Review(s) van de xXx speakers (Front der Fronts topic)

Gestart door garmtz, juli 29, 2005, 16:22:27

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

garmtz

Ik denk dat ik niet meer hoef te beschrijven over welke speakers we het hier hebben, het onderstaande topic geeft hier een vrij uitgebreide uitleg over... ;)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=8497.0

Laat ik beginnen met de opmerking dat ik het een hele eer vond om samen met Bjorn en mijn vriendin als eerste personen van het HTForum naar de zojuist afgebouwde 'xXx' speakers van Erik te mogen komen luisteren.

Ik omschrijf ze expres niet als 'Avalon klonen', want deze speakers hebben (op de kwaliteit van het fineerwerk, de vorm van de behuizing en de gebruikte drivers na) wat mij betreft niet al teveel meer met een Avalon te maken.

Zoals je je voor kunt stellen is dit een behoorlijk indrukwekkende ervaring geworden... Voordat ik begin met beschrijven, een 'waarschuwing' voor diegenen die nog gaan luisteren:

HAAL DE GEDACHTES UIT JE HOOFD DAT JE EEN SPECTACULAIR KLINKENDE SPEAKER GAAT HOREN!

Ik zou het nog sterker willen zeggen: haal de gedachte uit je hoofd dat je naar speakers gaat luisteren! Ik zal dat uitleggen: werkelijk IEDERE speaker die ik ooit heb gehoord heeft meer effect, meer kast en (dus) meer kleuring. Het eerste wat me dan ook opviel toen ik begon met luisteren was een totale afwezigheid van kastklank en ook een totale afwezigheid van overdrijving. Omdat iedereen (ik ook) toch een beetje is geconditioneerd te luisteren naar speakers met een bepaalde klankbalans en kleuring, is het in het begin echt 'zoeken' naar een houvast om te bepalen waar je nou naar luistert. Waarschijnlijk is dit een reviewers-afwijkinkje, dus een beetje moeilijk af te leren... :)  Toen ik op een gegeven moment had geaccepteerd dat ik moeilijk grip zou kunnen krijgen op de 'sound', overviel me pas echt hoe goed deze speakers waren en hoorde ik uitsluitend nog de CD! Een clichee, maar zelden was dit zo vanzelfsprekend. Te beschrijven waar de speakers in uitblonken is dus nogal moeilijk, maar de volgende aspecten zijn mij bij een technische analyse toch bijgebleven:

1. Een heel rijk en homogeen tonaal spectrum: Iedere toon zweeft op een bedje van grond- en boventonen die zonder verdikking of verdunning compleet in balans zijn met elkaar. Geen sprake ook van hoorbare driverovergangen (tweeter naar midrange naar woofer etc.), maar bij pure opnames een extreem faserijne afbeelding van een instrument in al zijn compleetheid. Met je ogen dicht is de vergelijking met het echte ding zeer reëel.

2. Een absolute afwezigheid van 'gruis' of 'tijdversmering', dus loepzuivere s-en en onomfloerste weergave van moeiijke instrumenten als clavecimbel, bel en triangel. De klank van de genoemde instrumenten is niet 'snel', maar 'ongereproduceerd'. De transiënten zijn er opeens, zonder aanloop of naklank. Hier helpt denk ik de Aitos OTL versterker ook een handje mee...

3. Al genoemd: geen kast hoorbaar... Hoe kun je horen dat iets niet aanwezig is? Tja... Omdat je het immers anders altijd WEL hoort! Ook bij Avalons overigens, die naar mijn idee de kast zelfs GEBRUIKEN om hun tonale spectrum op te bouwen. Als de units + filter dat tonale spectrum al in zich hebben, leidt de kast alleen nog maar af vind ik zelf.

4. Enorm preciese afbeelding. Een klein instrument klinkt echt klein! Dat is altijd heel moeilijk te realiseren met zo'n groot systeem. Niet alleen is de afbeelding heel precies, maar ook heel erg van de speaker af. Wat dat aspect betreft lijkt het wel of je naar een monitor luistert, alleen dan niet met het karakteristieke 'lage' geluidsbeeld. Solo-instrumenten staan echt lekker hoog (of laag, net gelang hoe het hoort/is opgenomen!) in het geluidsbeeld.

Er vielen me nog meer zaken op, maar die hadden meer te maken met de muziek dan de apparatuur. Zo had ik een heel bijzondere ervaring met een CD die ik zelf had meegebracht: Tindersticks Live at the Botanique. De stem van Stuart Staples was ZO echt, dat ik het idee was dat het gewoon live voor me werd gespeeld. Ik had nooit vermoed dat dat in die CD zat! Dit was een weergave zoals ik in mijn hoofd heb dat het zou moeten klinken in het ideale geval, maar waarvan ik eigenlijk _tot nu toe_ had vermoed het nooit zo te mogen horen... Eigenlijk was dat wel meer CD's het geval.

Wat mij betreft gewoon een van de mooiste systemen die ik ken, basta! Een ervaring om dat eens mee te mogen maken.

Erik en Aafje: heel erg bedankt voor de gastvrijheid. Wellicht dat me nog meer dingen te binnen schieten, voor nu is dit even mijn verslag.

R

Gaaf om te lezen garmt, dat moet een leuke avond geweest zijn.

garmtz

Citaat van: Ruben op juli 29, 2005, 16:24:39
Gaaf om te lezen garmt, dat moet een leuke avond geweest zijn.

Dat kun je wel zeggen ja, was echt een beetje sip toen ik weer wegging...  Back on earth... :-\  ;)

wil

Wat ik zo op de foto's van het xXx topic heb gezien over de ruimte waar deze dames staan viel me de enorme ruimte op die deze obelisken om zich heen hebben. Ik neem aan dat dat zeker een rol speelt in de vrije afbeelding die ontstond.

Het blijven inderdaad pareltjes, jammer (of eigenlijk maar goed ook) dat het maken en bezitten maar voor een enkeling weggelegd is.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

garmtz

Citaat van: wil op juli 29, 2005, 16:35:12
Wat ik zo op de foto's van het xXx topic heb gezien over de ruimte waar deze dames staan viel me de enorme ruimte op die deze obelisken om zich heen hebben. Ik neem aan dat dat zeker een rol speelt in de vrije afbeelding die ontstond.

Mijn ervaring was dat de ruimte gewoon niet in de weg zat. Het geluidsbeeld was niet te klein en niet te groot, gewoon precies goed!

reMC

Wooooo, wat ben ik blij dat ik ben uitgenodigd....dit klinkt alsof het me erg gaat bevallen..

Martin_M

Mooi verslag Garmt. Ik krijg er al hoe langer hoe meer zin in.

Hoe vond je de openheid van de stage?? Had je het gevoel gewoon tussen de muzikanten door te kunnen lopen of was de afbakening net niet 100% (wat vreselijk moeilijk is en ook nog afhankelijk van de opnames is natuurlijk).  

Erik zelf had het er over dat de sweetspot wel wat beperkt is. Heb je dit ook gemerkt of kon je gewoon aan de zijkant staan en nog de band 'zien' spelen??

Dit zijn punten waar ik volgende week goed op zal gaan letten. Zij geven me nl. het gevoel van 'echt' spelende muzikanten. Ik verwacht dit gevoel op de set van Erik wel te krijgen....ben benieuwd.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

garmtz

Citaat van: Martin_M op juli 29, 2005, 16:49:32
Hoe vond je de openheid van de stage?? Had je het gevoel gewoon tussen de muzikanten door te kunnen lopen of was de afbakening net niet 100% (wat vreselijk moeilijk is en ook nog afhankelijk van de opnames is natuurlijk).  

Scheiding tussen instrumenten was gewoonweg perfect. Dit systeem heeft eigenlijk geen compressie die ik waar kon nemen, zowel niet in zijn afbeelding als in zijn dynamiek. De kamer is denk ik nog steeds een klein beetje de beperking, die is namelijk toch vrij hard... We hebben ERG hard gespeeld, maar zonder enige luistermoeheid.

CitaatErik zelf had het er over dat de sweatspot wel wat beperkt is. Heb je dit ook gemerkt of kon je gewoon aan de zijkant staan en nog de band 'zien' spelen??

Sweetspot is inderdaad beperkt. Zit je aan de zijkant, hoor je vooral 1 speaker.

CitaatDit zijn punten waar ik volgende week goed op zal gaan letten. Zij geven me nl. het gevoel van 'echt' spelende muzikanten. Ik verwacht dit gevoel op de set van Erik wel te krijgen....ben benieuwd.

Nogmaals, de set is niet spectaculair...! Slam is intrinsiek aanwezig, maar geen duidelijk eruitspringend fenomeen.

Martin_M

Citaat van: Garmt op juli 29, 2005, 16:55:51
Nogmaals, de set is niet spectaculair...! Slam is intrinsiek aanwezig, maar geen duidelijk eruitspringend fenomeen.

Dat zijn de beste!!! (maar voor sommigen niet op het eerste gehoor).

Ik houd juist van dit soort van vanzelfsprekendheid. Geen installatie maar muziek ;)
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

garmtz

Citaat van: Martin_M op juli 29, 2005, 16:59:36
Dat zijn de beste!!!

Ik houd juist van een soort van vanzelfsprekendheid. Geen installatie maar muziek ;)

Dan kun je je lol op denk ik!  8)

Harry HT

Beste Erik,

Na het lezen van de review van Garmt  :o :o O0 O0 .....ik durf het bijna niet te vragen.....




















maar heb je nog wat tijd en hout over ... ;D

Gegroet,

Harry

p.s. Garmt bedankt voor de review, mooi om te lezen  O0
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

garmtz

Citaat van: Harry HT op juli 29, 2005, 17:03:41
p.s. Garmt bedankt voor de review, mooi om te lezen  O0

Graag gedaan... En gevaarlijk, want je creëert een precedent voor anderen...  :-\

bmateijsen

#12
Phew... was een beetje druk vandaag.. maar tussendoor nog een tekstje kunnen tikken. Hier komt ie dan...

Eigenlijk ging ik gisteren met de woorden weg bij Aafje en Erik dat ik er ook weinig woorden over zou wijden. Toen ik gisteren binnen liep, de deur stond zo gastvrij wijd open, viel direct op dat je niet om de luidsprekers heen kunt. Ze zijn er en zoals Marjolijn leuk opmerkte, ze lijken een beetje in de verste verte op de robots uit de Fifth Element.. en ja daar hebben ze op een creatieve manier ook zeker wat van weg.. Wat echter van een afstand nog niet duidelijk is, maar van dichtbij des te meer, is wat voor sieraad het is voor de kamer. De afwerking is er 1 waar vele commerciele luidsprekerbouwers werkelijk een puntje aan kunnen zuigen, absoluut vakwerk!

Eigenlijk kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen, maar een rommelige maag, zit ook alleen maar in de weg, dus onder het genot van een goed bord spaghetti, luister ik stiekem al aandachtig naar wat er voor geluidsbeeld achter mij wordt gevormd. En het gekke is dat je vooraf allerlei ideeen in je hoofd haalt van hoe het zou moeten klinken, zeker nadat we zo goed op de hoogte zijn gehouden van de vorderingen in dit project.

En dan het luisteren... ik ken grote systemen en als ik genoeg ruimte zou hebben dan zou ik er zeker geen moeite mee hebben een groot systeem gewoon thuis neer te zetten. Echter die ruimte heb ik niet, maar gelukkig kan ik regelmatig met een stapeltje cd's en LP's onder de arm afreizen naar Leiden. Maar goed, nu dan het systeem van Erik en met de eerste tonen ga ik mijn referentiekader af om een vergelijking te vinden. Tussen de muziekstukken door wordt er wat statements uitgewisseld, maar iedere keer valt het op dat wanneer de muziek weer staat te spelen ik bijna mezelf moet helpen herinneren adem te halen. Absoluut 'breathtaking' roep ik op een gegeven moment maar tegen Erik, want superlatieven zijn er tekort in deze context.

Op de sweetspot valt alles op zijn plek, hoe complex ook het orkest of muziekstuk, er wordt goed afgebakend, maar dat valt mij niet het meest op, het meest valt op de luchtigheid en leven, maar ook de kleuring en grootte van de instrumenten, vooral met klassiek en jazz. Ik haat bijvoorbeeld een klavecimbel, kan niet met het instrument overweg in de zin van dat het metallig karakter mij totaal van de muziek wegleid. Ik heb het hier niet over het feit dat de luidspreker de instrumeten kleurt, maar juist de kleur van de instrumenten onderling, koper, hout, grootte, etc. Alles valt op zijn plek voor mij als we naar een vioolconcert luisteren, ik heb geen titel, maar de violist voert mij volledig mee in de partituur. Erik heeft het over een meester, maar mijn klassieke kennis  begint bij Dance Macabre en eindigt bij Nigel Kennedy ;), ik heb daar nog veel te leren, maar mis de achtergrond om gedegen keuzes te maken qua muziek.

Buiten de sweetspot is het nog steeds genieten, misschien wel minder een duidelijke afbakening, maar de kleuren van de instrumenten voeren mij muzikaal nog steeds weg. Ik ben dan ook eigenlijk heel stil, genietend op de achtergrond. Alle conclusies vallen helemaal op zijn plek wanneer Tindersticks erin gaat... Ik ervaar emoties, losheid, levendigheid en een pure live opname, dit is geen systeem, het is muziek. Erik kan zichzelf gewoon lekker op sluiten in zijn huis, af en toe naar buiten snellend voor een beetje zon en de muziekwinkel om wat materiaal bij te halen en dan wederom die muzikale droom in te vluchten....

Aafje en Erik, nogmaals dank voor de uitnodiging en deze luisterervaring. Het was geen hifi-avond, maar een muziekervaring die ik hard probeer te vergeten in mijn geheugen.

Groet Bjorn

garmtz

Prachtig verslag! Kan ik het alleen maar 100% mee eens zijn....  8)

myself

Citaat van: Garmt op juli 29, 2005, 16:22:27
1. Een heel rijk en homogeen tonaal spectrum: Iedere toon zweeft op een bedje van grond- en boventonen die zonder verdikking of verdunning compleet in balans zijn met elkaar.
mooi verslag hoor  8) net of je een buitenlands gerecht klaar staat te maken, alleen is de afservering hier anders  ;D
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Erik van Voorst (in memoriam)

Was de Spaghetti en de wijn zo goed... :P
Allereerst hardstikke bedankt voor zo een mooie " be-oordeling"...de mooiste review die ik me kan bedenken

Ik heb het met tranen in mijn ogen gelezen...die emotionele ontlading  :'( is gewoon van 2 jaar psygische en fysieke belasting...echt bijna onmenselijk...dus dat is meteen het antwoord aan Harry... ;)

Ik knijp nu die speakerzelfbouwspons uit en absorbeer ten volle mijn muziek.... 8)

Vandaag weer 8 cd's gehaald..........

De violist was Maxim Vengerov en je hebt onder andere geluisterd naar het eerste vioolconcert van Paganini..
.
Als je toch nog voor de clavecimbel wilt gaan (Baroque violin (2) Transverse flute and Harpsichord)
Musikalisches Opfer BWV 1079" J.S.Bach
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

garmtz

Citaat van: Erik van Voorst op juli 29, 2005, 19:18:36
Was de Spaghetti en de wijn zo goed... :P

Erg lekker beiden, dank daarvoor... ;)

CitaatAllereerst hardstikke bedankt voor zo een mooie " be-oordeling"...de mooiste review die ik me kan bedenken

Kwam uit het hart...

CitaatIk heb het met tranen in mijn ogen gelezen...die emotionele ontlading  :'( is gewoon van 2 jaar psygische en fysieke belasting...echt bijna onmenselijk...dus dat is meteen het antwoord aan Harry... ;)

Kan het me voorstellen... Je hebt echt een muziek-paradijs gebouwd, ik ben er nog steeds een beetje van ondersteboven. En dan ook nog eens zo'n sierraad voor je woonkamer, echt ... tja....

CitaatIk knijp nu die speakerzelfbouwspons uit en absorbeer ten volle mijn muziek.... 8)

8) 8) 8)

CitaatDe violist was Maxim Vengerov en je hebt onder andere geluisterd naar het eerste vioolconcert van Paganini...

Errug mooi... Ik zou met zo'n systeem direct klassiek-adept worden, de emotie die wordt overgedragen is overweldigend...

Spacebass

Leuke reviews om te lezen. De enige vraag die ik had zijn met deze twee reviews volledig beantwoord: Een DIY speaker (in een goede set) kan wel degelijk de beste commerciele topspeakers wegspelen en is niet slechts een droom van dromers  8)

Gefeliciteerd Erik  :)

ps
Erik, misschien dat je een kopietje van je bouwtekeningen en foto's aan Harry kan meegeven  ;D

patrick_vdb

Hi Erik,

Het is alsof een nieuwe meester wordt gekroond, misschien Neil Patel maar eens uitnodigen zodat hij kan zien aan wie de kroon is overgedragen? ;D

Het lijkt me absoluut een ontroerend mooi moment om de eerste uiterst positieve meningen te mogen ontvangen na 2 jaar fysiek en psychisch afzien, maar waarschijnlijk komt het nog niet eens in de buurt van de ware apotheose die het luisteren naar het eindresultaat opleverd.

Ik ben uitermate nieuwsgierig, en aangezien Remko ooit al eens heeft gezegd toch liever naar 1 luidspreker te luisteren komt dat uitermate goed uit dat je hem met mij hebt uitgenodigd >:D

mvgr

Patrick

Raphie

Mooie recentie, had ook niet anders verwacht na dit waanzinnige project, We praten nu allemaal over speakers, maar vergeet de overige akoustische voorbereidingen niet :o

Dit klinkt toch wel als de ultieme nieuwe benchmark en stereo Nirvana   O0

Misschien inderdaad eens tijd voor wat gerenomeerde internationale pers?
JBL PRX Power!

)p(

Citaat van: Raphie op juli 29, 2005, 22:42:46
Mooie recentie, had ook niet anders verwacht na dit waanzinnige project, We praten nu allemaal over speakers, maar vergeet de overige akoustische voorbereidingen niet :o


Inderdaad! Plafond, bass traps, stroomverziening, speakers alles met zoveel oog voor detail aangepakt...maar wat ik toch het mooiste vind is hoe Erik er overduidelijk ook zelf van weet te genieten nu het allemaal op zijn plaats 'begint" te vallen...petje af!  :D


peter

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: patrick_vdb op juli 29, 2005, 22:02:58
Hi Erik,


Ik ben uitermate nieuwsgierig, en aangezien Remko ooit al eens heeft gezegd toch liever naar 1 luidspreker te luisteren komt dat uitermate goed uit dat je hem met mij hebt uitgenodigd >:D

mvgr

Patrick

ROFL  ;D
Ben benieuw of hij jou, door deze uitspraak te hebben gedaan, uit de Master's Chair krijgt  >:D


Garmt/Bjorn

Voor wat betreft de 2  " trompet schijfjes" welke we geluisterd hebben (ik weet niet of alles genoteerd werd)

Saloua                                Erik Truffaz   Blue Note
Midnight Blues (vol.5)         Wynton Marsalis Columbia

;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

garmtz

Die Eric Truffaz gaat er komen! super! Erik, ais jij dat Arabische/sufi mooi vindt: Dhafer Youssef - electric sufi... ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

Wat een verschrikkelijk gaaf Aktief Bryston Filter !!!!!!

Ik heb nl. de setting iets aangepast " om een paar weekjes te proberen"

Hij stond op 50 Hz met een 12dB
Nu gezet op 50 Hz met een 18dB

Wat we nl. bemerkte bij een oorverdovende PA demonstratie van Madonna met de track Die Another Day was een wat dikkere laagaanzet....

Een paar andere Vette PopTracks met laag gaf in het begin ook zo een gevoel
(let wel de ruiten stonden toen bol ;D)

De eerste indruk met deze setting is dat dit "laagspoortje" nu ook is gladgestreken...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: patrick_vdb op juli 29, 2005, 22:02:58
Ik ben uitermate nieuwsgierig, en aangezien Remko ooit al eens heeft gezegd toch liever naar 1 luidspreker te luisteren komt dat uitermate goed uit dat je hem met mij hebt uitgenodigd >:D

Hohoho.............................. !!              ;D

Daar weet ik niets van, alleen dat ik luisteren naar een mono-weergave geen marteling vind en bovendien prima gebruikt kan worden om apparatuur te vergelijken. ;)