Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Grimm | Melodika

frank2

Het zal wel even duren voor er weer nieuwe info komt, Snow wil nog eerst een ander blok bouwen en nog wat veranderen.

Wel viel mij gisteren op, dat met de naamloze rode kabel en de SR plug van kemp de bassen dieper werden en duidelijker lagen hadden, het mid en hoog beduidend gedetailleerder waren en dat de individuele instrumenten meer naar voren kwamen naast een aanmerkelijk grotere ruimtelijkheid en een betere diepte in de muziek die met de Lapp kabel een stuk minder was geworden. Daarnaast een betere attack en slam. Die kabel die uitsluitend op de eindversterker heeft gezeten zorgde voor een dusdanig beter geluid dat die zeker hier in mijn set komt, de rest van de bekabeling blijft gewoon de Lapp bekabeling.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

CZ79

Waar komt die naamloze rode kabel vandaan?

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

CZ79

Staat daar doorgaans niet Belden op de kabel of het typenummer?

erik s.

Citaat van: cz79 op mei 28, 2012, 11:54:21
Staat daar doorgaans niet Belden op de kabel of het typenummer?
op de 19364 staat ook geen 19364.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

frank2

snow weet de kabelnaam ook niet, maar het schijnt geen belden te zijn.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

CZ79

Snowmaster

Citaat van: erik s. op mei 28, 2012, 11:47:46
ik gok Belden 80803.

Die heb ik ook.....maar daar werd Frank zijn set niet vrolijk van een paar maanden geleden.

Frank lijkt nu alles toe te schrijven aan één kabel, maar dat is nu precies het verschil in visie dat wij soms hebben. Alleen die kabel zal hem nl. geen geluk brengen.
Het gaat om zijn huidige stroomkabels en stekkerblok die gezamenlijk iets te veel wegfilteren. Hierdoor wordt het karakter/vermogen van zijn set te weinig benut.   Hij hoeft dus alleen maar iets weg te laten als het ietsje minder lief en romig moet spelen.
Zijn set klinkt nu ook gewoon heel erg lekker en je kunt er probleemloos uren achtereen van genieten.
Ik ben alleen een liefhebber van fijndynamiek, dynamiek en attack zonder dat het vermoeiend wordt of agressief klinkt. Ik vind dat je muziek moet kunnen voelen terwijl de volumeknop zachtjes staat. Alleen dan bereik je t.z.t. het ultieme holgrafische geluidsbeeld in mijn ogen.

Er is ook geen wonder gebeurd in de geluidsweergave, maar Frank heeft gisteren gehoord dat hij zijn set iets "te lief" heeft gemaakt en dat hij levendiger en dynamischer kan spelen.
Afgelopen jaren klaagde hij over te veel schelheid, agressie, midhoog, hardheid etc.
Door veel verbeteringen door te voeren, heeft hij zijn heel erg lekker en aangenaam laten klinken.
In zijn drang om die hardheid te overwinnen heeft hij alleen zijn set iets te lief afgestemd (voor mijn smaak).
Ik snapte dat toen wel en merkte ook dat Frank even niet meer helemaal objectief kon luisteren. Het kon natuurlijk ook zijn smaak zijn. Nu hij een paar maanden naar een heerlijk klinkende set heeft geluisterd, gaf hij al een tijdje aan dat het hem misschien toch iets te kalm was geworden.
Maar hij riep ook.....ik ben gelukkig.....ik verander niets meer  ;D  !

Ha,ha,.....wedden ?!  riep ik toen nog  ;).  Tsja.....zoiets is natuurlijk een open deur ;D.

Voor mij was het bezoek aan Frank ook een referentiepunt om te kijken of ik met de ontwikkeling van het stekkerblok op de goede weg ben.  Mijn verwachtingen werden zelfs overtroffen want de weergave verbeterde behoorlijk. Vooral in HT leefde het geluidsbeeld op.
Het geluid zorgde dat je voortdurend in de film zat.  Nu is het ook mijn smaak dat geluid aan je "sleurt" bij film. Bij een goed afgestemde HT set hoeft het volume daarvoor zeker niet hard te staan, want dat irriteert mij eerder dan dat het iets toevoegt.
Ongemerkt ging bij Frank het volume toch flink omhoog doordat het na de aanpassingen en het stekkerblok veel rustiger klonk. De afzonderlijke geluiden trokken de volle aandacht en zorgen telkens voor verrassingen. Frank en ik praten zelfs gedempt tegen elkaar terwijl de volumeknop flink open stond. Op dat moment beseften wij ons nog niet dat wij gedempt spraken.
Nadat alles was teruggezet in de originele staat, keken wij het fragment opnieuw.
Er bleek een flink stuk spanning verdwenen en wij moesten met stemverheffing tegen elkaar spreken. Het geluid begon ook enigszins te irriteren door het hoge volume. Toen wij elkaar aankeken, beseften wij beiden dat het verschil in weergave veel groter was dan gedacht.  Beiden wilden wij nu de volumeknop terugdraaien en misten de rust, maar ook de enorme dynamiek van het vorige geluid.
Voor mij was dat moment het signaal dat ik helemaal op de goede weg ben met de ontwikkeling van mijn stekkerblok. Ook Frank beaamde dat het blok beter was dan alles wat hij tot dusverre had gehoord.  Het nog ruwe prototype van de "Snowmaster 2" heeft dus glansrijk zijn eerste krachtproef doorstaan. Ben er blij mee en ook trots op, want het heeft honderden uren ontwikkelen gekost.
Dit betekent dat ik ga beginnen met het derde stekkerblok, de Snowmaster 3. Met dit blok wil ik eindelijk het holografische geluidsbeeld gaan bereiken.  Bij de HT weergave kwam Frank daar trouwens al aardig in de buurt. Zijn speakeropstelling en huiskamer gooiden nog wat roet in het eten, maar hij zit er nu iets dichterbij met film kijken dan ik hier thuis.

Het CP audioblok van Christiaan Punter heeft indertijd mijn ogen flink geopend. Dit is in mijn ogen het beste audioblok dat er op de markt te krijgen is mits het bij je set past.
Hier thuis heb ik een audiokabel liggen die zo enorm goed matchte met zijn blok dat bij het film kijken geluiden precies op de goede plek werden weergegeven.   
Met Frank heb ik het daar al een paar keer over gehad : het holografische geluidsbeeld.
In mijn ogen krijg je bij de geluidsweergave achtereenvolgens : los komen van de speakers, buhne/stage, diepte, hoogte en bij HT een steeds dikkere, vettere surroundbubble.
Het voelt dan alsof je een grote hoofdtelefoon op hebt en daadwerkelijk (deels) aanwezig bent op de opname plek. Het geluid is dan voelbaar op je hoofd en lichaam, ook zonder hoog volume.
Daarna komt als laatste de ultieme weergave....de juiste plaatsing in de diepte en hoogte, het holografische geluidsbeeld.  De hoofdpersoon in de film loopt dan dwars door je heen en je voelt dan ook de knarsende grindsteentjes tegen je lichaam als hij door het midden naar je toe loopt en achter weer verdwijnt. Geluiden van bomen worden hoog weergegeven en voetstappen laag.  Een pistoolschot komt niet uit de luidsprekers, maar gewoon ergens uit de "muur of gordijnen".
Als je met deze weergave naar een film kijkt dan giert de adrenaline binnen een paar minuten door je lijf, is de film vele keren spannender en ben je bekaf na het kijken van een thriller .  Heerlijk is dat  :D !   
Dit heb ik nu een aantal keren meegemaakt met een juiste kabelcombinatie en het CP Audioblok.
Omdat het toen helaas ontbrak aan iets basfundament en er nog een paar kleine minpuntjes waren, ben ik nu zelf op zoek naar deze "ultieme" weergave.

Maar.....nu ga ik eerst weer verder met het weghalen van de bestrating, want dinsdag komt er een gravertje voor het verwijderen van de boomwortels en bamboestruiken.
Gistermiddag en avond heb ik onze poort gerenoveerd en een schuttingdeel verplaatst.
Eigenlijk is zoiets veel productiever en zinvoller dan al die audiofiele beschouwingen.
Als je zelf bestrating legt en een poort timmert dan krijg je waardering en respect van de wereld om je heen.  Op een verjaardagsfeestje krijg je dan complimenten.  Als je op diezelfde verjaardag een verhaal over kabels of stekkerblokken houdt dan gaat menigeen twijfelen aan je goede verstand... :D :D :D.   Daarom ga ik nu weer verder met stenen slepen...... ;).

Met een grote grijns op mijn gezicht sluit ik nu af.....lekker het zonnetje in, shirtje uit, glas water en bakje koffie erbij en dan........heerlijk stenen slepen. 
Tsja, als je ouder bent dan vijfig moet je wel in beweging blijven   ;).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

CZ79

Mooi verslag! Kun je eens een foto platsen van het stekkerblok?

frank2

Ik kan alleen beamen wat Snow schrijft, mijn set klinkt nu lekker maar zoals Snow het noemt filtert iets, het geheel wordt iets te rustig, kalm. Er mag meer pit in komen. Door de rode kabel kwam dat al een heel stuk, en het stekkerblok Snow2 deed daar nog een schepje bovenop. Wel weet ik bijna zeker dat in mijn setting je niet alles moet bekabelen met die rode kabel, daarom blijft de rest Lapp.

Het was een vreemde gewaarwording; je luistert naar een stuk muziek en de ene keer valt je de gedetailleerde bas welke in duidelijke lagen speelt op, daarna opeens de sax die naar "boven" komt drijven, daarna weer de zang. En dit alles met een goede rust en wel met dynamiek. Doet mij een beetje denken aan toen ik bij WenW was en daar na beluistering van een klasse a/b versterker (belles 150A) opeens ging luisteren naar een Belles classe A versterker, die deed dat ook (in een nog sterkere mate)

Omdat ik het geluid bijzonder mooi vond zal dat hier ook komen, tzt, ik wacht nu op Snow want die wilde nog meer holografisch beeld bewerkstelligen. Daartoe komt Snow3 in beeld en die moet dan eerst weer inspelen en daarna wordt er nog met kabels intern gespeeld, en dan moet het ook nog goed gaan. Dus het zal nog wel een tijdje duren, maar het is het wachten waard het klonk zo mooi, en dat terwijl het nu ook al goed klinkt, bijna een contradictie, maar dat is het niet.

S@m

frank2

leuke humor, heb er erg om gelachen s@m!

Waarom er geen foto is? het zijn concepten, 2 plankjes met 4 outlets... dus erg erg simpel, de bedrading en outlets doen 't hem

Kwabbernoot

Citaat van: frank2 op mei 29, 2012, 20:06:03
Ik kan alleen beamen wat Snow schrijft, mijn set klinkt nu lekker maar zoals Snow het noemt filtert iets, het geheel wordt iets te rustig, kalm. Er mag meer pit in komen. Door de rode kabel kwam dat al een heel stuk, en het stekkerblok Snow2 deed daar nog een schepje bovenop. Wel weet ik bijna zeker dat in mijn setting je niet alles moet bekabelen met die rode kabel, daarom blijft de rest Lapp.

Ik zou nog even doorzoeken naar een gif-groene kabel.  :blink:  :laugh: en sorry.  :-[

Groeten...

Hifi Addict

Misschien doen die 2 plankjes juist wel heel veel  :P

Citaat van: frank2 op mei 29, 2012, 20:55:53
leuke humor, heb er erg om gelachen s@m!

Waarom er geen foto is? het zijn concepten, 2 plankjes met 4 outlets... dus erg erg simpel, de bedrading en outlets doen 't hem

Perfectionist

Berichten van Raphie en S@m verwijderd. Ook cynische humor, ridiculiseren, zogenaamd allemaal leuk (of achteraf zogenaamd weer anders bedoeld) etc. zijn beslist niet toegestaan. Het levert jullie beiden een waarschuwing op. Jullie staan nu onder extra toezicht en gezien jullie laatste ban, en de nieuwe voorwaardelijke regel ben je niet ver verwijderd beiden van een ban van 3 respectievelijk 9 maanden. We willen de recente aangename sfeer die op het forum aanwezig was bij de afwezigheid van een aantal notoire overtreders graag behouden, dus zoek niet de uitdaging op zou ik zeggen.
Woonkamer: ATOLL ST300 Signature streamer / ATOLL IN300 EVO versterker / Dali Epicon 6 luidsprekers/ Chord Shawline bekabeling

Woonkeuken: NAD C700 / Dali Menuet / Van den Hul bekabeling

Snowmaster

Hey Frank, het vervolg zal nog wel even gaan duren.
Gisteravond toch even tijd gevonden om ook hier attack, ruimte en dynamiek weer te verbeteren.
De nieuwe verbetering bedroeg ca. 30-40% van de gehoorde vooruitgang bij jou.
Dit betekent dat het ook bij jou nog heftiger kan  ;D.  Eigenlijk wil ik het bij jou eerst over de top kunnen sturen en dan mag jij bepalen hoever je het wilt hebben of hoever je wilt gaan.
Lijkt mij de beste optie of niet ?

Gisteravond heb ik hier In Time afgekeken. Daarna heb ik mijn aanpassingen gedaan en dacht : laat ik nog een stukje film opnieuw kijken. Aangenaam werd ik verrrast door de duidelijk hoorbare verbetering. Er was opnieuw meer attack, diepte en dynamiek (grof en fijn). Voor het eerst sinds lange tijd werd ik weer nerveus bij het filmkijken. Dit was precies de richting waarna ik al langer  zoek.  De film wordt hierdoor spannender, geluiden klinken natuurlijker en je aandacht wordt voortdurend getrokken door het filmgeluid.  Kortom : meer spanning, meer adrenaline.
Dit weekend ga ik in ieder geval de onderdelen bestellen voor de Snow3. Ik heb nu voldoende ingrediënten om een beter universeel blok te bouwen dan de Snow2.

Oh ja, bij toeval kwam ik nog even terecht op de site van Breem.  Ongelooflijk dat iemand met zo veel technische kennis roept dat stroom geen hoorbare invloed heeft op de audioweergave.
Helaas heb ik de verwijderde berichten van Raphie en Som gemist, maar ik snap best dat zij enorm kritisch zijn als zij zoeken naar een goede technische onderbouwing of verklaring van de door Frank2 genoemde verschillen. Helaas kan ik ze ook niet geven, maar waarom is zoiets eigenlijk noodzakelijk?  Zolang een eigenaar gelukkiger wordt van de hoorbare veranderingen is het toch goed?  Het is toch gewoon een hobby en geen wetenschap?
De klankkleuren in een stekkerblok zijn ook ietsje gecompliceerder dan menigeen verwacht. Diverse materialen (metalen) hebben ieder hun eigen invloed maar ook de wijze waarop de diverse outlets worden verbonden hebben flinke invloed. Twee identieke blokken kunnen hierdoor anders klinken. De diverse outlets van het blok onderscheiden zich dan vooral door dynamiekverschil.  Dit is helaas een verschijnsel dat je bij veel stekkerblokken aantreft.  De duurste Furutech had bij Frank erg veel last van dit verschijnsel. Helaas veranderde bij deze Furutech naast de dynamiek ook nog het klankbeeld.
De Vibex One die hij nu heeft, doet dit nauwelijks maar filtert wel enigszins. Hierdoor wordt het geluidsbeeld net ietsje te mooi en te lief en voor sommige sets te warm. 
Ondertussen heb ik hier de koffie op en ga de tuin weer in.....stenen slepen  ;D
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

chansig

Duidelijk verhaal...maarrrrrr...ik meende ook gelezen te hebben dat het in de ene set wel werkt en in de andere weer niet. Laten we voor het gemak de set van Frank nemen en als 2e set de set van Frank maar dan met een andere (niet mindere versterker)Heb je daar een eventuele gedachte over die je wilt delen ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Snowmaster

Het werkt in elke set, maar....
Als in een set veel "gecompenseerd" is dan moet de set eerst beter in balans komen voor je daadwerkelijk kunt verbeteren.
Wat bedoel ik hiermee?
Sommige hebben een helder klinkende set, maar wilden warmte. Als dit verkregen is door kabelkeuzes die het nodige wegfilteren of kabels die vrij extreem reageren dan wordt het lastig.
Je moet dan eerst achterhalen welke invloed bepaalde kabels in je set hebben.  Interlinks, powercords en stekkerblok doen dan allemaal een duit in het zakje.  Vaak blijken de boosdoeners heel ergens anders te zitten dan aanvankelijk gedacht. Vraag Frank maar eens. 
Ook lastig is het als de eigenaar een lekkere boemige bas prettig vindt en deze wil behouden.
Staande golfjes of boemerige bassen verdwijnen juist door de verbeteringen. De bas zal dieper gaan en gedefinieerder worden, het geluid wordt minder rommelig, maar nooit steriel of technisch.
Natuurlijk reageert elke set iets anders, maar de basis blijft dezelfde.  Persoonlijke voorkeuren en smaken moet je alleen respecteren. 
Een andere versterker zal in Frank's set iets anders reageren. Het kan zijn dat met die andere versterker iets anders gefijntuned moet worden om het geluid weer op Frank's persoonlijke voorkeur en klank te krijgen.

chansig

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

Het wordt alleen maar mooier, geduld is niet mijn sterkste kant, maar tot nu toe heeft Snow mij nog nooit in de steek gelaten, en hij komt pas hier als alles naar zijn mening goed is, dus geduld zal ik maar weer opbrengen.

Het beloofd weer zeer interessant te worden.

Former member 78

Geloof mij Frank, geduld hoort echt bij jouw sterke kanten! :D

Ruud-

Citaat van: Snowmaster op juni  1, 2012, 13:55:43
Staande golfjes of boemerige bassen verdwijnen juist door de verbeteringen.
Heeft dat niet meer met akoestiek te maken dan met kabeltjes?
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

frank2

Citaat van: Ruud- op juni  1, 2012, 17:16:00
Heeft dat niet meer met akoestiek te maken dan met kabeltjes?

nee want ten eerste is de akoestiek hier redelijk goed, verder wijzigd er hier in de set niets, behalve het veranderen van een stroomkabel en of stekkerblok. Dus de akoestiek blijft in beide gevallen hetzelfde

chansig

Jij hebt toch helemaal geen last van een boemerige bas/staande golven oid ?

Gr Hans
Coax AQ Carbon