Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Ik heb vandaag Johan 79 op bezoek gehad, en hem het verschil laten horen tussen 2 verschillende zekeringen in de meterkast; 1x de groef en 1x ahp zekering. (ik heb hem van te voren niet verteld wat ik precies ging doen, alleen iets met zekeringen)
Zijn reactie was in de trant van: ik had nooit gedacht dat dat zoveel verschil maakte. Bij de ahp zekering leek wel het gehele geluidsbeeld een stuk kleiner te worden naast de aanmerkelijk slechtere weergave van o.a. de bas.

Dankzij Martin en Snowmaster kon ik hem dit verschil laten horen, anders had ik er nooit iets aan gedaan. Maar ja als je niet iets probeert blijf je stilstaan, ik ben blij dat ik en gelukkig vele anderen een open mind hebben en dit gewoon uitproberen.
(en zich niet verschuilen achter wetenschappelijk verantwoord of onderbouwen, onzin kan niet stroom is stroom e.d.)
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Deleted member

Ik dacht dat De Groef AHP levert, bedoelde je echt een "De Groef" en een AHP zekering?

frank2

ja. (bij de aankoop van de AHP zekeringhouder voor in de meterkast zat die zekering van AHP er in)
Daarna is het holle buisje van de zekeringhouder vervangen door een massief exemplaar en door een andere zekering genaamd De Groef. Ik heb in bovenstaande test alleen de zekering zelf verwisseld, ik moet zeggen dat ik zelf ook verbaasd was, ik had het niet verwacht dat het verschil zo groot was.)
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Snowmaster

Citaat van: frank2 op oktober 18, 2010, 21:08:31
ja. (bij de aankoop van de AHP zekeringhouder voor in de meterkast zat die zekering van AHP er in)
Daarna is het holle buisje van de zekeringhouder vervangen door een massief exemplaar en door een andere zekering genaamd De Groef. Ik heb in bovenstaande test alleen de zekering zelf verwisseld, ik moet zeggen dat ik zelf ook verbaasd was, ik had het niet verwacht dat het verschil zo groot was.)

Had ook het staafje verwisseld, dan was je terug naar de originele AHP zekeringhouder gegaan.
Dan pas had je geweten waar je naar hebt geluisterd  ;D.
Wil je meterkast nu ook wel effe doen, is zo gebeurd,  neem ik SI mee  :).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Kwabbernoot

Citaat van: frank2 op oktober 18, 2010, 20:21:52
Dankzij Martin en Snowmaster kon ik hem dit verschil laten horen, anders had ik er nooit iets aan gedaan. Maar ja als je niet iets probeert blijf je stilstaan, ik ben blij dat ik en gelukkig vele anderen een open mind hebben en dit gewoon uitproberen.
(en zich niet verschuilen achter wetenschappelijk verantwoord of onderbouwen, onzin kan niet stroom is stroom e.d.)
En ik ben blij dat ik daar heel wat nuchterder in sta en mij lekker kan concentreren op de muziek zonder almaar te denken: "Wat voor 'n gekkigheid kan ik nu nog verzinnen".
Maar goed, ieder zijn eigen invulling aan zijn hobby.

Groeten...

frank2

kwabbernoot het is geen gekkigheid, maar verbetering van het geluid, de muzikaliteit.... en al die kleine stapjes soms iets groter soms heel klein zorgen ervoor dat er een soundbubbel, muzikaliteit e.d. ontstaat waardoor je nog mooier naar de muziek luistert.

nb: dit kan ook op aanmerkelijk eenvoudige sets dan de mijne gerealiseerd worden.

Maar je moet ervoor open staan en schijnbaar zoals vaker blijkt wil men dat niet. Daar heb ik geen probleem mee, die mensen doen zichzelf alleen behoorlijk tekort....

ajbeefde

Citaat van: frank2 op oktober 19, 2010, 09:17:53
nb: dit kan ook op aanmerkelijk eenvoudige sets dan de mijne gerealiseerd worden.

:-X
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

Raphie

JBL PRX Power!

Kwabbernoot

@Frank: Laat ik het zo zeggen:
Ik heb vroeger ook wel eens geklooid met verschillende kabels waardoor ik de verzilverde luidspreker kabels uit de set heb gegooid en vervangen door koper. Ook een netfilter werkte prima. Daarnaast heb ik ook geluisterd naar eventuele verschillen tussen zilveren interlinks en interlinks van carbon. Als ik dan al een verschil denk te horen, blijk ik dat de volgende luisterronde precies andersom te horen. Hetzelfde als met een glasplaat als ondergrond of een wollen tapijt of een houten plank. Dus zo er al verschillen zijn zijn die voor mij dusdanig klein dat ze niet interessant meer zijn. 
Als ik daartussen al geen constant verschil kan duiden, dan verwacht ik van zekeringen, stroomkabels en cones al helemaal niets en dat geeft ook wel rust.

Wellicht ben ik geen echte audiofiel, is mijn set niet goed genoeg of mijn oren niet, ik geniet er zeker niet minder door. Ik denk zelfs eerder meer.

Groeten...

Zee

Citaat van: Kwabbernoot op oktober 19, 2010, 10:17:30
@Frank: Laat ik het zo zeggen:
Ik heb vroeger ook wel eens geklooid met verschillende kabels waardoor ik de verzilverde luidspreker kabels uit de set heb gegooid en vervangen door koper. Ook een netfilter werkte prima. Daarnaast heb ik ook geluisterd naar eventuele verschillen tussen zilveren interlinks en interlinks van carbon. Als ik dan al een verschil denk te horen, blijk ik dat de volgende luisterronde precies andersom te horen. Hetzelfde als met een glasplaat als ondergrond of een wollen tapijt of een houten plank. Dus zo er al verschillen zijn zijn die voor mij dusdanig klein dat ze niet interessant meer zijn. 
Als ik daartussen al geen constant verschil kan duiden, dan verwacht ik van zekeringen, stroomkabels en cones al helemaal niets en dat geeft ook wel rust.

Wellicht ben ik geen echte audiofiel, is mijn set niet goed genoeg of mijn oren niet, ik geniet er zeker niet minder door. Ik denk zelfs eerder meer.

Groeten...

Ik denk dat jou set JUIST goed genoeg is!   Hij is namelijk zodanig ontworpen en geconstrueerd dat hij geen last heeft van allerlei externe effecten. En zo hoort het!   ;D
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Peerless Monster

Citaat van: Raphie op oktober 19, 2010, 09:40:25
En dan beschuldigen ze mij van een "God complex"   ;D ;D

Soort van narcisme?
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

frank2

Citaat van: frank2 op oktober 19, 2010, 09:17:53

Maar je moet ervoor open staan en schijnbaar zoals vaker blijkt wil men dat niet. Daar heb ik geen probleem mee, die mensen doen zichzelf alleen behoorlijk tekort....

't hoeft niet.......

maar hier werkt het.

nb: ik heb het nu niet over kabels maar puur over stroomvoorziening en önderzetters

advr

Citaat van: Zee op oktober 19, 2010, 10:24:40

Ik denk dat jou set JUIST goed genoeg is!   Hij is namelijk zodanig ontworpen en geconstrueerd dat hij geen last heeft van allerlei externe effecten. En zo hoort het!   ;D

de wens is de vader van de gedachte ;D ;D

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Snowmaster

Citaat van: Kwabbernoot op oktober 19, 2010, 10:17:30

Groeten...

Genieten is ook het allerbelangrijkste, Kwabbernoot.
Ik ken mensen die zich absoluut niet bezighouden met geluidsverschillen. Zij hoort echter alles en voor hem is er geen verschil tussen mono, stereo of dd 5.1.  Beiden genieten zij van dezelfde CD of DVD.
Jij hoeft je dus niet te verontschuldigen, hooguit voor de zinloze post een paar plekken hoger  ;)

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

Citaat van: Raphie op oktober 19, 2010, 09:40:25
En dan beschuldigen ze mij van een "God complex"   ;D ;D

Met wie voel jij je het meest verbonden op de Olympus ?
Het mag best een polytheïstisch antwoord zijn, want het is net audio.
Gooi het maar in de groep, misschien ben je nog te bekeren  ;D.

Kwabbernoot

Citaat van: Snowmaster op oktober 19, 2010, 19:45:27
Genieten is ook het allerbelangrijkste, Kwabbernoot.
Ik ken mensen die zich absoluut niet bezighouden met geluidsverschillen. Zij hoort echter alles en voor hem is er geen verschil tussen mono, stereo of dd 5.1.  Beiden genieten zij van dezelfde CD of DVD.
Jij hoeft je dus niet te verontschuldigen, hooguit voor de zinloze post een paar plekken hoger  ;)

Dank voor de knipoog maar die post was verre van zinloos. Frank deelde in de post waar ik op reageerde een IMO zinloze "sneer" uit richting de non-believers. Daar reageerde ik op. Wellicht heb jij het niet als zodanig gelezen in Frank's post.

Groeten...

frank2

ik maakte geen sneer richting non believers, ik concludeerde alleen een vaststaand feit.

solitaire

Citaat van: frank2 op oktober 20, 2010, 11:28:56
ik maakte geen sneer richting non believers, ik concludeerde alleen een vaststaand feit.

Persoonlijk kon ik me wel vinden in bewuste uitspraak van je, maar of dit nou een vaststaand feit is ... gaat wel ver Frank. Zoals bv. Kwabbernoot aangeeft kan je ook open staan voor de muziek die je hoort, en doe je jezelf te kort door telkens naar je apparatuur te luisteren. Ieder zijn eigen. Of alles op z'n tijd (my take on it ...).

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

frank2

Citaat van: solitaire op oktober 20, 2010, 12:17:52
Persoonlijk kon ik me wel vinden in bewuste uitspraak van je, maar of dit nou een vaststaand feit is ... gaat wel ver Frank. Zoals bv. Kwabbernoot aangeeft kan je ook open staan voor de muziek die je hoort, en doe je jezelf te kort door telkens naar je apparatuur te luisteren. Ieder zijn eigen. Of alles op z'n tijd (my take on it ...).

Wolf

ben het met je eens, je kunt openstaan voor je muziek en daar van genieten, maar je kunt ook openstaan voor allerlei kleine verbeteringen aan je apparatuur en dan nog beter/meer genieten van dezelfde muziek. Dat is ook hetgeen ik bedoel, en dan is het jammer dat je alleen van je muziek geniet terwijl het zoveel beter kan. Vele mensen vaak non believers genoemd weigeren consequent om dit uit te proberen, vandaar het vaststaande feit.

frank2

als het goed is heeft WenW ondertussen mijn furutech zekeringen binnengekregen dus ik zal eens informeren dan kan ik ze straks ophalen en in mijn set plaatsen, wat weer een subtiele verbetering zal geven vooral in muzikaliteit.

edit: ze zijn niet binnen, er is ergens iets fout gegaan waarschijnlijk bij de post (ben er net geweest)

frank2

Voorzichtig laten we het vooral voorzichtig brengen; maar als alles een beetje meezit komen allerlei puzzelstukjes volgende week bij elkaar. Laten we hopen.

- 2 stel CA cones worden maandag opgehaald
- 3 stel ceraballs komen vlg. week hoogstwaarschijnlijk
- 1 hifi tuning demagnitiser
- 2 zekeringen

Dit geheel wordt nog geplaatst, Snowmaster duikt nog even mijn meterkast in en frunnikt daar aan een paar draden met 220V  erop, en dan denk ik dat ik er ben, hoe het dan uiteindelijk klinkt zal ik wel proberen te omschrijven.
(wordt het eindelijk stil daarna in dit topic)

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op oktober 22, 2010, 19:12:14
Voorzichtig laten we het vooral voorzichtig brengen; maar als alles een beetje meezit komen allerlei puzzelstukjes volgende week bij elkaar. Laten we hopen.

- 2 stel CA cones worden maandag opgehaald
- 3 stel ceraballs komen vlg. week hoogstwaarschijnlijk
- 1 hifi tuning demagnitiser
- 2 zekeringen

Dit geheel wordt nog geplaatst, Snowmaster duikt nog even mijn meterkast in en frunnikt daar aan een paar draden met 220V  erop, en dan denk ik dat ik er ben, hoe het dan uiteindelijk klinkt zal ik wel proberen te omschrijven.
(wordt het eindelijk stil daarna in dit topic)

Hahaha geweldig Frank!
Silence is sexy ;).

Have fun met Frank en Frank & Co.
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Snowmaster

Citaat van: Peerless Monster op oktober 22, 2010, 19:15:44
Hahaha geweldig Frank!
Silence is sexy ;).

Have fun met Frank en Frank & Co.

Zijn set zal inderdaad steeds rustiger worden.
Het is alleen verschrikkelijk jammer dat de onderdelenlevering zo lang op zich laat wachten.
Frank is waarschijnlijk nog iets te snel met de conclusie : ....en dan ben ik klaar  :P.
Als alle kwartjes op hun plaats vallen, speelt hij straks op een fantastisch niveau en is het puur genieten.
Samen hebben wij daar in een proefopstelling al even aan geroken. Het bleef echter een proefopstelling en het kan nog zijn dat wij straks nog ietsje moeten bijsturen als alles is gemonteerd. De meterkast is hierin zeker belangrijk, maar ook eventueel onopgemerkte, niet hoorbare aardlussen. Maar dat lossen wij dan wel op.
Het leuke van Frank's set is dat alle verbeteringen (behalve de ceraballs) bijna niets kosten of zelfs geheel gratis zijn.
Het is net als het calibreren van een scherm, het kost alleen tijd als je de apparatuur en kennis hebt, maar het resultaat is gewoonweg om te genieten.

Former member 78

Frank,

Nr. 15 van jouw cd, knalt die er bij jou ook zo uit in het laag?
Luisterde die net even op serieus volume, zelfs de vogels waren stil! ;D

8.1 op de schaal van Richter.

Snowmaster

Arjan, misschien een volgende upgrade :  bas absorbers  ;)