Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Jean Sibelius

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

frank2

Mooie oplossingen, heb ik zelf ook al gedeeltelijk doorgevoerd, maar mijn akoestiek is niet slecht, maar door die absorptievalkken is het ietsjes beter geworden, maar lang niet zo sterk als de verschillen met stroom.
Onder alle banken zit schuim, achter de schilderijtjes in onze woonkamer ook, verder kan ik niets, het moet wel een huiskamer blijven.
(aangezien mijn akoestiek redelijk tot goed is is meer demping zelfs niet welkom!!)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

YamahaRXV

Citaat van: Hifi Addict op juli  3, 2012, 16:11:41
"basstraps" verborgen achter de dvd's van de vrouw in de boekenkast (alleen voor de dapperen onder ons):

Zeer mooie en creatieve oplossingen zo :clapping:
Deze oplossingen zijn zeker effectief en esthetisch verantwoord ;)

Akoestiek blijft een moeilijk begrip; o.a. galm en nagalm zijn zeer vervelende items, maar teveel demping geeft ook weer minder fijne eigenschappen.
Mooi kenmerk hiervan is dat bij (te) zware demping het ''live'' gevoel verdwijnt en er beduidend meer op vermogen gespeeld moet gaan worden.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Martijn M

Frank, ik vermoed dat je ruimte nog wel van enige akoestische aanpassingen zou kunnen profiteren.
Dutch & Dutch

Lex Groningen

Citaat van: Hifi Addict op juli  3, 2012, 16:06:37
Akoestische tweaks met WAF:

Ik heb er een aantal (best wel slim) "verborgen" vind ik zelf  8)

Ik hou van een "live" geluid dus geen tapijt en geen zware gordijnen, voor mijn smaak is het heel makkelijk een ruimte teveel "af te doden".

Maar goed hier een aantal van mijn creaties wie weet hebben jullie er wat aan, onderkant salontafel:

Erg mooi gedaan. Het zet mij weer aan het denken om ook met zoiets te gaan beginnen.
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

frank2

Citaat van: keyser op juli  3, 2012, 18:08:48
Frank, ik vermoed dat je ruimte nog wel van enige akoestische aanpassingen zou kunnen profiteren.

misschien wel misschien niet, echter meer is niet ongezien mogelijk. Verder heb ik na de laatste stroomperikelen die Snowmaster hier liet horen, zo'n mooi geluid gehoord, dat de akoestiek mbt het geluid wat ik hoorde geen roet in het eten gooide.

Derhalve zie ik geen noodzaak om de akoestiek nog verder te veranderen, het zal nog een fractie beter kunnnen, maar meer demping is hier niet nodig.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Hifi Addict

Bedankt voor de positive reacties  ;D Het effect is inderdaad dramatisch te noemen. En overdempen van mid/hoog gaat snel, ik had eerst ook 60x120x15 cm absorbers direct achter mn speakers staan maar dat was teveel, het achterste artpanel was eerst ook een absorber maar dat heb ik vervangen door de "diffusor".  Bas kun je niet genoeg dempen echter  8)

Snowmaster

Citaat van: Hifi Addict op juli  3, 2012, 16:34:39
P.S. Frank en Frank, dit doet absoluut meer dan jullie stroomvoorziening dus doe je best  8)

Dit soort "probeersels" zitten ook in mijn huis en ze werken bijzonder goed.  Soms wordt het ontdekt door bezoek als ze bv. onder stoelen of tafels voelen. "Wat is dit nu weer?" vragen ze dan?
Als je onder onze eetkamertafel kruipt, klinkt het daar ook gedempter door het aanwezige material rondom. Net als in die oude telefoonhokjes.
In de nieuwe situatie zullen ze ondersteund worden door akoestische plafonds en wanden.
Je kunt dit niet vergelijken met stroom. Het heeft een volledig andere uitwerking en dat weet jij als geen ander  ;).  Ze vullen elkaar wel fantastisch aan. 
Heb je nog verschillend materiaal geprobeerd? bv. Waarom heb je niet voor steenwol gekozen? 

Citaat van: YamahaRXV op juli  3, 2012, 18:08:02
Akoestiek blijft een moeilijk begrip; o.a. galm en nagalm zijn zeer vervelende items, maar teveel demping geeft ook weer minder fijne eigenschappen.
Mooi kenmerk hiervan is dat bij (te) zware demping het ''live'' gevoel verdwijnt en er beduidend meer op vermogen gespeeld moet gaan worden.

Dat live gevoel is ook voor mij heel erg belangrijk.  In de realiteit zijn ruimtes meestal ook niet dood gedempt en smaak speelt natuurlijk ook een rol. 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Hifi Addict

Ik ben er inderdaad weleens ingedoken, kan me herinneren dat "rigid fiberglass" net wat efficienter was in het dempen van lage frequenties, had iets te maken met de snelheid van het geluid door het materiaal, hoe lager dat is hoe langer de golflengten die je kunt dempen dus hoe lager het "frequentiebereik" en dan in combinatie met welk percentage van de bewegingsenergie daadwerkelijk in warmte omgezet wordt, iets in die geest  ;) deze link is wel handig: http://www.bobgolds.com/AbsorptionCoefficients.htm

Owens corning 703/705 etc zijn "stevige" glaswolplaten, die dus vanzelf rechtop blijven staan. FRK is bedekt met papier, die refelecteert wat hogere frequenties en absorbeert lage frequenties iets beter. Vandaar ook dat ik voor het grootste deel van de "absorbers" karton/stevig papier/triplex etc heb zitten, dan demp je meer lage dan hoge tonen dus en hou je de ruimte zo "live" mogelijk.

Bas Akkerman

Fantastisch gedaan Hifi Addict! Aan zulk soort oplossingen zat ik zelf ook te denken, dus hier ga ik zeker mijn voordeel uit halen. Ik kan natuurlijk niet voor jou inschatten wat het effect zou zijn Frank, maar waarom zou je akoestiekaanpassingen op deze manier gewoon eens testen? Zolang je het makkelijk weg kan halen, baat het niet dan schaadt het niet.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

frank2

Citaat van: Bas Akkerman op juli  4, 2012, 07:34:29
Fantastisch gedaan Hifi Addict! Aan zulk soort oplossingen zat ik zelf ook te denken, dus hier ga ik zeker mijn voordeel uit halen. Ik kan natuurlijk niet voor jou inschatten wat het effect zou zijn Frank, maar waarom zou je akoestiekaanpassingen op deze manier gewoon eens testen? Zolang je het makkelijk weg kan halen, baat het niet dan schaadt het niet.

klopt, ik heb dit dus ook al gehad in weliswaar iets mindere mate, maar ik had overal onder banken naast de schoorsteen isolatie zitten.  Het grappige is nu ik mijn stroomgebeuren op een hoger plan heb als voorheen ik verschillende isolatie weer weggehaald heb zonder dat dat invloed (meer) had op het geluid. Snap er niets van, maar vond het wel prettig, vooral mijn vrouw.

Wat ik wel snap natuurlijk is doordat het geluid schoner, iets warmer en zonder stoorinvloeden is als vroeger ik geen irritatie meer heb in het geluid waardoor de islolatie die dat iets minder maakte nu dus ook zonder isolatie geen irritatie meer te weeg brengt...

HTip

Goed gedaan Hifi Addict! Toine noemt dit de restaurantmethode ;) Vanwege ruimtegebrek of esthetische redenen worden dan de onderkant van tafels en stoelen bekleed met absorberend materiaal. In plaats van steenwol adviseert Toine tegenwoordig Akotherm, omdat dit niet meer afgewerkt hoeft te worden met molton en akoestisch transparante stof. Ik heb dat ook in mijn basstraps gebruikt en dat werkt uitstekend.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

MVG

Erg leuke oplossingen! Ook ik zat hier aan te denken, en nu HTIp het zegt, restaurantmethode,  ik zag laatst bij mijn werk een hoop tafels van een naastgelegen restaurant in een opslag ruimte op hun blad liggen, met onder het blad inderdaad schuim!

Ik neem dan aan dat Akotherm dan beter werkt?

En die diy diffusors, ervaar je daar veel verbetering mee? Dit is natuurlijk wel relatief goedkoop en makkelijk zelf te maken, leuk om mee te testen alvorens professionele hulp in te schakelen!

Hifi Addict

Die diffusoren maken best veel uit ja, de weergave wordt ruimtelijker en alles is beter te onderscheiden, maar zonder dood te gaan klinken zoals absorbers.

Snowmaster

Citaat van: Hifi Addict op juli  5, 2012, 23:06:06
Die diffusoren maken best veel uit ja, de weergave wordt ruimtelijker en alles is beter te onderscheiden, maar zonder dood te gaan klinken zoals absorbers.

Mijn achterwand is nu één grote diffusor, straks wordt dit glas.  Gaat vast een hell of a job worden om dit te compenseren.  Al je overal normale wanden hebt zijn diffusors of absorbers plaatsen zelfs leuke experimenten.
Ben trouwens blij dat je ongemerkt voor een bewustwording bij mij zorgt. Ik wilde naar een sterk absorberend plafond, maar realiseer mij nu ook de negatieve kant hiervan omdat ik de werking van mijn achterwand ken.
Ik heb ook het idee dat er duidelijk verschil is tussen gelaagd en gewoon HR++ glas maar niemand heeft ervaring met dit verschil, zelfs het akoestisch buro dat een berekening voor mij maakt niet.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Hifi Addict

Ik heb 12 m2 kamerhoog glas aan de zijwand, dat is driedubbel glas uit duitsland, veiligheidsglas omdat het tot aan de grond reikt, dit resoneert veel lager dan normaal, klinkt dof als je er op klopt, maar goed glas als achterwand is niet verkeerd, goede laagdoorlaat ;) het is heel makkelijk te overdempen dus ik zou daar voorzichtig mee zijn..

Bas Akkerman

Tijdens de Linn-avond begreep ik van Hobbs dat glas juist erg positieve akoestische eigenschappen heeft.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martijn M

Citaat van: Bas Akkerman op juli  6, 2012, 12:49:18
Tijdens de Linn-avond begreep ik van Hobbs dat glas juist erg positieve akoestische eigenschappen heeft.

Dat ligt er maar net aan. Een specifiek materiaal heeft niet per se goede of slechte akoestische eigenschappen, het gaat om het totaal van akoestische materialen en constructies. Glas kan zowel een positief als een negatief effect op de akoestiek hebben.
Dutch & Dutch

solitaire

origineel bedacht en mooi gemaakt, Hifi Addict

met een hoog me2 karakter ...

soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

frank2

ArjanR1 was zo vriendelijk om zijn D link Boxee box mee te nemen. We hebben een korte test gedaan; film van harde schijf vergeleken met de streamende Oppo 83+tuc en de Boxee.

Heel interessant..... het resultaat..... straks meer. Eerst ff eten....

frank2

Jaja het resultaat vond ik frappant......

Als eerste zou ik graag willen weten of net als bij digitale coax kabels er ook verschil in optische kabels kan zitten. Ik heb een muziek dvd met vol geluid (jean mischel jarre-china nr 4) getest met de Oppo die alles decodeerd en dan uitstuurt naar de versterkers en met de Cambridge Audio surround reciever die decodeerd, bekabeling hiervoor was de optische kabel van Oelbach die ik hier heb liggen. Het verschil tussen beide vind ik behoorlijk; je mist bij de CA met optische kabel de volle bas, de diepe bas, die valt weg.... vandaar of dat aan de optische kabel ligt of dat de CA dit niet goed kan... ik denk dat de optische kabel het is maar weet het niet zeker.

Waarom dit verhaal.... zie hieronder.

Ik wil graag gedownloade films gemakkelijk zonder allerlei conversie problemen afspelen. En ja de kwaliteit van de films zijn soms een stuk slechter dan een goede dvd via de Oppo, maar meestal is het resultaat best wel goed wat je te zien krijgt.

De Boxee kan alleen digitaal uitsturen via een optische kabel en net als hierboven is het geluid via Oppo gestreamed mooier voller, dieper, rijker dan via de boxbee met optische kabel. Je mist voornamelijk de diepere bas.
Verder ongelofelijk wat dat ding voor 150 euro allemaal kan, ik ga dat hier niet allemaal opnoemen, maar waar de Oppo eigenlijk alleen mkv bestanden netjes afspeelt, speelt de Boxee alles gewoon af, ik ben nu soms uren bezig (of de computer eigenlijk) om films om te zetten naar mkv bestanden en / of subtitels erbij te krijgen. Dat begint zo langzamerhand te iriteren, probeer maar eens een avchd bestand met DTS om te zetten naar mkv bestand mbv. DTS, gaat niet lukken hoor, ik gebruik ondertussen 2 a 3 converters ervoor.
Beeld en geluid zijn gewoon zeer goed met de Oppo, en als ik een Boxee koop wil ik eigenlijk niet teveel achteruit gaan, dat was het idee...

Nu na wat beginnersproblemen, de boxee moest opnieuw geconfigureerd worden anders hadden we hier geen beeld hebben we een stukje Hugo en columbia gekeken beide in HD resolutie.

Het verbaasde mij hoe goed het beeld was, het verschil met de Oppo was minimaal (gestreamd)
Hooguit het verschil of eigenlijk nog minder tussen BBC HD en ned 1 HD, eigenlijk was het verwaarloosbaar, misschien gaf de Oppo iets meer diepte en detail maar nogmaals minimaal. Het geluid (zie boven) was wel een stukje slechter, je miste de diepe bassen, al denk ik dat het meer de optische kabel of de CA is dan wat anders.

We praten hier over 150 euro nieuw en 2500 euro nieuw, tsja de Boxee wint op alle fronten met 100% gemak. Wel is de Oppo hier op dit ogenblik iets beter maar veel is het echt niet...

Ga er wel 1 aanschaffen, je kunt zoveel met dat ding.....

Martijn M

Probeer die Oppo nu nog maar eens te verkopen!
Dutch & Dutch

frank2

Die gaat niet weg, is nog steeds veruit superieur als je een blu ray schijf afspeelt... dat is en blijdt een subliem beeld.  ( en in verhouding tot de gestreamde HD films het verschil van SD en HD tv om een idee te geven) En het geluid (CD) is toch nog steeds erg goed. Maar daar gaat het hier niet over, ik heb het over streamen van films en dat is een side effect die de Oppo ook nog kan doen, wat hij nog goed doet ook.....  Nee ik ben zeer te spreken over de Oppo.

Former member 78

Former member 78

Frank,

De reden dat we geen beeld hadden...
Hij stuurde 1080P uit, en daar kan jouw oude beeldbuis niet mee overweg :D