Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Dat laag, de punch, wordt met de nieuwe kabel een stuk beter/groter. Daarna kijk ik wel verder, ik was met de test in ieder geval erg aangenaam verrast, door de plotsklaps aanmerkelijk betere strakkere en meer dynamische basweergave, naast natuurlijk het aanmerkelijk opener/ losser geluid.

Ik denk dat ik eerst daar eens een tijd(je) naar ga luisteren voor ik met andere apparaten en of subs aan de gang ga.

Snowmaster gaat ook samen met mij eens de instellingen van de Arcam voor surround na, kijken of we dit ook eens kunnen optimaliseren, ik heb het met testtonen en verder op gehoor goed gezet, anders kunnen we Keyser met zijn meetapparatuur nog vragen dan is het zeker geheel perfect....
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Martijn M

Citaat van: frank2 op juli  7, 2011, 19:45:26
Ik denk dat ik eerst daar eens een tijd(je) naar ga luisteren voor ik met andere apparaten en of subs aan de gang ga.

Heel verstandig! Vergeet niet dat je inmiddels al een hele goede set hebt waarmee je heerlijk naar muziek kunt luisteren  :).
Dutch & Dutch

Former member 78

Citaat van: keyser op juli  7, 2011, 19:38:33
Eén subwoofer? Liever twee kleintjes dan één grote. Frank kan zijn fronts dan mooi full-range laten doorlopen, want die halen van zichzelf al de 20 hz. Het grote voordeel is dat het laag wat gelijkmatiger door de ruimte wordt; en natuurlijk de extra power in de allerlaagste regionen, al heb ik het idee dat Frank daar nu ook al niet heel veel tekort komt.

Sub = film ;)
En voor film is een sub bijna noodzakelijk ;D

frank2

Bijna waar Arjan, maar die stroomkabel doet zoveel, dat ik het sterke vermoeden heb dat een sub (altijd weliswaar) iets beter zal zijn maar i.v.t. nu zal de " noodzaak"  verminderen. Dat zal ik eerst eens rustig gaan beluisteren.....
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Martijn M

Citaat van: keyser op juni 29, 2011, 10:30:42

De dip tussen 200 hz en 800 hz hebben we flink kunnen verminderen door de luidsprekers te verplaatsen. Deze dip lijkt voor een deel dus veroorzaakt te worden door destructieve interferentie van het directe geluid en vroege reflecties. Mogelijk speelt de luidspreker zelf echter ook een rol. Met wat EQ was dit goed te compenseren. Na correctie is het geluid een stuk voller en warmer.

Ik heb er maar 's even pen en papier bij gepakt voor een paar sommetjes en de dip lijkt te worden veroorzaakt door de floor-bounce. Daar doe je dus niks aan, behalve EQ.
Dutch & Dutch

Snowmaster

Citaat van: keyser op juli  7, 2011, 21:40:59
Ik heb er maar 's even pen en papier bij gepakt voor een paar sommetjes en de dip lijkt te worden veroorzaakt door de floor-bounce. Daar doe je dus niks aan, behalve EQ.

Hoi Keyser, wil je dat eens uitleggen, want van akoestiek heb ik totaal geen verstand.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Martijn M

Het is lastig om de berekening hier op een inzichtelijke wijze te laten zien. Ik heb op basis van de hoogte van de woofer, de afstand van de luisterplek en de hoogte van Franks hoofd als hij op de luisterplek zit bepaald bij welke frequentie de reflectie via de vloer voor uitdoving op de luisterplek zal zorgen - de beruchte 'floor-bounce dip'. Op basis van de door mij geschatte getallen kom ik dan op 470 hz. Deze dip is breedbandig, maar zal het diepst zijn op 470 hz. Uit de metingen blijkt de dip inderdaad een centrum op ongeveer 470 hz te hebben.

Dit berekeningetje geeft geen definitieve verklaring. Daarvoor zou het gecontroleerd moeten worden met een experiment. Het lijkt nu echter wel waarschijnlijk dat dit de oorzaak is.
Dutch & Dutch

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

hifiman

Toch even wat vragen...

Wat is een floor bounce dip, bedoel je niet gewoon de staande golf tussen vloer en plafond?

Indien ja, de frequentie van een staande golf wordt dan toch bepaald door afstand tussen vloer en plafond en niet door waar de woofer of de luisteraard zich bevind? Wel bepaald de hoogte van het oor van de luisteraar dan of tie zich in een buik of een knoop bevind (of ergens ertussenin).

Groetjes,

Ronald

Martijn M

Bedankt  :) . Het valt echter wel mee hoor, het is niet heel lastig. Een stukje Pythagoras, basis goniometrie en vervolgens het oplossen van een vergelijking.  

EDIT: Ergo, het kan ook met enkel Pythagoras. Ik realiseer me nu dat ik het mezelf onnodig moeilijk heb gemaakt.
Dutch & Dutch

HTip

Citaat van: keyser op juli  8, 2011, 10:15:25
Bedankt  :) . Het valt echter wel mee hoor, het is niet heel lastig. Een stukje Pythagoras, basis goniometrie en vervolgens het oplossen van een vergelijking. 
Tja, zo klinkt het heel eenvoudig. Praktijk is voor mij denk ik toch iets moeilijker ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martijn M

Ronald,

De floor-bounce is iets anders dan een staande golf. Het geluid vanaf de woofer plant zich rechtlijnig voort. Vanaf de woofer gaat één 'straal' (je kunt het vergelijken met lichtstralen) recht naar Franks hoofd. Er gaat echter ook een straal naar de vloer, vanaf waar de straal reflecteert (met hoek van inval = hoek van terugkaatsing; net als lichtstralen op een spiegel) richting Franks hoofd. De straal via de vloer legt een langere weg af dan de directe straal, waardoor deze bij het bereiken van Franks hoofd een andere fase heeft dan de directe straal. Als het faseverschil 180 graden is, treedt maximale uitdoving op. Volgens mijn berekeningetje gebeurt dat bij ongeveer 470 hz.
Dutch & Dutch

hifiman

Citaat van: keyser op juli  8, 2011, 10:21:47
Ronald,

De floor-bounce is iets anders dan een staande golf. Het geluid vanaf de woofer plant zich rechtlijnig voort. Vanaf de woofer gaat één 'straal' (je kunt het vergelijken met lichtstralen) recht naar Franks hoofd. Er gaat echter ook een straal naar de vloer, vanaf waar de straal reflecteert (met hoek van inval = hoek van terugkaatsing; net als lichtstralen op een spiegel) richting Franks hoofd. De straal via de vloer legt een langere weg af dan de directe straal, waardoor deze bij het bereiken van Franks hoofd een andere fase heeft dan de directe straal. Als het faseverschil 180 graden is, treedt maximale uitdoving op. Volgens mijn berekeningetje gebeurt dat bij ongeveer 470 hz.
Hoi Keyser,

Aha eerste reflectie dus. Dat is inderdaad een heel ander verhaal. Bedankt voor de toelichting!

Groetjes,

Ronald

drees62

Citaat van: frank2 op juli  7, 2011, 19:45:26

Snowmaster gaat ook samen met mij eens de instellingen van de Arcam voor surround na,

Hebben we iets gemist?  ;)

AbZ

Citaat van: drees62 op juli  9, 2011, 19:36:05
Hebben we iets gemist?  ;)
Jij wel, wij niet.  Op de laatste foto (23 juni) staat linksonder toch duidelijk een Arcam.

Dirk

Citaat van: AbZ op juli  9, 2011, 19:54:35
Jij wel, wij niet.  Op de laatste foto (23 juni) staat linksonder toch duidelijk een Arcam.
da's toch echt wel de CA (die ook in Frank z'n sig vermeld staat), dus Frank leek me idd wat in de war bij die post  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

AbZ

Citaat van: Dynky op juli  9, 2011, 19:57:34
da's toch echt wel de CA (die ook in Frank z'n sig vermeld staat), dus Frank leek me idd wat in de war bij die post  ;)
oops my mistake   :-[  nou ja wie heeft er nu een receiver :D

Dirk

Citaat van: AbZ op juli  9, 2011, 20:02:20
nou ja wie heeft er nu een receiver :D
ik sinds een week, maar ik laat hem gewoon in de doos zitten, zo klinkt ie 't best  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

frank2

sorry cambridge audio 640R gaan we samen eens goed afstellen, nu is ie globaal ingesteld op hoe ik het wel goed vind klinken. (jullie hebben gelijk, ik heb geen arcam, wel overigens ooit een arcam versterker gehad...)

frank2

Even een update:
- nog 2 a 3 weken en dan hoop ik dat Snowmaster de nieuwe stroomkabel heeft aangesloten, hij is nu op vakantie.
- Na aansluiting v.d. nieuwe stroomkabel (en inspelen ervan) komt Arjan langs met zijn eindversterker de Usher 1.5. Arjan is ervan overtuigt dat deze eindbak misschien nog wel beter op mijn set klinkt dan mijn huidige Belles 350A. Vooral omdat de versterker voller klinkt dan mijn Belles. Als dat na testen blijkt is dat misschien een reden om over te stappen...

Waarom?
De belles doet zeer goed zijn werk maar geeft ook een strakke weergave wat lekker is om naar te luisteren, maar als de middentonen toch (zonder EQ) wat voller klinken.. ach wie weet, ik heb nooit echte eindbakken behalve Belles in huis gehad, dus wie weet... openminded gaan luisteren.

Former member 78

Frank,

Ik ben er over overtuigd dat mijn eindbak voller klinkt, ik heb niet gezegd dat die beter zal klinken ;)
De Belles die ik thuis heb gehad, jouw oude, gaf het laag zo strak weer dat het redelijk dun leek. De
R1.5 gaat bijna net zo diep, maar is qua klank wat warmer. Die heeft wat meer ''muziek'' ipv een ontzettend
strak geluid.

Het mooiste zal zijn, om ook mijn voorversterker mee te nemen.
Dan kun je ook eens horen wat buizen in jouw set doen ;)

Martijn M

Dutch & Dutch

Former member 78

Die heb ik nog niet eens! :P
En dat gaat mij niet alleen lukken.

frank2

Arjan komt zo even langs met z'n eindversterker, we zijn beiden erg benieuwd hoe dat hier klinkt: Belles 350A van 4000 euro tov. een UsherR1 van ongeveer 1800 euro (geloof ik) Toch is de Usher classe A, die van mij niet. Er zal een duidelijk verschil zijn, maar het kan zijn dat de Usher toch lekkerder weg luistert ..... zal het straks laten weten

S@m

Citaat van: frank2 op augustus 13, 2011, 17:07:15
Arjan komt zo even langs met z'n eindversterker, we zijn beiden erg benieuwd hoe dat hier klinkt: Belles 350A van 4000 euro tov. een UsherR1 van ongeveer 1800 euro (geloof ik) Toch is de Usher classe A, die van mij niet. Er zal een duidelijk verschil zijn, maar het kan zijn dat de Usher toch lekkerder weg luistert ..... zal het straks laten weten

Zelfs ik ben benieuwd...  ;)