, konden we zelfs met direct omschakelen via de afstandsbediening geen verschillen horen. Denk je niet dat suggestie je toch enigszins parten is gaan spelen? De Behringer is immers een goedkoop ding voor PA-toepassingen. Een dergelijk apparaat past niet in een high-end set en kán dus ook niet goed klinken ;) . Een vergelijk tussen ARC en mijn instellingen in de Behringer wordt bovendien een stuk lastiger omdat je de Behringer al meer dan een jaar geleden hebt verkocht.

Mijn ervaring met automatische equalizers is dat ze bepaalde problemen goed verhelpen, maar toch niet optimaal presteren. Als mens kun je op een analytische manier naar de metingen kijken en inschatten waar de problemen door veroorzaakt worden. Aldus kun je besluiten of een bepaald probleem juist wel of niet aangepakt moet worden, en zo ja in welke mate. De ARC-software is in feite blind voor een dergelijk onderscheid.  Het systeem neemt als ik het goed begrijp gewoon het gemiddelde van een aantal metingen en trekt dat middels DSP vlak. Zeker boven de Schroederfrequentie van je kamer (meestal om en nabij 250 hz) is een dergelijke aanpak gevaarlijk.

Op termijn zal correctie-software ongetwijfeld net zo goed worden als een mens met kennis, maar ik betwijfel of Anthem met ARC al zo ver is. Ik heb contact gehad met Anthem en ik heb hen gevraagd of er ook software beschikbaar is waarmee je de DSP in hun processors handmatig kunt instellen. Die software hebben ze helaas niet, althans niet voor de consument.
Dutch & Dutch

frank2

Martijn het zou goed kunnen zijn zoals je schrijft ik weet dat niet meer.

frank2

Straks komt Snowmaster langs ben benieuwd of hij het met mijn bevindingen eens is.

Xander32

Het blijft interessant om dit topic te volgen :thumbs-up:; ben benieuwd waar je op uit gaat komen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Peerless Monster

Frank, stap eens van dat geneuzel af met die Oppo.
Ga eens echt streamen...
Ik heb inmiddels een DAC gekocht met een Mac mini en je wil niet weten hoe goed dat klinkt.
Daar kan de Mark Levinson die ik heb gehad nog een puntje aan zuigen.

De vrouw werd helemaal wild van ;D