Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Martijn M

Ik dacht inderdaad wel dat je het zo bedoelde Antoine, maar ik kon het toch niet laten er inhoudelijk op te gaan ;D . We begrijpen elkaar in ieder geval.
Dutch & Dutch

Martijn M

Erik, ik begrijp dat een DSP geheel tegen je gevoel in gaat en dat je er huiverig voor bent. Ik vind het wel jammer dat je geen technisch-inhoudelijke argumenten inbrengt die jouw punt ondersteunen.

Inmiddels heb ik meermalen (niet specifiek aan jou, maar aan 'tegenstanders' in het algemeen) gevraagd waarom een DSP níet nodig zou zijn. Concrete tegenargumenten blijven echter uit. In jouw post heb ik bijvoorbeeld niet één concreet argument kunnen ontdekken.

In Franks geval hebben we te maken met een nette luidspreker in een redelijke akoestiek, vergelijkbaar met die in zo veel kamers. In deze ruimte is iets meer gecorrigeerd dan in een 'ideale' situatie met een luidspreker met nog iets gelijkmatiger afstraalgedrag en meer deming in het laag, maar stel je hebt een ruimte met een zeer goede akoestiek en je hebt een set uitmuntende luidsprekers. Een dergelijke ruimte zal nog altijd last van staande golven hebben. Middels verspreide laagfrequentbronnen kun je het probleem verminderen, maar er blijft altijd een residu over. Dit kun je uitstekend te lijf gaan met DSP. Het alternatief is om de oneffenheden voor lief te nemen. Gezien de verbeteringen die DSP met zich mee kan brengen, zou ik het nooit laten voor wat het is.

Waarom zou in bovenstaande situatie volgens jou toch geen DSP toegepast moeten worden?

Zou je me misschien metingen kunnen laten zien van jouw luidsprekers en de response bij jou op de luisterplek?
Dutch & Dutch

Ruud-

Wat je zegt is eigenlijk, iedereen zonder DSP doet zich tekort?
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

Martijn M

Citaat van: Ruud- op februari 21, 2011, 19:56:12
Wat je zegt is eigenlijk, iedereen zonder DSP doet zich tekort?

Het is de toekomst. Het zal compleet tegen de rationale van de traditionele highender ingaan, maar ja: eigenlijk doet iedereen zonder een goed geïmplementeerde DSP zichzelf te kort. Zelfs de beste systemen kunnen profijt hebben van DSP.
Dutch & Dutch

S@m

Citaat van: keyser op februari 21, 2011, 19:53:23
In Franks geval hebben we te maken met een nette luidspreker in een redelijke akoestiek, vergelijkbaar met die in zo veel kamers.

Zou een luidspreker die geschikter is voor betreffende ruimte (en een goede match met versterking) het niet (veel) beter doen dan huidige BE's, en dat zonder DSP..?

Martijn M

Citaat van: S@m op februari 21, 2011, 20:23:50
Zou een luidspreker die geschikter is voor betreffende ruimte (en een goede match met versterking) het niet (veel) beter doen dan huidige BE's, en dat zonder DSP..?

Het exces aan energie rond 1 khz waar in Franks situatie sprake van is, zou mogelijk niet aanwezig zijn met andere luidsprekers. In het laag zou je met elke luidsprekers wel problemen zien.
Dutch & Dutch

frank2

Citaat van: Erik van Voorst op februari 21, 2011, 19:21:10
Oeffff  :o.....wat een regelrechte onzin zeg. :nowink:......daar begin ik toch ineens helemaal van te steigeren....en neen ik ga hier niet bluffen dat ik een goede speaker en goede akoestiek heb... :-X. ;D

Ik geloof onmiddelijk dat die toverdoos voor jullie beiden werkt...maar daarnaast durf ik meteen te stellen dat er duidelijk in jullie beide situaties meer aan de hand is....
En dan mogelijk meer in de basis (opstelling/akoestiek/component-configuratie etc etc) .....meer dan je zou willen horen... ;)

MAAR NIET VERKONDIGEN dat het de oplossing is.. :yawnee:.

Erik uit jouw worden begrijp ik dat zo'n DSP een gruwel is, dat mag maar je argumenten zijn niet steekhoudend, in geen enkel opzicht.
- opstelling speakers zijn hier maximaal zo'n 70% a 80% beter kan niet ivm de huiskamersituatie
- akoestiek is hier redelijk tot goed (de aanpassing met de DSP is immers ook redelijk minimaal
- configuratie is zeer goed, door meerdere mensen bevestigd (de match is er)

De DSP geeft gewon het puntje op de i. That's all, zonder DSP draaien kan ook (nog steeds) en regelmatig hoor je zelfs geen verschil (zo minimaal is de curve van bijstellen) Maar bij vele andere nummers klinkt het met DSP gewoon natuurlijker, dan ben je toch gek om omwille van de naam niet zo'n apparaat er neer te zetten. De behringer geeft gewoon additionele waarde in de muziek wat het helemaal afmaakt.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

frank2

Citaat van: S@m op februari 21, 2011, 20:23:50

een geschikte speaker zal vlgs jou waarschijnlijk een kleinere speaker zijn, die zal weer andere problemen met zich meebrengen zoals o.a. geen full range geluid. Ik wil zeker full range. Bovendien vind ik nog steeds het Usher geluid bijzonder mooi. Nee dit zoals ik het nu heb is en full range en een goed uitstekend geluid.

Kom maar eens luisteren dan weet je wat ik bedoel
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Erik van Voorst (in memoriam)

Goed lezen Frank... :nowink:.

Ik geef een reactie op Keyser zijn statement... :o

Het introduceren van een Behringer in een goede akoestiek met een goede speaker (set) is inderdaad een gruwel....Yepp  :devil:

Maar dat is dus niet in jouw geval...en daar kun je uit opmaken wat je wilt... ;)

Ik heb meerdere malen zo een Behringer mogen horen in een paar set-ups....het is gewoon een snijwondje behandelen door je lichaam in het gips te zetten... :alien:

Je zult van mij never nooit grafiekjes krijgen van mijn kamer, apparaten of muziek...als je dat wilt kun je beter de vele reviews lezen van de vele forummers welke bij mij zijn komen luisteren volgens mij is dat een beter beeld...

Ik begrijp overigens niet goed wat je daar allemaal mee wilt maar...have fun...

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=32620.0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

S@m

Citaat van: frank2 op februari 21, 2011, 20:34:52
Kom maar eens luisteren dan weet je wat ik bedoel

Was ook niet de bedoeling dat je een verandering zou ondernemen, alleen een vraag. Ik ken je liefde voor de Usher's en geef je gelijk dat je ze wilt houden en ze met een kleine aanpassing geschikt hebt gemaakt voor je kamer.

Bedankt voor de uitnodiging, 't is helaas te ver om even langs te wippen...

henkt1

Citaat van: keyser op februari 21, 2011, 19:53:23
maar stel je hebt een ruimte met een zeer goede akoestiek en je hebt een set uitmuntende luidsprekers. Een dergelijke ruimte zal nog altijd last van staande golven hebben. Middels verspreide laagfrequentbronnen kun je het probleem verminderen, maar er blijft altijd een residu over.

huh? als je een zeer goede akoestiek hebt dan heb je toch ook een last van staande golven? Heb je namelijk wel last van staande golven dan heb je toch geen zeer goede akoestiek?

Of denk ik nu te simpel?

Henk

JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Martijn M

Erik, als jij geen argumenten wilt aandragen, dan is dit een non-discussie. Het heeft dan ook niet zo veel zin als je keer op keer zo fanatiek op mijn posts ingaat. Dan kunnen we onze tijd allebei beter besteden.
Dutch & Dutch

Martijn M

Citaat van: henkt1 op februari 21, 2011, 20:50:49
huh? als je een zeer goede akoestiek hebt dan heb je toch ook een last van staande golven? Heb je namelijk wel last van staande golven dan heb je toch geen zeer goede akoestiek?

Of denk ik nu te simpel?

Henk

Helaas wel ja! Staande golven kun je met akoestische maatregelen beperken, maar nooit geheel elimineren.
Dutch & Dutch

Citaat van: keyser op februari 21, 2011, 20:52:08
Erik, als jij geen argumenten wilt aandragen, dan is dit een non-discussie. Het heeft dan ook niet zo veel zin als je keer op keer zo fanatiek op mijn posts ingaat. Dan kunnen we onze tijd allebei beter besteden.

Kijk en NU ben je dus een grafiekjes man...het bewijs is geleverd....erg domme kortzichtige reactie Keyer.

Ik draag een topic-link aan waar talloze forum mensen een goede speaker in een goede ruimte gehoord hebben op een rustig en luid niveau....NIEMAND heeft mij een Behringer aangeraden.....

Je gaat hier volledig aan voorbij.....ik kan zeggen lees het topic en je stelling is ontkracht...waarom is het leveren van "proof eating pudding" niet even zoveel als de meetlijntjes.....

Ik vind het jammer dat mijn vermoedens nu bevestigd worden....meen ik echt.... :threadclosed:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

frank2

MIj heeft ook niemand een Behringer aangeraden. Trouwens ik probeer liever zelf alles uit en als iets beter in mijn oren klinkt zet ik dat tussen mijn set.

Ik lees tevens dat Garmt helemaal weg is van je set, terwijl anderen je set te lief vinden klinken.... het blijft smaak

bertor

CiteerHelaas wel ja! Staande golven kun je met akoestische maatregelen beperken, maar nooit geheel elimineren.

Misschien moet je dat een beetje nuanceren. E.e.a. hangt wel af van de schroeder frequentie (http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm), dat is de grensfrequentie waarbij de discrete kamerresonanties overgaan in een zodanig dichte verdeling van resonanties dat je kan spreken van een 'reverberant field', er zijn dan geen discrete resonanties/staande golven meer aan te wijzen. Deze frequentie ligt typisch, afhankelijk van de afmetingen van de luisterruimte, tussen de 100 en 200 Hz en bij een concertzaal misschien wel op 20 Hz. 

Staande golven onder de 50 tot 100 Hz (afhankelijk van de afmetingen van je kamer) zijn erg lastig aan te pakken met demping. Je komt dan op grote basstraps e.d. om nog enig effect te sorteren, tenminste, in een betonnen woonkamer. In dat opzicht hebben huizen met houten vloeren/wanden een voordeel daar 'kan het laag beter weg', oftewel demping is beter en staande golven zijn minder scherp. Boven de 100 Hz begint meubilair e.d. al veel effect te sorteren en daar is ook veel te doen met medium-sized Helmholz panelen.

Verder kan het zo zijn dat je door de plaatsing van de speakers, een meter van de wand, je last kan hebben van destructieve interferentie van de reflectie van de wand. Qua golflengte enkele meters tot een meter, dan zit je in het gebied van 100 tot 400 Hz waar er problemen kunnen zijn. Met de juiste plaatsing kun je hier dus al verbeteringen realiseren, zoals frank2 al heeft ondervonden.

Dus, bij problemen onder de schroederfrequentie kun je de staande golven/kamerresonanties prima te lijf gaan met EQ. Daarboven zul je moeten doen wat je kunt met plaatsing en misschien nog wat demping. Vaak kun je dan met breedbandige eq de puntjes op de i zetten.

PS: Keyser en ik kennen elkaar op het ZBA forum, ik lees hier al een paar weekjes mee en dit leek me een leuk punt om aan te haken :)

Martijn M

Citaat van: Erik van Voorst op februari 21, 2011, 21:23:20
Kijk en NU ben je dus een grafiekjes man...het bewijs is geleverd....erg domme kortzichtige reactie Keyer.

Ik draag een topic-link aan waar talloze forum mensen een goede speaker in een goede ruimte gehoord hebben op een rustig en luid niveau....NIEMAND heeft mij een Behringer aangeraden.....

Je gaat hier volledig aan voorbij.....ik kan zeggen lees het topic en je stelling is ontkracht...waarom is het leveren van "proof eating pudding" niet even zoveel als de meetlijntjes.....

Ik vind het jammer dat mijn vermoedens nu bevestigd worden....meen ik echt.... :threadclosed:

Dan hebben we die onduidelijkheid eindelijk de wereld uit: ik hecht namelijk inderdaad waarde aan metingen. Ik hoop dat je je vanaf nu kunt inhouden als je een technisch-inhoudelijke post van mij ziet. Verder wat mij betreft 'no hard feelings'.

Dutch & Dutch

phy

Citaat van: keyser op februari 21, 2011, 20:10:52eigenlijk doet iedereen zonder een goed geïmplementeerde DSP zichzelf te kort. Zelfs de beste systemen kunnen profijt hebben van DSP.
:blink: knettergek    :wacko:

Martijn M

Citaat van: phy op februari 21, 2011, 23:52:53
  :blink: knettergek    :wacko:

Dat is wel tamelijk bot gesteld. Ik neem maar aan dat je bedoelt dat je het standpunt gek vindt. Wat vind je daar gek aan? Zie jij andere manieren om de problemen in de samenwerking tussen ruimte en luidspreker op te lossen?
Dutch & Dutch

Former member 78

Misschien kan er een EQ topic komen?
Want het heeft niet veel meer met de set van Frank zelf te maken.

Citaat van: frank2 op februari 21, 2011, 21:29:56
MIj heeft ook niemand een Behringer aangeraden. Trouwens ik probeer liever zelf alles uit en als iets beter in mijn oren klinkt zet ik dat tussen mijn set.

Ik lees tevens dat Garmt helemaal weg is van je set, terwijl anderen je set te lief vinden klinken.... het blijft smaak

Als je net zo slecht luistert als leest dan verkaart het ineens een hoop  ;)

Het is jammer dat de kern van de zaak door jullie beiden niet wordt opgepakt en dat is "mijn gezonde tegengas" op een statement dat
die Behringer ook in een goede akoestiek met een goede set nog steeds veel goed doet....

Als er praktijkvoorbeelden worden aangedragen van talloze forumleden die een/mijn set in de praktijk beluisterd hebben wordt er alleen een karaktertrek uitgelicht terwijl de rest iedereen volledig ontgaat...namelijk de weergave van een compleet frequentiegebied aan de hand van talloze cd's op verschillende geluidsniveaus met verschillende mensen.......neen dan is het niet legitiem omdat er geen grafiekjes worden gepost....

Het kan aan mij liggen maar Keyser en Frank komen mij steeds dommer over... :(

MarkD

Misschien beter om eens naar jezelf te kijken/luisteren... De sfeer en emoties die je met je reacties oproept zijn vooral negatief en getuigen van weinig respect.
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre K-5xe MP|Nuprime AMG STA SE|VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs met MiniDSP

frank2

Citaat van: MarkD op februari 22, 2011, 13:39:03
Misschien beter om eens naar jezelf te kijken/luisteren... De sfeer en emoties die je met je reacties oproept zijn vooral negatief en getuigen van weinig respect.

groot gelijk hebt je. een beetje meer respect mag wel. :clapping:

mvg  anita.

Ach het wordt door 2 mensen opgeroepen........I rise to the occasion  :D

Het schaamteloos steeds een stapje verder promoten van zo een apparaatje en dat als wijsheid verkondigen is geen enkel probleem...zolang je het er dus mee eens bent...

Tegengas geven en dan op verzoek met andere invalshoeken/argumenten komen wordt ook niet gewaardeerd dus....weinig leerzaam...meer eenrichtingverkeer....

You can carry a horse to water but you cannot make him drink.....

Sorry voor mijn gedachtegang en het posten van mijn praktijkervaringen tesamen met een twintigtal andere forumleden in een leuk tot de verbeelding sprekend review-topic...het gaat dus hier dus niet om muziek(weergave-kwaliteit) maar nog steeds plotjes/tijdschriften en van horen zeggen....not my cup of tea  :nowink:

neverywhere

Maar stel nou dat Frank met z,n behringer hetzelfde gaat bereiken als jij met al je akoestische aanpassingen...(Denk het eerlijk gezegd niet ,maar toch)

Tenslotte heb je misschien best veel hifi ervaring maar de Behringer heb je vast nog niet aan het werk gehoord?
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/