Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

blueray, AudioEnZo en 3 gasten bekijken dit topic.

twani

Citaat van: Snowmaster op maart 21, 2012, 21:07:06
Hoeveel posts is het geleden dat iemand zei: .....ik ga helemaal niets meer veranderen aan mijn set !    ;D
Dat heet Inconsistentie.....geeft niets, lijden we allemaal wel aan hier ;) No medication available yet :D

frank2

Hoewel het vandaag 22 maart 19 graden buiten was, kon ik mij er niet toe zetten om gezellig in de zon te gaan zitten. Ik wilde wat doen, nu had ik na alle stroomperikelen al langer de behoefte om te verifiëren of mijn Belles 350Areference echt een goede versterker was, of dat daar nog een toekomstige upgrade nodig zou zijn.
Ik wilde natuurlijk niet meteen gaan slepen met versterkers naar mijn eigen huis maar wilde slechts een indruk hebben of mijn EV een goede is en wat andere versterkers doen op een BE10.
En ja ik weet natuurlijk dat je voor een goed vergelijk dat thuis moet doen, maar voor een indruk te krijgen kan dat ook wel elders.
Dat elders was natuurlijk in mijn geval, hoe kan het ook anders W&W Audio in enschede. Na een telefoontje wist ik voldoende, ze hadden een ingespeelde Usher BE10 staan, ze hadden een Belles 150A Ref. staan, die ik hier vroeger ook thuis heb gehad, dus dan kon ik mooi de verschillen tussen thuis en daar een beetje bepalen, en ze hadden ach ja zoveel.

Samen met Martin en later met Jelle eerst maar de Belles 150A ref. aangesloten op een voorversterker Herron geloof ik en ik had slechts 3 cd's meegenomen die ik als testje wilde spelen.

De Belles 150A ref is het kleine broertje van mijn 350A ref. (laatsgenoemde gaat wat dieper in het laag, heeft meer power, voller geluid) Dus de 150A aangesloten, alison krauss en Patricia Kaas opgezet, en na 2 nummers wist ik het al; typisch Belles geluid, beetje kalm, wel gedefinieerd, netjes voldoende hoog. Maar deze 150A (op de nieuwe BE10 versie, die gemakkelijker speelt dan mijn BE10 en iets warmer is) boeide niet erg, klonk allemaal netjes maar niet genoeg power. (E2400,= 2e hands)

Daarna de beurt aan de Plinius Anniversary   (de 9200 in een ander jasje geloof ik) Tsja een geheel ander geluid, deze versterker geïntegreerd, geeft een helderder geluid, de mids komen tot leven, helder hoog, alleen een beetje weinig bas (bleek naderhand toen ik nogmaals teste ook aan de interlink te liggen, een andere gaf meer bas) Over het algemeen een helder geluid, sprankelend, het boeide, maar voor mijn gevoel iets te helder. (E 4800 nieuw)

Daarna de monoblokken Belles MB1 (E8000,= 2e hands) ja dan wordt je stil, classe A, een geluid rust, bas, volle bas, een wel typisch Belles geluid maar dan geheel volmaakt, mooi perfect eigenlijk, hier speelt een geheel andere klasse, zo zuiver, en nog niet eens op temperatuur en dan al zo'n mooi geluid, diepte, ruimtelijkheid, je wordt zo betrokken bij de muziek.
Ja dat was mooi. (punt)

Daarna heb ik nogmaals de Plinius aangesloten met andere interlinks, ja dan schrik je even, hoewel een erg goede  versterker , die ruimelijkheid en zuiverheid en grootsheid die je bij de monoblokken van Belles had, die vind je niet terug, kan natuurlijk ook niet, daar is het prijs verschil te groot voor. Maar toch een erg goede versterker, dynamiek, ruimtelijkheid en diepte met een sprankelend midden en hoog is mij het meest bijgebleven, de bassen waren "rete" strak en gingen aardig diep.

Na al deze indrukken kon ik voor mijzelf toch wel 1 conclusie trekken: (dit werd naderhand toen ik weer thuis was en hetzelfde nummer(s) nog eens opzette behoorlijk bevestigd) ik heb een goede EV, die door al dat getweak aardig in de buurt komt van het geluid wat de Plinius gaf, behalve dan dat de Plinius wat meer ruimtelijkheid gaf en meer diepte. Qua dynamiek kon mijn versterker meekomen, en ook qua midden en hoog bleef het voor mijn gevoel, in dezelfde richting zitten, dus gedefinieerd mid en hoog, miscchien bij de Plinius iets helderder, dat wel maar dat hoeft voor mij niet. Mijn bassen waren misschien iets minder strak, wat volumineuzer.

Als ik geen Belles 350 had gehad en ik was op zoek naar een versterker had ik voor Plinius gekozen. Maar mijn vermoeden werd (gelukkig) bewaarheid, als ik echt een stap beter wil, geen nuance verschil dus, dan zit je meteen tegen de hoge grens aan van 8 a 10.000 euro voor een EV aan, dat ben ik nog lang niet van plan om uit te geven.

Ook nog even op dezelfde versterker die daarna werd aangesloten, merk weet ik niet, de be 10 en de mini dancer 2 beluisterd met dezelfde muziek. Ja dat klinkt minder zo'n MD2, maar hoewel de BE10 3x zo duur is vind ik het verschil zeker niet 3x. zo groot. De MD2 klinkt toch wel erg goed, maar in verhouding tot de BE10 mis je soms wat zoals de lage bassen, de definitie, this allemaal net wat minder...

Het was in ieder geval erg leerzaam heb tenminste weer eens wat geleerd, hoe andere versterkers het op een BE10 doen, weet nu waar ik "zit" met mijn EV en dat is eigenlijk een stuk beter dan ik verwacht had.

Oh ook nog even een Luxman 509 beluisterd, ook geïntegreerd, goed versterker, warm van sound, volle bassen maar niet geheel mijn smaak, de sound was mij te warm (E 8500 nieuw)

Met dank aan Karel en Jelle voor de bereidheid om van alles naar de luisterkamer te slepen, en de koffie was zoals altijd ook erg goed.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Deleted Member 2

En dan heb je de MB1's nog niet thuis met je eigen stroomvoorziening gehoord ;D

Zou ze gewoon eens thuis proberen Frank 8)

frank2

Echt niet Henk, bovendien waren ze al verkocht
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Deleted Member 2

Snowmaster

Post gewist nav post Joris hieronder.

Joris, misschien is het inderdaad wel beter om de info over het stekkerblok gewoon voor zelfgebruik te houden.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Joris1971

Citaat van: Snowmaster op maart 24, 2012, 20:02:55
Het is hier rustig, daarom maar 's een postje.

Waarom open je zelf niet een Showcase topic?

B.

Citaat van: Snowmaster op maart 24, 2012, 20:02:55
Het is hier rustig, daarom maar 's een postje.
Mijn stekkerblok was afgelopen week twee stappen vooruit en eentje terug. Reden om na een paar dagen door te gaan naar versie 1.5.  Die wijziging bleek direct een succes. Omdat mijn kabels uit Duitsland binnen waren heb ik vandaag de volgende wijziging aan outlets en bedrading doorgevoerd.
Toen ik mijn Pioneer plasma inschakelde, was ik aangenaam verrast. Er leek weer een stukje storing geëlimineerd. Het beeld was natuurlijker en rustiger dan ooit tevoren.
Het geluid daarentegen klonk voor geen meter, maar ook dat is niet verrassend. Alles is immers los geweest en de bedrading even moet inspelen. Komende dagen zal blijken wat het definitieve karakter wordt. Stilletjes hoop ik dat de huidige versie 1.6 vanavond al een groot deel van zijn ware aard laat horen.
Bij elke wijziging wordt mijn blok een stukje beter en ik zou nu al niet meer terug kunnen naar een fabrieksblok.

Wat heb je gewijzigd dan? Ik lees 1.5, 1.6, maar waar heb je ´t over?

Snowmaster

Jammer, er is al geciteerd.
Je mag hem wissen B. want ik stop hier waarschijnlijk met posten.
Is niet mijn topic.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Joris1971

Citaat van: Snowmaster op maart 24, 2012, 20:19:57
Jammer, er is al geciteerd.
Je mag hem wissen B. want ik stop hier waarschijnlijk met posten.
Is niet mijn topic.

Maak dan een eigen topic...

dre73

inderdaad leuk joris,kun je weer opnieuw beginnen! ::)
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

B.

Mij maakt ´t geen drol uit hoor, van mij mag iedereen hier zijn setje posten :D

frank2

Om mijn speakers achter in mijn surround set, de Usher 709 te verbeteren wil ik graag een nieuwe luidsprekersnoeren aanleggen, er hangt nu 2,5 mm2 van plenty parts achter. Ik heb al gezien dat erik s belden luidsprekersnoer verkoopt en hem een mail gestuurd aangezien ik niet weet hoe deze snoeren klinken. Ik heb minimaal 20 meter nodig, dus dure snoeren zijn niet interessant. Iemand nog ideeën?
De LS snoeren van plenty parts zijn van koper en hebben een zilver achtige kleur.

Raphie

Ik heb vorige week 2x 5M Belden bij Hifisupply aangeschaft, mooie soepele kabel en netjes afwerkt met krimpkous en bananen, kabel klinkt ook prima

Maar Frank2 als je 1000 euro wil uitgeven aan stekkerblok + stekkers en kabel, dan lijkt me toch dat je voor speakerkabels minstens hetzelfde budget voor ogen hebt?
met Belden ben je voor zo'n 350 euro wel klaar.
JBL PRX Power!

frank2

Het gaat om de achterspeakers, de frontspeakers hebben goede LS kabels van Transparent.
Surround is en blijft bij mij een redelijk systeem, geen top systeem, de cambridge voldoet goed. Top zou bijv. Anthem zijn met aparte eindversterkers, maar daar begin ik niet aan.
Maar Belden is een goede kabel, nog andere merken?

Raphie

Ah ok, duidelijk! Belden is zeker voor surround meer dan "voldoende" in hetzelfde segment heb je ook Canare (is wat dunner pvc mantel ipv rubber)
JBL PRX Power!

Kingpin

Canare 4S8, bijzonder mooie kabel. 4 aderig 4x1,27mm2 (4x16AWG)
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

frank2

Weet iemand de klankverschillen tussen Belden en Canare?

Raphie

Citaat van: frank2 op maart 25, 2012, 18:09:50
IMHO geen, maar dat weet je. technisch beiden "eerlijke" kabels, voor surround is de dunnere Canare misschien wat WAF vriendelijker?
JBL PRX Power!

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

KlipschHT

Citaat van: frank2 op maart 25, 2012, 18:09:50

Ik heb ze beide gehad, Canare 4S11 en 4S8 en de verschillende Belden luidsprekersnoeren. Beide zijn in hun prijsklasse erg goed, waarbij ik de Belden net wat neutraler vind dan de Canare. De Canare benadrukt het hoog wat meer. Als je dit al genoeg hebt in je set dan zou ik eerder voor de Belden gaan.

Leuk dat je de Plinius versterker hebt getest, ik heb de 9200 in het verleden eens gehoord bij Peerless Monster...en was toen zeer onder de indruk .
Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

frank2

Ik kreeg vandaag bezoek van Onder13, hij moest toch even bij de dealer in enschede zijn en wilde graag langs komen met zijn metrum dac, de octave.
Nadat alles was aangesloten en een beetje op temperatuur was konden we een vergelijk gaan maken tussen de Oppo 83 plus the upgrade company upgrades en de octave. Aangesloten met mijn eigen johan kabels en een zeer goede coax interlink, wat naar blijkt erg belangrijk is. En natuurlijk iego plus lapp kabel voor de stroom.
Ik heb het geweten, het was een erg leuk vergelijk en hoewel ik van te voren bedenkingen had over de metrum dac octave zijn die nu echt wel weg.
We hebben enkele stukken klassiek beluisterd en wat alison krauss e.d.

Het resultaat:
Voor het eerst is de Oppo in alle opzichten de mindere, de Octacve was gewoon beter; grotere ruimtelijke plaatsing, meer diepte, iets meer hoog/brilianter, vooral strakker maar wel muzikaal. En een stuk meer dynamiek. Bij sommige popmuziek lag de voorkeur voor de Oppo, hoewel die iets minder ruimtelijk was, maar meestal de Octave. De oppo was iets rustiger in de weergave, hoewel de Octave iets meer hoog gaf ook mid hoog was dat minimaal, verder waren de stemmen hetzelfde, maar er was steeds die meer ruimtelijkheid.
Het grootste verschil was echter klassiek, bij de Oppo te rustig, maar bij de Octave als een echt groot orkest, groots vol.

Daarna ook nog even een canare coax eraan gehangen, eenvoudig gezegd klonk vreselijk agressief schreeuwerig, dus de interlink is erg belangrijk.

Tijd vloog voorbij, maar ik heb genoten, en eindelijk een dac gehoord die gewoon erg goed, beter dan de Oppo, is mits de bekabeling goed is.

Onder13 bedankt voor deze interessante luistersessie.

Raphie

En de METRUM is nog eens fors goedkoper ook  ;)
JBL PRX Power!

Deleted Member 2

Ondanks dat ik de metrum octave goed ken, had niet verwacht dat het in de set van frank zo'n verschil zou maken. Het was inderdaad zoals Frank al aangaf de winst aan ruimtelijkheid, detail, plaatsing met behoud van muzikaliteit die het doet. Voor mij was het een hele goede ervaring de dac eens aan het niveau luidspreker te horen zoals die van Frank. Heel duidelijk bleek dat het niet alleen de dac is. De meerwaarde was dat de dac met een goede netkabel, digitale interlink en en analoge interlink in een zo wie zo al goed presterende set wordt opgenomen.

Zeer bedankt Frank en Anita voor een hele interessante middag en prettig genieten van muziek en audio.

Groet,

Henk

dre73

Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.