Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

scrutinizer

Hoi Frank

Ik denk dat ik verschillende ruimten door elkaar haal, vandaar de edit :).....dacht dat dit een open boekenkast en cd rack was geweest.
Wat betreft deze pijpenla rechts achter jou luisterpositie, zou ik toch serieuzer nemen.
En de invloed van de openhaard is snel gecheckt ;)

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

frank2

achter de bank rechts zit meteen een glazen schuifdeur.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

scrutinizer

Citaat van: frank2 op september  6, 2007, 18:44:14
achter de bank rechts zit meteen een glazen schuifdeur.
Het is maar hoe je er na wilt kijken, rechts achter je, zittend vanuit jouw luisterpositie gezien. ???
Succes.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

frank2

Vandaag even wezen informeren wat een goed stuk vloerbedekking+ ondervloerbedekking welke aan elkaar zijn gemaakt kost: € 575,= (max.) voor een vloerbedekking van 3,10 x 2.95 meter (zeer geluidsdempend)

Morgen ga ik op de laatste foto te zien, even een oud vloerkleed van wol leggen want zoals hierboven beschreven denk ik ook dat dat veel scheelt. Als je nu in huis praat of kucht hoor je de echo.

Dus: 1 nieuw vloerkleed voor de woonkamer (mag van mijn vrouw,na zware discussies als onzin geld weggooien, zet er een muur tussen e.d.)
De berber van de woonkamer verhuizen naar de zijkant waar nu de plant staat.

Dan stopt het verder wil ik zeer zeker voorlopig niets doen, geld is op en ik wil wat rust op audiogebeied creeren.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

advr

Genieten van muziek is het belangrijkste Frank ;D ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

frank2

Ja dat ben ik volledig met je eens. Ik heb vandaag de kamer "volgelegd" met tapijten en tuinkussens om te kijken of de akoestiek zou verbeteren. En dat deed ie. Maar ik blijf iets horen in de hoog midtonen zoals bij dire straits aanzetten van de gitaren, dat is dynamiekrijk en daar "knalt" het naar mij idee te hard.

Ik doe dus nog even niets, maar de akoestiek is niet perfect, wel wil ik even gaan kijken of een andere eindtrap mijn euvel kan verhelpen wat ik ervaar. (even een testje doen en een eintrap bij wenw halen)
We zitten hier op een hoog nivo maar dan wil ik net dat beetje waar ik mij aan stoor ook weg hebben, tsja perfectionisme?
Verder klinkt alles mooi strak, ruimtelijk en dynamisch en ben ik erg tevree.

dre73

als jij nou bij mij dat beetje wat niet klant komt halen,neem ik jouw knal mee ;D
dan moet het allemaal goed komen ;)
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

advr

Citaat van: frank2 op september  9, 2007, 16:31:36
Ja dat ben ik volledig met je eens. Ik heb vandaag de kamer "volgelegd" met tapijten en tuinkussens om te kijken of de akoestiek zou verbeteren. En dat deed ie. Maar ik blijf iets horen in de hoog midtonen zoals bij dire straits aanzetten van de gitaren, dat is dynamiekrijk en daar "knalt" het naar mij idee te hard.

waarschijnlijk ga je die scherpte met kleden niet weghalen. het kan ook gewoon de opname zijn. ik vond die opname ook scherp maar bij de andere cd's had ik dat helemaal niet meer.  8)
ik zal hem eens hier ook draaien. kijken wat ik hier hoor.

zorg dat je niet beland in het eeuwig tunen. daar is het leven veel te kort en mooi voor ;D ;D
het genieten gaat dan verdwijnen en da's ontzettend jammer met een set die alles prachtig laat horen.
het zijn gewoon de dire straits die je op het verkeerde pad brengen ;D ;D

Ad.
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

frank2

Ha Ad, nee ik ga zeker niet eeuwig tunen, daar heb ik absoluut geen zin in, maar sinds ik dit nieuwe rack heb, die een zeer positieve indruk qua beaty en geluid bij mij achterlaat, hebben de speakers ook en stuk meer ruimte gekregen. De scherpte waar jij aan refereert is er niet meer, sinds dit rack er staat. Maar wat er wel is is een soort geluid wat overigens alleen optreed als alles op een behoorlijk hard volume staat te draaien, dit soort geluid zoals klarinet of trompet of uithalen van sarah brightman, klinken erg hard, niet scherp, nee gewoon hard, nu hoort dit misschien wel zo te klinken maar ik vind het minder.
Vandaag toevallig op de markt in Hengelo het muziekschool orkest aangehoord, ook hard en ja hoor precies hetzelfde ook die harde klanken van trompet e.d.
Misschien ben ik aan het doordraven.......komt wel vaker bij mij voor......
dus nu even een pas op de plaats en gewoon voor je iets koopt eerst verder kijken, ik heb ooit bij W&W een hele mooie versterker beluisterd (eindtrap) Belles heet dat merk, die wilde ik gewoon hier even achterzetten en kijken wat dat doet, Dit merk heeft ook een iets kleinere uitvoering die dezelfde prijs als de Marsh versterker heeft, zou een kwestie van omruilen moeten zijn...of iets bijbetalen.
Maar als deze eindtrap al mijn kleine irritaties oplost tsja....

advr

Hoi Frank,

je bent zo fanatiek dat ik even dacht dat je de muziek vergeten was.  ;D

het zal zeker weer lekkerder klinken bij jou en ik kan me die hardheid wel indenken, ik vind dat ook niet lekker. in het echt heb je het soms ook als er te hard gespeeld wordt, daar doe je niets aan maar thuis kun je daar natuurlijk wel iets aan doen.
het merk versterker ken ik niet. misschien kun je ook eens een Accuphase aindblok proberen die zijn ook iets zachter maar hebben wel een authoriteit om je ushers in bedwang te houden. prijzen ken ik daar niet van.
gelukkig kan je eens wat uitprober bij wenw da's lekker.
je kunt ook proberen niet te hard te blazen.....

succes met je laatste lootjes...

ad.

frank2

dankje Ad,

Ik weet dat ik er bijna ben, alhoewel er nog genoeg te verbeteren valt maar dat heeft geen haast, (akoestiek, demping>grote vloermat) heb net even lekker naar jazz zitten luisteren, diana krall, niet te hard en dan klinkt het (bijna) hemels.
Belles is inderdaad een onbekend merk, maar ik heb het eenmaal gehoord en dat heeft een grote indruk bij mij achtergelaten, was destijds echter te duur voor me, maar nu zit ik al op een eindtrap van 4000 euro dus ik zit al hoog in de boom. Kijkend bij de duitse importeur blijkt na zoeken dat de reference A150 hetzelfde kost.

frank2

Vandaag even contact gehad met w&w, zij hebbende Belles 150A reference en de 350 allebei binnen. Dus ik kan vanavond voor een paar dagen de 150 wel lenen, kan ik in ieder geval even luisteren of het uberhaupt wat is of niet. De 350 (de grotere broer) kan ik wel langer lenen, maar de 150 was eigenlijk al besproken.
Wordt morgen avond weer intressant..... we keep on moving to a point of no return, then we are spoiled of blesd.

chansig

Citaat van: frank2 op september  8, 2007, 16:17:02

Dan stopt het verder wil ik zeer zeker voorlopig niets doen, geld is op en ik wil wat rust op audiogebeied creeren.

Geklukkig is er niets veranderlijker dan een mens.. ;D

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

advr

frank2

De Belles 150A Reference (google ze zijn getest) is binnen en de eerste indrukken zijn veelbelovend.
Wel ga ik voor ik iets ga aanschaffen ook eerst een voorversterker proberen omdat W&W ervan overtuigd is dat mijn probleem hoofzakelijk door de VV veroorzaakt wordt.
Maar ik heb de Marsh A400 afgekoppeld en de Belles aangesloten, deze heeft aanzienlijk minder vermogen dan de A400 (Belles 2x 250W, Marsh: 2x 400 W bij 4 ohm) toch presteert deze EV erg goed, het eerste wat opkomt schoon geluid, diep laag en brilliant hoog maar vooral erg strak, meer definitie en detail. (tov de marsh) Ik zou het willen vergelijken als volgt een franse auto en een duitse (marsh>Belles)
nadeel: iets meer helderheid wat ik niet hoef. (Karel heeft mij ook al een paar keer gezegd neem een buizen VV of de Marsh VV met 2 buizen, die ga ik ook nog beluisteren)

verdere conclusies volgen nog...

advr

hiha, Frank gaat aan de buis, da's goed nieuws ;D ;D

Grapje natuurlijk. Ben wel benieuwd waar je uiteindelijk op uit komt.

Veel plezier met luisteren en voor Anita, sterkte !! 8) 8)

frank2

Verdere conclusies:
Ik heb net een uur lang diverse soorten muziek beluisterd, klassiek, dian krall, sarah brightman enz. Zoals hierboven al geschreven: schoon geluid maar wel warm, enorme definitie, detaillering en strak geluid. De Marsh gaat in sommige opzichten verder, het is bij Marsh nog dynamischer, of zoals Rens ooit zei theatraler en dat is zo, maar daardoor krijg je bij felle uithalen in zang en muziek soms teveel waardoor je een soort galm krijgt, is moeilijk uit te leggen maar dat heeft als effect dat het natetterd in je oren, nb geen scherpte of hoog maar als een soort gong, dat tettert ook in je oren.
De Belles geeft alles iets rustiger weer maar gedetailleerd en met een lekkere dynamiek. Ook is deze versterker in staat om slecht opgenomen cd's fatsoenlijk weer te geven. Bij de uithalen waar je bij Marsh de volume terugdraait krijg je een schoon geluid soms hoor je dan hetzelfde als bij de Marsh alleen is het hier op een schaal van 1 tot 10, ongeveer een 2 ipv een 9 bij Marsh.

Maw: een enorm fijne versterker die als je er langer naar gaat luisteren gewoon erg lekker klinkt, die er tevens voor zorgt dat ik mijn huis niet hoef vol te leggen met kleden, hoewel 1 kleed erbij duidelijk zou bijdragen tot nog meer luisterplezier. En tevens is dit hoogst waarschijnlijk de goedkoopste aanschaf omdat beide versterkers even duur zijn op een 200 euro na.

Maar ik wil eerst eens de Marsh VV met tubes proberen, en een ander merk VV voor ik iets beslis, vrijdag a.s. krijg ik 2 VV naar huis mee en dan gaat de Marsh EV het werk weer opknappen, ben benieuwd of een andere VV ook dit geluid voor elkaar krijgt...
@Ad: anita heeft er geen problemen mee ze vlugt naar boven en laat mij maar begaan. ;D

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op september 11, 2007, 19:21:02
Verdere conclusies:
Ik heb net een uur lang diverse soorten muziek beluisterd, klassiek, dian krall, sarah brightman enz. Zoals hierboven al geschreven: schoon geluid maar wel warm, enorme definitie, detaillering en strak geluid. De Marsh gaat in sommige opzichten verder, het is bij Marsh nog dynamischer, of zoals Rens ooit zei theatraler en dat is zo, maar daardoor krijg je bij felle uithalen in zang en muziek soms teveel waardoor je een soort galm krijgt, is moeilijk uit te leggen maar dat heeft als effect dat het natetterd in je oren, nb geen scherpte of hoog maar als een soort gong, dat tettert ook in je oren.
De Belles geeft alles iets rustiger weer maar gedetailleerd en met een lekkere dynamiek. Ook is deze versterker in staat om slecht opgenomen cd's fatsoenlijk weer te geven. Bij de uithalen waar je bij Marsh de volume terugdraait krijg je een schoon geluid soms hoor je dan hetzelfde als bij de Marsh alleen is het hier op een schaal van 1 tot 10, ongeveer een 2 ipv een 9 bij Marsh.

Maw: een enorm fijne versterker die als je er langer naar gaat luisteren gewoon erg lekker klinkt, die er tevens voor zorgt dat ik mijn huis niet hoef vol te leggen met kleden, hoewel 1 kleed erbij duidelijk zou bijdragen tot nog meer luisterplezier. En tevens is dit hoogst waarschijnlijk de goedkoopste aanschaf omdat beide versterkers even duur zijn op een 200 euro na.

Maar ik wil eerst eens de Marsh VV met tubes proberen, en een ander merk VV voor ik iets beslis, vrijdag a.s. krijg ik 2 VV naar huis mee en dan gaat de Marsh EV het werk weer opknappen, ben benieuwd of een andere VV ook dit geluid voor elkaar krijgt...
@Ad: anita heeft er geen problemen mee ze vlugt naar boven en laat mij maar begaan. ;D

Foto's!!! ;D ;D ;D
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

frank2

Hierbij een foto van de eindversterker, een juweeltje en een foto van een tijdelijke pre amp ook van Belles om te kijken hoe mijn VV presteert. Deze zal het echter nooit worden want het is mij te duur (5300 euro)

frank2

Zo net een uur een vergelijking gedaan, wat een verschillen wij praten hier niet over nuances maar over echt duidelijk hoorbare verschillen die iedereen meteen hoort.
Eerst de gehele combinatie Belles: magnifiek, een enorme rust in het beeld een plaatsing die ik nog nooit zo mooi gehoord heb, de weergave van de muziek ongeloofelijk zo mooi; de Belles EV plaatst muziek naar voren en naar achteren waardoor je veel diepte in het beeld krijgt, zoals bij een klassiek concert goed te horen is, violen links achter enz. maar dan ook nog met een enorme zuiverheid. Ja deze combi is echt goed. Dat hoorde ik al meteen toen de VV marsh verwisselt werd met de VV Belles. Natuurlijk er zit een 2300 euro prijsverschil in en dat hoor je maar daarnaast die loepzuiverheid en dan te bedenken sarah brightman/luna nr 2 eindelijk eens mooi klinkend geen extra hoog meer maar zuiver geen harde klanken en een enorme diepe bas die ik ook nog nooit gehoord had, de Marsh doet het niet zo diep. Ook hoorde ik kleine dingen in het geluid die ik nog nooit waargenomen heb, echt ik ben onder de indruk. Karel had mij steeds gezegd de VV is de zwakste schakel, ja en nee is daarop het antwoord. Ook de Marsh VV klonk bijna zeer goed op de Belles.
Maar daarna heb ik (ik kon immers natuurlijk niet wachten) de VV Belles op de EV Marsh aangesloten.
WOW, daar ging een wereld voor mij open IN NEGATIEVE ZIN!!!!
Wat de Marsh doet is alles op de voorgrond plaatsen en bij dynamische stukken knallen we nog wat harder zo zou ik het omschrijven, weg diepte, weg fijngevoeligheid, gewoon bij wijze van bruut geweld. Let wel in verhouding tot de Belles. Het is duidelijk een ander geluid wat veel zeer veel bijdraagt in wat ik eerder schreef die hardheid van klanken e.d. Sarah klinkt weer dynamisch, soms met iets harde klanken.

Ik heb wel weer gauw de Belles aangesloten.
W&W wilde mij ook nog een Marsh met tubes laten horen, ik denk dat dat op het tweede plan komt ik wil het wel horen maar in combinatie met de Belles.
De Marsh EV gaat weg das voor mij wel duidelijk, dan als er weer geld is ga ik de VV nog eens beluisteren, er is ook nog een goedkopere VV van Belles die betaalbaar is.

Is de Marsh dan zo'n slechte versterker?
Nee het is gewoon goed spul en als je een speaker hebt die erg rustig klankkarakter heeft zal hij die speaker zeer goed aansturen en gaat het zingen, maar Usher is al een speaker met pit, daar hoef je niet nog een extra pittige versterker tegenover te zetten. Helaas heb ik dat destijds niet vernomen en heb ik te weinig EV's beluisterd, de enige fout die ik tot nu toe gemaakt heb.

Audiofiel

Heel herkenbaar, je verhaal Frank. Het was mijn (en Rens zijn) verwachting dat een andere (eind)versterker een hoop zou verbeteren aan het geluid. Ik ben blij dat je het hebt kunnen uitproberen. Naar mijn idee was bij onze luistersessie toen al de eindversterker eerder de zwakste schakel, of anders in ieder geval de Marsh-combinatie.

Het is vaak een huwelijk van componenten en uiteindelijk wil je niet alleen iets dat indrukwekkend klinkt, maar liever iets dat je weet te verbazen door een gebrek aan opdringerigheid en toch meer betrokken te raken bij de muziek. En versterkers verschillen daarin gewoon enorm veel! :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

frank2

Ik kan alleen beamen wat je schrijft. Wel voeg ik eraan toe dat als je de Marsh VV ook vervangt het geluid aanmerkelijk verdiept en er blijft een grote dynamiek maar op een fijngevoelige manier tov de Marsh EV.

advr

Prachtig om te lezen Frank.  8)
Ik ga ook eens meer over de Belles lezen ;D

Dan moet ik over een tijdje toch weer eens komen om te luisteren echter kan dat nog wel even gaan duren :P

Veel plezier de komende tijd met je nieuwe EV.

Ad.

Peerless Monster

Citaat van: Audiofiel op september 12, 2007, 20:41:43
Heel herkenbaar, je verhaal Frank. Het was mijn (en Rens zijn) verwachting dat een andere (eind)versterker een hoop zou verbeteren aan het geluid. Ik ben blij dat je het hebt kunnen uitproberen. Naar mijn idee was bij onze luistersessie toen al de eindversterker eerder de zwakste schakel, of anders in ieder geval de Marsh-combinatie.

Het is vaak een huwelijk van componenten en uiteindelijk wil je niet alleen iets dat indrukwekkend klinkt, maar liever iets dat je weet te verbazen door een gebrek aan opdringerigheid en toch meer betrokken te raken bij de muziek. En versterkers verschillen daarin gewoon enorm veel! :D

Verdorie moeten we weer langskomen om te luisteren ;D ;D ;D

Maar Frank, ik vind het echt top dat je het aangedurft hebt om verder te kijken dan de Marsh en dat je zo lyrisch bent over het huwelijk... Leuk man!! Ik ben nu flink nieuwsgierig geworden...
En bedankt natuurlijk voor de top foto's!
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Peerless Monster

Citaat van: advr op september 12, 2007, 22:55:14
Prachtig om te lezen Frank.  8)
Ik ga ook eens meer over de Belles lezen ;D

Dan moet ik over een tijdje toch weer eens komen om te luisteren echter kan dat nog wel even gaan duren :P

Veel plezier de komende tijd met je nieuwe EV.

Ad.

Ad, ff off topic Ik vernam (ergens in een ander topic) dat je ook aan het orienteren was naar andere speakers.
Ik weet niet of je de Pioneers van Raphie kent, maar die zou ik zeker meenemen in je zoektocht.
Ik denk wel jou ding namelijk.