Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

scrutinizer

Frank, laat eerst de luidspreker plaatsing optimaliseren en luister een aantal dagen, alvorens de EQ te installeren/infiltreren.  ;D
Just my ...

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Citaat van: bones op januari 16, 2011, 21:26:53
Nou, dat valt nog wel mee. Als een kans zich voordoet, dan grijp ik die meteen om naar shows, demo-dagen, maar ook bij fabrikanten langs te gaan. Daarbij heb ik sets gehoord die een veelvoud van de mijne moesten kosten, maar die de mijne het water niet konden rijken. Oorzaak: slechte ruimte, plaatsing, niet ingespeeld... of gewoon minder, wie zal het zeggen. Toch kom ik ook vaak sets tegen waarvan ik denk, "oeps, dat lukt thuis niet". Evenwel als ik mijn speakers ga inruilen, dan zal dat het niveau Magico of Lumen White worden (in die volgorde van voorkeur).

Wolf 'grins' ....... :)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

frank2

Citaat van: solitaire op januari 16, 2011, 20:55:49
Frank, ik ken je set niet, en kan er dus inhoudelijk geen mening over hebben. Respect dat je en jezelf blootgeeft in deze (ondertussen beroemde en omstreden) thread en in een peer-to-peer luistersessie.

Wel valt me op uit omschrijvingen in de review dat het lijkt alsof je met allerhande tweaks op de ene plaats in de keten in de weergave -X hebt gerealiseerd en op een andere plaats in de keten diezelfde X weer naar neutraal hebt terug gebogen. Dit soort zaken lijkt neutraal, echter brengt een portie onrust in de weergave die 1) slecht te duiden is en 2) lastig weg te nemen.
Wat me verder opvalt in je bovenstaande reactie is dat je als muziekliefhebber toch heel gear-concentric gebruikt maakt van een speaker die schijnbaar niet bij je ruimte of toepassing van die ruimte past. They need room to breath, en die kun je niet geven.

Wolf

er zijn eigenlijk zeer weinig tweaks in mijn set, en degene die er wel zijn zijn stuk voor stuk met een lange tussentijd opgebouwd, voor beoordeling.
Bovendien vind ik de speakers niet te groot voor mijn kamer, het lijkt alsof het hier niet klinkt, dat doet het echter wel, ik zeer tevreden maar ik heb een probleempje rond de 1 KHZ vooral bij de rechterspeaker, als ik dat door wat schuifwerk kan oplossen, ben ik zeer tevreden, want ik vind het geluid / sound van mijn set zeer prettig en goed.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

solitaire

Citaat van: frank2 op januari 16, 2011, 21:34:59
er zijn eigenlijk zeer weinig tweaks in mijn set, en degene die er wel zijn zijn stuk voor stuk met een lange tussentijd opgebouwd, voor beoordeling.
Bovendien vind ik de speakers niet te groot voor mijn kamer, het lijkt alsof het hier niet klinkt, dat doet het echter wel, ik zeer tevreden maar ik heb een probleempje rond de 1 KHZ vooral bij de rechterspeaker, als ik dat door wat schuifwerk kan oplossen, ben ik zeer tevreden, want ik vind het geluid / sound van mijn set zeer prettig en goed.

Twee tweaks zijn theoretisch al voldoende om een 'ondermijnende' inzet te hebben in je set ...

Het is niet dat ik het idee heb dat je set (speaker) niet goed klinkt, ik krijg alleen uit de review het idee dat de speakers doen wat je hoopte dat ze zouden doen, echter dat ze wegens de opstelling maar een gedeelte daarvan kunnen laten zien. Dig. corrected maakt enkel dat mogelijk wat fysiek mogelijk is, hoezeer sommige mensen de nevenverschijnselen van een geforceerd correctie ook schijnen te genieten: zorgen dat ruimte en speakers elkaar ondersteunen (je versterking lijkt me hier het probleem niet) is hoe dan ook de basis die er moet zijn, en als de speaker erom vraagd x cm. verschoven te worden daarvoor is dat wat je te doen staat. Wil/kan je dit niet, niet erg, zorg dat je een speaker vindt die dat doet wat jij en je luisterruimte vraagd/biedt. Zo kunnen de speakers volledig tot bloei komen, en zo je set evenzo.

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

vanzomereng

Citaat van: keyser op januari 16, 2011, 20:33:49
VANZOMERENG,
Ik denk niet dat de speakers te groot zijn voor Franks ruimte. De ruimte is niet echt klein. De speakers zou ik als ik Frank was de eerste tijd juist nog niet weg doen! De BE10 is gewoon echt een heel goede luidspreker. De problemen zijn waarschijnlijk voor een belangrijk deel terug te voeren op plaatsing en akoestiek. De problemen die dan nog overblijven, kunnen waarschijnlijk middels EQ weggewerkt worden. De afspraak is inmiddels gemaakt!

Zijn totale woonkamer in acht genomen, heb je gelijk maar in die luisterhoek, vlak bij de schoorsteen is wel wat krap.
Niettemin heb ik op normale geluidsterktes, verbazingwekkend geen basproblemen geconstateerd, wat niet weg neemt
dat een vrijere opstelling tot nog betere resultaten kan leiden, zowel tonaal als in ruimtelijke weergave (diepte, breedte, hoogte)

Maar ik constateer dat vanuit alle hoeken Frank hulp krijgt aangeboden, dit gaat best wel goed komen !

Frank ondertussen wel blijven genieten van de muziek  ::)
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Martijn M

Citaat van: scrutinizer op januari 16, 2011, 21:28:18
Frank, laat eerst de luidspreker plaatsing optimaliseren en luister een aantal dagen, alvorens de EQ te installeren/infiltreren.  ;D
Just my ...

Anton.

In principe heb je een punt, maar ik heb niet zo'n zin om twee keer naar Frank te gaan om de boel door te meten. Daarom wil ik dat graag tegelijk doen: eerst een goede plek voor de speakers vinden, vervolgens met DSP het puntje op de I. Overigens kan hij simpel vergelijken tussen wel of geen DSP er tussen. Dat scheelt een hoop. Het zal wel een intensieve luisterweek voor hem worden  :P.
Dutch & Dutch

AbZ

Citaat van: keyser op januari 17, 2011, 00:48:15
In principe heb je een punt, maar ik heb niet zo'n zin om twee keer naar Frank te gaan om de boel door te meten. Daarom wil ik dat graag tegelijk doen: eerst een goede plek voor de speakers vinden, vervolgens met DSP het puntje op de I. Overigens kan hij simpel vergelijken tussen wel of geen DSP er tussen. Dat scheelt een hoop. Het zal wel een intensieve luisterweek voor hem worden  :P.

:thumbs-up:  (en pas maar op:  als je dit soort diensten gaat aanbieden kan je het nog druk krijgen...)

Former member 78

Frank,

Als je met de speakers gaat schuiven, even wat olie
onder de schotels van de spikes. Een klein drupje is
genoeg.

Ik verplaats nu ''makkelijk'' in mijn eentje de Be20.

scrutinizer

Citaat van: ArjanR1 op januari 17, 2011, 01:59:03
Frank,

Als je met de speakers gaat schuiven, even wat olie
onder de schotels van de spikes. Een klein drupje is
genoeg.

Ik verplaats nu ''makkelijk'' in mijn eentje de Be20.
Ze moeten na geplaatst te zijn wel blijven staan, en geen eigen leven gaan 'leiden', Arjen.

:smile:

Anton.

chansig

Citaat van: frank2 op januari 16, 2011, 21:34:59

Nou kabels, die onderzet dingen, stroom aanpak...best veel. Jij kijkt daar anders tegenaan..ik weet het.

Ik heb gister overigens wel wat nummers nodig gehad om de grootsheid van jou geluid te vergeten. Wanneer je hier weer aan gewend bent dan valt mij op (en dat deed het al een paar maanden) dat het lagere laag bij mij wat gecontroleerder mag. Hoeft niet meer dieper..maar gecontroleerder. Nu gaat er binnenkort iemand hiernaar kijken en dan verwacht ik dat er nog meer rust in de weergave komt. Ergens doet de ruimte toch niet geheel lekker mee. Mijn speakers moeten 28 Hz aankunnen (volgens de specs). Met een mooie strakke 35 Hz ben ik overigens al tevreden. Ik denk dat het ook mijn rechter speaker is die wat roet in het eten gooit..

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

scrutinizer

:notify:

Verdeel de zandzakjes gelijkwaardig of neem ze er weer uit, voordat het systeem herplaatst wordt.

;)

Anton.

Former member 78

Citaat van: scrutinizer op januari 17, 2011, 09:35:05
Ze moeten na geplaatst te zijn wel blijven staan, en geen eigen leven gaan 'leiden', Arjen.

:smile:

Anton.

Al zijn die van mij wat zwaarder, die melkpakjes van Frank met 92kg
blijven dan ook wel staan ;)

scrutinizer

Citaat van: ArjanR1 op januari 17, 2011, 09:48:59
Al zijn die van mij wat zwaarder, die melkpakjes van Frank met 92kg
blijven dan ook wel staan ;)

Wees daar maar niet zo zeker van, Arjan.
Ik heb zwaardere systemen ( >200kg ) d.m.v. geluidstrillingen 'periodiek' op de plaats terug moeten zetten.

Anton.

chansig

Misschien een rare aanname..maar als iets trilt kan je ervan uit gaan dat het ook gaat bewegen ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Former member 78

Citaat van: scrutinizer op januari 17, 2011, 09:57:58
Wees daar maar niet zo zeker van, Arjan.
Ik heb zwaardere systemen ( >200kg ) d.m.v. geluidstrillingen 'periodiek' op de plaats terug moeten zetten.

Anton.

Ik moet nog serieus kracht zetten om er beweging in te krijgen.
Hier blijven ze iig staan. Zijn ver onder de 200kg, 123 om precies te zijn.

scrutinizer

Citaat van: keyser op januari 17, 2011, 00:48:15

Helder!!
Dat is iets persoonlijks .... en is niet aan mij ....

Anton.

scrutinizer

Citaat van: ArjanR1 op januari 17, 2011, 10:14:02
Ik moet nog serieus kracht zetten om er beweging in te krijgen.
Hier blijven ze iig staan. Zijn ver onder de 200kg, 123 om precies te zijn.

Misschien Sensilube...... ;D

Er hoeft maar een minimale afwijking in het vloeroppervlak te bestaan en geluidstrillingen doen het kunstje voor je.

Anton.

HTip

Gisteren kort bij Frank op bezoek geweest. Ik was nog nooit zó dicht in de buurt geweest ;)

Wat me direct opviel, na een korte worstelpartij met de honden, waren de enorme speakers :o en de mooie set die met veel zorgvuldigheid is geplaatst. En dan te weten dat "bones" nog een maat groter heeft :o :o :o

Mijn eerste indruk was dat de set een mooi evenwichtig geluid produceert. Ik onderschrijf dat de rechterspeaker ietwat anders klinkt, maar niet heel erg storend. Het naar voren schuiven kan een verbetering opleveren omdat dan het 1e reflectiepunt volledig op de wand boven de open haard uitkomt, i.p.v. gedeeltelijk verdwijnt in de nis. Ik mocht van Frank op de sweetspot zitten en daar klonk het heerlijk.

Leuk vergelijk was Brothers in Arms van Dire Straits op CD en SACD. Geen vergelijk, de SACD klonk veruit superieur en dat vond Frank ook. Ook meteen de Oppo in SACD mode op DSD gezet. Dat scheelt weer een omzetting ;) Frank merkte op dat er weinig bas in de opname zat. Dat moest ik beamen, maar bij mij neemt de sub dat diepe laag voor zijn rekening. Maar dat laat ik je wel horen als je bij mij bent :music:

Na kort de DVD-A van Eye in the Sky geluisterd hebben (klonk prachtig :-*) ook nog de BD van Michael Buble - Caugt in the Act. Wat een heerlijke opname. Eentje die nu op mijn verlanglijstje staat.

Frank en Anita, bedankt voor de gastvrijheid. Jullie zijn welkom bij ons als jullie (vlak) in de buurt zijn. Ik weet nu waar mijn Oppo straks toe in staat zal zijn!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martijn M

Leuk verslag! Net als jij kon ik goed door die paar tekortkomingen heen luisteren. Frank heeft een fijn klinkende set.
Dutch & Dutch

HTip

Citaat van: keyser op januari 19, 2011, 00:38:22
Leuk verslag! Net als jij kon ik goed door die paar tekortkomingen heen luisteren. Frank heeft een fijn klinkende set.
Dank je. Frank heeft zeker een fijnklinkende set die goed matched met mijn muzieksmaak. Als je al van tekortkomingen kan spreken waren die (bij normaal luistervolume ;)) zeer beperkt aanwezig, maar die gaf Frank al aan bij het luisteren. Van aangezet laag was naar mijn idee geen sprake. Sterker nog, ik denk dat een goed geïntegreerde sub meer body zou geven aan het laag. Maar dat is niet eenvoudig en gaat weer voor heel andere problemen zorgen. Dus voorlopig zeker niet aan beginnen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Former member 78

Citaat van: keyser op januari 19, 2011, 00:38:22

:o

Martijn M

Dutch & Dutch

Former member 78

Citaat van: keyser op januari 19, 2011, 12:53:19
Vanwaar het verbaasde icoontje?

Omdat het bijna een sport blijkt te zijn om de negatieve kanten te benoemen
bij de set van Frank.

chansig

Doel je hiermee ook op mijn en Eelco's recensie ?

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Martijn M

Citaat van: ArjanR1 op januari 19, 2011, 14:05:36
Omdat het bijna een sport blijkt te zijn om de negatieve kanten te benoemen
bij de set van Frank.

Dan is mijn boodschap niet goed overgekomen. Na het lezen van de laatste paar pagina's zou je namelijk kunnen denken dat de set van Frank niet goed is. Wat ik hierboven wilde zeggen dat er weliswaar een aantal verbeterpunten zijn, maar dat het juist wel een heel goede set is. Bovendien zijn er bij bijna elke set wel verbeterpunten te noemen. Daarom snap ik ook goed dat HTip heel goed over de set te spreken is.
Dutch & Dutch