Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

S@m

Citaat van: phy op januari 16, 2011, 16:58:28
en ik had niet de indruk dat hij iets wilde veranderen en nog altijd niet.

Misschien moet je dan nog eens goed dit topic lezen... 8)

frank2

Citaat van: phy op januari 16, 2011, 16:58:28
Frank moet met zijn eigen oren luisteren
en ik had niet de indruk dat hij iets wilde veranderen en nog altijd niet.

Jij wil wil zijn set veranderen.
maar wat schiet Frank daarmee op?

tuurlijk moet ik met mijn eigen oren luisteren, maar punten die Hans aangaf, worden bekeken en indien nodig aangepast. O.a. de plaatsing v.d. rechterspeaker. (en misschien het geheel meer naar links)
Ook het vele mid waarover werd gesproken is al aangepast.

Maar ik zal zeker niet (gauw) met een Lyndorf of zoiets gaan werken.
Hans heeft een duidelijk andere smaak, maar dat neemt niet weg dat sommige punten bekeken moeten worden.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

phy

Citaat van: S@m op januari 16, 2011, 17:04:25
Misschien moet je dan nog eens goed dit topic lezen... 8)
;D ;D je hebt gelijk
Zo zie je maar het is al moeilijk genoeg voor hem om zijn eigen sound te vinden.
Als hij dan ook nog met anderen rekening moet gaan houden word het wel heel lastig.

chansig

Nee hoor we hebben een aantal tips gegeven, maar jou tip is je toch meer waard dan die van mij..dat is eigenlijk wat je al de hele tijd wilt zeggen.

Frank mag uiteraard doen wat hij wil met die tips. Ik heb een leuke middag gehad en dat is het belangrijkste.

Gr. Hans

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

simsalabim

Een beetje schuiven met de speaker kan geen kwaad toch?
Die grote speakers hebben ook best wat ruimte om zich heen nodig.
Phy,
Volgenst mij werd er alleen gezegd dat het mid gebied wat aangezet was, en dat een filter aanpassing daar soelaas in zou kunnen bieden.
Nu is het midden gebied toch een gebied dat heel persoonlijk is, misschien vind Frank dit gewoon mooi zo, lekker laten dan!
Frank,
Speaker iets verplaatsen zodat het geluid wat losser komt en dsp voor het laag kan altijd nog, evt met een velodyne sms module? of zo een BK antimode? proberen kan altijd, en vind je het niets, weet je dat ook weer, om vooraf te zeggen dat als je dsp gebruikt je slecht bezig bent lijkt me wat voorbarig, eerst proberen dan oordelen.

Ik denk dat de reviews na de m&g kritisch waren maar dat is ook wel goed, en nee het is nooit leuk kritiek te krijgen want je gaat twijfelen aan je set.
Alleen is dat is niet zo erg, want je leert er ook van, je weet waar je staat, je kunt al genieten, maar er zijn verbeter punten, prima toch?
Ik vind zelf dat ik ook een hele goede set heb, maar ik weet hoe het nog beter kan, als er hele kritische mensen bij mij komen luisteren zullen zij mij daar ook gegarandeerd op wijzen, maar ook de fantastische punten aanwijzen, met jou set is het duidelijk dat die er ook zijn.
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

chansig

Citaat van: frank2 op januari 16, 2011, 17:11:09
Maar ik zal zeker niet (gauw) met een Lyndorf of zoiets gaan werken.
Hans heeft een duidelijk andere smaak, maar dat neemt niet weg dat sommige punten bekeken moeten worden.

Jammer...en over het laatste..dat weet ik zo net nog niet.(smaak)

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Nahpets

Citaat van: chansig op januari 16, 2011, 17:24:16
en over het laatste..dat weet ik zo net nog niet.(smaak)

Eens. Als Frank een staand golfje in de kamer lekker vind klinken, dan is dat toch prima? Het is zijn set en hij 'moet' er naar luisteren. Wat anderen er van vinden is interessant (en af en toe leerzaam), kan ook aanleiding zijn om eens wat anders te proberen, maar uiteindelijk geeft 'het genieten' van Frank de doorslag.

Hij bepaald waar hij naar wil luisteren, niet één of andere platte doelcurve, en wij op het forum al helemaal niet.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

frank2

Ik had begrepen Hans dat je meer van laiback speakers houdt, mijn set is dat niet.
Het surplus aan de linkerkant v.d. bas (vlgs. metingen en daarna met een cd getest) en iets teveel mids is al opgelost, daar heb ik gelukkig geen dsp voor nodig. (zand zakjes in het lege compartiment plaatsen, waarvan ik dacht dat deze niet leeg was) Links meer geplaatst dan rechts waardoor de volle bas iets afneemt en ook iets van het midlaag.
En zoals gemeld binnenkort even gaan schuiven met de speakers.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

bones

Wat een review.

Prachtig, een groot compliment aan Frank. Ik volg jouw audiofiele ontwikkelingen al sinds het begin van deze post en vind het een compliment waard dat iemand zo intensief met deze fantastische hobby bezig is. Daarnaast heb ik er respect voor dat jij je daarbij zo kwetsbaar durft op te stellen en velen in de gelegenheid hebt gesteld om eens bij jou te komen luisteren. Chapeau!

De heren reviewers. Dank voor een review die mij het gevoel geeft dat serieus is geluisterd, de positieve kanten zijn herkend en de negatieve aspecten worden goed gefundeerd weergegeven. Ik herken de kritiek in zoverre dat met een slechte opstelling de BE10 dat genadeloos weergeeft.

Uiteraard wil ik ook even inhoudelijk reageren. Het heeft mij eigenlijk van meet af aan verbaasd dat Frank zijn speakers zo dicht bij de muur heeft geplaatst en, zoals uit de review blijkt, asymetrisch. Omdat ik zelf eigenaar ben van een setje BE-10 en onlangs ben verhuisd heb ik de ervaring van twee verschillende omgevingen waaruit blijkt dat een BE10 dicht bij de muur problemen in het laag en het midden oplevert. In mijn huidige opstelling staan de speakers in een ruimte van 4 X 9m ruim een meter van de achterwand en 76 cm van de muren af met een kleine "toe - in". Een opstelling waaraan ik ongeveer 4 maanden heb gesleuteld. In de eerste opstelling stond ik dichter bij de wanden (zowel achter als aan de zijkant) in een opstelling met een betrekkelijk gunstige WAF. Tijdens mijn schuifactiviteiten ben ik zo ongeveer elk probleem tegengekomen dat in de review wordt geschilderd. Het is gechargeerd gezegd mogelijk om een BE10 met topapparatuur te laten klinken als een setje van € 250,00 als de opstelling maar slecht genoeg is gekozen. Ik zeg niet dat de set van Frank klinkt als een setje van € 250,00 (ik heb hem nog nooit gehoord), maar denk dat dit het probleem bij Frank is.

De BE10 zijn overigens ook speakers die een één op één vertaling van de aangesloten apparatuur geven. En daar, met alle respect, ligt voor Frank nog een slag te maken. David Belles heeft prachtige apparatuur gemaakt, maar bij een BE10 hoort op zijn minst de topline van Belles, niet de middenmoter. Daar valt meer te verdienen dan met allerlei tweaks die op het niveau van halve procenten een winst opleveren.

Een aspect uit de review kan ik niet plaatsen. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand een ingespeelde berillium tweeter scherp vond klinken. Was dit bij CD en plaat het geval? Ik kan mij namelijk voorstellen dat dit een probleem van de bron is.

Met het vorenstaande wil ik natuurlijk niet zeggen dat er niets boven een BE10 gaat, maar je moet met serieuse speakers komen wil je dit niveau overtreffen.

John

CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

frank2

john, dank je wel voor deze info. Op dit moment staat de onderste punt v.d. speaker het plateau, op 35 cm v.d. achterwand, ik kan tot ongeveer 50 cm gaan v.d. achterwand, met jouw ervaring wat zou dat doen? De rechterspeaker staat meer dan een meter van de zijwand af, maar net voor de voorkant staat een open haard, daar is nu tevens het eerste refectiepunt waardoor de middentoner te fel is.

mbt. de Belles, toen ik de EV en VV kocht was dit vlgs mij de toplijn, behalve dat ze nog 2 monoblokken hadden. Ik beschouw de Belles 28A nog steeds als een van de beste VV van Belles, en de EV (belles 350A ref) tsja die kan beter maar is vlgs Karel voldoende voor mijn speakers. Daarnaast zijn 2 monoblokken van Belles misschien een optie om nader te onderzoeken maar dan moeten eerst de speakers goed staan en moet het financieel ook nog aantrekkelijk zijn. Dus ik zal er tzt eens nader naar informeren.

Martijn M

Bones, de BE10 is absoluut een voortreffelijke speaker. Je kunt veel meer geld uitgeven aan een set, maar veel betere vindt je in mijn opinie niet.

Frank, als je serieus geïnteresseerd bent, wil ik je wel een keer helpen met het vinden van de optimale plek voor de speakers. Metingen kunnen daar namelijk goed bij van pas komen. Mocht je ooit het licht zien, dan wil ik mijn behringer trukendoos ook nog wel meenemen  om je set naar een écht hoger plan te tillen ;D .

;)

Dutch & Dutch

dre73

Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

simsalabim

Mooi aanbod van Keyser, en Frank, baat het niet dan...
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

frank2

alle hulp is welkom maar ik heb zeer beperkte mogelijkheden, het is een huiskamer en ik kan moeilijk de speakers midden in de kamer zetten. Ik denk dat 15 cm meer naar voren en gehele set 30 cm naar links, een boel problemen zullen elimineren, tenminste dat hoop ik. Daar kan ik wel hulp bij gebruiken, ik zal je wel een PM sturen Martijn voor verdere afwikkeling.

vanzomereng

Citaat van: frank2 op januari 16, 2011, 19:51:32
john, dank je wel voor deze info. Op dit moment staat de onderste punt v.d. speaker het plateau, op 35 cm v.d. achterwand, ik kan tot ongeveer 50 cm gaan v.d. achterwand, met jouw ervaring wat zou dat doen? De rechterspeaker staat meer dan een meter van de zijwand af, maar net voor de voorkant staat een open haard, daar is nu tevens het eerste refectiepunt waardoor de middentoner te fel is.

mbt. de Belles, toen ik de EV en VV kocht was dit vlgs mij de toplijn, behalve dat ze nog 2 monoblokken hadden. Ik beschouw de Belles 28A nog steeds als een van de beste VV van Belles, en de EV (belles 350A ref) tsja die kan beter maar is vlgs Karel voldoende voor mijn speakers. Daarnaast zijn 2 monoblokken van Belles misschien een optie om nader te onderzoeken maar dan moeten eerst de speakers goed staan en moet het financieel ook nog aantrekkelijk zijn. Dus ik zal er tzt eens nader naar informeren.

Frank,

Je set speelt in absolute zin gewoon goed en was je er zelf tevreden over.
Nu denk ik, jouw inschattende (wellicht heb ik het mis) je de kritieke wel wat doen
maar je bezoekers waren wel erg kritisch en speelde nogal fors.
De meeste kritieken zijn te herleiden tot speakerplaatsing/akoestiek.

Slaap eerst ff een paar nachtjes en
- laat alles zo als het is als je hier mee kunt leven en nog tevreden bent
- of ga aan de slag om de akoestische problemen aan te pakken

Ga dit niet oplossen met stroom, andere versterkers, andere tweeters e.d. je scheet hier geen moer mee op !

1. Zet je speakers veel verder van de wand of een geheel andere opstelling
2. Gebruiker een roomprocessor
3. en/of een combinatie met bovenstaande
4. of koop kleinere speakers eventueel met een actieve sub

Alleen dit is de oplossing om je goede set nog meer te laten excelleren.

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

bones

Beste Frank,

Het is lastig om pasklare antwoorden te geven. Zeker als je de ruimte niet kent. Als de speakers een meter van de zijwand staan dan lijkt dat onder normale omstandigheden voldoende. Voor wat de achterkant betreft: bij mij staan de speakers van puntje bodemplaat-achterkant kamer = 92 cm. Mijn verwachting (geen garantie) is dat je iets zult inboeten in het laag ten gunste van een betere detaillering. Door de dubbele bass-reflecs poorten dicht voor een stenen (of betonnen?) wand kan dat wat veel zijn. Dat heeft ook zijn gevolg in het midden, een goed gecontrolleerd laag is de basis voor een geordend middengebied. Realiseer je overigens dat mijn speakers niet zijn gevuld.

Wellicht dat je het probeert met een beetje meer of minder toe - in (mijn ervaring met de BE 10 is dat dit maar een klein beetje mag zijn anders gaat het zeker niet goed in de midden), meestal wel iets meer dan bij Karel, maar niet overdrijven.

Daarnaast: als ik iets aanpas laat ik het minimaal een week of twee ongewijzigd alvorens een kwalitatief oordeel te vellen. Ik heb in het verleden al interlinks aangesloten waarvan ik meteen erg enthousiast was; wat een dynamiek, detaillering et cetera. Na een maand kreeg ik de neiging om met de speakers te gaan schuiven.... Oude kabels weer aangesloten, rust. Met andere woorden ik zou even naar de 50 cm gaan, een tijdje aanhoren, daarna misschien een beetje toe in, tijdje aanhoren et cetera.

Tot slot, als je controlle hebt kan je zo hard luisteren als je wilt zonder dat het een rommeltje wordt, zelfs met Tool, A Perfect Circle of Dead can Dance.

Als ik nog een opmerking mag maken over het stroomproject. Zelf heb ik daar ook enige energie ingestoken (excuus voor de woordspeling). Bij mij is van de meterkast tot de apparatuur alles een combinatie van Belden, Furutech en ahp. Toch geloof  ik dat een ppp bij mij winst zal opleveren voor de cd en de vv. Mijn set klinkt in het weekend of 's avonds om 22.00 uur nu eenmaal beter als midden op de werkdag. Dit komt door de stroomleverancier. Ooit ben ik eens een ab vergelijk wezen houden tussen een tweetal cd spelers. Achteraf bleek de dac van de ene aan de Powerplant 1000 te hangen. Toen we die eraf haalden was het enorme kwaliteitsverschil tussen de beide spelers gedecimeerd. Bij de eindversterker zal het genuanceerder liggen.

John

scrutinizer

Citaat van: Eelco Tijnagel op januari 16, 2011, 14:05:58
Met alle respect Anton,

Ik begrijp eigenlijk geen snars van je post...

gegroet, Eelco

Wat begreep je er niet in, Eelco?

Ik had niet het idee cryptisch te zijn? ::)

Ik geef hier alleen aan dat het 'secundaire' belang draagt wat WIJ persoonlijk als voorkeur hebben, aangezien we te gast zijn binnen iemands 'belevingswereld' van 'zijn' MUZIEK weergave.
We praten, in dit geval, over Frank zijn domein. En is het mijn insteek om niet alleen te praten, maar ook te breien. ;)
Het gebruik van krachttermen is makkelijk maar multi interpretabel, en kan door misinterpretatie ten nadele gaan van de eigenaars rust en beleving.

Jammer, aangezien ik op voorhand aangaf dat ik Keyser zijn kennis hoger inschatte, :notify: had hij, volgens mij, deze tendens van een slechte energie verdeling en hoogte afbeelding, makkelijk kunnen reduceren tot betere eigenschappen. Dat door voor te stellen het systeem te herplaatsen.

Verder geen directe kritiek op het relaas, alleen een andere visie om soortgelijke zaken te benaderen. ;)

Anton.

Ps.Edit:Mijn post duurde wat lang door interne interferentie en ik zie dat je het in een post al voorstelt, Keyser .......
Jammer van je laatste zin. :-\
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Martijn M

VANZOMERENG,
Ik denk niet dat de speakers te groot zijn voor Franks ruimte. De ruimte is niet echt klein. De speakers zou ik als ik Frank was de eerste tijd juist nog niet weg doen! De BE10 is gewoon echt een heel goede luidspreker. De problemen zijn waarschijnlijk voor een belangrijk deel terug te voeren op plaatsing en akoestiek. De problemen die dan nog overblijven, kunnen waarschijnlijk middels EQ weggewerkt worden. De afspraak is inmiddels gemaakt!
Dutch & Dutch

Martijn M

Citaat van: scrutinizer op januari 16, 2011, 20:29:05

Ps.Edit:Mijn post duurde wat lang door interne interferentie en ik zie dat je het in een post al voorstelt, Keyser .......
Jammer van je laatste zin. :-\

Dag Scrutinizer,

Wat vind je jammer aan die laatste zin? Bedoel je de wat schertsende formulering? Het was niet onaardig bedoeld naar Frank en ik denk dat hij er geen moeite mee heeft.
Dutch & Dutch

chansig

Ik denk dat Frank er veel plezier aan gaat beleven.

Nogmaals voordat men het idee krijgt dat er van 13.00 tot 15.30 op snoeihard niveau is geluisterd..nee Ik denk dat dit 15 minuten is geweest. Rest gewoon op normaal niveau.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

solitaire

Citaat van: frank2 op januari 16, 2011, 20:11:42
alle hulp is welkom maar ik heb zeer beperkte mogelijkheden, het is een huiskamer en ik kan moeilijk de speakers midden in de kamer zetten. Ik denk dat 15 cm meer naar voren en gehele set 30 cm naar links, een boel problemen zullen elimineren, tenminste dat hoop ik. Daar kan ik wel hulp bij gebruiken, ik zal je wel een PM sturen Martijn voor verdere afwikkeling.

Frank, ik ken je set niet, en kan er dus inhoudelijk geen mening over hebben. Respect dat je en jezelf blootgeeft in deze (ondertussen beroemde en omstreden) thread en in een peer-to-peer luistersessie.

Wel valt me op uit omschrijvingen in de review dat het lijkt alsof je met allerhande tweaks op de ene plaats in de keten in de weergave -X hebt gerealiseerd en op een andere plaats in de keten diezelfde X weer naar neutraal hebt terug gebogen. Dit soort zaken lijkt neutraal, echter brengt een portie onrust in de weergave die 1) slecht te duiden is en 2) lastig weg te nemen.
Wat me verder opvalt in je bovenstaande reactie is dat je als muziekliefhebber toch heel gear-concentric gebruikt maakt van een speaker die schijnbaar niet bij je ruimte of toepassing van die ruimte past. They need room to breath, en die kun je niet geven.

Wellicht is het een idee al je tweaks weg te nemen uit je set en per tweak weer terugplaatst: test ze zo successievelijk uit, kies de beste en pas die toe in je gehele set; luister zo geruime tijd en wissel dan één voor één een nu ongebruikte tweak terug. Geen goedkope en snelle manier, maar zo krijg je imo. met een grotere waarschijnlijkheid een afgewogener set-weergave. Probeer daarna eens een andere speaker uit, en ga niet uit van (verkoop)verhalen / brand-image maar van jouw luisterruimte / jouw weergave-smaak en de geschiktheid ervan voor die speaker vv. .

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

scrutinizer

.
Citaat van: keyser op januari 16, 2011, 20:38:46
Dag Scrutinizer,

Wat vind je jammer aan die laatste zin? Bedoel je de wat schertsende formulering? Het was niet onaardig bedoeld naar Frank en ik denk dat hij er geen moeite mee heeft.

Yep!

Dat vind men ook niet bij het brengen van de wachttoren op een zwak moment. (just a figure of speech)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

frank2

Citaat van: VANZOMERENG op januari 16, 2011, 20:20:56
Frank,

Je set speelt in absolute zin gewoon goed en was je er zelf tevreden over.
Nu denk ik, jouw inschattende (wellicht heb ik het mis) je de kritieke wel wat doen
maar je bezoekers waren wel erg kritisch en speelde nogal fors.
De meeste kritieken zijn te herleiden tot speakerplaatsing/akoestiek.

Slaap eerst ff een paar nachtjes en
- laat alles zo als het is als je hier mee kunt leven en nog tevreden bent
- of ga aan de slag om de akoestische problemen aan te pakken

Ga dit niet oplossen met stroom, andere versterkers, andere tweeters e.d. je scheet hier geen moer mee op !

1. Zet je speakers veel verder van de wand of een geheel andere opstelling
2. Gebruiker een roomprocessor
3. en/of een combinatie met bovenstaande
4. of koop kleinere speakers eventueel met een actieve sub

Alleen dit is de oplossing om je goede set nog meer te laten excelleren.

wees gerust, het enige wat ik op zeer korte termijn wil doen is de plaatsing v.d. speakers optimaliseren.
Net ook afgesproken om tijdelijk een Behringer hier neer te zetten zodat ik dat ook kan ervaren.
Verder zal hier niets gebeuren. (en zeker geen nieuwe apparatuur, de eerst komende tijd)

frank2

Citaat van: bones op januari 16, 2011, 20:27:12
Beste Frank,

Het is lastig om pasklare antwoorden te geven. Zeker als je de ruimte niet kent. Als de speakers een meter van de zijwand staan dan lijkt dat onder normale omstandigheden voldoende. Voor wat de achterkant betreft: bij mij staan de speakers van puntje bodemplaat-achterkant kamer = 92 cm. Mijn verwachting (geen garantie) is dat je iets zult inboeten in het laag ten gunste van een betere detaillering. Door de dubbele bass-reflecs poorten dicht voor een stenen (of betonnen?) wand kan dat wat veel zijn. Dat heeft ook zijn gevolg in het midden, een goed gecontrolleerd laag is de basis voor een geordend middengebied. Realiseer je overigens dat mijn speakers niet zijn gevuld.

Wellicht dat je het probeert met een beetje meer of minder toe - in (mijn ervaring met de BE 10 is dat dit maar een klein beetje mag zijn anders gaat het zeker niet goed in de midden), meestal wel iets meer dan bij Karel, maar niet overdrijven.

Daarnaast: als ik iets aanpas laat ik het minimaal een week of twee ongewijzigd alvorens een kwalitatief oordeel te vellen. Ik heb in het verleden al interlinks aangesloten waarvan ik meteen erg enthousiast was; wat een dynamiek, detaillering et cetera. Na een maand kreeg ik de neiging om met de speakers te gaan schuiven.... Oude kabels weer aangesloten, rust. Met andere woorden ik zou even naar de 50 cm gaan, een tijdje aanhoren, daarna misschien een beetje toe in, tijdje aanhoren et cetera.

John

Dank John, er is 1 belangrijk verschil met vele andere huizen, mijn huis is een hout skeletbouw, dwz. dat alle muren hier gipsplaat zijn met isover, ook het plafond is gipsplaat onder een houten vloer. Behalve de openhaard die is van steen. Mbt. de plaatsing ben ik het volledig met je eens, plaatsen en rustig laten staan.

bones

Citaat van: keyser op januari 16, 2011, 20:07:00
Bones, de BE10 is absoluut een voortreffelijke speaker. Je kunt veel meer geld uitgeven aan een set, maar veel betere vindt je in mijn opinie niet.

Nou, dat valt nog wel mee. Als een kans zich voordoet, dan grijp ik die meteen om naar shows, demo-dagen, maar ook bij fabrikanten langs te gaan. Daarbij heb ik sets gehoord die een veelvoud van de mijne moesten kosten, maar die de mijne het water niet konden rijken. Oorzaak: slechte ruimte, plaatsing, niet ingespeeld... of gewoon minder, wie zal het zeggen. Toch kom ik ook vaak sets tegen waarvan ik denk, "oeps, dat lukt thuis niet". Evenwel als ik mijn speakers ga inruilen, dan zal dat het niveau Magico of Lumen White worden (in die volgorde van voorkeur).