Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

veel testen; eerst de Oppo dan de voorversterker e.d. en dan nog combinaties...

Ik heb net de 2e set onder de platenspeler gezet; tjonge dat scheelt, het is alsof er een nieuw element inzit. Zoveel meer definitie en rust, geheel een stuk strakker..... ja ik ben zeer positief aan het worden (al heb ik nooit ceraballs onder de platenspeler gehad)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Snowmaster

Citaat van: frank2 op oktober 14, 2010, 16:29:40
Ik heb ook nog even naar zijn luidsprekers geluisterd, mijn petje af, die monitoren klinken erg goed, helder met een zeer diepe bas zodat je eerst denkt dat er ergens een sub staat mee te spelen. Deze perfect afgewerkte speakers klinken zo goed dat mijn vrouw na even luisteren zei, dit klinkt goed Frank kunnen we deze niet kopen die zijn tenminste van een normaal formaat en het geluid vind ik goed. (2800 euro per set)

Tel daar de mooie plates even bij  ;).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

Citaat van: frank2 op oktober 14, 2010, 18:23:12
veel testen; eerst de Oppo dan de voorversterker e.d. en dan nog combinaties...

Ik heb net de 2e set onder de platenspeler gezet; tjonge dat scheelt, het is alsof er een nieuw element inzit. Zoveel meer definitie en rust, geheel een stuk strakker..... ja ik ben zeer positief aan het worden (al heb ik nooit ceraballs onder de platenspeler gehad)

Je bent nu al zo enthousiast. De ceraballs kunnen straks gewoon in de ton  ;D.
Wij plaatsen de review pas als wij de ceraballs hebben verkocht....voor die tijd vertellen wij gewoon niets  :-X.
LOL  :D :D :D
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Peerless Monster

Citaat van: Snowmaster op oktober 14, 2010, 20:48:29
Tel daar de mooie plates even bij  ;).

Frank,

Ik had in mijn kleine review (waar ik nog een kleine adendum op heb) van de AP-10 niet teveel gezegd ;D
Maar vergeet niet dat daar een evenwichtige set staat te spelen van een slordige 17500 euro... Een hoop geld ;D

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

solitaire

Ach, universeel toepasbare voetjes bestaan er zo ver ik weet (nog ?) niet, dus zolang niet de Cones als Heiligste Graal der Heilige Gralen worden neergezet is er markt voor de 'Balls en is er geen reden ons te laten wachten op die review  ;)

W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Peerless Monster

Citaat van: solitaire op oktober 14, 2010, 22:38:33
Ach, universeel toepasbare voetjes bestaan er zo ver ik weet (nog ?) niet, dus zolang niet de Cones als Heiligste Graal der Heilige Gralen worden neergezet is er markt voor de 'Balls en is er geen reden ons te laten wachten op die review  ;)

W.

Ik ben ook heel benieuwd.
That reminds me, ik moet mijn review van de plates ook nog plaatsen hehehe.
Zoooooooooo druk ;D.
Maar het wordt een leuk stukje.
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Snowmaster

Citaat van: solitaire op oktober 14, 2010, 22:38:33
Ach, universeel toepasbare voetjes bestaan er zo ver ik weet (nog ?) niet, dus zolang niet de Cones als Heiligste Graal der Heilige Gralen worden neergezet is er markt voor de 'Balls en is er geen reden ons te laten wachten op die review  ;)

W.

Heilige gralen ken ik niet, maar ik heb wel jouw indrukken van de Cones gelezen.
Afgelopen jaren weet ik ook in grote lijnen jouw bevindingen en mening over koppelen/ontkoppelen. Dat komt overeen met mijn ervaringen, maar jij was hierin veel verder en al veel eerder begonnen met experimenteren. Wel heb ik soms heel gek gedaan.....dwars door het parket de spikes op beton kopppelen e.d. Moest ik later de gaten weer opvullen  :-X.  

Maar vanmiddag hebben Frank en ik uitgebreid geëxperimenteerd met de Cones. Het was gezellig, leuk en leerzaam.
De Cones zijn ook gewoon echt goed. Als je dan ook nog eens naar de prijs kijkt, dan ken ik geen voetjes voor dit geld dat zo'n prestatie neerzet.
Natuurlijk is er altijd beter, maar dan betaal je ook meer. Een echte review volgt natuurlijk nog. Het mag even duren...want Peerless broedt daar ook al heel erg lang over... :P

frank2

Inderdaad hebben wij vandaag uitgebreid de CA cones getest in mijn stereo set welke staat op massief beuken planken van 4 cm dik.
Wij hebben dit gedaan met de Ceraballs welke Snowmaster had meegenomen.
Een voorzichtige eerste conclusie waar wij beiden het over eens waren: de Cones doen behoorlijk veel en zullen in veel heel veel sets zorgen voor een "rust" in de muziek. Als je het idee hebt dat je set scherp is of een beetje schreeuwt plaats de cones en het is weg.
Een review komt nog wel, maar de cones zijn inderdaad goed, 2 stel cones (onder cd en voorversterker) doet nog meer. (dat is trouwens ook zo bij ceraballs)

Wel weet ik nu ondertussen wel dat ceraballs en cones verschillend zijn van elkaar en ik denk dat in veel sets de cones voldoende zijn, ikzelf zal waarschijnlijk voor ceraballs en cones gaan....... ook weet ik ondertussen dat als alles op de juiste manier geplaatst is, paar kleine dingen in de meterkast, furutech zekeringen in de versterkers ceraballs en cones onder de apparaten ik hier thuis een sound gecreëerd heb die bij een eerste luistertest verbazing zal opwekken, er zal dan een zeer vloeiend, duidelijke definitie en grote dynamiek bij elkaar verenigd zijn waardoor er een grote natuurlijke flow ontstaat die zorgt voor kippevel en een heerlijk ontspannende sound zal opleveren. (maar zo ver is het nog niet, waarschijnlijk is dat gerealiseerd over 2 a 5 weken)

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

S@m

Citaat van: frank2 op oktober 15, 2010, 18:59:30
Een voorzichtige eerste conclusie waar wij beiden het over eens waren: de Cones doen behoorlijk veel en zullen in veel heel veel sets zorgen voor een "rust" in de muziek. Als je het idee hebt dat je set scherp is of een beetje schreeuwt plaats de cones en het is weg.

Zo'n beetje wat Vibrapod's ook doen..?

Snowmaster

Citaat van: S@m op oktober 15, 2010, 19:03:13
Zo'n beetje wat Vibrapod's ook doen..?

Nee, anders.
Cones en Ceraballs zijn van een hard materiaal. Dat heeft een andere invloed op de weergave dan het "zachtere" materiaal van Vibrapods.
Het klinkt misschien gek, maar een set die op glas staat, klinkt naar glas, een set op metaal naar metaal en een set op rubber klinkt naar rubber.  
Dit moet je niet te letterlijk nemen, maar je hoort in het klankbeeld de eigenschappen van deze materialen.
Zelf ben ik een voorstander van harde materialen. Doorgaans doen deze het goed in combinatie met hout (liefst dik hout)

@Frank : .....2 weken???? Dan trakteer ik op gebak !   :D :D :D

frank2

dan mag ik vanaf nu wel elke dag naar Karel gaan bellen......

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op oktober 15, 2010, 18:59:30
Inderdaad hebben wij vandaag uitgebreid de CA cones getest in mijn stereo set welke staat op massief beuken planken van 4 cm dik.
Wij hebben dit gedaan met de Ceraballs welke Snowmaster had meegenomen.
Een review komt nog wel, maar de cones zijn inderdaad goed, 2 stel cones (onder cd en voorversterker) doet nog meer. (dat is trouwens ook zo bij ceraballs)

Wel weet ik nu ondertussen wel dat ceraballs en cones verschillend zijn van elkaar en ik denk dat in veel sets de cones voldoende zijn, ikzelf zal waarschijnlijk voor ceraballs en cones gaan....... ook weet ik ondertussen dat als alles op de juiste manier geplaatst is, paar kleine dingen in de meterkast, furutech zekeringen in de versterkers ceraballs en cones onder de apparaten ik hier thuis een sound gecreëerd heb die bij een eerste luistertest verbazing zal opwekken, er zal dan een zeer vloeiend, duidelijke definitie en grote dynamiek bij elkaar verenigd zijn waardoor er een grote natuurlijke flow ontstaat die zorgt voor kippevel en een heerlijk ontspannende sound zal opleveren. (maar zo ver is het nog niet, waarschijnlijk is dat gerealiseerd over 2 a 5 weken)

Kan je nagaan wat de plates nog doen ;).
Heb je die stiekum niet meegenomen bij Rogier? ;D

frank2

nee de plates niet meegenomen, ben bang dat ze te goed zijn en ik vind 625 euro gewoon teveel geld... en als ik eenmaal iets goeds heb gehoord, dan wil ik het ook graag hebben..... en ik heb mijn vrouw beloofd dat ik dit jaar geen grote uitgaven meer doe op stereo gebied....

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op oktober 15, 2010, 19:33:16
nee de plates niet meegenomen, ben bang dat ze te goed zijn en ik vind 625 euro gewoon teveel geld... en als ik eenmaal iets goeds heb gehoord, dan wil ik het ook graag hebben..... en ik heb mijn vrouw beloofd dat ik dit jaar geen grote uitgaven meer doe op stereo gebied....

Als je ze hebt gehoord, dan vind de  625 ineens niet zoveel meer...
Het was niet voor niks dat het zo goed klonk bij Crusade! ;D

Snowmaster

Citaat van: Peerless Monster op oktober 15, 2010, 19:34:00
Als je ze hebt gehoord, dan vind de  625 ineens niet zoveel meer...
Het was niet voor niks dat het zo goed klonk bij Crusade! ;D

Crusade Audio heeft mij al overtuigd van zijn kwaliteiten.
Ze leveren materialen die de aandacht van de audioliefhebber verdienen !

Peerless Monster

Citaat van: Snowmaster op oktober 15, 2010, 19:58:51
Crusade Audio heeft mij al overtuigd van zijn kwaliteiten.
Ze leveren materialen die de aandacht van de audioliefhebber verdienen !

Jij als top tweaker zal dat kunnen beamen inderdaad ;).
Nee Rogier heeft kennis van zaken. Die kan echt hele mooie dingen maken, maar nog mooier laten klinken.

frank2

ben het volledig met je eens, die man leeft voor muziek. Ik was niet voor niets onder de indruk van zijn speakers.
En als ik nu luister naar de muziek met ca cones dat maakt echt een behoorlijk verschil, ook mijn vrouw beaamde dat.

Maximus_Aurelius

Citaat van: frank2 op oktober 15, 2010, 19:33:16

1 Januari is het heel snel ;) :D
🎶🎶🎶
Muziek is kunst, kunst moet voor iedereen bereikbaar zijn, anders is het elitair!!

🎶🎶🎶

solitaire

Citaat van: Peerless Monster op oktober 15, 2010, 19:29:26
Kan je nagaan wat de plates nog doen ;).
Heb je die stiekum niet meegenomen bij Rogier? ;D

De Cones bevallen me idd. goed (het is een uitzondering dat ik test-setjes niet weer van de hand doe, sterker, dat ik nu zelfs Cones bij bestelde !), en zijn voor de prijs imo. uitzonderlijk. :worship:

Dat de Plates beter zouden zijn was (voor de richtinggevende pre-reviews/posts) imo. geen vast gegeven. Het nadeel van shelves/plates boven voetjes is dat het extra materiaal voor een grotere kleuring kan gaan zorgen. Nou heeft eigenlijk iedere 'laag' tussen apparaat en ondergrond een invloed op de weergave, echter persoonlijk zoek ik naar die die de expressie van de set maximaal laten uitkomen / de set optimaal laten presteren (daarin ligt kwa 'testen' het lastige), en niet in het (ont-)kleuren ervan (dan zou het 'testen' puur het zoeken naar de gewenste kleur inhouden). Het extra materiaal en daarmee de kans extra de weergave te beïnvloeden is voor mij persoonlijk een aandachtspunt. Natuurlijk bieden op sich de Plates meer dan de Cones in de zin dat ze een stralingsbeïnvloedende laag hebben ...

Wolf

S@m

Mijn ervaring met de CA plates is dat ze absoluut niet kleuren. De instrumenten en vocalen komen losser van elkaar te staan en zijn beter op het 'podium' te plaatsen (kwa beeldvorming).

solitaire

Punt blijft ... wat als er minder materiaal was gebruikt ... Het massa-aspect in toepassingen als deze heeft invloed ... maar keramiek + 'afscherming' is maar beperkt aan massa gebonden ... Dat de Plates goed klinken is fantastisch (door hetzelfde brein uitgepoept als de Cones, dus echt zorgen maken deed ik niet) ... maar voor mij blijft die vraag hangen ...

eigenwijs en geen luisterervaring met de Plates ... wie ben ik :D

Wolf

S@m

Citaat van: solitaire op oktober 16, 2010, 19:20:49
eigenwijs en geen luisterervaring met de Plates ... wie ben ik

Iemand met toch wel wat ervaring lijkt me. Maar, je hebt gelijk...zelf proberen en je eigen belevenis is waar het uiteindelijk om draait.

Edit, excuses voor de 'vervuiling' Frank... ;)

solitaire

Zeker, vaak is het idd. subtiel, al hoewel ik nog steeds regelmatig in situaties met open mond zit (maar regelmatig ook met de mond vol tanden sta, want eea. laat zich nog steeds slecht voorspellen/inschatten). Na de luidspreker/luisterruimte match en de luidspreker/versterker match is denk ik de akoestiek an sich het meest effectief te verbeteren. Maar in alles is onze hobby toch all about nuances and subtilities ... (en alles goed gedaan is dit alles bijeen zeker niet subtiel).

Wolf

frank2

Ik heb een MINI review geschreven over de CA Cones en deze geplaatst bij hardware reviews sectie; hierbij het gehele verhaal in mijn topic:

Zoals eerder geschreven mocht ik van Rogier de eigenaar van Crusade Audio 2 stel CA Cones lenen voor een test/review.
Omdat ik bezig ben met onderzetters om het plat uit te drukken vond ik dit zeer prettig vooral omdat elders al iets geschreven is over de CA Cones wat behoorlijk positief was.
Nadat ik een half uur met Rogier had gepraat en had geluisterd naar zijn echt goede speakers kreeg ik de CA cones mee. Die man is echt gepassioneerd over zijn producten.!

Afgelopen vrijdag kreeg ik ook de ceraballs te leen van Snowmaster en konden wij ze gaan beoordelen.
Wij hebben dat gedaan op mijn set (Oppo+TUC upgrade, belles voor en eindversterker, Usher speakers de BE10, stroomkabels pink faun, blok furutech 609 en een aparte audiogroep met de groef zekering) De gehele set staat op zware massieve planken van 4 cm dik beukenhout. Uit ervaring weet ik ondertussen dat elke verandering hoe klein ook meteen hoorbaar is.

Wij zijn beidden gaan luisteren naar diverse soorten cd's die wij beiden erg goed kenden zoals Dire straits, alison krauss e.d.

Ik ben begonnen met 1 stel CA Cones onder de Oppo cd speler te zetten, verder stond alle andere aparatuur op de dikke planken.
Het effect wat ik meteen hoorde loog er niet om, dit was absoluut niet meer subtiel dit effect was meer dan duidelijk hoorbaar. Er kwam een enorme rust in de muziek, de muziek werd helderder het hoog sprankelender maar vooral zuiver, geen schreeuwigheid of wat dan ook, zuiver, helder rust. Dit bleef consequent zo bij alle muziek. Daarna onder de voorversterker ook cd CA Cones geplaatst, dat resulteerde in meer dynamiek zonder dat er verder wat veranderde. Deze CA Cones zorgen voor een rust, meer detaillering en niet te vergeten een zekere flow van de muziek waardoor je opeens uren naar de muziek kunt luisteren. Oh en niet te vergeten het geluidsbeeld wordt iets breder. Wel viel me ook iets op wat ik minder prettig vond; de klankkleur werd is anders, bij een trompet hoor je duidelijk de trompet maar de klankkleur rond om de trompet, de warmte, het volle is aanmerkelijk minder, het is alsof de cones het middengebied een beetje "opschonen".

Daarna was het de beurt aan de Ceraballs:
Deze doen geheel iets anders met het geluid, het lijkt alsof er niet veel veranderd, maar er komt diepte, gelaagdheid in het geluid, meer detaillering, het beeld qua breedte blijft ongeveer gelijk. Als je dan nog een stel ceraballs onder de voorversterker zet krijg je ook meer rust in het beeld en nog meer diepte, gelaagdheid, met een grote dynamiek.
Bij deze ceraballs was er duidelijk wel een warmte rondom de trompet.

De prijzen voor beide producten liggen echter wel mijlenver uit elkaar. CA Cones 31,= euro en Ceraballs 134,= euro.

In mijn set wordt het in ieder geval een combinatie van beiden.

In vele sets hier op het forum ben ik ervan overtuigd dat de CA Cones een zeer positieve uitwerking zullen hebben, en aangezien ze haast niets kosten zou ik ze zeker uitproberen. Ze zijn te bestellen bij Peter van Hifi supply. (Crusade audio is een importeur en levert vlgs mij niet rechtstreeks aan klanten)

Misschien wil snowmaster nog wat aanvullen....

Snowmaster

Snowmaster wil best wel iets aanvullen  ;).
Het lastige van dit soort luistersessies is altijd de persoonlijke beleving en woordkeuze.  
Het leuke van luisteren samen met Frank is dat wij tot nu toe altijd tot dezelfde conclusie komen, maar ook andere woorden kiezen.
Ik zou zelf de Cones niet als sprankelender betitelen. De Cones doen het geluid inderdaad goed, maar bedekken ook een deel van de weergave met de "mantel der liefde".  Ze voegen iets toe dat ik juist als warmte wil betitelen en halen hardheid en onrust weg. Helaas zal dit ook vaak definitie weghalen. Het geluid wordt meer smooth. De sound wordt hierdoor zeer relaxed en aangenaam.
Als ik het woord commerciëler gebruik dan doe ik de Cones te kort, maar de meeste luisteraars zullen de Cones als erg aangenaam ervaren. Onder veel sets zullen ze het erg goed doen.

De Ceraballs zijn kritischer. Ceraballs leggen namelijk ook zwakke schakels bloot en dat vindt niet iedereen prettig.
Ook zullen ze het niet met elke ondergrond even goed doen. Plexiglass bv. van een platenspeler of ondergrond kan too much worden.
Als je geconfronteerd wordt met zwakke schakels zal het voor menigeen lastig worden om te kunnen onderscheiden of het geluid verbetert is en dat een zwakke schakel hoorbaar is geworden of dat het gewoon slechter klinkt.
Velen komen dan tot de conclusie dat de Ceraballs slechter klinken. Na de Cones zal menigeen deze conclusie trekken.
De Ceraballs kunnen echter meer definitie, dynamiek en ruimtelijkheid aan het geluid geven. Als er echter ergens hardheid of metaligheid in de sound zit, dan wordt je daarmee bikkelhard geconfronteerd en zul je op zoek moeten naar de oorzaak.
Want de Ceraball geeft de trompet zijn natuurlijkheid terug, hij zal je als trompet dynamisch tegemoet komen en duidelijker in de ruimte geplaatst worden dan de Cones dit kunnen. Tevens zul je misschien ook de zwakke schakels in je keten beter gaan horen en dus weer aan het werk moeten omdat je hoort dat je set nog meer kan.

Met de Cones lig je dan al met een glas wijn in de hand op de bank......genietend van een relaxte smooth sound.
Het is dus ook belangrijk wat je wilt en wat beter bij jezelf of je set past. De Cones verdienen in ieder geval de aandacht van elke liefhebber en voor dit geld ben ik nog geen betere voetjes tegengekomen.