Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

vanzomereng, John Wx en 8 gasten bekijken dit topic.

R

Kingpin

Dat ziet er goed uit, past ook mooi bij het geheel !
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

chansig

ziet er goed uit...morgen spierpijn ???

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Stefan S.

Sow, dat is snel gegaan zeg  :o.

Persoonlijk zou ik voor een andere indeling gaan. Ik zou bijvoorbeeld de Marsh voor- en eindversterker onder elkaar zetten. Beetje kleur bij kleur selecteren anders oogt het zo onoverzichtelijk  ;D

TheSpeedSkater

Snel gedaan! Altijd handig zo'n buurman. :)
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Driven2Shine

Het is erg mooi geworden Frank.
En dat met een paar platen hout van ikea.

Mocht ik nog eens gaan zelfbouwen ga ik hier ook zeker over nadenken.

frank2

Citaat van: chansig op september  1, 2007, 21:37:41
ziet er goed uit...morgen spierpijn ???

ben bang dat ik daar wel last van krijg, al moet ikz eggen dat m'n buurman echt veel gedaan heeft.

ivm bekabeling is VV en EV boven elkaar zetten geen optie, alle draden zitten nu in de kast, anders moeten ze buiten om de kast.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Deleted member

Mooi Frank, en je hebt dit idd. errrrrg snel voor mekaar gekregen! Feli!  :)

frank2

Bijgevoegd nog 2 foto's nu met helder daglicht, en ja ik sta er weer op.

Het geluid bevalt tot nu toe goed, na deze ochtend 2 uur te hebben geluisterd valt op dat de volumeknop weer omhoog kan zonder dat het geluid gaat galmen of gaat schreeuwen. Wel weet ik dat in de akoestiek nog meer winst te halen valt, maar dat pak ik op een later tijdstip wel eens aan; het valt alleen op als de volumeknop filnk over een kwart gaat, en zo hard luister ik eigenlijk nooit.
De muziek klinkt heel natuurlijk met een mooie diepe zware bas, zuiver geluid maar niet te zuiver zodat het analytisch klinkt, wel ietwat warm wat lekker ontspannend is.
Ik ben tevree. ;D
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op september  1, 2007, 20:52:46
Vandaag begonnen om half 10, met het boren en frezen van de balkjes bij de buurman. Daarna deuveltjes in de blakjes aan een zijde deze vastlijmen plaat erop door de plaat heen gaatje boren, schroef erin en natuurlijk alles goed berekenen en aftekenen. Rond 5 uur was het rack klaar, na het eten weer verder gegaan. Stereo afbreken, plaatsen en weer opbouwen. Rond 20.00 uur kon ik de eerste klanken horen van de cd speler, alles had weer een half uur ondertussen aangestaan en was op temperatuur.

De eerste indrukken; geen magnetic floaters er meer onder, geen scherpte maar alsof je een buizenversterker opeens hebt (niet helemaal) maar dat geluid krijg je wel een beetje. Erg lekker.
Ben ondertussen ook wel een beetje moe aan het worden en m'n rug geeft aan, nu stoppen... ;D ;D maar dat kan ook heb alles op de plaats staan.

foto1: gaten boren met een kolomboor machine en frezen van de zijbalken
foto2: rack leeg
foto3: alles op z'n plaats

foto 3 zal ik morgen nogmaals nemen het was al donker aan het worden

Cool Frank!!
Lekker robuust. Daar hou ik wel van.
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op september  2, 2007, 10:50:17
Het geluid bevalt tot nu toe goed, na deze ochtend 2 uur te hebben geluisterd valt op dat de volumeknop weer omhoog kan zonder dat het geluid gaat galmen of gaat schreeuwen.

Dan heb je het goed gedaan, als dat het gevolg is.
Dat merkte ik ook met de Finite.
Wat nog gaver zal zijn is een stroomregenerator.
Dan is het effect nog groter en komt er nog meer rust in je set...

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

frank2

thanks rens, het mooiste is dat het geluid positief door een rack wordt beinvloed en dat het totaal 201 euro heeft gekost en wat burenhulp.

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op september  2, 2007, 10:55:30
thanks rens, het mooiste is dat het geluid positief door een rack wordt beinvloed en dat het totaal 201 euro heeft gekost en wat burenhulp.

Goede morgen Frank.

Dat is echt geen geld zeg!
Maar het zijn ook stevige planken.
Het is tegenwoordig ideaal hoe ze dat kunnen maken.
Het zijn eigenlijk allemaal kleine balkjes waar ze groeven in frezen en ze zo in elkaar lijmen.
Dat heeft het voordeel dat de plank kaarsrecht blijft.
Ik heb ze ook gebruikt in mijn RD Kenius project, die ik nog altijd moet finishen.
(het begin wordt weer gemaakt over 3 weken aan de tweede speaker)...

En ik moet zeggen dat je wel resoluut bent.
Kom laat ik een rack maken in een dag tijd ;).
Gewoon doen in plaats er van over te praten.
Ik vind hem wel wat weg hebben van zo'n Finite zo van voren gezien.
Alleen heb je dan geen aluminium staanders, maar ook van hout.

advr

Super mooi Frank, de TV staat ook mooi naar achteren ;D

Altijd handig zo'n buurman, mijn rack is ook door een buurman gemaakt 8)

Veel plezier met je rack, weer een mooi stapje vooruit voor weinig geld, dat zijn de upgrades die je moet hebben O0

Ad.
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

frank2

Als allerlaatste wil ik nu gaan proberen om de akoestiek te gaan verbeteren. De speakers zijn gevuld met 50%, ze staan op de juiste plaats symetrisch en de luisterplek is conform geldende regels 1,5x verder.
Het audiorack is van berkenhout geldende als goed voor geluid. De apparatuur is (voor mij) oke en de kabels zijn al meer dan duur genoeg en zijn alle van hetzelfde merk (VD)

Het enige waar tot nu toe geen aandacht (of bijna niet) aan is besteed is de akoestiek. En dat is eigenlijk wel het belangrijkste. Bij harde volumes hoor je dingen die je eigenlijk niet wilt horen want dan blijkt de akoestiek van mijn kamer/luisterruimte toch voor problemen te zorgen.
Let wel: alles klinkt zoals het zou moeten klinken geen basproblemen of hoogproblemen maar bij hoge volumes krijg je versmering van het geluid. Dit heb ik net eens uitgeprobeerd; ik heb enkele mirrorpoints opgezocht en die zitten naast de TV aan beide kanten en ter hoogte van de openhaard en aan de aandere kant bij de ramen.. Daar heb ik de twee naast de tv even een tuinkussen tegen de muur gezet en toen hetzelfde stukje muziek nogmaals gespeeld. De versmering was opeens een stuk minder, het geluid werd "rustiger" minder rommelig.

Even een overzicht van de kamer, zijn oudere foto's maar het gaat nu even om de kamer

frank2

De vraag is eigenlijk simpel; hoe kan ik zonder dat mijn vrouw mij eruit gooit de akoestiek verbeteren?
1 ding weet ik al wel, een ronde wollen mat naast de linkerspeaker, dat dempt.
nb: de berber is 2 x 3 meter, en verder is de vloer van plavuizen, deze liggen op beton. De wanden en het plafond zijn van gipsplaat. De wanden hebben een behang wat niet glad is maar kleine streepjes foam op zitten. Het plafond is gespoten stucwerk.

graag reacties

bartd

Hoi,
Ik zou de salontafel weghalen, deze is (naar mijn eigen ervaring) funest voor het geluidsbeeld.
Sugden ia4; Jay's audio CDT3 mkll; Denafrips pontus 2; Harbeth super HL5+; Phonodude; Lenco PTP6 met Schick arm en Ortofon SPU classic mkll E

Peerless Monster

Citaat van: bartd op september  3, 2007, 21:17:52
Hoi,
Ik zou de salontafel weghalen, deze is (naar mijn eigen ervaring) funest voor het geluidsbeeld.

Ik dacht dat de vraag "hoe kan ik zonder dat mijn vrouw mij eruit gooit de akoestiek verbeteren" simpel zou moeten zijn ;D
Maar je hebt wel gelijk.

Kijk anders ook even naar het plafond Frank.
Je hebt mooie diffusers voor aan het plafond dat zal ook heel erg schelen. Dat wordt namelijk vaak vergeten.
Die vallen ook niet zo op.

Anders vraag Thingman eens een test te doen bij je thuis en eventueel voor oplossingen.
Hij weet wel raad!!

Stefan S.

Heeft Anita al de scheidingspapieren klaarliggen  >:D

Ik ben zeer benieuwd hoe je set nu klinkt na de diverse veranderingen. Misschien leuk om binnenkort weer eens een datum te prikken. Ik vernam trouwens vanavond van Kingpin dat hij ook graag een keer je set wou beluisteren. Wellicht een minimeeting  :D

frank2

frank2

Vandaag heeft mijn vrouw besloten om de grote kast achter de bank (foto schets 4) te vervangen door een laag dressior wat aan de andere kant van de kamer stond. Een nieuwe foto volgt nog. Gelukkig had het voor zover ik kon beluisteren geen invloed op het geluid.

Ben de afgelopen 3 dagen bezig geweest met tuinkussens overal neer te leggen, nadat ik mirrorpoints had opgezocht. Bij sommige points kan ik helaas niets doen, 1 zit voor het raam de ander zit midden voor de open haard. Zoals je kunt zien heb ik een groot vloerkleed van 2 x 3 meter op de plavuizen liggen en verder is er geen demping behalve de meubelen. Vandaar dat ik mij voornamelijk bezig heb gehouden om te kijken wat een demping van een tuinkussen op verschillende locaties doet.
Nu: naast de speakers links, praktisch geen verschil wel iets maar aan de andere kant van de kamer naast de rechter speaker zit een marmeren plateau dus als ik links naast de speaker demping aanbreng ga je dat horen in de geluidsbalans. Op het marmer kun je niets leggen (zou wel kunnen maar dan wordt de vrouw  >:D >:D)
Direct aan beide kanten naast de TV zitten ook mirrorpoints, dus ook geen optie.

Vandaag heb ik de vloer voor de speakers vol gelegd met kussens, geen tegels meer vrij  en dit gaf een grote verbetering. Als test cd heb ik sarah brightman /la luna nr.2 gebruikt, deze cd barst van uithalen en drukke muziekstukken en is te hoog opgenomen dus als deze cd goed klinkt, of beter klinkt dan zal de rest van de cd's zeer goed klinken. 
Om een idee te geven ik schat een verbetering van 15%. Dit heb ik getest bij een hoog volume, natuurlijk is het niet perfect maar de uithalen van sarah kun je nu aanhoren en de muziek versmeert niet, het geheel wordt rustiger.
Dus nu moet ik op zoek naar een wollen vloerkleed van 3 x 3.10 meter wat natuurlijk niet bestaat. Die 3.10 mag ook groter zijn.
Of ik koop 2 vloerkleedjes wit, wol van ikea en leg die naast de berber, moet het wel gelijk ogen anders komt dat er niet in. (70 x 130 cm) 20 euro.

Ook kan ik de berber over dwars leggen maar dan heb ik die vloerkleedjes ook nodig.

Ga binnenkort maar eens kijken bij IKea of de kleuren hetzelfde zijn.

Opmerkingen van jullie kant blijven welkom

frank2

Huidige achtergrond achter de bank. Een van onze honden ligt op mijn luisterplaats

MartijnR

Citaat van: frank2 op september  5, 2007, 19:25:29
Huidige achtergrond achter de bank. Een van onze honden ligt op mijn luisterplaats

De hond als aanvullend vloerkleed gebruiken, heeft zo op het eerste gezicht wel wat weg van de Berber  ;D? Makkelijk toch. Zonder aanvullende kosten een groter vloerkleed. Ik weet alleen niet of de hond(en) blijven liggen.

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

scrutinizer

Hoi Frank

Aangezien de rechter luidspreker zich dichtbij de openhaard bevindt zou je van bv. Acrylaat/gehard glas
(WAF) een voorzet afsluiting maken/laten maken.(beter reflectief dan nisvorming, en wanneer openhaard niet in gebruik is d.m.v. de klep de schoorsteen afsluiten)
De annex ruimte naar ik denk de keuken geeft een langere nagalmtijd, dus geluid wat zich tijdsvertraagd
weer bij het direkt afgestraalde signaal voegt.
Probeer eens wat aan deze annexruimte te dempen, vloer/plafond en/of afschijdingswandje (keuken?)/muur.
Is deze afscheidingswand, wanneer aangestoten, resonant? Zo ja, dan ligt daar een belangrijk aandeel in de versmering bij grotere geluidsdruk.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

frank2

Nu die oude achterwand maakt in mijn beleveing niet veel uit.
De ruimte achter de bank is ongeveer 4 a 5 meter. De ruimte naast de achterwand kast is totaal 11 meter.
Ik verwacht daar niet veel versmering van.
En het probleem is dat mijn vrouw dit allemaal geheel onzin vind dus moet ik haar eerst overtuigen.
Maar dat lukt wel heeft alleen even tijd nofig.

Op dit ogenblik denk ik eraan om de berber totaan de openhaard te schuiven en er een 2e hands zelfde merk berber (ikea) er naast te leggen, dat gaat precies. Dan heb ik de ruimte in de woonkamer voldoende gedempt en zijn de ergste nagalmen weg. Nu aleen mijn vrouw nog overtuigen.