Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

ArjanR1 even onder het account van Frank...

De Usher staat nu een klein half uurtje te spelen op de set van Frank.
Iemand nog een Behringer kopen?  :clapping:
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

S@m

Citaat van: frank2 op augustus 13, 2011, 18:15:07
ArjanR1 even onder het account van Frank...

De Usher staat nu een klein half uurtje te spelen op de set van Frank.
Iemand nog een Behringer kopen?  :clapping:

Mooi, kan je nagaan als je je buizen pré erbij zet  :music:

Waarschijnlijk nu ook op andere plaatsen dan alleen de sweetspot een lekkere sound?

frank2

Citaat van: S@m op augustus 13, 2011, 18:18:31
Mooi, kan je nagaan als je je buizen pré erbij zet  :music:

Waarschijnlijk nu ook op andere plaatsen dan alleen de sweetspot een lekkere sound?

Arjan weer...

Met buis zal het naar mijn gevoel nog mooier zijn idd.
Maar omdat de Behringer uit staat, heb je geen gebonk meer buiten de sweetspot ;)

Wat ik wel grappig vond om te horen net van Frank, was dat hij het nu zonder
EQ mooier vind dan mét. De rest laat ik aan Frank over, die zal straks nog een stukje
typen denk ik.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

S@m

Citaat van: frank2 op augustus 13, 2011, 18:39:58
Arjan weer...

Met buis zal het naar mijn gevoel nog mooier zijn idd.
Maar omdat de Behringer uit staat, heb je geen gebonk meer buiten de sweetspot ;)

Wat ik wel grappig vond om te horen net van Frank, was dat hij het nu zonder
EQ mooier vind dan mét. De rest laat ik aan Frank over, die zal straks nog een stukje
typen denk ik.

Leuk voor Frank dat je de moeite hebt genomen 'm eens wat anders te laten horen. Ben benieuwd naar het vervolg...

frank2

Zo de versterker is weer ingepakt en naar huis toe met z'n baasje.
Het was een korte luistersessie slechts bedoeld om een indruk te krijgen tussen beide versterkers. En die heb ik.

De Belles: diep krachtig, briljant ook een beetje analytisch elk detail wordt duidelijk gebracht, wordt bijna de nadruk opgelegd, elk tingeltje hoor je, bij de Usher is dat soms niet hoorbaar.
De Usher: vol van klank, warme sound, wel detaillering maar er wordt geen nadruk op gelegd, waardoor alles rustiger verloopt, meer ontspannen.
Lekkere volle bas, waar de Belles weliswaar dieper gaat maar bijna gortdroog is.

Bij de Usher stond de volume continue op 12 uur, bij de Belles niet, soms kan bepaalde muziek, akoestisch gitaargetokkel bijvoorbeeld bijna agressief worden, bij de Usher is er wel dynamiek maar niet zo groot als bij de Belles.

Het zijn twee verschillende versterkers..... maar ik heb een goede indruk gekregen.... maar eerst wachten op de nieuwe stroomkabel daarna trekken we er een hele dag voor uit en gaan we uitgebreid luisteren.

Former member 78

Ik ben ook weer thuis, en ga de versterker zo weer uit de doos halen.

Vond het een leuke test cq vergelijking.
Ik wist dat mijn Usher gewoon goed was, Frank had daar zijn twijfels bij mij
wel eens over uitgesproken. Die zijn nu weg bij hem, en ik vond het erg leuk om mijn
eindversterker eens op een andere set te horen.

Het is ook niet het geval of de Belles beter is, of de Usher.
De verschillen die ik hoorde is puur een smaak kwestie, en hoe ze matchen met de rest van de set.

Wat + en min punten:

Belles:
+ Iets meer detail is het (mid)hoog
+ Enorm strakke bas
- Mist een volle sound, neigt naar het analytische
- Met bepaalde muzieksoorten treed luistermoeheid op

Usher:
+ Volle en warme sound
+ Geen scherpte of luistermoeheid
- Mist in het hoog tov de Belles iets detail

We gaan het nog een keer over doen, als de stroomkabel bij Frank is aangesloten
en voldoende uren gemaakt heeft. Ook trekken we er dan wat meer tijd voor uit. Maar dit was
voor Frank een goede indruk om eens een anders klinkende eindbak te horen.

Misschien krijgt die de volgende keer een mooier plekje, Frank?  :sneaky2:

johan79

Hey Frank,

Dat is een verassend vergelijk.

Misschien kan je eens denken aan 2 eindbakken, als de prijs toch zo laag is. Ben dan wel benieuwd wat dat gaat doen, misschien nog 1 erbij lenen voor het vergelijk.

Succes en ik blijf je volgen.

Musical Fidelity KW550 - Marantz NA-7004 - Usher Dancer BE-8571mkII

phy

Citaat van: phy op januari 16, 2011, 14:37:07
Frank
Het is belangrijk dat je nu even tijd neemt
gewoon lekker blijven luisteren en niets veranderen je was tevreden en luisterde er met plezier naar
andermans oren zijn niet nietszeggend.
Er bestaat geen set die iedereen mooi vind.
Er zijn ook mensen die totaal geen referentie hebben en toch meteen een mening hebben
of een set klinkt anders als bij hun ,dus is het niet goed.
Gewoon lekker luisteren en zorg ervoor dat je zelf bepaald welke koers je vaart .
Het kan altijd beter maar jij bepaald wat beter is.
Advies is mooi, maar neem dit alleen aan van mensen die ervaring hebben en een bepaald nivo hebben
iedereen kan van alles roepen of ergens iets gelezen hebben .

Hier is een tip van mij: vergeet lyngdorf, Behringer en dergelijke lapmiddeltjes het is een doodlopende weg .
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik zei het al tot nu toe is er niemand die ik ken mee door blijven spelen

Former member 78

Citaat van: johan79 op augustus 14, 2011, 00:17:05
Hey Frank,

Dat is een verassend vergelijk.

Misschien kan je eens denken aan 2 eindbakken, als de prijs toch zo laag is. Ben dan wel benieuwd wat dat gaat doen, misschien nog 1 erbij lenen voor het vergelijk.

Succes en ik blijf je volgen.

Kost €2200,- per stuk.
Blijft veel geld ;)

johan79

Citaat van: ArjanR1 op augustus 14, 2011, 01:43:53
Kost €2200,- per stuk.
Blijft veel geld ;)

Ja oke, ik was van 1800,- uitgegaan, aangezien de Belles 4000,- koste.
Musical Fidelity KW550 - Marantz NA-7004 - Usher Dancer BE-8571mkII

frank2

Het was gisteren een erg leuk vergelijk. De Usher tegen de Belles. Wat is mij het meest opgevallen: de ongelooflijke precisie van de Belles; zoals elk klein detail in de muziek weergeven met een duidelijkheid zodat deze goed hoorbaar is, de diepte van da bas. De strakheid, puntigheid van het geluid.
Het nadeel is dat daardoor de bij sommige muziekstukken er een surplus kan ontstaan waardoor er een bepaalde felheid (geen schelheid ) kan ontstaan wat soms luistermoeheid kan geven.
De Usher daarentegen is een makkelijk luister weg versterker, alles klinkt vol zonder ook maar ergens in het geluidsbeeld precisie op te leggen. De detaillering is een stuk minder, als je goed luistert hoor je wel de details maar ze vallen bijna weg in het geluid, het geheel klinkt donkerder. De hoge tonen zijn zeker 5 db minder hard, sommige details hoor je niet meer, maar het gehele geluid is wel homogeen, klinkt lekker al gaat de bas lang niet zo diep valt dat eigenlijk niet op, omdat er meer " hoorbare" bas is.  Doordat het gehele geluid "donkerder" klinkt meer body in de mids (meer klankkast) is de Behringer EQ niet meer nodig omdat de dip in mijn akoestiek dan niet meer opvalt.

Het zijn twee verschillend afgestemde versterkers, en ik moet daar zeker nog een keer langer naar luisteren, op dit moment zou ik nog niet kunnen kiezen, omdat ik de detaillering zou missen die ik nu zo goed heb, maar de volheid die de Usher heeft heb ik niet en deze wil ik erg graag.

Omdat de stroomkabel van Snowmaster een zeer groot verschil gaat uitmaken in het geluid, door de test enige tijd geleden weet ik dat het gehele geluidsbeeld opklaart, tijdens de test viel mij op dat de Belles meer "slam" gaf in de lage tonen, het midden gebied een stuk opklaarde, maar ik kan nog niet bepalen (nu) of dit voor mij definitief het geluid geeft wat ik nu nog iets mis of niet. Beide versterkers zullen daardoor anders gaan weergeven.

NB: Het geluid wat ik nu hier thuis heb is wel zo goed dat ik daar zeer tevreden over ben maar na lang luisteren 3 jaar valt je altijd wel iets op, bij mij is dat op dit moment dat ik het geluid zeer mooi vind klinken, zeer gedetailleerd strak maar dat ik iets volheid in het mid mis, dat wordt door gebruik van de Behringer wel een stuk gecompenseerd, maar niet zoals gisteren bleek zoals de Usher de volheid van het geluid neerzette.
(ben alleen bang dat na 2 jaar luisteren met de Usher EV ik weer de detaillering ga missen)  

NB2: de Usher zuipt stroom, in uit stand 55W p/u, aan aanmerkelijk meer... hoge stroomrekening

Staaled

het leest m.i. dat de Usher de mindere amp is.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

frank2

Zo zou je het kunnen lezen; omdat de detaillering minder is is de Usher minder, maar als je niet op zoek bent naar alle details in de muziek maar puur naar muzikaliteit is de Usher weer beter.
Het is waar je persoonlijk de nadruk op legt.

S@m

Citaat van: frank2 op augustus 14, 2011, 09:13:35
Zo zou je het kunnen lezen; omdat de detaillering minder is is de Usher minder, maar als je niet op zoek bent naar alle details in de muziek maar puur naar muzikaliteit is de Usher weer beter.

Compliment Frank!

Zee

Citaat van: frank2 op augustus 14, 2011, 08:57:37
De hoge tonen zijn zeker 5 db minder hard....

Dat is natuurlijk eenvoudig meetbaar en het zou mij verbazen....
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

erik s.

het is wel duidelijk waar de looks van de Usher vandaan komen... :)

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

phy

het leest voor mij dat de ushers muzikaal klinken en de Belles een highend sound hebben
beter of slechter is maar net wat je voorkeur is.

chansig

Naast de dB meter zou je CT1000 kunnen vragen om te meten wanneer je de Usher versterker gebruikt. Het komt op mijn bijzonder over dat een versterker en hoge tonen 5 dB minder hard laat klinken en een dip weet te verbloemen. Dit om niet een versterker te kopen waar je later mogelijk spijt van gaat krijgen.

Zoals je het geluid van de Usher beschrijft leest het alsof de mindere is. Dit komt (bij mij) mede omdat je met de afgelopen aanpassingen juist zo prat ging op de diepte van de bas en de toename van de detaillering. Nu met de Usher is dat minder..Je beschrijft het geluid van de Usher ook meer met woorden als minder,niet meer zo diep, donkerder etc.

Ik vind je verslagen wel leuker worden om te lezen...meer als een persoonlijke ervaring dan als een algemene wijsheid. Dus complimenten.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

Die 5 db is een verzonnen term van mij om aan te geven dat het hoog niet zo sprankelend is als bij de belles, hij is gewoon softer, niet zo open, maar het klinkt niet dof of zo, het is gewoon anders. Mijn Belles geeft soms bij bepaalde muziek zelfs iets teveel, dus daardoor valt het waarschijnlijk ook zo sterk op.

Qua diepte/ breedheid van het geluid was er wel verschil maar uiteindelijk viel dat niet echt op.

S@m

Citaat van: phy op augustus 14, 2011, 10:12:33
het leest voor mij dat de ushers muzikaal klinken en de Belles een highend sound hebben
beter of slechter is maar net wat je voorkeur is.

WTF is nou weer een High-End Sound... ???

Staaled

Citaat van: frank2 op augustus 14, 2011, 09:13:35
Uiteraard , maar is het wel de taak van een amp om die "muzikaliteit" in te brengen ?
M.i. dient deze simpelweg transparant te zijn/controle te hebben en kies je hogerop in de signaalweg je "sausje". :music:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

frank2

Een mogelijkheid; een VV bepaald meestal sterker de sound dan een EV. Hoewel wat ik gisteren hoorde een behoorlijk verschil was.

phy

Citaat van: S@m op augustus 14, 2011, 10:28:55
WTF is nou weer een High-End Sound... ???

dit perfect omschreven door Frank ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden :

Belles:
+ Enorm strakke bas

S@m

Citaat van: phy op augustus 14, 2011, 10:55:38
dit perfect omschreven door Frank ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden :

Belles:
+ Enorm strakke bas

Dus High-End betekent voor jou iets anders dan muzikaliteit en bij High-End treedt er luistermoeheid op en mist er een volle sound naar jouw mening..?

frank2

Citaat van: Hipster op augustus 14, 2011, 10:33:08
Uiteraard , maar is het wel de taak van een amp om die "muzikaliteit" in te brengen ?
M.i. dient deze simpelweg transparant te zijn/controle te hebben en kies je hogerop in de signaalweg je "sausje". :music:

geen enkele versterker tot 10.000 euro of XXXXX doet dat, theorie en praktijk zijn vaak erg verschillend. Elke versterker geeft een bepaalde saus aan de speakers, simpel gezegd of warm of analytisch en vele gradaties daar tussen in. Bovendien kleuren ook speakers altijd, dus wat is goed? Heel simpel gezegd wat jezelf mooi vind en wat jezelf als referentiekader in de loop der tijd hebt opgebouwd daar refereer je zelf aan. Een live orkest in een concertzaal? of een 100.000 euro kostende set ?

Dus dit is voor mij slechts een theorie en zegt in feite niets.