Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

veranderingen impliceren dat het geluid anders klinkt dan voorheen maar verder wel hetzelfde, dus dezelfde detaillering e.d.
Verbeteringen impliceren dat het geluid verbetert is; er is bijv. meer detaillering gekomen, maar  HYPOTHESE: het kan in de toekomst ook zijn dat het een verbetering is om juist minder detaillering te hebben, omdat dan bijv. de huidige een surplus is, teveel. waardoor bijv. het gehele geluidsbeeld zo vermoeiend is dat je er maar een kwartier naar kan luisteren.

Maar je mag ook van verandering spreken hoor; zet er nieuwe speakers neer van een ander merk kun je ook verandering noemen....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

S@m

Citaat van: frank2 op oktober 29, 2010, 16:22:22
Maar je mag ook van verandering spreken hoor; zet er nieuwe speakers neer van een ander merk kun je ook verandering noemen....

Dat is nou in jouw specifieke geval juist wél een verbetering... ;D

frank2

ja arjan roept steeds dat de BE20 beter is....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

S@m

Zou dat in betreffende ruimte(s) ook echt zo zijn...

't Zijn allebei prachtige weergevers, zeker wanneer ze op de juiste plaats staan  ;)

Peerless Monster

Citaat van: S@m op oktober 29, 2010, 16:37:37
Zou dat in betreffende ruimte(s) ook echt zo zijn...

't Zijn allebei prachtige weergevers, zeker wanneer ze op de juiste plaats staan  ;)

En niet in een te kleine ruimte ;).
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Martijn M

De BE20 biedt in vergelijking met de BE10 meer van hetzelfde. Ik zou hem niet zonder meer beter willen noemen.

Frank2, ik ben ook wel eens bij je wezen luisteren toen je spulletjes van Marsh had staan. Volgens mij kan je post op nog wel meer forumleden slaan.
Dutch & Dutch

frank2

klopt sinds die tijd is er zoveel gebeurd dat je de huidige situatie niet meer kunt vergelijken met toen. Maar je woont zo dicht bij, je kunt altijd ff langs komen.

Former member 78

frank2

maar voorlopig klinkt mijn set wel beter.  hihihihihihihihihi ;D ;D ;D

Deleted member

Snowmaster

Citaat van: Raphie op oktober 29, 2010, 13:39:25
Ik niet meer, ik heb afstand genomen van dit hele verhaal.
Wel nog even een serieuze vraag aan Frank2:

Als ik jouw set neerzet in een proefopstelling (mits dit mogelijk is) en je hoort zelf een significante vooruitgang....
Hoeveel posts ga je dan herzien   :D?  

Al erg lang geleden trok je e.e.a. in twijfel. Omdat het nu langzamerhand niets meer met tweaken van doen heeft, maar gewoon een professionele aanpak is er ook sprake van flinke vooruitgang in elke set.
Lelystad was het?? Ik ben er toevallig morgenmiddag  ;).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

Elke verandering is geen verbetering.
Het lastige is voor velen is de subjectieve waarneming en persoonlijke voorkeur.
Geluid is natuurlijk gewoon te sturen, warmer, analytischer, ruimtelijker etc. Dit allemaal binnen de mogelijkheden en beperkingen van elke set.
Sommigen zweren bij een warme klank. Vaak is dat ook gewoonweg lekker luisteren en gemakkelijk omdat het in veel situaties ook veel verbergt.  Ga je op zoek naar een geluid dat zoveel mogelijk grenst aan de werkelijkheid, dan wordt het vaak lastiger . Want elke component heeft een eigen karakter en daarmee moet je vaak leren leven.
Sommige wijzigingen leiden tot een verbetering maar leggen tegelijkertijd een zwakke schakel bloot in je set.
Velen ervaren die blootlegging van de zwakke schakel als een verslechtering van de weergave omdat het niet langer aangenaam klinkt. Precies daar speelt dan de persoonlijke keuze een hoofdrol.
Herken je die zwakke schakel en ga je die opzoeken of ga je roepen dat je oude sound beter was?
In kabels geloof ik al enige tijd niet meer, tenminste niet meer in de exotische wel in gewoon goede afgeschermde kabels.
Net als filters....tot nu toe heb ik nog nooit een goede gehoord. Allemaal zonder één uitzondering zorgden zij voor beperking in de set of zorgden voor camouflage van die zwakke schakel  ;)
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Lex Groningen

Citaat van: keyser op oktober 29, 2010, 18:14:58
De BE20 biedt in vergelijking met de BE10 meer van hetzelfde. Ik zou hem niet zonder meer beter willen noemen.

Frank2, ik ben ook wel eens bij je wezen luisteren toen je spulletjes van Marsh had staan. Volgens mij kan je post op nog wel meer forumleden slaan.

Citaat van: ArjanR1 op oktober 29, 2010, 19:55:08
Ghehehehe ;D

Citaat van: frank2 op oktober 29, 2010, 20:45:18
maar voorlopig klinkt mijn set wel beter.  hihihihihihihihihi ;D ;D ;D

Vraag me mij deze ook af of er zo veel verschil is. Natuurlijk zal de BE 20 een stap hoger zijn dan de BE 10. Maar wat velen hier zeggen, je woonkamer moet er wel de juiste afmetingen voor hebben. Heb nu zelf de MD 2 hier thuis staan, maar zou ik een stap hoger willen gaan dan zou de eerste upgrade een grotere woonkamer moeten zijn.

Maar Frank, zou jij niet een keer de BE20 van Arjan een keer bij jou thuis op proef willen hebben om te kijken wat deze luidsprekers op jouw set en bij jouw thuis doen?
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

S@m

Jammer dat die dingen zo zwaar zijn Alex...

Lex Groningen

Tja, echt ligt zijn ze niet. Maar ze wonen toch dicht bij elkaar in de buurt als ik het goed heb?
Maar kan me ook heel goed voorstellen dat Arjan hier ook niet op zit te wachten.
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

chansig

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

Ten eerste heeft WenW mij al enige weken geleden een ontzettend goed bod gedaan om mijn BE10 te vervangen door de BE 20. Het was echt ongelooflijk zo mooi was dat bod. (hij heeft een BE20 staan in mijn kleur, de lichte houtkleur)

Ten tweede ik heb de BE20 al een paar keer beluisterd en ja het is wel een stapje hoger; een aanmerkelijk grotere soundstage, meer ruimte en meer bas.

Ten derde ze zijn echt aanmerkelijk groter en vooral dieper dan de BE10

Ten vierde en het belangrijkste ik wil ze absoluut niet hebben, te groot, te diep past niet goed in mijn kamer, ze staan bijna voor de open haard die ik heb en mijn vrouw wil ze ook niet

dus na 3 dagen bedenktijd heb ik al gezegd dat ik ze niet hebben wil. Het geluid de soundstage mag hier wat kleiner zijn, maar ik ben zeer tevreden over de BE10.

IK heb het nu bijna klaar dat mijn set gewoon erg goed klinkt, ik heb helemaal geen zin om dan weer te beginnen, ik ken mijzelf, dan wil ik daarna nog een Belles 350A van een paar duizend euro  (2x monoblokken) want dat klinkt op een BE20 aanmerkelijk beter. Nee ik ben tevreden zoals het nu is...

S@m

Citaat van: frank2 op oktober 30, 2010, 08:51:13
Ten vierde en het belangrijkste ik wil ze absoluut niet hebben, te groot, te diep past niet goed in mijn kamer, ze staan bijna voor de open haard die ik heb en mijn vrouw wil ze ook niet

Verstandig Frank..!

Former member 78

Citaat van: chansig op oktober 30, 2010, 08:34:14
W&W is vast wel genegen om...

Gr Hans

Daar zit Karel niet op te wachten denk ik ;)

Want er past maar 1 Be20 in de bus, das dus 2x rijden.
Daarna moeten ze ook weer een keer terug.
Dus 4x Enschede - Almelo, is wel 200km en dan nog de tijd wat het kost.

En ik weet zeker dat áls Frank de Be20 thuis heeft, dat ze dan niet meer weg gaan ;D

Ps,
Die openhaard kan er uit hé, is jouw luister gedeelte ook groter Frank :P

chansig

Ten eerste heeft WenW mij al enige weken geleden een ontzettend goed bod gedaan om mijn BE10 te vervangen door de BE 20. Het was echt ongelooflijk zo mooi was dat bod. (hij heeft een BE20 staan in mijn kleur, de lichte houtkleur)

Ten tweede ik heb de BE20 al een paar keer beluisterd en ja het is wel een stapje hoger; een aanmerkelijk grotere soundstage, meer ruimte en meer bas.

Ten derde ze zijn echt aanmerkelijk groter en vooral dieper dan de BE10

dus na 3 dagen bedenktijd heb ik al gezegd dat ik ze niet hebben wil. Het geluid de soundstage mag hier wat kleiner zijn, maar ik ben zeer tevreden over de BE10.

IK heb het nu bijna klaar dat mijn set gewoon erg goed klinkt, ik heb helemaal geen zin om dan weer te beginnen, ik ken mijzelf, dan wil ik daarna nog een Belles 350A van een paar duizend euro  (2x monoblokken) want dat klinkt op een BE20 aanmerkelijk beter. Nee ik ben tevreden zoals het nu is...

Genoeg goede redenen.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

neverywhere

Heb je een keer de gelegenheid een echte stap hoger te doen sla je het af......ja, misschien iets groter....maar die je nu hebt zijn toch ook geen ukkies?   Denk je niet dat je aan die grootte wel zal wennen?   Het zal toch blijven kriebelen, de wetenschap dat het beter kan.
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

frank2

nee hoor, klinkt misschien gek voor mij, maar ik heb er geen behoefte aan. Als ik hier een passlab neer zet klinkt het ook beter (550W in stanby!!!) en zo kan ik wel doorgaan. Huidige speakers die je hebt kunnen meestal ook veel beter klinken als je er een beter/duurder / zwaarder apparaat achter zet. Ergens moet je stoppen. Die grens heb ik nu. Zo'n passlab schijnt echt heeeel goed te zijn, maar kost ook meer net zoals een krell enz.

neverywhere

Heb nooit de indruk gekregen dat je bezuinigt op je hifi spulletjes. :D

Maar die spulltejs van Pass krijgen overal wel goede referenties.......wat zou zo,n versterkertje kosten?

I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

frank2

http://www.wenwaudio.nl/content/artikelen/artikelendetail.aspx?A_ID=6084

passlab 350.5 gebruikt 5250,= 2e hands, (eindversterker) nieuw: 11.000,= euro

Snowmaster

Gewoon een persoonlijke krabbel en misschien ook een beetje de knuppel in het hoenderhok... ;D.

Eerlijk gezegd geloof ik niet dat de soundstage van de BE20 zo veel groter is, wel dat ze nu anders klinken of massiever overkomen, beter aangestuurd worden en dat de akoestiek van de ruimte anders is.
Alleen komen wij dan weer in de termen van de uitleg die eenieder geeft aan beschrijvingen. In mijn oren moet een trompet klinken als een trompet. Onbewust maken onze hersenen er vaak een trompet van, terwijl de oren iets heel anders horen. Hoe natuurlijk is het geluid dat wij horen?
Bij W&W kwamen ze bij de Oppo shoot out totaal niet uit de verf,  net als de BR van Avatar die er slechter uitzag dan de DVD op mijn scherm. Toch waren sommigen lovend. Veel is dus persoonlijke beleving en referentie.  
Ik leg soundstage voor mijzelf altijd uit als Bühne waarbij ik vooral naar de breedte van de geluidafbeelding luister.
Diepte is voor mij weer iets heel anders, dat is voor mij het gedeelte rechtuit tussen en achter de speakers. Hoe ver hoor je bv. iets achter de speakers vandaan komen?
Onlangs zijn mijn oren nog gefopt op een set, waarbij ik volledig overtuigd was dat het geluid 50 meter achter de speakers vandaan kwam. Dan zit ik echt te kicken op de bank. Het is toch gewoonweg heerlijk dat je hersenen zoiets denken?
Dan de term plaatsing, dat zie ik als de exacte plek waar een geluid wordt neergezet.    
De soundstage wordt door velen als groter ervaren als het allemaal wat warmer en bruiniger klinkt. Het lijkt groter, maar is het niet.  Het middengebied gaat dan aansluiten bij de bovenkant basgebied en het geheel komt dan wat warmer wolliger en als een groter geheel op je af.  Dat ervaren velen als erg lekker (en dat is het ook   ;) ).
Meestal gaat dat ten koste van definitie en natuurlijkheid en gaat er juist veel informatie verloren.
Op veel sets is zoiets bijna traploos regelbaar. Als Frank klaar is met zijn aanpassingen, gaan wij dit ook bij hem proberen af te regelen, mocht dit nodig zijn. Dit lukt pas als de meeste foutjes uit de stroom verdwenen zijn, is mijn ervaring.
Je bent ook pas klaar als je gelukkig bent en blijft met hetgeen je hebt.
Eerlijk is eerlijk, Frank heeft nu gewoon iets moois en ik hoop dat hij daarmee nog lang gelukkig blijft  ;D