Reference Stereo & Surround System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

chansig

Citaat van: ArjanR1 op februari 10, 2012, 09:43:21
Hoe verklaar jij dan, dat er bij keyser niks te meten was met ''betere'' apparatuur?
Het klonk wel beter volgens de aanwezigen.

2 aanwezigen...als ik het goed heb: Huub en ikzelf.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

frank2

Citaat van: Kwabbernoot op februari 10, 2012, 16:46:25
Hoe klinkt nu een standaard netsnoer dan? Ik bedoel dan in vergelijk met zo'n duur geval. Heeft zo'n standaard snoer ergens nog goede eigenschappen of is dat echt helemaal niks?

Groeten...

vaak aanmerkelijk betere eigenschappen dan de hele dure snoeren waar men vaak een legering in stopt om een bepaald freq. gebied te benadrukken, een Standaard Belden is altijd een zeer goede uitgangspositie, en daar heb ik ook enkele weken mee gespeeld, daarom weet ik ook wat de tekortkomingen zijn. (en die zijn gering)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

chansig

Citaat van: frank2 op februari 10, 2012, 07:41:55
het is meer figuurlijk, zeggende dat er verschil in zit, op een schaal van -8 en +8, kun je ook zeggen 0 en +2 of -2 en +2.

Prima...omdat je treble gebruikte in je voorbeeld werd ik enigszins op het verkeerde been gezet. Het draaien aan een treble knop (zeker van -2 naar +3) levert aardige verschillen op....Als dit de verschillen zijn die jij hoort dan zijn ze makkelijk te meten etc. Is gewoon vervorming toevoegen aan het signaal.

Maar goed je bedoelde het anders:

0----------------------------------------------------------------------------------10
(geen verschil)                                                                                      (enorm veel verschil)

Is misschien makkelijker... :D

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

frank2

Oke Hans, dan zeg ik 3 op jouw schaal, de mensen die hier waren waarschijnlijk 1of 2, zij kennen mijn set niet.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

chansig

Maakt het voor mij gelijk een stuk duidelijker. Bedankt.

Gr Hans

Lex Groningen

Vandaag om half 9 was Jaap (Nosferatu) bij mij om na 2 bakkies koffie richting Zeddam en Almelo te rijden.
Na een kleine 2 uur rijden kwamen we bij de zaak aan van Erik's (Jouwhifi). Daar werden we bij aankomst vriendelijk ontvangen
door Erik. Eénmaal binnen gelijk door naar de zaak die aan huis zit. Daar even lekker vergaapt aan alle leuke spullen die Erik daar heeft staan om daarna richting keuken te gaan om samen met Erik en zijn vrouw een kop koffie te doen met een heerlijk stuk appeltaart. Na iets meer dan een uurtje werd het tijd om de kabels en stekkerdoos van Jaap te gaan halen, was graag nog even langer gebleven maar een dag heeft ook maar een paar uurtjes, we moesten immers nog richting Almelo om naar Frank en zijn vrouw te gaan voor een luisterbezoek.

Na een kleine 3 kwartier kwamen we aan bij het huis van Frank en zijn vrouw in Almelo. Eénmaal binnen konden we onder het genot van een kopje koffie gelijk genieten van Frank zijn prachtig klinkende set. Na wat praten en muziek luisteren werd het tijd om ons eens gaan bezig te houden met de veranderingen/experimenten waar Frank zich  laatste tijd mee heeft bezig gehouden.
Als eerste begonnen we met de netsnoeren en de aparte audiogroep. Na een paar keer heen en weer switchen had ik een beetje m'n twijfels, hoor ik nou wel of geen verschil. Ja ik hoorde een verschil niet zo groot als Frank het hoort maar subtiel.

Op een gegeven moment kwamen we aan bij het Vibex blok en hoe gek het ook klinkt daar sloeg toch een beetje de verbazing toe nadat Frank die wisselde met een goedkopere blok (wat is goedkoop).
We waren een cd van de Dire Straits aan het luisteren en bij het wisselen van beide blokken was het gelijk te horen dat de Vibex blok de stem van Mark Knopfler opener, zuiver en helder klonk. Bij het andere blok was het wat doffer en waziger alsof er iets voor hing. Let wel op dit was subtiel dus niet zo groots als Frank zijn woorden maar wel op een verassende en leuke manier waar te nemen. Ik zou dan ook graag eens een keer terug willen komen wanneer Frank ook echt klaar is met stekkerblokken, netsnoeren en stroom. Ik zou dan ook m'n eigen cd's meenemen die ik zelf erg goed ken om op deze manier langer te kunnen luisteren naar alle veranderingen die Frank heeft uitgevoerd en zo m'n lichtelijke twijfels weg te nemen of ik daadwerkelijk een subtiel verschil hoor of niet, 1½ uurtje luisteren bij Frank is namelijk te kort om hier een definitieve oordeel over te geven.
Over het Vibex blok waren bij mij en Jaap geen twijfel, daar was namelijk echt een mooi subtiel verschil waar te nemen.

Verder wil ik Frank een tip/advies geven. Ga wanneer je klaar bent met stekkerblokken, netsnoeren en stroom lekker genieten van je set, hij klinkt namelijk al prachtig. Maar ik denk dat ik dit zeg tegen dovenmansoren omdat ik Frank nu wel ken als iemand die zijn hobby met erg veel fanatisme en enthousiasme uitvoerd dat er daarna wel weer iets anders is wat in zijn set veranderd moet worden.
Versterker: Yamaha A-S2100/ KEF R3 Meta notenhout/ 
Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: ?/ Element: Ortofon Quintet Bronze/
Streamer: ?/ DAC: ?/  Kabels: ?/
Platenwasmachine: Okki Nokki

Joris1971

Kijk Frank, zo kan het ook (hoe alex het formuleert) dat klinkt dat gelijk een stuk geloofwaardiger dan jouw overhypte bewoordingen (niet lullig bedoeld hoor)  ;)

frank2

Het andere blok is de MF Electronics enkele jaren ( 8 jaar of zo) geleden voor 150 gulden of was het euro"s ? gekocht bij hobo hifi.

Dat Alex de veranderingen subtiel vind kan ik mij voorstellen, op een set die je niet kent en een half nummer van dire straits steeds met de verwisselingen is het wel erg snel om een oordeel te maken. Als je langer luistert zijn die subtiele verschillen na het beluisteren van diverse cd's in enkele dagen tijd wel groter. Want dan komen bij mij de "ergernissen" in het geluid die ik dan niet mooi of minder vind.
Bijvoorbeeld een subtiel verschil in het midden, de stemmen die net wat minder vol zijn, kunnen dat misschien wel hebben bij dire straits maar dit wordt anders bij vrouwen stemmen zoals kate melua of alison krauss, dan kan dat beetje midden wat minder is het verschil maken tussen lekker luisteren of irritatie.

Kijk dat ik een goed klinkende set heb dat weet ik zelf ook wel, maar ik ben nu aan het fine tunen en dan zijn dit soort kleine verschillen wel groot, want dat maakt het verschil tussen genieten of irritatie in meer of mindere mate.

Cyreg

Frank, gewoon volhouden met je, volgens anderen, wat te grootsprakige bevindingen/besprekingen  ;D
Ik begrijp je best wel en vind zelf ook al heel snel veranderingen in mijn geluid erg groot.  :thumbs-up:

Lees maar eens m'n voortdurende belevenissen met m'n Michell Tecnodec.
De klankverschillen komen hierbij vooral door fijnmechanica mbt "hoe vast of hoe vaster" monteer ik eea.
Maar ik heb dat ook met allerlei kabels en zelfs verschillen in klank mbt de onderste of bovenste contacten vd WCD  :huh2:

Maar in de loop der tijd wel geprobeerd eea te brengen als tip voor anderen > niet als normering  ;)
Ieder z'n eigen stijl zou ik zeggen en ....
...er bestaan nou eenmaal naast "gelovigen" en "ongelovigen, ook nog "hoorders" en "niet-hoorders"  :D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 2DW Gold > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (8SE)

Lex Groningen

Citaat van: frank2 op februari 10, 2012, 21:37:48
Dat Alex de veranderingen subtiel vind kan ik mij voorstellen, op een set die je niet kent en een half nummer van dire straits steeds met de verwisselingen is het wel erg snel om een oordeel te maken. Als je langer luistert zijn die subtiele verschillen na het beluisteren van diverse cd's in enkele dagen tijd wel groter.

Ben ik helemaal met je eens. Daarom zei ik ook dat ik graag weer eens bij jullie langs kom met m'n eigen bekende cd's om eens wat langer te kunnen gaan luisteren naar je set.
Dat je dan ook makkelijker een oordeel kan geven geloof ik dan ook graag.
Versterker: Yamaha A-S2100/ KEF R3 Meta notenhout/ 
Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: ?/ Element: Ortofon Quintet Bronze/
Streamer: ?/ DAC: ?/  Kabels: ?/
Platenwasmachine: Okki Nokki

Nahpets

Citaat van: frank2 op februari 10, 2012, 18:22:22
Oke Hans, dan zeg ik 3 op jouw schaal, de mensen die hier waren waarschijnlijk 1of 2, zij kennen mijn set niet.

Frank,

Als je deze opmerking nog eens rustig terugleest, zie je dan de iets vreemds? Of klopt dit volgens jou?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Former member 78

Citaat van: Nahpets op februari 10, 2012, 22:41:51
Frank,

Als je deze opmerking nog eens rustig terugleest, zie je dan de iets vreemds? Of klopt dit volgens jou?

Of als jij eens leest wat Frank post, is jouw reactie compleet overbodig.

Snowmaster

Citaat van: Cyreg op februari 10, 2012, 22:00:31
Frank, gewoon volhouden met je, volgens anderen, wat te grootsprakige bevindingen/besprekingen  ;D
Ik begrijp je best wel en vind zelf ook al heel snel veranderingen in mijn geluid erg groot.  :thumbs-up:

Lees maar eens m'n voortdurende belevenissen met m'n Michell Tecnodec.
De klankverschillen komen hierbij vooral door fijnmechanica mbt "hoe vast of hoe vaster" monteer ik eea.
Maar ik heb dat ook met allerlei kabels en zelfs verschillen in klank mbt de onderste of bovenste contacten vd WCD  :huh2:

Maar in de loop der tijd wel geprobeerd eea te brengen als tip voor anderen > niet als normering  ;)
Ieder z'n eigen stijl zou ik zeggen en ....
...er bestaan nou eenmaal naast "gelovigen" en "ongelovigen, ook nog "hoorders" en "niet-hoorders"  :D

Ondertussen weet ik dat velen het gewoon echt niet horen. Zelf ben ik door het vele testen (misschien wel te) getraind in verschillen en daarom vraag ik mij soms af of het wel zinvol is om zo te hobbyen.
Mijn vrouw en kinderen zijn blij met elke vorm van geluid en beeld, dus voor hen hoef ik het niet te doen  ;). Ik zit nu een audioblok te beoordelen dat hier volledig door het ijs aan het zakken is. Hij is aardig opgehemeld door 2 forumkameraden, maar het is een blok met enorme timingproblemen en daardoor geschikt voor elke set waarvan de eigenaar graag warm en basvol speelt, maar zich vooral niet druk maakt om natuurgetrouw geluid. Het is een commercieel verbloemblok die mismatches en fouten in een set heerlijk onderdukt en toch aangenaam blijft klinken. In twee high end sets bleef het blok nog overeind door de kwaliteit van de set, maar ook door problemen in de weergave van één set. Als hij wordt aangesloten op een set die het uiterste moet peuteren uit zijn broze signaaltjes, dan is dit blok geen hoogvlieger maar één grote filterdoos. Misschien ben ik te snel met mijn oordeel, maar ik kan bijna niet wachten op de terugkeer van een echt TOPPRODUCT van Hollandse bodem.....

Blijkbaar heb ik mijn hart verloren aan een echt raspaardje : het CP audioblok.  Voor mij is het de Porsche onder de stekkerblokken, maar oh wee...als er foutjes in je set zitten, worden deze bikkelhard blootgelegd.
Hij laat alles horen wat er aan kabels voor en achter zit en dat is voor mij een absolute kwaliteit.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Kingpin

Timing problemen in een stekkerdoos  8)
Compleet nieuw voor me, kun je aangeven hoe dat in z'n werking gaat?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Joris1971

Citaat van: Snowmaster op februari 10, 2012, 23:52:28
Ondertussen weet ik dat velen het gewoon echt niet horen. Zelf ben ik door het vele testen (misschien wel te) getraind in verschillen en daarom vraag ik mij soms af of het wel zinvol is om zo te hobbyen.
Mijn vrouw en kinderen zijn blij met elke vorm van geluid en beeld, dus voor hen hoef ik het niet te doen  ;). Ik zit nu een audioblok te beoordelen dat hier volledig door het ijs aan het zakken is. Hij is aardig opgehemeld door 2 forumkameraden, maar het is een blok met enorme timingproblemen en daardoor geschikt voor elke set waarvan de eigenaar graag warm en basvol speelt, maar zich vooral niet druk maakt om natuurgetrouw geluid. Het is een commercieel verbloemblok die mismatches en fouten in een set heerlijk onderdukt en toch aangenaam blijft klinken. In twee high end sets bleef het blok nog overeind door de kwaliteit van de set, maar ook door problemen in de weergave van één set. Als hij wordt aangesloten op een set die het uiterste moet peuteren uit zijn broze signaaltjes, dan is dit blok geen hoogvlieger maar één grote filterdoos. Misschien ben ik te snel met mijn oordeel, maar ik kan bijna niet wachten op de terugkeer van een echt TOPPRODUCT van Hollandse bodem.....

Blijkbaar heb ik mijn hart verloren aan een echt raspaardje : het CP audioblok.  Voor mij is het de Porsche onder de stekkerblokken, maar oh wee...als er foutjes in je set zitten, worden deze bikkelhard blootgelegd.
Hij laat alles horen wat er aan kabels voor en achter zit en dat is voor mij een absolute kwaliteit.

Als ik zo je onderschrift zie wat voor set je hebt, lijkt het me zinvoller te upgraden naar een betere versterker dan dure stekkerblokken.. Dit is niet aanvallend ofzo bedoeld hoor, maarje praat alsof je met een super set speelt die alleen nog maar fine tuning nodig heeft dmv stekkerblokken

Former member 78

Vanaf wanneer is het volgens jou dan wél zinvol, Joris?

chansig

Ik zeg als de set meer dan 15.000 euro kost...en je niet doof bent.

Gr Hans

Joris1971

Citaat van: ArjanR1 op februari 11, 2012, 08:35:12
Vanaf wanneer is het volgens jou dan wél zinvol, Joris?

Miz kun je beter je componenten / luidsprekers upgraden ipv allerlei stekkerblok veranderingen.

Former member 78

Citaat van: chansig op februari 11, 2012, 08:40:59
Ik zeg als de set meer dan 15.000 euro kost...en je niet doof bent.

Gr Hans

Das gemeen Hans  :sneaky2:

chansig

Val jij dan af omdat je doof bent of omdat je set minder dan 15000 euro kost ?

Neem het aub niet te serieus..is mijn manier van schrijven.. ;) :D

Gr Hans

frank2

Citaat van: Snowmaster op februari 10, 2012, 23:52:28
In twee high end sets bleef het blok nog overeind door de kwaliteit van de set, maar ook door problemen in de weergave van één set. Als hij wordt aangesloten op een set die het uiterste moet peuteren uit zijn broze signaaltjes, dan is dit blok geen hoogvlieger maar één grote filterdoos. Misschien ben ik te snel met mijn oordeel, maar ik kan bijna niet wachten op de terugkeer van een echt TOPPRODUCT van Hollandse bodem.....

Ik had deze reactie verwacht, ik ken snowmaster goed en ik weet dat hij gaat voor alles zo precies mogelijk, zo natuurgetrouw als mogelijk, elk tingeltje en tangeltje perfect hoorbaar, en dan heeft hij gelijk behalve het "timingprobleem" want dat is er niet.

We hebben hier duidelijk 2 stekkerdozen welke 2 kanten opgaan; uitermate precies, strak, helder   en   smeuïg, vol van geluid met minder nadruk op elk "broos" signaaltje. maar een overal vol geluid, met veel "klankkast" .

Het is dus een smaakverschil, wat je lekkerder vind klinken.

Maro

Citaat van: Joris1971 op februari 11, 2012, 07:25:53
Als ik zo je onderschrift zie wat voor set je hebt, lijkt het me zinvoller te upgraden naar een betere versterker dan dure stekkerblokken.. Dit is niet aanvallend ofzo bedoeld hoor, maarje praat alsof je met een super set speelt die alleen nog maar fine tuning nodig heeft dmv stekkerblokken

Precies wat ik ook al een tijd lang dacht...
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Former member 78

Citaat van: chansig op februari 11, 2012, 09:14:11
Val jij dan af omdat je doof bent of omdat je set minder dan 15000 euro kost ?

Neem het aub niet te serieus..is mijn manier van schrijven.. ;) :D

Gr Hans

Heb een slecht rechter oor hé ;)

chansig

Ja dat bedacht ik me later ook...maar ik hoop dat je snapt dat dat niet de bedoeling was van mijn opmerking (om je daarop te wijzen oid)

Gr Hans

Former member 78

Citaat van: chansig op februari 11, 2012, 09:38:17
Ja dat bedacht ik me later ook...maar ik hoop dat je snapt dat dat niet de bedoeling was van mijn opmerking (om je daarop te wijzen oid)

Gr Hans

Tuurlijk snap ik dat het een grapje was! ;D