Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Former member 78

Citaat van: Snowmaster op januari 28, 2012, 11:55:20
Jij gaat ook de HFT kabel gebruiken Arjan?

Ja, ik heb de kabel al enkele maanden liggen.
Of was je dat alweer vergeten? ;)

frank2

Review CP Audio Ultimate Reference verdeeldoos:

Het CP Audio blok is van gedegen kwaliteit, dat voel je duidelijk aan het gewicht en de goede afwerking. Het heeft 5 inlets.
Na afkoppelen van de Furutech 609E stekkerblok en het aansluiten van het nieuwe blok kon ik een juiste indruk krijgen, weliswaar was het blok nog splinternieuw en niet ingespeeld, maar ik wilde erg graag een indruk hebben.
Omdat het Furutech blok hier enige tijd dienst heeft gedaan zal daarmee vooral een vergelijking mee gemaakt worden.

Na het aansluiten kon ik mijn eerste indruk krijgen en die was zeer positief, een helder mooi hoog, een vol mid en een diepe bas, de stemmen kregen een stuk meer body. Ipv. Het gecrompresde wat de furutech nogal heeft en een iel mid (gedeeltelijk veroorzaker is de furutech stekker FL11 Gold) en een stuk minder definitie, was er nu opeens een vol geluid, met een stuk meer dynamiek, een betere natuurgetrouwheid.
Verder durf ik nog niets te zeggen, ik wacht liever totdat het blok 60 uur gespeeld heeft.

Nu nadat de CP Audio blok ingespeeld is: (wel meer dan 150 uur)

Dit blok is zeer neutraal en open. (en aanmerkelijk beter dan de Furutech 609E, wat 2x zo duur is) Naast dat bij dit blok opvalt dat het erg open klinkt van laag tot hoog, is zijn neutraliteit. Het klinkt allemaal zeer natuurgetrouw. De resolutie is ook een punt wat aandacht verdient, deze is erg goed, en zoveel beter dan mijn oude Furutech blok. Elk detail is duidelijk en goed. Maar toch zijn de stemmen mooi zit er body in en een mooie bas. Dan valt bij dit blok de luchtigheid op, je hoort waar de muziek is opgenomen in een grote of kleine studio. Het geluid komt mooi los van de speakers met voldoende ruimtelijkheid. Toch blijft alles klinken met een flinke bite, een volheid, maar nooit agressief.

Wat tevens opvalt is dat dit blok duidelijk laat horen welke kabels erachter zitten, de kenmerken van de kabels worden in z'n geheel ten toon gesteld, soms een voordeel maar dit kan ook een nadeel zijn. In mijn geval heb ik een standaard iec stekker gebruikt om het blok van stroom te voorzien. Een koperen betere IEC stekker als bijvoorbeeld de Furutech iec koper zou in mijn geval het geluid nog beter hebben gemaakt, er zou meer emotionaliteit geweest zijn.  (dit  ga ik nog testen)

Gelukkig valt op dat de eerste indruk van het CP Audio blok gehandhaafd blijft.
Ook wat nog erg belangrijk is: alle inlets (5 stuks) hebben dezelfde kwaliteit waar je de stekker ook instopt, het aangesloten apparaat blijft even goed spelen en niet zoals bij Furutech het geval is waar alleen de eerste 2 inlets goed zijn en de rest steeds aanmerkelijk slechter wordt.

Het blok staat nu bij een audiovriend die ook een Furutech IEC stekker van koper heeft en vlgs. Zijn sms wat ik 6 uur later kreeg: voetjes trappelend op en neer, emotioneel, heerlijk luisteren.
Een dag later: Alle goden, christus, wat is dat blok verschrikkelijk goed .......................Wat een diepte, plaatsing, emotie,zuiverheid, ik swing gewoon door het huis met kippevel op mijn rug....genieten tot in mijn tenen....dat voelt heel erg gelukkig !

Mijn conclusie:

Een blok wat zeer neutraal is, open, schoon geluid,  een mooi helder midden en een lekkere strakke bas. Het geluid heeft een body. Luchtigheid en ruimtelijkheid zijn voldoende aanwezig. Met een goede IEC contra stekker emotioneel met een erg mooi geluid. Een zeer goed blok en beter dan alle furutech blokken.

Prijs 599 euro. Zie de website van CP Audio.

Nb: dit is mijn ervaring op mijn set, en zoals altijd dien je zelf te luisteren hoe het blok in je eigen set klinkt.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Lex Groningen

Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

Joris1971

Mooi geschreven hoor Frank, maar en is niet onrespectvol bedoeld, ik kan me echt niet voorstellen dat een stekkerblok zoveel doet.
Dat je een lichte verandering zou kunnen waarnemen dat geloof ik wel maar je schetst het beeld dat dit blok doet wat bijv. een hele nieuwe complete stereo set zou doen.

Misschien dat jij extreem gevoelige oren hebt en die maat van jou ook maar het roept wel vraagtekens bij mij op.
Nogmaals niet vervelend bedoeld maar ik vind je bevindingen nogal over welming.

Dirk

Citaat van: frank2 op januari 29, 2012, 07:49:24
Het CP Audio blok is van gedegen kwaliteit, dat voel je duidelijk aan het gewicht en de goede afwerking. Het heeft 5 inlets.

dat zijn outlets Frank, maar je kan ook gewoon uitgangen zeggen  ;)
verder is het wel een leuke review, voor iemand die erin geïnteresseerd is.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

chansig

Leuk geschreven Frank....je enthousiasme straalt er zoals gewoonlijk weer vanaf. Qua inhoud ga ik er verder niet op in.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

Citaat van: Joris1971 op januari 29, 2012, 08:26:42
Mooi geschreven hoor Frank, maar en is niet onrespectvol bedoeld, ik kan me echt niet voorstellen dat een stekkerblok zoveel doet.
Dat je een lichte verandering zou kunnen waarnemen dat geloof ik wel maar je schetst het beeld dat dit blok doet wat bijv. een hele nieuwe complete stereo set zou doen.

Misschien dat jij extreem gevoelige oren hebt en die maat van jou ook maar het roept wel vraagtekens bij mij op.
Nogmaals niet vervelend bedoeld maar ik vind je bevindingen nogal over welming.

Ik heb geen extreem gevoelige oren, maar een set staan die alles laat horen. Voor het idee: vervang je een rittal blok door dit blok krijg je net zoiets als dat je een rittal blok zou vervangen door een powerplant. De muziek wordt grootser, sprankelender, meer veel diepte en lucht. Het plakt niet aan de speakers, is zuiver, emotioneel, genieten. Je moet het horen om te begrijpen wat ik bedoel. Als je dit niet ervaren hebt zou ik hetzelfde schrijven als jij.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Joris1971

Citaat van: frank2 op januari 29, 2012, 09:37:31
Ik heb geen extreem gevoelige oren, maar een set staan die alles laat horen. Voor het idee: vervang je een rittal blok door dit blok krijg je net zoiets als dat je een rittal blok zou vervangen door een powerplant. De muziek wordt grootser, sprankelender, meer veel diepte en lucht. Het plakt niet aan de speakers, is zuiver, emotioneel, genieten. Je moet het horen om te begrijpen wat ik bedoel. Als je dit niet ervaren hebt zou ik hetzelfde schrijven als jij.

Ik krijg sterk de indruk, dat door jouw enthousiastme, je de dingen mooier/beter/grootser maakt dan ze daadwerkelijk zijn. Ik geloof wel dat je verschil hoort, maar niet in de exeptionele mate zoals jij ze, in je reviewpost neerschrijft.

Ik vind de vergelijk van een rittal blok naar een powerplant ook alweer zo een overkill, dat is een stap die miz veel verder uit elkaar ligt dan 2 kwaliteittieve goede stekkerblokken.

Ik neem je enthouisaste postings met een korrel zout en ik denk dat er meer mensen zijn die dit doen.

frank2

Dit vergelijk maak ik niet zomaar... maar ik kan je het geloof er niet bij geven.

Xander32

Frank heeft het eigenlijk in al zijn verslagen over: zijn bevindingen, zijn ervaringen. Als hij iets op een bepaalde wijze heeft ervaren is dat zo, is dat zijn waarheid. Dat kan nooit fout of goed zijn 8).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

AbZ

Citaat van: frank2 op januari 29, 2012, 09:37:31
Kan het zijn dat je het Rittal blok en de Power Plant niet op dezelfde wijze hebt uitgeprobeerd?

Hifi Addict

He Frank, ik ben enigzins verbaast dat jij de cp audio gedetailleerder vindt dan de furutech, nu is de oyaide inlet in de cp wel een "detailmonster" maar de gebruikte outlets zijn dat zeker niet. Nu benadrukken in mijn ervaring deze platings bepaalde frequentiegebieden waardoor die gebieden iets beter doorkomen en daarmee "gedetailleerder" klinken. Als voorbeeld, de resonantiefrequentie van zilver ligt tusssen de 8-11 KHz, dit is verantwoordelijk voor de frissere klank dan zilver (met dus veel "hoog detail"), als je zilver dan nog eens vergelijkt met koper wat vrij laag resoneert en daardoor voller in het mid-laag klinkt kun je dus snel concluderen waarom mensen beweren dat koper warm klinkt en zilver koud. Waar ik hiermee naar toe wil is dat ik denk dat jouw ervaring van de verschillen tussen deze 2 stekkerblokken niet voor iedereen zou gelden. Furutech is furutech en hun "geplate" producten klinkt altijd wat slank, of je nu hun gouden of rhodium versies pakt, altijd hetzelfde, maar dat kun jij daar goed uitproberen met je non plated furutech iec ;-)

In ieder geval wordt mij duidelijk dat jij het niet zo van de edelmetaal platings moet hebben. Ik ben benieuwd wat je over de vibex gaat schrijven aangezien deze dezelfde outlets als de cp audio heeft maar dan met een rhodium plating eroverheen.

dre73

Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Stefan S.

Ik schrik elke keer weer van de verkoopprijzen van de verdeelblokjes. Onbegrijpelijk als je ongeveer weet wat de inkoopprijzen zijn van de gebruikte materialen....  :o

Hifi Addict

Citaat van: Stefan S. op januari 29, 2012, 11:01:34
Ik schrik elke keer weer van de verkoopprijzen van de verdeelblokjes. Onbegrijpelijk als je ongeveer weet wat de inkoopprijzen zijn van de gebruikte materialen....  :o

mwah, die aluminium behuizing is niet goedkoop, 600 euro minus btw is 500 euro, materiaalkosten in dit geval wel 150 euro, blijft er 350 euro over, en daar moet je de bedrijfsvoering voor doen, het kreng assembleren, en wat je er aan salaris uithaalt kun je ook weer de helft van afdragen, dus sja?? Ik zou ze er niet voor maken..

frank2

Citaat van: Hifi Addict op januari 29, 2012, 10:34:39
He Frank, ik ben enigzins verbaast dat jij de cp audio gedetailleerder vindt dan de furutech, nu is de oyaide inlet in de cp wel een "detailmonster" maar de gebruikte outlets zijn dat zeker niet. Nu benadrukken in mijn ervaring deze platings bepaalde frequentiegebieden waardoor die gebieden iets beter doorkomen en daarmee "gedetailleerder" klinken. Als voorbeeld, de resonantiefrequentie van zilver ligt tusssen de 8-11 KHz, dit is verantwoordelijk voor de frissere klank dan zilver (met dus veel "hoog detail"), als je zilver dan nog eens vergelijkt met koper wat vrij laag resoneert en daardoor voller in het mid-laag klinkt kun je dus snel concluderen waarom mensen beweren dat koper warm klinkt en zilver koud. Waar ik hiermee naar toe wil is dat ik denk dat jouw ervaring van de verschillen tussen deze 2 stekkerblokken niet voor iedereen zou gelden. Furutech is furutech en hun "geplate" producten klinkt altijd wat slank, of je nu hun gouden of rhodium versies pakt, altijd hetzelfde, maar dat kun jij daar goed uitproberen met je non plated furutech iec ;-)

In ieder geval wordt mij duidelijk dat jij het niet zo van de edelmetaal platings moet hebben. Ik ben benieuwd wat je over de vibex gaat schrijven aangezien deze dezelfde outlets als de cp audio heeft maar dan met een rhodium plating eroverheen.

Ik betwijfel of de outlets hetzelfde zijn, bij het Vibex blok zitten klepjes op de outlets, dat heeft het CP blok niet.

twani

Citaat van: frank2 op januari 29, 2012, 07:49:24
Review CP Audio Ultimate Reference verdeeldoos:

Verder durf ik nog niets te zeggen, ik wacht liever totdat het blok 60 uur gespeeld heeft.

Nu nadat de CP Audio blok ingespeeld is: (wel meer dan 150 uur)

In klankverschillen (verbeteringen?) veroorzaakt door verschillende stekkerblokken geloof ik nog wel, maar bovenstaande :crazy:

Anders gezegd, wat denk jij dat er tussen bijv. "uurnummer" 143.33 en 150,00 nou precies nog veranderd in een dood ding als een stekkerblok.
En vooral ook die expliciete 60uur grens?? :D

erik s.

Citaat van: frank2 op januari 29, 2012, 11:28:22
Ik betwijfel of de outlets hetzelfde zijn, bij het Vibex blok zitten klepjes op de outlets, dat heeft het CP blok niet.
ik kan de outlets van de CP ook wel met klepjes voor je regelen... :P
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

frank2

Bij nieuwe kabels heb je vaak dat de bas mooi wordt na 60 uur. En net als een apparaat moet zo'n blok ook inspelen. Bij dit CP Audio blok valt wel op dat het steeds mooier wordt. Bij het Vibex blok wat ik nu heb staan is het een geheel ander verhaal. Daar komt nog een review van.

twani

Citaat van: frank2 op januari 29, 2012, 11:37:03
Bij nieuwe kabels heb je vaak dat de bas mooi wordt na 60 uur.
Mmmmm........... nou oké dan, we houden het op 60 uur ;D

Groet,
Theo.,

Deleted member

Mooie review Frank, thanks for sharing!!  :thumbs-up:

Hifi Addict

Zijn 2 verschillende uitvoeringen van hetzelfde standaard product, die in de cpaudio kosten 6.50 euro de klepjes kosten 50 cent extra, (is tegen spatwater) ;) Vibex laat ze echter platen en dat is natuurlijk duurder maar dat wil niet zeggen dat dat leidt tot betere prestaties in jouw oren, rhodium is knetter duur, vele malen duurder dan b.v. goud. Er zijn niet zoveel fabrikanten op de audiofiele markt die dat helemaal zelfs fabriceren als ze er uberhaupt al zijn, zo worden de casings voor oyaide door nicoon gemaakt en ik vermoed dat ze zelf alleen maar de platings doen, de instap outlets van furutech komen in de basis ook van dezelfde fabriek als die in de cp audio/vibex blokken zitten. Een echte "in house" produktielijn kost een vermogen dus weinig high-end fabrikanten zullen dat hebben..    

edit: abl/sursum is overigens de fabrikant van al deze inlets.

Citaat van: frank2 op januari 29, 2012, 11:28:22

Snowmaster

Citaat van: twani op januari 29, 2012, 11:32:59
In klankverschillen (verbeteringen?) veroorzaakt door verschillende stekkerblokken geloof ik nog wel, maar bovenstaande :crazy:

Anders gezegd, wat denk jij dat er tussen bijv. "uurnummer" 143.33 en 150,00 nou precies nog veranderd in een dood ding als een stekkerblok.
En vooral ook die expliciete 60uur grens?? :D

Afhankelijk van het materiaal hoor je het "inspelen" meer of minder duidelijk. Als ik een nieuwe kabel of stekker(blok) aansluit en de set dag en nacht laat draaien dan hoor ik elke avond dat de klank zich verbeterd heeft.
Sommige materialen hebben >300 uur nodig voor ze volledig op klank zijn. Een te vroegtijdig oordeel over zo'n component (bv. kabel) zet je dan volledig op het verkeerde been en een verkeerde keuze is dan snel gemaakt.
Inspelen is dus niet vreemds.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

B.

Citaat van: Maro op januari 29, 2012, 08:51:10
Is dit echt allemaal serieus bedoeld... :popcorn:

Wat denk je zelf?

CiteerPrijs 599 euro. Zie de website van CP Audio.

Dit soort zaken worden meestal alleen benoemd als er belang bij is, misschien in de vorm van een betaalde review? ;)

Hoewel ik mij niet voor kan stellen dat CA hun producten ''over the top'' laten reviewen, omdat het nuance verschillen zou moeten zijn.